AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #1 Skrevet 3. februar 2017 Jeg aner ikke hva jeg kommer til å tjene, men ser ikke for meg at det er spesielt mye.. Vil nav likevel ta pengene, selv om dette ikke er det samme som å gå på jobb? Anonymkode: e314d...274
Angelheart2 Skrevet 3. februar 2017 #2 Skrevet 3. februar 2017 Du plikter jo å skrive opp alt arbeid på meldekortet. Når du sitter og skriver på boken jobber du jo og skal føre timer på meldekortet. Da blir du trukket dagpenger for denne tiden. Om du derimot IKKE oppgir noe på meldekortet og det blir oppdaget at du har skrevet bok vil du få krav om tilbakebetaling av dagpenger for hele perioden. 7
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #3 Skrevet 3. februar 2017 15 minutter siden, Angelheart2 skrev: Du plikter jo å skrive opp alt arbeid på meldekortet. Når du sitter og skriver på boken jobber du jo og skal føre timer på meldekortet. Da blir du trukket dagpenger for denne tiden. Om du derimot IKKE oppgir noe på meldekortet og det blir oppdaget at du har skrevet bok vil du få krav om tilbakebetaling av dagpenger for hele perioden. Jeg anser dette mer som en hobby.. Anonymkode: e314d...274 5
Angelheart2 Skrevet 3. februar 2017 #4 Skrevet 3. februar 2017 Joda, men du plikter å oppgi alt arbeid, både lønnet og ulønnet. Dersom du derimot sitter og småskriver litt på kveldene og håper å få dette utgitt en gang kan det være du får det godkjent som hobby. Snakk uansett med NAV-veilederen din slik at du ikke risikerer en smell i etterkant. 9
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #5 Skrevet 3. februar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg anser dette mer som en hobby.. Anonymkode: e314d...274 Det blir jo skattepliktige penger og da skal vel nav-ytelser trekkes fra. Mekd ifra til nav. Vær så snill, ikke gi de som mottar nav-ytelser et dårligere rykte enn det de allerede har.... Anonymkode: d5183...16e 9
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #6 Skrevet 3. februar 2017 Denne saken er jo litt spesiell, men noen prinsipielle uttalelser finner du her: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/lo-dramaet/aapner-for-at-vallas-sykepenger-kuttes/a/168149/ Anonymkode: 90c5d...4d9 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #7 Skrevet 3. februar 2017 Jeg vil ikke si at tiden du har brukt til å skrive uten videre skal betraktes som en jobb og at du skal trekkes i ytelse time for time, forutsatt at du ikke er profesjonell forfatter med avtale med et forlag om utgivelse før du startet på prosjektet. Du har jo ikke hatt et arbeidsforhold, og om arbeidet er inntektsgivende vet du ikke før boken er utgitt. Jeg vil tro at boken kan anses som en hobby. Dessuten kan du ha skrevet den helt eller delvis før du ble arbeidsledig? https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/dagpenger-og-etablering-av-egen-virksomhet--347271 Anonymkode: 90c5d...4d9 8
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #8 Skrevet 3. februar 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det blir jo skattepliktige penger og da skal vel nav-ytelser trekkes fra. Mekd ifra til nav. Vær så snill, ikke gi de som mottar nav-ytelser et dårligere rykte enn det de allerede har.... Anonymkode: d5183...16e Mener du å si at forfattere får lønn hver måned? I såfall så er det dumt om en liten lønn bil ødelegge for framtidige dagpengeperioder.. Eventuelt kan jeg gi den ut senere, slik at det ikke blir brukt mot meg😊 Pengene kan eventuelt komme inn på en annens konto.. Anonymkode: e314d...274 1
Drakan Skrevet 3. februar 2017 #9 Skrevet 3. februar 2017 Er vel bare å melde fra om du tjener på boken ved utgivelse. Så fjerner de i minus det du tjener etter det. Å skrive uten avtale er ikke arbeid i min ordbok i alle fall 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #10 Skrevet 3. februar 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg anser dette mer som en hobby.. Anonymkode: e314d...274 Om du får utgitt en bok og tjener på det, eller hadde blogget for inntekt osv så er det inntekt. Det skal trekkes fra dagpengene isåfall. Anonymkode: a1e6b...257 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #11 Skrevet 3. februar 2017 Det er tiden du har brukt og om det er egnet til å gi inntekt som har noe å si, ikke hvor mye du faktisk tjener i etterkant. Du risikerer å få krav om å betale tilbake dagpengene du har fått til nå. Anonymkode: 78f02...369 3
Angelheart2 Skrevet 3. februar 2017 #12 Skrevet 3. februar 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er tiden du har brukt og om det er egnet til å gi inntekt som har noe å si, ikke hvor mye du faktisk tjener i etterkant. Du risikerer å få krav om å betale tilbake dagpengene du har fått til nå. Anonymkode: 78f02...369 Dette!
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #13 Skrevet 3. februar 2017 Jeg strikket en genser, og håpet å få solgt den. Problemet mitt er at jeg aldri har strikket før, så jeg brukte fryktelig lang tid på den. Satt og knotet flere timer for dagen med den i et år. Men den ble ferdig tilslutt. Men den var så stygg at jeg ikke fikk solgt den for mer enn materialene kostet. Så ble jeg anmeldt for trygdesvindel, fordi jeg gikk arbeidsledig mens jeg holdt på med genseren. Og må betale NAV tilbake fordi jeg brukte tilsvarende tid på den, som en deltidsjobb i et år. Jada. Anonymkode: 6f43f...764 15
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #14 Skrevet 3. februar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg strikket en genser, og håpet å få solgt den. Problemet mitt er at jeg aldri har strikket før, så jeg brukte fryktelig lang tid på den. Satt og knotet flere timer for dagen med den i et år. Men den ble ferdig tilslutt. Men den var så stygg at jeg ikke fikk solgt den for mer enn materialene kostet. Så ble jeg anmeldt for trygdesvindel, fordi jeg gikk arbeidsledig mens jeg holdt på med genseren. Og må betale NAV tilbake fordi jeg brukte tilsvarende tid på den, som en deltidsjobb i et år. Jada. Anonymkode: 6f43f...764 Og ellers så har du det bra? Anonymkode: a02a3...2ca 5
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #15 Skrevet 3. februar 2017 9 timer siden, Angelheart2 skrev: Du plikter jo å skrive opp alt arbeid på meldekortet. Når du sitter og skriver på boken jobber du jo og skal føre timer på meldekortet. Da blir du trukket dagpenger for denne tiden. Om du derimot IKKE oppgir noe på meldekortet og det blir oppdaget at du har skrevet bok vil du få krav om tilbakebetaling av dagpenger for hele perioden. Nei det trenger man ikke. Man er kun pliktig å oppgi betalt arbeid. Godkjent frivillig arbeid, arbeid hjemme i huset og til deg selv, dugnad og annet ulønnet arbeidet er du IKKE pliktig å måtte oppgi. Om man er forfatter og man har kontrakt fra et forlag om å gi ut bøker, så kan man ikke heve dagpenger. Anonymkode: f6085...772 6
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #16 Skrevet 3. februar 2017 Å gå ut bøker anses da ikke som en hobby, men et arbeid. Anonymkode: e6000...b3d 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #17 Skrevet 3. februar 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å gå ut bøker anses da ikke som en hobby, men et arbeid. Anonymkode: e6000...b3d Ja, hvis man heter Jo Nesbø eller Karin Fossum, så! Om man sitter og knoter med å skrive istedetfor å se på TV om kveldene, og man ikke har en kontrakt, så er det ikke arbeid, men hobby. Om det viser seg å være den nye JK Rowling vi sitter her og svarer, har hun sikkert råd til å tilbakebetale evt krav fra NAV som kommer i etterkant av at boken ble antatt og utgitt. Anonymkode: 6f43f...764 11
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #18 Skrevet 3. februar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, hvis man heter Jo Nesbø eller Karin Fossum, så! Om man sitter og knoter med å skrive istedetfor å se på TV om kveldene, og man ikke har en kontrakt, så er det ikke arbeid, men hobby. Om det viser seg å være den nye JK Rowling vi sitter her og svarer, har hun sikkert råd til å tilbakebetale evt krav fra NAV som kommer i etterkant av at boken ble antatt og utgitt. Anonymkode: 6f43f...764 Lykke til med å forklare det for Nav. "Jeg tjente jo ikke like mye som Jo Nesbø." Anonymkode: e6000...b3d 6
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #19 Skrevet 3. februar 2017 Jeg mener å ha lest et eller annet sted at det gjaldt faktisk arbeid man gjorde. Anonymkode: 686c9...7d8
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #20 Skrevet 3. februar 2017 Det er på samme måte som man er selvprossederende i en rettssak og vinner saken. NAV kan ikke da heller ta pengene. Anonymkode: 686c9...7d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå