Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Skal søke skole til våren, og har hele dette og forrige år interessert meg og kikket mye på læreryrket. Jeg er middelmådig på videregående og ligger rundt 4-4,2 i gjennomsnittskarakter. Mine sterkeste fag er Samfunnsfag, Reiseliv og markedsføring (Vgs programfag) og delvis historie.

Jeg har kikket litt på lektorutdanning og GLU 5-10 siden jeg ønsker å jobbe med 8-13 trinn uansett hvilken av de jeg velger. Problemet mitt er at i lektorutdanningen skriver mange av man må være spesielt interessert i en av fagene, og har inntrykk av at man virkelig må "BRENNE" for en av disse fagene, i mitt tilfelle er historie det nærmeste jeg kommer av interesse der, men brenner ikke for dette. I GLU så er heller ikke norsk og matte av veldig stor interesse.

Derfor hadde det vært supert om noen kunne delt litt erfaringer rundt lærerstudier;

- Hvilke skole® oppleves eller er best på lærerutdanning? Har kikket mye på enten Stavanger, Bergen eller Drammen (der jeg er fra) men finnes lite erfaringer, og kjenner ikke så mange som har gått denne retningen før. Da tenker jeg på bosted, økonomi, lærere(spesielt dette) og timeplan.

- Hvilke studieretning innenfor lærer tok du? eventuelt kan du anbefale denne, og hvorfor?

- Kan man ta GLU uten å måtte ha matte eller ha matte i praksis?

- Hvordan er starten av studiene, har hørt mye ymse rundt at man blir kastet ut i praksis uten å få noe læring i faget, og 50% dropper ut ila året fordi det er for vanskelig. 

- Anbefaler dere å bli lærer, hvordan er yrket? i forhold til å få seg jobb der man ønsker, arbeidsforhold, mengde og lønn? (lønn er minst viktig)

annet spørsmål;

Har forresten også hørt om en alternativ måte å bli lærer på av en student, men han tok helt andre fag enn meg så det er vanskelig å hente erfaringer fra han.

Er det mulig å ta bachelor (eller master, men mest sannsynlig ikke siden det fort blir utrolig mange år) i ett fag jeg virkelig interesserer meg for, f.eks Samfunnsfag og etter bacheloren ta spesialpedagogikk og ett, eller to andre fag og likevel kvalifisere meg som lærer? 

Og hvordan er da eventuelt lønn, jobbmuligheter og studieløpet? hvor kan jeg evt gjøre dette? Kan jeg kombinere flere skoler, feks ta 3 år borte og spes ped i drammen osv?

Anonymkode: b6153...215

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg også på.. håper noen kan svare ☺️

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Skal søke skole til våren, og har hele dette og forrige år interessert meg og kikket mye på læreryrket. Jeg er middelmådig på videregående og ligger rundt 4-4,2 i gjennomsnittskarakter. Mine sterkeste fag er Samfunnsfag, Reiseliv og markedsføring (Vgs programfag) og delvis historie.

Jeg har kikket litt på lektorutdanning og GLU 5-10 siden jeg ønsker å jobbe med 8-13 trinn uansett hvilken av de jeg velger. Problemet mitt er at i lektorutdanningen skriver mange av man må være spesielt interessert i en av fagene, og har inntrykk av at man virkelig må "BRENNE" for en av disse fagene, i mitt tilfelle er historie det nærmeste jeg kommer av interesse der, men brenner ikke for dette. I GLU så er heller ikke norsk og matte av veldig stor interesse.

Derfor hadde det vært supert om noen kunne delt litt erfaringer rundt lærerstudier;

- Hvilke skole® oppleves eller er best på lærerutdanning? Har kikket mye på enten Stavanger, Bergen eller Drammen (der jeg er fra) men finnes lite erfaringer, og kjenner ikke så mange som har gått denne retningen før. Da tenker jeg på bosted, økonomi, lærere(spesielt dette) og timeplan.

- Hvilke studieretning innenfor lærer tok du? eventuelt kan du anbefale denne, og hvorfor?

- Hvordan er starten av studiene, har hørt mye ymse rundt at man blir kastet ut i praksis uten å få noe læring i faget, og 50% dropper ut ila året fordi det er for vanskelig. 

- Anbefaler dere å bli lærer, hvordan er yrket? i forhold til å få seg jobb der man ønsker, arbeidsforhold, mengde og lønn? (lønn er minst viktig)

annet spørsmål;

Har forresten også hørt om en alternativ måte å bli lærer på av en student, men han tok helt andre fag enn meg så det er vanskelig å hente erfaringer fra han.

Er det mulig å ta bachelor (eller master, men mest sannsynlig ikke siden det fort blir utrolig mange år) i ett fag jeg virkelig interesserer meg for, f.eks Samfunnsfag og etter bacheloren ta spesialpedagogikk og ett, eller to andre fag og likevel kvalifisere meg som lærer? 

Og hvordan er da eventuelt lønn, jobbmuligheter og studieløpet? hvor kan jeg evt gjøre dette? Kan jeg kombinere flere skoler, feks ta 3 år borte og spes ped i drammen osv?

Jeg er som sistnevnte; har utdanning i et fag jeg liker og tok et år med praksis (PPU)

Så svaret er; ja, du kan ta bachelor i et fag du liker, og likevel bli lærer men du må legge til et år med PPU for å tittelen lærer. Det er nå krav om mastergrad hvis du skal jobbe som lærer, så bachelor vil ikke lenger være nok.

Anbefaler derfor en mastergrad i det faget som du liker kjempegodt, supplerer med ett år PPU, og så får du tittelen lektor. Lektorer tjener best og de kan undervise på barneskole ned til 5. trinn, ungdomsskolen pluss videregående. En lektor med to undervisningsfag har tittelen lektor med opprykk og tjener enda mer enn vanlig lektor. 

Ps: du må ikke ha master i alle fag du skal undervise, det holder med ett. Skal du undervise i flere fag holder det med 60 studiepoeng (ett år) per fag.

Anbefaler IKKE lærerutdanning som kun begrenser deg til å jobbe på barneskolen. Tenk om du blir lei, og vil heller undervise større barn...?

og ja, du kan ta PPU hvor du vil i landet, der må ikke være samme skolen som du tok resten av utdanningen din.

Anonymkode: f7ec4...ee2

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er som sistnevnte; har utdanning i et fag jeg liker og tok et år med praksis (PPU)

Så svaret er; ja, du kan ta bachelor i et fag du liker, og likevel bli lærer men du må legge til et år med PPU for å tittelen lærer. Det er nå krav om mastergrad hvis du skal jobbe som lærer, så bachelor vil ikke lenger være nok.

Anbefaler derfor en mastergrad i det faget som du liker kjempegodt, supplerer med ett år PPU, og så får du tittelen lektor. Lektorer tjener best og de kan undervise på barneskole ned til 5. trinn, ungdomsskolen pluss videregående. En lektor med to undervisningsfag har tittelen lektor med opprykk og tjener enda mer enn vanlig lektor. 

Ps: du må ikke ha master i alle fag du skal undervise, det holder med ett. Skal du undervise i flere fag holder det med 60 studiepoeng (ett år) per fag.

Anbefaler IKKE lærerutdanning som kun begrenser deg til å jobbe på barneskolen. Tenk om du blir lei, og vil heller undervise større barn...?

og ja, du kan ta PPU hvor du vil i landet, der må ikke være samme skolen som du tok resten av utdanningen din.

Dette høres utrolig bra ut!

Kan man ta det ene året (60 studiepoeng) sammen med masteren? Hvilket av de 5 årene er det best å ta dette andre faget?

Kan jeg få spørre deg om hvor du studerte? Kan du anbefale noen steder å ta masteren, som du enten har studert selv eller hørt andre har gode erfaringer med? Går mye rykter rundt dårligere lærere og forelesere omkring!

Skrevet

Jeg holder på med lektorutdanningen 1-7. Både på 1-7 og på 5-10 er matte og norsk obligatorisk. Har blitt informert om at vi har ganske likt opplegg alle de fem årene på 1-7 og 5-10. Er kun små forskjeller i følge en av de ansvarlige på studiet.

Praksis det første året gikk mest ut på å observere. Vi underviste selvfølgelig litt. Er selvfølgelig en tøff situasjon å skulle undervise i en klasse du aldri har vært i og helt uten erfaring, men det er også en viktig erfaring synes jeg. Følte at vi fikk god veiledning fra praksislæreren både før og etter undervisningstimene. Vi hadde praksis ca. 2,5 mnd. etter studiestart så man har jo ikke lært så veldig mye på det tidspunktet. Men det har blitt tatt hensyn til hos oss.

Da jeg begynte på utdanningen hadde ikke jeg heller lyst å ha matte. Jeg som overhodet ikke hadde noe lyst til å ha matte da jeg begynte endte med å ta fordypning i det. Matematikken er ikke som på VGS. Den handler i større grad om hvordan barn lærer, hva de skal lære, gode aktiviteter, forståelse av læreplanen osv. Rett og slett matematikkdidaktikk. 

Jeg er fornøyd med utdanningen og anbefaler den gjerne. 

Anonymkode: be27d...928

Skrevet
47 minutter siden, crimot8 skrev:

Dette høres utrolig bra ut!

Kan man ta det ene året (60 studiepoeng) sammen med masteren? Hvilket av de 5 årene er det best å ta dette andre faget?

Kan jeg få spørre deg om hvor du studerte? Kan du anbefale noen steder å ta masteren, som du enten har studert selv eller hørt andre har gode erfaringer med? Går mye rykter rundt dårligere lærere og forelesere omkring!

Jeg tok master i engelsk, og foreleserne der var superflinke. Hørt om mange gode forelesere på tvers av studiene så sjansen for å få en bra foreleser er god. Jeg studerte på NTNU.

However- den PPUen som du må ta som ekstra(som er på et år forresten) er en vits, og uansett hvor i landet du tar den så vil du med stor sannsynlighet møte på dårlige forelesere og altfor mye teori i forhold til praksis. Dessverre må du gjennom dette året for å få tittelen lærer.

Du kan mikse forskjellige fag i bacheloren din, men når du begynner på de to årene med master så bør du nok fokusere på ett fag, her skal du også skrive en masteroppgave som vil kreve mye tid, så anbefaler ikke å blande fag da. 

Skrevet

Du kan ta master og deretter ppu for å bli lektor. Men fra 2019 MÅ alle ha master for å komme inn på ppu....

Anonymkode: 53d5d...ecb

• Liker 1
Skrevet

Dessuten er det ikke nok å ha master. Du må ha nok studiepoeng i 2 undervisningsfag, og da ha spesielle fagkombinasjoner for å komme inn på ppu. Mye bedre å velge ren lærer/lektorutdanning. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dessuten er det ikke nok å ha master. Du må ha nok studiepoeng i 2 undervisningsfag, og da ha spesielle fagkombinasjoner for å komme inn på ppu. Mye bedre å velge ren lærer/lektorutdanning. 

Det er krav om 60 studiepoeng (årsstudium) per fag du underviser. Det klarer du fint ved å følge vanlig bachelorutdanning, og så en master. Dessuten kan man bruke utdanningen til noe annet hvis man plutselig ombestemmer seg og ikke vil studere til lærer likevel.

De fagkombinasjonene PPU krever er ikke noe stress å få inn i vanlig studieforløp som nevnt ovenfor.

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig å si hvilken som er best selvfølgelig, men kan anbefale Bergen som studentby og jeg er stort sett fornøyd med Høgskolen i Bergen. Mye er avhengig av lærerne du får, og f.eks pedagogikk har mange i mitt kull vært misfornøyd med, noe som er synd. Men høgskolen er god på samfunnsfag og du kan velge fordypning i enten historie eller globale studier, og det er en studietur i de fleste fag (en tur pr fag) - velger du globale studier kan du reise til Tanzania og ha praksis der 3. året.

Snart ferdig på GLU 5-10 og kan anbefale det, spesielt om det ikke er noe spesielt du virkelig brenner for, siden man velger 3-4 fag. Det eneste obligatoriske faget er pedagogikk. Det som er synd nå er at alle må gå master, som har mindre (!) pedagogikk enn før, men da får du også høyere lønn. Med master kan du da velge det du liker best etter 3 år (f.eks engelsk barne- og ungdomslitteratur eller pedagogikk med norsk/engelsk++). Grunnen til at jeg valgte Høgskolen i Bergen er pga de frie fagkombinasjonene, man kan velge blant mange fag (unntatt 4. året da). Vær oppmerksom på at du absolutt bør ha minst ett av de tre viktigste fagene (norsk, matte, engelsk) i fagkombinasjonen din når du er ferdig studert. 

Ja, jeg er snart ferdig med 4 år og man må ikke ha matte, men kan ende opp med å bli satt til det i praksis. Det går an å nekte (ikke sikkert det faller i god jord hos praksislærer da), men på litt høyere trinn bør de i alle fall ta hensyn til det om du ikke vil ha matte, f.eks på ungdomsskolen. 

Praksis begynte ca 2 mnd inn i studiet, men jeg tror ikke man blir bedre forberedt av å studere lenger før man hopper i det. Det er noen koblinger mellom tørr pedagogisk teori og praksis som man ikke ser før man kommer ut. Praksisskoler og -klasser er svært forskjellige, jeg var kjempeheldig og fikk en myk start, mens noen andre i min klasse fikk en marerittklasse... Der sluttet halve gruppa. Men frykten for praksis bør ikke stoppe deg fra å søke, man vet aldri før man kommer dit, og det å være i praksis og å jobbe som lærer er fortsatt veldig forskjellig.

Kan ikke svare pga jeg ikke har jobbet som lærer, bare vikar. Men det kan være vanskelig å få jobb noen steder, f.eks her i Bergen er det hard kamp om fast stilling og de fleste går flere år før de får en. Tror ikke det er noe problem om man kan flytte på seg da. "Praksissjokket" er også en ting, da det er svært mange ting (samarbeid med BUP, PPT++++) som man ikke lærer på studiet. Hvis man er heldig, lærer du noe av det av praksislærerne. 

Håper dette var til hjelp :) 

Anonymkode: 9f87b...bef

Skrevet

En lektor med to undervisningsfag har tittelen lektor med opprykk og tjener enda mer enn vanlig lektor. 

Dette stemmer ikke. Kravet for lektor med opprykk (eller tillegg som det heter nå) er at man har minimum 60 studiepoeng i et undervisningsfag utover det antallet som inngår i en ordinær master. Du kan ta master med 60 studiepoeng i flere undervisningsfag uten å komme over det ordinære antallet studiepoeng og da er du ikke lektor med tillegg.

Både på 1-7 og på 5-10 er matte og norsk obligatorisk.

Dette er ikke sant. Man kan fint gjennomføre hele 5-10 uten matte. 

Anonymkode: 7086b...c86

• Liker 3
Skrevet

Jeg tok ikke glu da. Gikk faglærer i kunst og håndverk (bachelor. En av lærerutdanningene hvor man ikke trenger å ta master), og tok vanlig engelsk årsstudium etterpå. Studerte faglærer på Notodden, de har glu der også. En liten by, men tett og koselig studentmiljø :)

Billig å bo der, og gode lærere. Men preg av at ikke mange ønsker å flytte til byen, dermed mangel på lærere, så de "leide inn" forelesere fra Oslo i perioder og sånn :P Men jeg syns jeg lærte mye jeg har hatt bruk for:)

Samtidig er det STOOOOOR forskjell mellom å være lærerstudent og å være lærer. Jeg har jobbet et par år som lærer nå, og jeg kan med sikkerhet si at jeg var en av de som fikk sånn praksissjokk! Men med veiledning til nyutdannede, og andre lærere som orket å hjelpe meg når jeg følte meg frustrert, så føler jeg at jeg har klart meg fint gjennom det. Blir en bedre lærer for hver dag. Lærer stadig noe nytt. Det er når du først kommer ut i jobb at du lærer å være en lærer! Men du blir virkelig kastet ut i det.

Anonymkode: 3781e...b61

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke sant. Man kan fint gjennomføre hele 5-10 uten matte. 

Anonymkode: 7086b...c86

Ja det har du rett i! Takk for at du rettet opp i det. Har hele tiden trodd at 5-10 måtte ha matte og norsk slik som oss. Ser nå at de i får velge hvilke fag de skal ha alle årene mens vi kun fikk velge 3 og 4 året.

Anonymkode: be27d...928

Skrevet
På 3.2.2017 den 16.47, AnonymBruker skrev:

Hei.

- Hvilke skole® oppleves eller er best på lærerutdanning? Har kikket mye på enten Stavanger, Bergen eller Drammen (der jeg er fra) men finnes lite erfaringer, og kjenner ikke så mange som har gått denne retningen før. Da tenker jeg på bosted, økonomi, lærere(spesielt dette) og timeplan? 
HVL er en god skole. Vil anbefale Bergen eller Stord. Har gått begge steder. Når jeg gikk i Bergen hadde vi mindre undervisning på skolen enn på Stord. På Stord er du i mindre klasser og får lettere kontakt med hverandre og lærerene. Jeg ville anbefalt Bergen visst jeg skulle valgt, fordi det er en bedre studentby. Vil du ha det mer rolig, lite, koslig og naturnært vill jeg anbefalt Stord. Begge campusene er nå under HVL. Lærene var det ikke så stor forskjell på. Begge studiesteder har gode og dårlige forelesere, synes kanskje kvaliteten i Bergen var litt bedre. Likevell så opplevnde jeg på Stord opplevde anskje noen av de beste i enkelte emner. Noen emner hadde jeg undervisning i fra 08:30 til 12:15 andre fra 08:30 til 15:00 

Tar GLU 5-10. Anbefaler det på det sterkeste. Nå blir studieløpet ditt uansett annerledes enn mitt siden lærerutdanningen blir 5 årig. Jeg tar nå master(men jeg trengte ikke) Valgte dette fordi jeg synes overgangen fra barn/ungdom er en spennende alder. Håper på å undervise på vgs. en gang. Kan undervise på vgs. i noen fag. 

Du trenger ikke å ta matematikk. Du vil nok møte matematikk i praksis, men kan sikkert lett løsest ved at noen andre tar det eller du snakker med praksislærer. ANBEFALER DEG Å GÅ INN PÅ SKOLENES NETTSIDE Å LESE STUDIEPLANEN (pass på å finne den 5 årige og ikke den som er nå) 

- Dette er delvis sant, etter 2 måneder så må du ut i praksis. Du må undervise i fag du ikke har hatt. Har du for eksempel valgt kroppsøving så har jo klassen bare to-tre timer i uka med det. Derfor må du undervise i flere fag i praksis. Nivået er ikke så vanskelig på 5-10, kanskje matematikk og engelsk er vanskelig i 10 klasse.

Studerer fortsatt. Gode erfaringer som vikar. 

annet spørsmål;

-Du kan ta master + PPU

Har hørt at det nye kravet er master, men før gikk det ann med bachelor 

Vet ikke hvordan studieløpet blir nå når den blir femårig. Nå kan du ta 3 år på en skole og 1 år på en annen eventuelt 3 år på en og 2 år på en annen. Kan spørre på skolen hvordan det blir altså visst ikke kan du jo ringe en skole å spørre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...