Gå til innhold

Skjeve hornhinner - hvordan diagnostiserer dem det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg tok synstesten så ble det brukt 2 forskjellige maskiner (jeg sa at jeg ikke ønsket de testene der de spruta vann i øyet, pga besvimelse..). Ved den første maskinen satt jeg på en stol og fikk maskinen helt inntil meg, først på det ene øyet så det andre. Det hele gikk vel på under 1 minutt. Ved den andre maskinen satt jeg på en stol og fikk også en maskin mot meg der optikeren bytta litt på forskjellige "lapper" som lå i maskinen, mens jeg så på den plakaten med bokstaver i forskjellige størrelser og skulle si ved hvilken av "lappene" som ga meg klarest syn.

Men det jeg lurte på er om noen vet ved hvilken av disse maskinene var det hun fant ut at jeg hadde skjeve hornhinner? Og er det en 100% korrekt test eller er det mulig de kan diagnostisere en feil?:unsure:

Jeg har nettopp fått de nyenye brillene mine, og de gjør meg bare veldig svimmel og at det blir vanskelig å fokusere. Jeg kjøpte noen sånne billbillig-briller fra matbutikken med samme styrken bare for å prøve, og de var ikke ubehagelige i det hele tatt:vetikke:

Anonymkode: a81cf...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alltid ekkelt med nye briller, jeg bruker ofte en ukes tid på å slutte å bli kvalm og svimmel. Øya og hjernen må tilpasse seg å få synsinntrykk på en ny måte. Det apparatet som måler skjevheter måler egentlig hvor "ruglete" hornhinnen er, jo mer skjevhet jo mer feil treffer lyset i øya. Man man trenger tid til å tilpasse seg korrigeringen. Den testen med å lese bokstaver eller hva det nå er måler hvor sterke briller du trenger. Men det er sikkert en optiker her som kan forklare dette mer riktig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må alle med skjeve hornhinner gå med briller? Jenta mi fikk påvist skjeve hornhinner og hun skulle bare bruke de når hun leste. Hun er i tillegg langsynt. Jeg stussa litt når venninne min har et barn med samme problem og der bruker barnet briller. 

Anonymkode: b63b4...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skjeve hornhinner. Det gjør at man ikke ser ting skarpt. Kan forklares f eks å se noe "dobbelt syn" da av en bokstav f eks, men det er ganske finurlig. 

Man må da ofte myse med øynene så blir ting skarpere.

skjeve hornhinner er når hornhinna på øyet er ujevnt og gjør at lyset som treffer brytes feil på vei inn.

det er ikke det samme som å være langsynt eller nærsynt, og krever toriske linser enten v briller eller linser du har på øyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest canacas

Jeg har veldig skjeve hornhinner (og er nærsynt), men bruker linser for å korrigere fremfor briller. Briller bruker jeg kun når jeg er sliten i øya, syk osv. Jeg syns brillene blir for "skarpe" og derfor får jeg ofte hodepine også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Joia skrev:

Jeg har skjeve hornhinner. Det gjør at man ikke ser ting skarpt. Kan forklares f eks å se noe "dobbelt syn" da av en bokstav f eks, men det er ganske finurlig. 

Man må da ofte myse med øynene så blir ting skarpere.

skjeve hornhinner er når hornhinna på øyet er ujevnt og gjør at lyset som treffer brytes feil på vei inn.

det er ikke det samme som å være langsynt eller nærsynt, og krever toriske linser enten v briller eller linser du har på øyet.

Jeg er også nærsynt, men det jeg ikke forstår er hva forskjellen i symptomer er på nærsynt vs skjeve hornhinner. Altså symptomet på nærsynthet er jo at man ikke ser ting skarpt på lang avstand.. kanskje er det sånn at viss man har skjeve hornhinner så ser man uskarpt både på nært og på langt hold? Jeg har ihvertfall ingen problem med nært hold og heller ikke dobbelt syn. Jeg har derimot litt problem med at f.eks lys fra lyktestolper, eller billys når man er ute å kjører blir liksom "dratt utover" og ikke så samlet, viss du skjønner?☺

Så viss jeg forsto rett så var det altså den første maskinen hun tok som diagnostiserte skjeve hornhinner? Jeg skjønner bare ikke på hvilken måte optikeren kan klare å komme fram til om man har det og i hvilken grad gjennom den maskinen? Ser de det helt sikkert eller er det på en måte litt gjetting?:unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De ser det, og kan måle graden av skjevhet ved hjelp av apparatene sine. Det er ikke snakk om gjetting. Nye briller ER ofte veldig uvant, og øynene må venne seg til dem.

Ellers: Noen har så dårlig syn at de må bruke briller hele tiden, noen bare når de leser/kjører, mens andre klarer seg i grunnen uten, fordi synet ikke er sååå dårlig.

Endret av Jubatus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjeve hornhinner er ikke akkurat vanskelig å oppdage, så nei... Dette er nok ikke en feil. 

Det er heller ikke uvanlig at det tar litt tid å bli vant til en ny styrke. Dette går over. 

Anonymkode: 1e27c...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg tok synstesten så ble det brukt 2 forskjellige maskiner (jeg sa at jeg ikke ønsket de testene der de spruta vann i øyet, pga besvimelse..). Ved den første maskinen satt jeg på en stol og fikk maskinen helt inntil meg, først på det ene øyet så det andre. Det hele gikk vel på under 1 minutt. Ved den andre maskinen satt jeg på en stol og fikk også en maskin mot meg der optikeren bytta litt på forskjellige "lapper" som lå i maskinen, mens jeg så på den plakaten med bokstaver i forskjellige størrelser og skulle si ved hvilken av "lappene" som ga meg klarest syn.

Men det jeg lurte på er om noen vet ved hvilken av disse maskinene var det hun fant ut at jeg hadde skjeve hornhinner? Og er det en 100% korrekt test eller er det mulig de kan diagnostisere en feil?:unsure:

Jeg har nettopp fått de nyenye brillene mine, og de gjør meg bare veldig svimmel og at det blir vanskelig å fokusere. Jeg kjøpte noen sånne billbillig-briller fra matbutikken med samme styrken bare for å prøve, og de var ikke ubehagelige i det hele tatt:vetikke:

Butikkbriller skal du legge bort når du har brytningsfeil, altså skjeve hornhinner. Butikkbriller fra andre enn optiker er ulovlig ved bilkjøring, noe mange ikke vet.

Alle briller har tilvenningsproblematikk. Jo sterkere forandring desto verre blir det, særlig når du ikke har hatt synskorrigering tidligere. 

Men det kan og være at optikeren har gjort feil og gitt deg andre brilleglass enn de du skal ha. 

Hvordan optometristen måler ut øynene vet jeg ikke tilstrekkelig til å svare på. Regner med at det er trykkmåling du ikke ønsket? Den spruter luft, ikke vann. 

Anonymkode: 5ceff...ca3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, canacas skrev:

Jeg har veldig skjeve hornhinner (og er nærsynt), men bruker linser for å korrigere fremfor briller. Briller bruker jeg kun når jeg er sliten i øya, syk osv. Jeg syns brillene blir for "skarpe" og derfor får jeg ofte hodepine også. 

Hvilket merke er linsene? Leter etter linser for skjev horninne:P

Anonymkode: bcc3d...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest canacas
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket merke er linsene? Leter etter linser for skjev horninne:P

Anonymkode: bcc3d...ee9

Er det ikke forskjell fra person til person hva man trenger? Merket jeg har er Acuvue Oasys (for astigmatism) Hydraclear Plus. Haha, da har du hele navnet. Har 14-dagers linser da :)

Endret av canacas
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også nærsynt, men det jeg ikke forstår er hva forskjellen i symptomer er på nærsynt vs skjeve hornhinner. Altså symptomet på nærsynthet er jo at man ikke ser ting skarpt på lang avstand.. kanskje er det sånn at viss man har skjeve hornhinner så ser man uskarpt både på nært og på langt hold? Jeg har ihvertfall ingen problem med nært hold og heller ikke dobbelt syn. Jeg har derimot litt problem med at f.eks lys fra lyktestolper, eller billys når man er ute å kjører blir liksom "dratt utover" og ikke så samlet, viss du skjønner?☺

Så viss jeg forsto rett så var det altså den første maskinen hun tok som diagnostiserte skjeve hornhinner? Jeg skjønner bare ikke på hvilken måte optikeren kan klare å komme fram til om man har det og i hvilken grad gjennom den maskinen? Ser de det helt sikkert eller er det på en måte litt gjetting?:unsure:

Jeg har litt skeiv hornhinne på venstre øye, men ikke nok til at det korrigeres. Det er likevel nok til at jeg merker det. Jeg merker det når jeg skal se ting på lang avstand. F.eks. powerpointer på forelesing der bokstavene blir litt blurry, det føles ut som synet har blitt dårligere og at det er for lav styrke, men det er jo ikke det som er problemet, de er bare litt skeive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...