Gå til innhold

Morsdag stress

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er morsdagen for dere? 

Syns det er litt vanskelig. Jeg og samboeren har egne barn og mitt største ønske hadde vært at bare vi kunne gjøre noe sammen. Men mine ønsker for dagen blir alltid skjøvet bort for vi har så mange andre og feire (?). Vi har moren til samboer og moren min, så har vi moren til samboeren også. Alle sammen bor forskjellige steder og de syns alle denne dagen er veldig viktig. Har forsøkt og snakket om at vi ikke kommer på besøk denne dagen før og da har vi gjerne fått svar som " har du ikke tid til å feire din egen mor?" Eller regner med dere kommer på morsdagen. Så vi føler vi må møte alle andres behov for å ikke skuffe noen. Det er bare mye styr å dra rundt til så mange folk hver gang. Vi har kun en bil så vi får ikke delt oss opp heller. Og de liker ikke forslag med å komme til oss... 

hva gjør dere? 

Anonymkode: 01d8a...6fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart det blir stress hvis samboeren har to mødre. :fnise:

Anonymkode: d0749...9c7

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor lager dere sånt styr ut av denne dagen i det hele tatt?

Dere skaper problemer. Det er jo valgfritt å gjøre.

Anonymkode: b5aff...28e

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klart det blir stress hvis samboeren har to mødre. :fnise:

Anonymkode: d0749...9c7

TS, UPS. Mente bestemoren hans 😊

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor lager dere sånt styr ut av denne dagen i det hele tatt?

Dere skaper problemer. Det er jo valgfritt å gjøre.

Det er så mye styr fordi vi føler at det er forventet av oss å komme den dagen. Vi er redd de skal bli lei seg. Måten de snakker om  dagen på så høres det ut som om man ikke kommer den dagen med gave så setter vi ikke pris på de. 

Skrevet

Dere MÅ ikke gjøre noe ut av dagen, selv om de blir furtne - send de blomster på døra, og fokuser på din egen feiring som mor.

Jeg besøker forresten min egen mor på morsdagen, noen ganger er min bestemor til stede også, og da koser vi oss sammen. Jeg er ikke mor selv, men hadde tatt med meg barna på besøk om jeg hadde hatt det.

Skrevet

Jøss, vi holder ikke morsdagen så hellig her hos oss. Nå bor min mor på andre kanten av landet, og svigermor har verken jeg eller mannen min supergod kontakt med. Barnet her i huset er fortsatt i grenseland med tanke på alder ift det å komme på at det er morsdag, og å komme på å lage et eget kort. Vi har ikke en veldig god økonomi akkurat nå for tiden, så jeg har ikke noe forhåpninger eller ønsker om gave til akkurat den dagen. Får jeg et nuss på kinnet fra ungen vår, så blir jeg glad for det. :hjerter_rundt: 

Når det gjelder min egen mor igjen har hun sagt at gave på morsdagen kun er nødvendig hvis vi skulle være på samme kanten av landet den dagen noen ganger. 

Jeg foreslår at dere tar annen hver morsdag hos annen hver av disse nevnte mødrene. Eventuelt at dere tar motet til dere, og proklamerer at minst hvert tredje år skal dere feire morsdag alene hjemme hos dere. Slik mange gjør ved jul. Verre er det ikke.

Anonymkode: 25570...48e

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er så mye styr fordi vi føler at det er forventet av oss å komme den dagen. Vi er redd de skal bli lei seg. Måten de snakker om  dagen på så høres det ut som om man ikke kommer den dagen med gave så setter vi ikke pris på de. 

Dere føler unødvendig mye på vegne av andre. Dere tillegger andre for mye her....

Slitsomt liv du velger for dere. Man må faktisk lære seg å sette grenser.

• Liker 1
Skrevet

Jeg sender som regel mamma en sms på morsdagen, men ikke noe mer enn det.

Det høres i overkant styrete ut det dere driver med. En telefon burde holde. Aldri i verden om jeg ville stresset livet av meg på alle kanter på grunn av en morsdag! (Eller farsdag for den saks skyld!) Jeg er uendelig glad i min mor, men nettopp derfor hadde hun aldri forlangt at jeg skulle fyke hit og dit i en sånn setting...

Av barn og stebarn får jeg gjerne en klem, en sms og en tegning. Holder i massevis!

• Liker 2
Skrevet

Når du selv er blitt mor er det du som skal feires, og da skal du ikke farte rundt og feire alle andre.

Morsdagen oppsto av et ønske om å gi mor mulighet til å slappe av og bli vartet opp en dag, og for å sette pris på den innsatsen mor gjorde i hjemmet hver eneste dag. Å være småbarnsmor er mye mer jobb enn å være mor til voksne barn som er flyttet hjemmefra, og da burde det være en selvfølge at den eldre garde overlot dagen til den neste generasjonen.

Anonymkode: 9ce0f...2dd

• Liker 2
Skrevet

Vi sender våre mødre gaver eller blomster, er vi på besøk så er det greit, men for oss er det ikke noen grunn til å besøke. 

Vi har også egne barn og morsdag og farsdag tilbringes gjerne som familietid. Det har vi fortalt vår familie også, de vet at vi gjerne drar på lekeland, i skogen og griller pølser eller har akedag om været tillater, med frokost på senga til utkårede forelder og fokus på barna (faktisk). Barna våre er i den alderen at de forstår merkedager og det er kjempestas å få gi gaver og de blir veldig stolte. 

Så for meg er det viktigere at barna får gi sine kort og gaver og får takknemlighet i form av en skikkelig kosedag. 

Besteforeldre får oppmerksomhet de også, men ikke med samme fokus. 

Anonymkode: 089f8...5d1

• Liker 2
Skrevet

Hjelpes- ja, selvfølgelig blir det styr da!  Send blomster (kan bestilles på forhånd og levere på mandag) og ringe på selve dagen og gratulere til deres egne mødre og bestmor som er i liv.  De kan ikke forventer noe mer.  Det er det vi gjør her - send blomster, ringe på dagen og jeg selv får sove lenge og våkner til kort en liten gave og brunsj far og barna har lagd sammen.  Etter det er vi ferdig med morsdagen lol. 

Skrevet

Det er ikke rom for stress i mitt liv. Her pleier vi å kutte ut bursdager og andre feiringer om vi ikke klarer å slappe av og nyte det. Hvis man stresser oppi festen, så er det bedre å sitte hjemme alene. Dette er slik vi har valgt å leve og vi har det kjempebra pga vi tar hensyn til vår egen helse.

Anonymkode: 797f0...0bb

Skrevet

Dårlig gjort av alle de andre mødrene å nekte deg tilsvarende feiring! Du er da like mye mor som dem. Sett ned foten og si at du dette årene vil feire hjemme med din familie, men at de er velkomne om de gidder. 

Skrevet

Stress? Jeg sender en sms til svigerdatter og til min mor. Det er alt. Null stress.

Skrevet

Vi har alltid feiret morsdag, og jeg synes det er kjempe koselig!

Når jeg var liten laget jeg frokost m/gave på senga ti mamma. Så bakte vi morsdagskake og dro til farmor og feiret sammen der.

Etter at jeg flyttet sammen med mannen, inviterte vi både hans og min familie på middag og kake, så alle fikk feiret sin mor. Dette sluttet vi med når svigermor døde, for det ville bli for vondt for hans familie.

Så nå får jeg frokost på senga av ungene, også varierer det litt om mine foreldre kommer hit på middag, eller vi drar dit.

Hadde jeg vært dere, hadde jeg invitert alle til dere. En gylden anleding til å samle familien:)

Anonymkode: 45e6a...6bf

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er så mye styr fordi vi føler at det er forventet av oss å komme den dagen. Vi er redd de skal bli lei seg. Måten de snakker om  dagen på så høres det ut som om man ikke kommer den dagen med gave så setter vi ikke pris på de

De setter ikke pris på dere når de holder på sånn.. Sett foten ned og si at nei, i år blir det annerledes. Vi er dessverre opptatt, men ønsker dere en fin morsdag. osv.. Blir de lei seg, så får de bare bli det..

• Liker 1
Skrevet

Kan dere ikke spørre om råd til hvordan løse 3 stykk som vil ha feiring samtidig og samtidig at du og kanskje ble feires?

Enten får alle komme til dere for felles feiring, eller så må dere bytte på det hvert 4.år :P 

Virker utrolig omstendelig.

Anonymkode: 10d15...7d0

Gjest GoldenLioness
Skrevet

Sender en SMS melding vi. Her er ungen bare 18 mnd så er ikke noe feiring i den forstand. Ser frem til han lager noe kult i barnehagen og selv ønsker å gjøres noe ut av det med frokost på sengen eller noe når han blir eldre :) 

Synes alt av sånne dager har blitt et hysteri. Samme med Valentines Day. Disse dagene er laget for kjøpepress og "se hvor fantstisk vi har det og flotte mødre vi er". Jeg tror på å vise kjærlighet hver dag gjennom handling både til mor, far og mann.

Skrevet

Når er det morsdag?

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Jens skrev:

Når er det morsdag?

Neste søndag, 12 februar

Anonymkode: 45e6a...6bf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...