AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #1 Skrevet 3. februar 2017 Hei! Noen som har gått gjennom prosessen med å søke ung ufør? Jeg har av ulike grunner bestemt meg sammen med NAV og helsesystemet å søke ung ufør. Jeg har prøvd et stort antall jobber i flere år, hvor jeg ikke fungerer i noen av dem pga. mine plager. Jeg ønsker derfor ung uføre for økonomisk trygghet. Det får jeg 90% sikkert. Men, jeg har enda ikke gitt opp drømmen om å ha en fot innenfor yrket jeg har utdannet meg til. Jeg håper at noen er villig til å ta meg inn i en prøveperiode i en bedrift hvor jeg kan jobbe et par timer en eller to dager i uken. Gratis eller ved inntekt. Spørsmålet er altså, om jeg (lite sannsynlig) får meg en slik liten deltidsjobb (10-20 % stilling), og jeg ønsker å prøve dette ut i noen måneder. Vil det da påvirke mine sjangser for å få full uføretrygd? Mest sannsynlig klarer jeg ikke en slik jobb heller. Har prøvd det yrket for noen år siden. Så vil ikke spolere mine sjangser om endelig trygg inntekt om 1 års tid, og dropper heller disse drømmene om en slik jobb fram til søknaden iallefall er behandlet. Anonymkode: cb6c2...3c6
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #2 Skrevet 3. februar 2017 Du bør snakke med Nav om det. Det burde ikke ha noe å si siden du på ingen måte kan leve på 10-20%stilling. Før var det karantene tid på ufør, ett år, det er det ikke nå lenger. Og det skal være bare positivt å jobbe. Ring dem, siden det kan være noe praktisk rundt dette som du må være klar over. Men jeg vil tro du har åpning for dette. Anonymkode: 055a0...998
Dame85 Skrevet 3. februar 2017 #3 Skrevet 3. februar 2017 (endret) Takk for svar! 😊 Jeg er litt skeptisk til å prate med NAV om dette. De hadde vel foretrukket å prøve meg ut i flere jobber 'for resten av livet'. Jeg klarer det jo ikke. Og det vet de. Men hvis jeg begynner å snakke om drømme deltidsjobben min begynner de kanskje å lure. Men jeg skal 'manne meg opp' og ringe dem neste uke. Det er jo bare et prøveprosjekt jeg drømmer om. Faller jeg helt av som vanlig etter noen måneder er det jo greit å ha en trygg og varig inntekt å falle på. Håper de skjønner dette. Endret 3. februar 2017 av Dame85
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #4 Skrevet 3. februar 2017 Hva eksakt er det du skal søke om? Uføretrygd? Eller ung ufør-tillegget på AAP? Og ja, det vil påvirke deg, hvis du klarer å ha 20% av før-inntekten din, vil du kunne få innvilget 80% uføretrygd. Anonymkode: e08ec...4c3 4
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #5 Skrevet 3. februar 2017 Spør saksbehandleren din. Anonymkode: 17412...0bc
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #6 Skrevet 4. februar 2017 Jeg ville gjort dette når søknaden er ferdig behandlet. Lettere å innvilge mindre grad ufør enn å ta tilbake når du først har fått. Anonymkode: 2f206...64c 1
Pringle Skrevet 4. februar 2017 #7 Skrevet 4. februar 2017 Alt skal være forsøkt før du får uføretrygd. Du skal være grundig utredet og arbeidsutprøvd sånn at det er 100% avklart at du ikke kan ta noen som helst jobb, verken på kort eller lang sikt. Snakk med din saksbehandler. Du kan kanskje bruke denne jobben som et ledd i din arbeidsutprøvning.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #8 Skrevet 4. februar 2017 21 minutter siden, Pringle skrev: Alt skal være forsøkt før du får uføretrygd. Du skal være grundig utredet og arbeidsutprøvd sånn at det er 100% avklart at du ikke kan ta noen som helst jobb, verken på kort eller lang sikt. Snakk med din saksbehandler. Du kan kanskje bruke denne jobben som et ledd i din arbeidsutprøvning. Hæ? Mange uføre er jo bare feks 50% ufør og dermed kan jobbe 50%. I tillegg vet vi ikke om Ts snakker om "ung ufør" tillegget til AAP som egentlig bare betyr mer penger uten at du blir ufør. Anonymkode: 7b71c...a5d
Dame85 Skrevet 5. februar 2017 #9 Skrevet 5. februar 2017 Tusen takk for at dere har tatt dere tid til å svare alle sammen. Det setter jeg pris på.
WubWub Skrevet 5. februar 2017 #10 Skrevet 5. februar 2017 jeg jobber ved siden av uføretrygden. om jeg tjener over en viss grense så blir dette trukket ifra trygden min. i gamle dager så var det derimot ikke slik når jeg jobbet som tilkallingsvakt i helse sektoren. jeg jobbet utelukkende på nettene, fikk beskjed fra nav når jeg hadde tjent for mye at jeg hadde to valg ; slutte i jobben eller fortsette som arbeidsledig. sånn er det heldigvis ikke lenger , kan tjene så mye jeg vil og jeg kan jobbe så mye jeg makter. det samme gjelder for deg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå