AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #1 Skrevet 3. februar 2017 Jeg kan verken lage mat eller kaker, og nå har jeg tråkka ordentlig I salaten. Jeg har lovet å ordne bløtkake til en bursdag I morgen Er det lett å smake forskjell på hjemmelaget sukkerbrød og kjøpt sukkebrød? Har det noe å si om jeg bruker melk eller appelsinjuice til å dynke brødet med? Må det være friske bær eller kan jeg ty til frosne? Jeg har ikke sånn kremsprøyte eller sånn spade til å glatte ut kremen med, kan jeg bruke det jeg finner og bare la det stå til? Alle tips mottas med stor takk Anonymkode: 1fb33...87b 2
The Kitten Skrevet 3. februar 2017 #2 Skrevet 3. februar 2017 For kakespisere er det sikkert lett å smake forskjell på hjemmebakt og kjøpekake. Tror nok folk vil merke forskjell på om du dynker brødet i melk eller appelsinjuice, siden appelsinjuice er mye mer syrlig enn melk. Bærene kan du helt sikkert kjøpe frosne. Da jeg bodde i Frankrike brukte jeg vinflasker til kjevling, så du kan helt sikkert bruke hva du enn har til å glatte ut kremmen. Good luck 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #3 Skrevet 3. februar 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan verken lage mat eller kaker, og nå har jeg tråkka ordentlig I salaten. Jeg har lovet å ordne bløtkake til en bursdag I morgen Er det lett å smake forskjell på hjemmelaget sukkerbrød og kjøpt sukkebrød? Har det noe å si om jeg bruker melk eller appelsinjuice til å dynke brødet med? Må det være friske bær eller kan jeg ty til frosne? Jeg har ikke sånn kremsprøyte eller sånn spade til å glatte ut kremen med, kan jeg bruke det jeg finner og bare la det stå til? Alle tips mottas med stor takk Anonymkode: 1fb33...87b Du kan bruke en smørkniv eller en kakespade/ stekespade til å glatte ut kremen med. Anonymkode: ae81f...8fa 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #4 Skrevet 3. februar 2017 Hermetiske bær/ frukter er også godt i bløtkake. Hermetiske fersken feks, og bruk saften til å dunke med. Anonymkode: ae81f...8fa 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #5 Skrevet 3. februar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hermetiske bær/ frukter er også godt i bløtkake. Hermetiske fersken feks, og bruk saften til å dynke med. Anonymkode: ae81f...8fa Anonymkode: ae81f...8fa 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #6 Skrevet 3. februar 2017 Pynt evt med hermetiske mandarinbåter (de er uten skall og klar til bruk) Anonymkode: ae81f...8fa 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #7 Skrevet 3. februar 2017 Her er en oppskrift, der du også kan bruke kjøpt kakebunn. http://www.aperitif.no/oppskrifter/oppskrift/arne-s-blotkake-med-mandarin/1064673 Lykke til! Anonymkode: ae81f...8fa 3
Hjärtat Skrevet 3. februar 2017 #8 Skrevet 3. februar 2017 Jeg tenker at hver for seg er hverken kjøpebunn, frosne bær eller appelsindynk noe problem. Når alt dette skal inn i samme kake derimot, da blir jeg liiitt skeptisk. Tror ikke jeg hadde forsynt meg to ganger liksom. For ja, jeg hadde kjent forskjell. Men om man dynker i appelsinjuice eller melk kommer jo egentlig bare an på hva man liker best. :-) 3
Lykkehjerte Skrevet 3. februar 2017 #9 Skrevet 3. februar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan verken lage mat eller kaker, og nå har jeg tråkka ordentlig I salaten. Jeg har lovet å ordne bløtkake til en bursdag I morgen Er det lett å smake forskjell på hjemmelaget sukkerbrød og kjøpt sukkebrød? Har det noe å si om jeg bruker melk eller appelsinjuice til å dynke brødet med? Må det være friske bær eller kan jeg ty til frosne? Jeg har ikke sånn kremsprøyte eller sånn spade til å glatte ut kremen med, kan jeg bruke det jeg finner og bare la det stå til? Alle tips mottas med stor takk Anonymkode: 1fb33...87b Her er hva småttingen gjorde ved bløtkakelaging. Brukte kjøpt sukkerbrød, delte det i to deler, og dynket alltid med rød saft. Pisket krem, og fordelte kremen i to boller. Den ene med mindre krem i, og denne ble det rørt inn jordbærsyltetøy fra glass, og jordbærkremen ble brukt som fyll inni kaken. Resten av kremen ble lagt utenpå kaken, det meste på midten, og ble glattet utover og mot og nedover sidene, dette med skje og vanlig bestikk kniv. Ville småttingen pynte ekstra, hendte det at sånn krem på flaske boks, ment til kakao eller små desserter, ble brukt til å pynte små tupper rundt oppå kaken. Noen ganger ble det pyntet med friske bær eller sjokoladestrø på. Denne kaken ble alltid spist opp, og de kakeglade tok alltid flere stykker, og det var ikke bare pga at det var småttingen som hadde laget kaken. Sånn ellers, personlig ville jeg ikke ha dynket med appelsinjuice, da jeg syns det blir for syrlig. Og husk en liten teskje med vaniljesukker når du skal piske kremen, Da blir ikke kremen så skarp i smaken, men mer søt og rund, dette er smak og behag selvsagt. De fleste jeg kjenner, bruker litt vaniljesukker i. Man kan få svært rimelige kremsprøytesett på matbutikker, europris, biltema osv, kremmerhusposer med et par tupper til. Enkelt å bruke, bare å putte kremen oppi, og klemme (forsiktig) i vei, lage mønster eller andre detaljer, etter at du har glattet krem utover hele kaken. Samme opplegget med krem på boks, men den holder seg ikke like lenge, og ikke like god som den piskede kremen, men er et fint alternativ, om du vil pynte med noen topper her og der eller rundt oppå kaken. Ser du har fått gode tips over her, og ville selv heller gått for hermetisk frukt enn frossen frukt, da har også synke væsken klar også. Du kan også ha vaniljekrem eller sjokoladekrem inni kaken, førstnevnte får du tak i ferdig i pakke, tror jeg, og vil du ha sjokoladekrem, kan du evt blande kakao inn i kremen du skal bruke til fyllet. Egentlig bare fantasien som setter grenser her, og mener personlig at kjøpt sukkerbrød smaker godt, og i noen tilfeller bedre enn hjemmelaget, for det er ingen garanti å få til sukkerbrødet i riktig konsistens. I mange tilfeller har jeg tenkt at kjøpt bunn smaker bedre! Jeg hadde i alle fall følt meg trygg på å servere et kjøpt sukkerbrød, bare husk å dynke godt (siden krem ikke rekker å trekke særlig inn), slik at den ikke blir for tørr. Er helt sikker på at dette klarer du fint, lykke til! 1
Ny Bruker Skrevet 3. februar 2017 #10 Skrevet 3. februar 2017 Jeg hadde valgt ferdigkjøpt kakebunn (3 lag er vel det de selger i pakken). Pisket krem, friske frukt som kiwi, jordbær og blåbær bare på toppen. Strø med hakkete nøtter på siden. Ikke dynk med noe jus da det blir for bløt, i hvert fall for min smak. Inspirasjon
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #11 Skrevet 3. februar 2017 Frosne bær går fint inni kaken, men kan være litt upraktiske om du skal dandere dem oppå, da de ofte avgir mye fukt som kan misfarge kremen, og i verste fall gjøre kremen så rennende at den blir ødelagt. Jeg ville gått på detsoteliv og funnet en oppskrift der, og fulgt den til punkt og prikke. Det er fort gjort å dumme seg ut om man prøver å lage noe for første gang helt på egenhånd Anonymkode: be817...a54
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #12 Skrevet 3. februar 2017 Tusen takk for gode innspill alle sammen 👍 Jeg fant friske bær på butikken heldigvis, og etter å ha lest alle innleggene her føler jeg meg trygg nok på å ordne til ei kake Anonymkode: 1fb33...87b
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #13 Skrevet 5. februar 2017 På 3.2.2017 den 3.59, Hjärtat skrev: Jeg tenker at hver for seg er hverken kjøpebunn, frosne bær eller appelsindynk noe problem. Når alt dette skal inn i samme kake derimot, da blir jeg liiitt skeptisk. Tror ikke jeg hadde forsynt meg to ganger liksom. For ja, jeg hadde kjent forskjell. Men om man dynker i appelsinjuice eller melk kommer jo egentlig bare an på hva man liker best. :-) Jeg har da smakt mange gode bløtkaker lagd av ferdigbunn og hermetisk frukt. Dynk bunnene godt og vær raus med fyll så blir det så bra så Anonymkode: ae600...4ae
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #14 Skrevet 5. februar 2017 På 3.2.2017 den 6.43, Ny Bruker skrev: Jeg hadde valgt ferdigkjøpt kakebunn (3 lag er vel det de selger i pakken). Pisket krem, friske frukt som kiwi, jordbær og blåbær bare på toppen. Strø med hakkete nøtter på siden. Ikke dynk med noe jus da det blir for bløt, i hvert fall for min smak. Inspirasjon Det ligger jo i ordet bløtkake at den skal være litt bløt da og da må den jo dynkes. Ikke noe er verre enn en tørr bløtkake. Anonymkode: eb594...bcb 2
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #15 Skrevet 5. februar 2017 Jeg synes ærlig talt noe av det viktigste med en god bløtkake er et godt, hjemmelaget sukkerbrød. De man kjøper ferdig smaker jo ofte bare sukret sagflis. Om sukkerbrødet er på plass kan man dynke eller ikke dynke, og fylle med nesten hva som helst av frukt, bær eller syltetøy, så blir det bra nesten uansett. (Selv om det selvsagt er noen typer fyll jeg liker mye bedre enn andre.) Anonymkode: 73bf7...c09 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #16 Skrevet 5. februar 2017 Kaka ble faktisk vellykket! Jeg dunket med melk, hadde bringebærkrem på første lag, så vaniljekrem på andre lag. Dekket med krem og pyntet med friske bringebær. Det var ikke en smule igjen 👍 Anonymkode: 1fb33...87b 2
Hjärtat Skrevet 5. februar 2017 #17 Skrevet 5. februar 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har da smakt mange gode bløtkaker lagd av ferdigbunn og hermetisk frukt. Dynk bunnene godt og vær raus med fyll så blir det så bra så Anonymkode: ae600...4ae Så fint for deg, men betyr det at jeg ikke kan synes at det er litt stusslig?
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #18 Skrevet 5. februar 2017 På 3.2.2017 den 6.43, Ny Bruker skrev: Jeg hadde valgt ferdigkjøpt kakebunn (3 lag er vel det de selger i pakken). Pisket krem, friske frukt som kiwi, jordbær og blåbær bare på toppen. Strø med hakkete nøtter på siden. Ikke dynk med noe jus da det blir for bløt, i hvert fall for min smak. Inspirasjon Sååå enig, søkkblaut kake er ikke godt! Krem mellom lagene og evnt. bær vil gjøre kaken mer en blaut nok! Anonymkode: 88844...c01
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #19 Skrevet 5. februar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det ligger jo i ordet bløtkake at den skal være litt bløt da og da må den jo dynkes. Ikke noe er verre enn en tørr bløtkake. Anonymkode: eb594...bcb Jo, men alt med måte. Mitt triks er å fylle kaken med krem/bær dagen før. Da er den akkurat passe bløt når den skal spises. I tillegg er det deilig å slippe å lage kaken samme dag man skal bruke den. Har en slektning som dynker bløtkaken så den er skikkelig nesten flytende, noe så heslig å spise. En mellomting er best. Anonymkode: 88844...c01
Ny Bruker Skrevet 6. februar 2017 #20 Skrevet 6. februar 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Det ligger jo i ordet bløtkake at den skal være litt bløt da og da må den jo dynkes. Ikke noe er verre enn en tørr bløtkake. Anonymkode: eb594...bcb Enig, men min erfaring med ferdigkjøpte bunn er at den er tyn og veldig luftig fra før av. Jeg dynker hjemmebakte bunn, men ikke de fra butikken. Da smaker det bare krem og fyll. Smaken av brødet forsvinner og det blir som en kremet dessert, ikke en kake. Men hver sin smak og behag. Jeg bare skriver mine preferanser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå