Gå til innhold

Personlige opplysninger og snoking bla nav ansatte og lege

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig opplevd at opplysninger om meg som kun lege og nav sitter på har lekket ut. Jeg bor riktignok på en liten plass, men taushetsplikt er taushetsplikt og jeg mistenker at legen har snakket for høyt eller bekjent i nav systemet har snoket. Hvordan kan jeg/bør jeg gå videre med dette? 

Anonymkode: 46b19...34b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres typisk NAV ut, så jeg ville kontaktet dem først.

Saksbehandleren min ble tatt i sladder. NAV tvilte på det jeg fortalte, og sa de ikke ville undersøke nærmere. Men neste gang jeg skulle dit hadde jeg fått ny saksbehandler.

Ut ifra hva man leser i media, nekter NAV å ta inn over seg at mennesker er nyskjerrige og at tilgang til opplysninger blir for fristende for mange. Selv i svært grove tilfeller slipper den ansatte unna med kun en advarsel...

Anonymkode: 35bc3...c9b

• Liker 1
Skrevet

Kan man be nav om en logg for å finne ut hvem som har vært inne på dokumenter etc?noen som jobber i nav som vet?

• Liker 1
Skrevet

Er du her igjen?

(sorry om det ikke er tilfelle, men vært en person som gjentatte ganger har skrevet om akkurat dette)

Skrevet

Kan man be nav om en logg for å finne ut hvem som har vært inne på dokumenter etc?noen som jobber i nav som vet?

Skrevet

Nei jeg har ikke skrevet om dette før.. hvem har gjort det?

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nylig opplevd at opplysninger om meg som kun lege og nav sitter på har lekket ut. Jeg bor riktignok på en liten plass, men taushetsplikt er taushetsplikt og jeg mistenker at legen har snakket for høyt eller bekjent i nav systemet har snoket. Hvordan kan jeg/bør jeg gå videre med dette? 

https://www.nrk.no/norge/rapport_-nav-ansatte-snoker-pa-venner-og-kjendiser-1.13203808
https://www.nrk.no/norge/slik-finner-du-ut-om-nav-ansatte-har-snoket-pa-deg-1.13267543

Skrevet

Så enkelt er det ikke. Det må foreligge veldig konkret mistanke før nav kontoret utleverer logg. De leverer heller  ikke ut,men sjekker logg opp mot forespørsel for å se om det er treff..

Skrevet

Hvis hver femte nav ansatt snoker og kun en leder blir tatt sier det vel litt om omfanget av de som blir tatt?

• Liker 1
Skrevet

Jeg ba om  sjekk av logg. Fikk ingenting, 'men vet eks samboer har snoka på meg..

Skrevet

Fysj sier jeg bare. Jobber i staten og har tilgang til mye sensitive opplysninger om folk, og noen ganger kleine opplevelser der jeg får vite ting om folk jeg kjenner og omgås som jeg strengt tatt ikke har lyst til å vite. Og de får vite at jeg vet... Men å snakke om det utenfor arbeidsplassen er totalt uaktuelt. Å bryte taushetsplikten er særdeles alvorlig og burde få alvorlige konsekvenser . Ser likevel at det kan være tøft å bevise noe her. Men hvis en snoker leser her: Skam deg! 

Anonymkode: be2e7...edf

• Liker 1
Skrevet
På 3.2.2017 den 17.37, BlendaSensitive skrev:

Er du her igjen?

(sorry om det ikke er tilfelle, men vært en person som gjentatte ganger har skrevet om akkurat dette)

Nei det er sikkert meg du mener. Det er nok ikke bare et tilfelle av dette.

Anonymkode: 05701...191

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...