Gå til innhold

Fløtegratinerte poteter. Hva gjør jeg feil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er litt pinlig :oops:

MEN: I det siste når jeg har laget fløtegratinerte poteter har på en måte osten forsvunnet ned i potetene og fløten. Jeg har pleid å ha osten på fra første stekeminutt, og så når osten har passe farge har jeg lagt aluminiumsfolie over. Men når jeg tar av folien har gjerne fløten kokt over osten, og osten ser ut som den er borte. Det smaker jo like godt, men ser ikke så fint ut.

Har jeg på for mye fløte? Pleier dere å steke potetene under folie og så ta ost på til slutt?

Foreldrene mine kommer på middag snart, og jeg vil gjerne gjøre dette her riktig... :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier å ha på osten når det er ca 30 minutter igjen av steketiden. Det høres ut som om vesken ikke fordamper og dermed oversvømmer osten din.

Skrevet

Jeg lager dem slik: deler rå poteter i skiver og legger i ildfast form sammen med løkringer og hakket hvitløk. Visper sammen litt fløte med salt, pepper og muskat og heller i formen slik at det dekker halvparten av potetene. Drysser på ost og steker ved 200 grader i ca 1 time. Dekker med folie når osten får farge. Fløte bobler litt opp langs kanten, men osten er sprø og fin på toppen. Hvis du har problemer med at osten drukner er det nok for mye fløte. Det skal ikke dekke mer enn halvparten av potetene, væsken skal trekke inn ikke ligge som en tynn saus igjen i formen, det er ikke godt.

Skrevet

Jeg pleier ofte å koke potetene og løken i fløten på forhpnd (sammen med hvitløken).. og legger ost på og steker siste 20 min. i ovnen ..

Evt., legger jeg alt i formen - heller fløte over - og legger ost på toppen -.. pass på at ikke fløten går over osten.. dekker ikke med folie - da blir osten bløt.. - og steker - gjerne på svak varme til det er mørt --- evt. setter jeg opp varmen litt på slutten for å få sprø ost..

Skrevet

Oj, da har jeg nok i alt for mye fløte! Jeg har pleid å ha i fløte helt opp til de øverste potetene jeg!

Men da tar jeg mindre fløte neste gang, og har på osten når det ikke er så lenge igjen. Nå MÅ det vel gå bra, vel :wink:

Takk folkens! :)

Skrevet
Jeg pleier ofte å koke potetene og løken i fløten på forhpnd (sammen med hvitløken).. og legger ost på og steker siste 20 min. i ovnen ..  

Det gjør jeg også noen ganger - forkorter steketiden litt, pluss at jeg syntes de smaker enda bedre.

Skrevet

.. det eneste som er skummelt .. er at det er så lett å prøvesmake litt før de settes i ovnen :sjarmor:

-- men det lukter også kjempegodt - enda bedre enn om de står i ovnen...

Skrevet

...jepp! Men så er jeg litt lat, så hvis jeg ikke orker tanken på å vaske en ekstra panne - da dytter jeg bare alt i ovnen. Minner meg om at jeg skal ønske meg ny non-stick belegg panne til jul. :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...