Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg lurer på om det er noen lærervikarer (uten pedagogisk utdannelse) som vet om man får høyere lønn ved å jobbe som ringevikar på en skole vs bemanningsbyrå. Hva ligger lønnen på, sånn ca? Jeg har høyere utdannelse (5 år), innen realfag, men ingen pedagogikk = ingen undervisningskompetanse. Hva ville dere anbefale: jobbe i skolen direkte eller gå via byrå? 

På forhånd takk! 

Anonymkode: 88eff...3ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg er lærerstudent på 4. året. Er i ferd med å bli godkjent for bemanningsbyrå selv, så jeg er ikke helt sikker, men det er bedre betalt å gå direkte til skolene. Jeg tror det er rundt 20-30 kr/timen mindre hos vikarbyrå. For barneskolen ligger lønna på rundt 250-280 kr der jeg har jobbet (har godkjent 3 år av lærerutdannelsen). Ungdomsskolen tror jeg ligger på rundt 300 og oppover avhengig av fag.

I utgangspunktet vil jeg anbefale å gå direkte til skolene, men det kan være vanskelig å få nok jobb. Jeg meldte meg til en relativt stor skole (3 klasser på hvert trinn), og fikk fortsatt ikke jobbe 2-3 ganger i uka slik jeg ønsket, derfor prøver jeg nå vikarbyrå. Hvis du vil jobbe fullt som vikar tror jeg vikarbyrå er best, selv om det er ganske kjipt å bli sendt til skoler der du ikke er kjent. Men det kan kanskje være verdt å prøve skoler først, bare forhør deg om behovet deres før du melder deg (noen har vikarer hver dag, mens andre får lærerne til å dekke opp). Du kan også være klar over at vikarbyråer ofte krever at du ikke har noen kontrakter annet enn med dem. 

Anonymkode: 0ef34...9a7

Skrevet

Jeg ville gått direkte til skolen/skoler. Både fordi du får litt mer lønn, og fordi du blir kjent med den skolen. Da får du en fot innafor, og når det blir ledige stillinger blir du en naturlig kandidat. I tillegg er det mindre stressende fordi du kjenner rutiner, andre lærere, elevene, bygget, og alt sånt. 

Jeg var ringevikar ved en videregående skole i Trondheim da jeg studerte (leverte master i fjor). Da kunne jeg arbeide fulle dager i perioder, og i andre perioder fikk jeg lite. Jeg jobbet mye når det var lite å gjøre på uni., og mindre i hektiske perioder På slutten av tiden jeg studerte opprettet vikarinnkalleren en FB-gruppe, og la ut det det var behov for i gruppen. Det var veldig kjekt, for da kunne man bare sende SMS og be om å få de timene som passet for seg. 

På skolen jeg jobber på nå i Oslo er det hele tiden vikarbehov. Både kortvarig og langvarig. Får du først en fot innafor så får du så mange timer som du kan ta, omtrent. På ungdomsskolen er det heller ikke like strenge krav om undervisningskompetanse for vikarer, så du kan få tilbud om å undervise i langt flere fag enn bare realfagene, og da får du flere timer enn hvis du skal være vikar på vgs.

Anonymkode: 3aa61...4ee

Skrevet

Takk for svar! Det er det som er vanskelig å velge mellom: på vikarbyrå har man friheten til å velge dager og mengde, mens på skolen har man høyere lønn og blir bedre kjent. Jeg er litt bekymret for å bli stående med lite jobb.. 

Anonymkode: 88eff...3ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...