Gå til innhold

Glutenfri middag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal servere middag i morgen og det er en person som ikke kan spise gluten. Akkurat nå kommer jeg bare digge middager med gluten, så kanskje dere har noen tips? :) Det må ikke være for avansert, dyrt eller kreve spesialprodukter man ikke får tak i på en vanlig Kiwi, Rema ol. 

Takk :)

Anonymkode: a527d...5c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hæ? Er dette vanskelig??

Anonymkode: bee83...76d

• Liker 1
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Er dette vanskelig??

Anonymkode: bee83...76d

Hva er vitsen med å kommentere hvis du ikke har noen forslag? 

Ja, jeg synes det er vanskelig fordi jeg er veldig glad i mat med gluten i. Man får jo erstatninger for pasta, mel ol., men synes ikke det er så godt, så vil lage noe som ikke skal ha noe sånt i seg. 

TS

• Liker 1
Skrevet

Du kan prøve deg på en biff stroganoff med hjemmelaget potetmos, eller en kylling tikka masala servert med ris. 

Skrevet

Må du ha pasta, mel eller lignende da? :)

Lag heller en middagsrett som er naturlig glutenfri :) Noen forslag:

- Ovnsbakt fisk med grønnsaker og potetbåter (eller kyllingfilet i stedet for fisk :) )
- En god salat med feks bacon, kylling eller osteterninger (uten krutonger!) Vil du absolutt ha rundstykker på siden, får du kjøpt Hatting glutenfrie på de fleste butikker. Om ikke du synes de er gode, holder det at den som er allergisk får dette, og dere andre spiser vanlige. (Bare vær obs på rent utstyr og unngå krysskontaminering)
- Bakt potet med kryddersmør og bacon, salat på siden
- Brennende kjærlighet
- Taco (skjell til allergikeren, eller på hele gjengen)
- Chili con carne
- Gratinert blomkål med ostesaus (basert på fløte og ost, du trenger ikke mel) og bacon
- Biff m/ tilbehør

Lager du en naturlig glutenfri rett er det viktigste at kjøkkenet ditt er rent, og at du ikke tilbereder maten på brødfjøla di liksom. Bruk rent utstyr til glutenfritt, og kjøp evt en ny pakke margarin som ikke er "smittet" av vanlige brødsmuler eller lignende. Rundstykker? Ikke legg de i samme kurv som vanlige osv. Dette er egentlig ganske enkle ting å passe på :) Vær litt obs på kjøpte krydderblandinger, posesaus o.l. Er du usikker, send bilde av ingrediensene til allergikeren, og spør om hen tåler dette :)

Lykke til! Og bare spør om det er noe du lurer på :blomst:

• Liker 1
Skrevet

Eller kanskje biff bourguignon? :spise:

Anonymkode: 1ddc2...5e8

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Eller kanskje biff bourguignon? :spise:

Anonymkode: 1ddc2...5e8

Der skal det egentlig litt hvetemel, men man kan helt fint jevne med maizena. Det er, hvis man skal lage den skikkelig, en tidkrevende rett, men du og du så godt.

• Liker 1
Skrevet

Hva med stekt kjøtt, okse, svin, eller vilt..

Hjemmelagd potetmos, lagd av poteter smør melk og litt salt.

Stek oppskåret champingjong, løk og kok det opp i panna med fløte til det tyknes litt. Blir det for tynt kan det jevnes med litt maizenajevning.

Ha til evt kokte eller stekte maiskolber, brokkoli, gullerøtter.

Hvitløksstekte asperges er også snadder til.

Har du kjøtt som du kan ha i ovnen så kan du jo ha ovnstekte grønnsaker. På den måtenblir det mindre gryter.

Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er vitsen med å kommentere hvis du ikke har noen forslag? 

Ja, jeg synes det er vanskelig fordi jeg er veldig glad i mat med gluten i. Man får jo erstatninger for pasta, mel ol., men synes ikke det er så godt, så vil lage noe som ikke skal ha noe sånt i seg. 

TS

Poteter, grønnsaker/ris, alternativ til pasta. Ren fisk eller rent kjøtt. Skal du ha saus så finner du det i fri for hyllene på butikken. Husk å ikke bruke samme redskap i maten som du har hatt glutenprodukter til. For eksempel ikke bruk smår dersom kniver har vært i samme smøret etter at de har smurt på ei brødskive. Det samme gjelder skjærefjøler ol. (I tilfelle du ikke alt vet det.) 

Anonymkode: ee436...49f

Skrevet

Alle matbutikker har en glutenfrihylle hvor du kan finne erstatninger. For eksempel spagetti som smaker likt som vanlig spagetti, og koster ikke stort mer. Spagetti og kjøttsaus?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...