AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #1 Del Skrevet 3. februar 2017 Jeg hørte en gang en påstand om at det var svært sjeldent at man fant råtne/dårligeegg i Norge. Selvfølgelig forutsatt at de er hele. Egg er jo i utgangspunktet sterile, så de råtner ikke. Har du funnet hele, råtne egg? Anonymkode: 33641...e8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #2 Del Skrevet 3. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg hørte en gang en påstand om at det var svært sjeldent at man fant råtne/dårligeegg i Norge. Selvfølgelig forutsatt at de er hele. Egg er jo i utgangspunktet sterile, så de råtner ikke. Har du funnet hele, råtne egg? Anonymkode: 33641...e8e Ubefruktede egg råtner. Egg er levende organismer. Anonymkode: 4f364...813 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #3 Del Skrevet 3. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ubefruktede egg råtner. Egg er levende organismer. Anonymkode: 4f364...813 Har du funnet råtne egg i Norge? Anonymkode: 33641...e8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #4 Del Skrevet 3. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du funnet råtne egg i Norge? Anonymkode: 33641...e8e Ja. I massevis, når butikkegg er utgått på dato, eller fra egne høner. Anonymkode: 4f364...813 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 3. februar 2017 #5 Del Skrevet 3. februar 2017 Nei. De gangene jeg har funnet råtne ett i f.eks. et brett så har skallet vært skadet. Alle egg vil jo råtne etter hvert, men så lenge har jeg aldri prøvd å lagre egg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #6 Del Skrevet 3. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja. I massevis, når butikkegg er utgått på dato, eller fra egne høner. Anonymkode: 4f364...813 Rart. Jeg har levd i mange år og brukt mye egg, men aldri funnet ett som var helt og råttent. Anonymkode: 33641...e8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 3. februar 2017 #7 Del Skrevet 3. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja. I massevis, når butikkegg er utgått på dato, eller fra egne høner. Anonymkode: 4f364...813 Egg er da holdbare i månedsvis etter at de har gått ut på dato så jeg har aldri funnet råtne egg i slike pakker heller. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #8 Del Skrevet 3. februar 2017 Har aldri funnet råtne egg nei og jeg har kjøpt mange. Anonymkode: aeb79...8ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #9 Del Skrevet 3. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du funnet råtne egg i Norge? Anonymkode: 33641...e8e Hva snakker du om egentlig? Man finner ikke råtne egg i butikken, nei. Egg har så lang holdbarhet og er underlagt så streng kontroll under produksjon og distribusjon at de går ut på dato lenge før det er den minste fare for at de råtner. Det eneste stedet du risikerer å finne råtne egg er hjemme i kjøleskapet, dersom de får ligge lenge nok. Da skal de ligge lenge. Men før eller siden råtner de selvsagt, vi snakker jo om organisk materiale her. Anonymkode: bd899...af9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PaperFlower Skrevet 3. februar 2017 #10 Del Skrevet 3. februar 2017 (endret) Egg kan råtne ja. Vokste opp med høns på gården (til eget bruk) og hvis egg lå for lenge ble de til slutt råtne. Man merker det fort hvis man åpner et egg, tar det i et glass eller lignende og lukter på det. Når det er sagt så må de vel ligge veldig lenge, så det har skjedd såpass sjeldent her i huset at jeg rett og slett ikke husker sist gang jeg luktet et gammelt egg. Husk også at egg holder seg lenge etter datoen på pakningen. De dato-reglene er så strenge pga. noen regler i EU som også må på våre egg, selv om våre egg ikke har de samme bakteriene som egg i andre EU-land. (Rett meg gjerne hvis jeg tar feil, kan hende jeg har misforstått noe. ) Endret 3. februar 2017 av PaperFlower Skriveleifer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #11 Del Skrevet 3. februar 2017 8 minutter siden, PaperFlower skrev: Egg kan råtne ja. Vokste opp med høns på gården (til eget bruk) og hvis egg lå for lenge ble de til slutt råtne. Man merker det fort hvis man åpner et egg, tar det i et glass eller lignende og lukter på det. Når det er sagt så må de vel ligge veldig lenge, så det har skjedd såpass sjeldent her i huset at jeg rett og slett ikke husker sist gang jeg luktet et gammelt egg. Husk også at egg holder seg lenge etter datoen på pakningen. De dato-reglene er så strenge pga. noen regler i EU som også må på våre egg, selv om våre egg ikke har de samme bakteriene som egg i andre EU-land. (Rett meg gjerne hvis jeg tar feil, kan hende jeg har misforstått noe. ) Dette stemmer, og det er salmonella som er den store faren. (Egentlig mistenker jeg at det er dette TS har hørt om og forvekslet med råtne egg.) Anonymkode: bd899...af9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #12 Del Skrevet 3. februar 2017 Man kan jo bruke egg i nesten ett år etter holdbarhetsdatoen, så de som finner råtne egg har latt dem ligge ekstremt lenge. Anonymkode: a7a5f...464 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #13 Del Skrevet 3. februar 2017 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette stemmer, og det er salmonella som er den store faren. (Egentlig mistenker jeg at det er dette TS har hørt om og forvekslet med råtne egg.) Anonymkode: bd899...af9 Nei, jeg tenker generelt på egg som råtner og er hele. Jeg skjønner jo at de før eller siden råtner, men det tar veldig lang tid. Anonymkode: 33641...e8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #14 Del Skrevet 3. februar 2017 Jeg har vært borti egg som smaker og lukter fisk/tran flere ganger, helt umulig å spise, men de var vel ikke råtne. Skulle likt å vite hva som skjedde de gangene Anonymkode: 0cfe1...de0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #15 Del Skrevet 3. februar 2017 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært borti egg som smaker og lukter fisk/tran flere ganger, helt umulig å spise, men de var vel ikke råtne. Skulle likt å vite hva som skjedde de gangene Anonymkode: 0cfe1...de0 Det skjer hvis hønsene spiser fôr med mer enn 1% fiskefett. Med andre ord dersom produsenten av hønsefôret bruker mer enn 1% fiskefett. Da smaker det tran av eggene. Anonymkode: f90b1...1ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #16 Del Skrevet 3. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det skjer hvis hønsene spiser fôr med mer enn 1% fiskefett. Med andre ord dersom produsenten av hønsefôret bruker mer enn 1% fiskefett. Da smaker det tran av eggene. Anonymkode: f90b1...1ff Vet du om man kan bli syk av å spise eggene når de er sånn? Anonymkode: 0cfe1...de0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #17 Del Skrevet 3. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet du om man kan bli syk av å spise eggene når de er sånn? Anonymkode: 0cfe1...de0 Det er ikke farlig, men det smaker ikke godt. Tar lang tid før du får lyst på egg igjen. Anonymkode: f90b1...1ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vackra Skrevet 5. februar 2017 #18 Del Skrevet 5. februar 2017 Skadede egg kan råtne, men vanlige velbevarge egg hvor skallet er inntakt vil holde lenge over utløpsdatoen. Det er veldig høy standard på norske egg sammenlignet med mange andre europeiske egg, spesielt i sydelige strøk. Utløpsdatoen er basert på en felles standard over alle landene, derfor kan du trygt spise norske egg over utløpsdatoen, da disse er beregnet for landene med mye lavere kvalitet og kortere holdbarhet enn Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 6. februar 2017 #19 Del Skrevet 6. februar 2017 Jeg har aldri vært borti råttent egg før, og jeg spiser MYE egg. Om du oppbevarer egg i kjøleskapet holder de i månedsvis over utløpsdato. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #20 Del Skrevet 6. februar 2017 Jeg skulle bake for noen år siden og kakket et egg og det var grønt og råttent inni. Det var fra first price og litt mindre enn de vanlige og hadde ligget en stund over best før datoen fordi jeg bruker veldig lite egg. De andre eggene i pakken var like fine. Anonymkode: 4e291...c67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå