Gå til innhold

Koloskopi, erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal til koloskopi om en uke og har fått et langt skriv om diverse forberedelser, så jeg har noen spørsmål.

1. Jeg er veldig engstelig for dette og har vært utsatt for overgrep i barndommen. Får man noe beroligende eller noe slikt? for jeg kjenner jeg er både uvel, nervøs og redd både med tanke på prosedyren i seg selv og det at noen fremmede skal rote på en så intim plass.

2. Gjør det vondt?

3. I skrivet står det at jeg kan velge mellom endofalk, picoprep eller citrafleet som tømmemiddel. Noen som har erfaring med hvilken som er minst ubehagelig? Eller som vet noe om forskjellen på dem?

4.Noe annet jeg bør tenke på/være forberedt på?

Anonymkode: 33345...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare se en annen vei og se på mobilen, så slapper du av og puster rolig. Går så bra så.

Anonymkode: 2e4c0...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle tømmemidlene fungerer like godt, hva du bør velge kommer an på smak.

Picoprep smaker kunstig appelsin, citrafleet smaker kunstig sitron, og endofalck kan jeg ikke beskrive smaken på.  Husk å drikke mye klare væsker ved siden av.

Opplevelsen av undersøkelsen varierer fra individ til individ.  Min erfaring er at det er smertefullt de sekundene det tar å rette ut tarmen i venstre sving, og når de treffer svært betente områder, men at smerten går veldig fort over.  Ut over det er det bare ubehagelig.  Andre kan ha en annen opplevelse.

Uansett vil det gå mye bedre enn du forestiller deg på forhånd.

Lykke til!

Anonymkode: 75537...dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om smertestillende og beroligende. Da jeg tok koloskopi så la de inn veneflon som jeg fikk sm.still og beroligende i. 

Jeg hadde en forferdelig opplevelse med koloskopien pga det var utrolig smertefullt. Til tross for medikamentene jeg fikk. Det var smertefullt pga jeg hadde betennelse i endetarmen og tykktarmen. Jeg kan ikke lyve å si at det var helt supert liksom. 

Men, det var min opplevelse av det, du kan få en helt annen opplevelse. Mange sier at det er ubehagelig men ikke noe særlig vondt. 

Heldigvis så er det relativt fort overstått. Og evt smerter vil gi seg når undersøkelsen er over. 

(dessuten så er det himla godt med mat etterpå, etter et døgn med tømming og lang tid uten fast føde!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort det noen ganger men siste gang holdt jeg på og besvime av smerte. 

Anonymkode: 79069...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går som oftest mye bedre enn man tror. De som skal gjøre jobben har gjort dette mange ganger og er proffe. Det viktigste er å prøve å puste og slappe av i kroppen. En ypperlig anledning til å prate om vær og vind med en sykepleier eller telle til tusen;) Jeg synes tanken på det var verre en selve undersøkelesen og det gikk raskt. 

Anonymkode: a97a1...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det uten beroligende. Det må du aldri finne på å gjøre!!!! Det var noe av det verste jeg har vært borti. De klarte ikke å fullføre engang... Så TA BEROLIGENDE!

Anonymkode: 91955...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at det kommer MYE luft ut etterpå. :wink:

Anonymkode: 674e1...871

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det gjør vondt, kan ikke si annet. Men jeg kjenner mennesker som ikke synes det var vondt i det hele tatt. Så det varierer veldig. Du får beroligende, lykke til.

Anonymkode: dd618...612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal til koloskopi om en uke og har fått et langt skriv om diverse forberedelser, så jeg har noen spørsmål.

1. Jeg fikk ikke det, men jeg spurte ikke heller. Kan sikkert hende du får det hvis du spør.

2. Gjør det vondt? Jeg syntes ikke det. Litt ubehagelig (mer underlig) når det går over "kneika" fra den oppadgående til den tversgående delen, men ikke noe vondt nei.

3. Jeg brukte bare dulcolax og hadde god effekt av det.

4. Hm. Du blir sulten av å faste?

Anonymkode: 33345...88a

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes fasting og tømming var verst. Måtte faste i et døgn og drikke endofalk, jeg var så sykt sulten, og ble skikkelig kvalm når jeg tvang ned glass på glass av de greiene. Må jo drikke 2 liter! Også tisse ut rumpa 😣

Selve undersøkelsen var ikke så verst, jeg fikk full dose beroligende og smertestillende rett i armen, og fikk følge med på skjermen. Det heler var raskt unnagjort, ca 20 min.

Så, kolonoskopi er helt greit. Rektoskopi derimot, det var helt forjævlig. Men den tok jeg uten bedøvelse da....

Anonymkode: 20db2...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk så mye beroligende at jeg bare husker små glimt. Jeg husker at jeg brølte fordi det gjorde vondt, men det gikk så fort! Det verste var dagen før ja, med fasting hele dagen og sår bak..

Si at du vil ha beroligende hvis du gruer deg, jeg grudde meg så mye at jeg klarte ikke å gå til selve undersøkelsen engang, måtte ha rullestol.. (:P)

Anonymkode: d1b23...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

1. Får man noe beroligende eller noe slikt? 

Til meg sa de ingenting om det før vi var midt i undersøkelsen og de kom til et svært betent område. Da gjorde det så utrolig vondt, noe jeg sa ifra om og da fikk jeg beroligende gjennom veneflon umiddelbart. Etter det husker jeg ikke så mye, men gjorde i alle fall ikke noe vondt! 

2. Gjør det vondt?

Det var ubehagelig i begynnelsen, men ble bedre etterhvert synes jeg. Men vondt var det ikke før de kom til det betente området.

3. Endofalk, picoprep eller citrafleet? 

Jeg valgte Picoprep, noe jeg ble anbefalt av hun på apoteket. Det var helt greit, tror det var 2-3 kopper i løpet av dagen, som smakte utvannet appelsin - litt ekkelt var det at vannet ble varmt, og man måtte drikke hele koppen ganske fort, men gikk fint. Veldig viktig å huske på å drikke masse klar væske i tillegg til den drikken også. 

4.Noe annet jeg bør tenke på/være forberedt på?

Jeg var utrolig nervøs før jeg skulle på min undersøkelse, det var første gang jeg hadde vært på noen som helst slags undersøkelse, men det gikk mye bedre enn jeg så for meg. Det tok ikke lang tid, og det var nesten litt gøy å se innsiden av tarmen på skjermen! Bare slapp av og pust rolig, de vet hva de gjør, og det kommer til å gå supert.

Anonymkode: 33345...88a

 

Anonymkode: e4055...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt slike undersøkelser hos forskjellige leger. Den ene var så brutal at det måtte avbrytes, da jeg tryglet og ba om at det måtte ta slutt pga. smerter, hos den andre stort sett smertefritt. Be om smertestillende, så har de det i alle fall klart. Kommer veldig an på hvor brutal legen er. 

Anonymkode: 859ac...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes fasting og tømming var verst. Måtte faste i et døgn og drikke endofalk, jeg var så sykt sulten, og ble skikkelig kvalm når jeg tvang ned glass på glass av de greiene. Må jo drikke 2 liter! Også tisse ut rumpa 😣

Selve undersøkelsen var ikke så verst, jeg fikk full dose beroligende og smertestillende rett i armen, og fikk følge med på skjermen. Det heler var raskt unnagjort, ca 20 min.

Så, kolonoskopi er helt greit. Rektoskopi derimot, det var helt forjævlig. Men den tok jeg uten bedøvelse da....

Anonymkode: 20db2...998

Hva er forskjellen på kolonoskopi og rektoskopi??

Anonymkode: 24f28...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er forskjellen på kolonoskopi og rektoskopi??

Anonymkode: 24f28...3a5

Kolonoskopi er en bøyelig slange med kamera som de fører nesten gjennom hele tarmen. Rektoskopi er et tykt stivt plastrør som de fører opp i første delen av tarmen og tar en prøve. 

Anonymkode: 20db2...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort dette to ganger. Ene gangen uten uten beroligende og andre gangen fikk jeg beroligende en stund etter undersøkelsen var begynnt, da var det legen som insisterte pga smerter. Du kan be om å få beroligende på forhånd i samtalen man har med legen rett før undersøkelsen. Du kan fortelle til legen at du er bekymret og at du har vært utsatt for overgrep hvis du ønsker det. Det kan kanskje hjelpe deg at legen vet det og tar ekstra hensyn. Jeg vet ikke hvilken by du bor i og hvilken lege du skal til men jeg var sist hos dr Bang i Bergen og han er en utrolig forståelsesfull og forklarende lege. Første gangen brukte jeg et tømmemiddel som skulle blandes ut i tre liter vann, siste gangen brukte jeg Moviprep og det skal bare blandes med to liter. Det er sykt ekkelt å drikke dette så jo mindre du må drikke jo bedre. Man må også drikke vann/brus/saft utenom og dette er viktig for å ikke bli dehydrert ( tømmemiddelet er skikkelig salt vann). Det er viktig å kjøle ned denne drikken då er den MYE lettere å få ned! Du kan også drikke den utav vinglass det hjelper litt på det psykiske.

Du kan drikke klare væsker innimellom ( cola og annen brus , saft, kaffe uten melk, buljong, eller kraft). Regelen er at det ikke skal være noe med melk eller fruktkjøtt og lignende. 

Rigg deg til på do med alt du trenger for du kommer til å være der i noen timer. En PC/ iPad med Netflix er GULL verdt! Jeg lå inn et liggeunderlag med dyne puter og teppe på badegulvet så jeg kunne ligge meg ned litt når jeg hadde mulighet til det. 

Kjøp inn vaselin til å smøre i endetarmen slik at det svir mindre og blir mindre sårt. Kjøp inn mykt dopapir og gjerne en pakke med neutral babywipes ( bare husk å ikke skylle de ned i do).

Under selve undersøkelsen blåser de inn luft for å se tarmen bedre og den luften må du bare presse ut igjen, ja det er litt flaut men det blir mye bedre for deg når du får presset den ut. 

Hvis du er nervøs for å ikke ha fått tømt deg helt så er ikke det noe problem. Jeg var kjempe nervøs for det men legen sa at hvis det var noe der så suger de det ut. 

Selve undersøkelsen er overstått ganske fort så etterpå må du vare passe på å ha noen som kan kjøre deg hjem hvis du skal ha beroligende og ha resten sv dagen fri til å bare slappe av og spise noe godt. 

Lykke til og håper det går fint for deg. Bare spør hvis du lurer på noe mer. 

 

 

Anonymkode: e760c...827

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Eg gjennomgjekk ein koloskopi nyleg, og sjølve undersøkinga gjekk stort sett greitt, det er vondt når skopet skal svinge, men det går heldigvis rasjt over. Eg klarte meg utan bedøving og eg er eigentleg ei pingle😊 

For mitt vedkommande kan det hende eg vart litt distrahert sidan dei fann ein kreftsvulst, så eg er evig takknemleg for at eg tok den undersøkinga.

Anonymkode: 85fe3...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
På 3.2.2017 den 16.49, AnonymBruker skrev:

Jeg synes fasting og tømming var verst. Måtte faste i et døgn og drikke endofalk, jeg var så sykt sulten, og ble skikkelig kvalm når jeg tvang ned glass på glass av de greiene. Må jo drikke 2 liter! Også tisse ut rumpa 😣

Selve undersøkelsen var ikke så verst, jeg fikk full dose beroligende og smertestillende rett i armen, og fikk følge med på skjermen. Det heler var raskt unnagjort, ca 20 min.

 Så, kolonoskopi er helt greit. Rektoskopi derimot, det var helt forjævlig. Men den tok jeg uten bedøvelse da....

Anonymkode: 20db2...998

Rektoskopi var jævlig? Mener du gastroskopi? Rektoskopi er jo bare 10% av en koloskopi- undersøkelse? 😄

Anonymkode: 073c5...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...