Gå til innhold

Dateing når du sitter med ett virus du aldri blir kvitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville dere datet en person som har HSV nedentil? Eller ville dere avvist personen med en gang?

Litt frustrert her når en finner en person en liker veldig godt og styret ei beite, men føler det er viktig å være ærlig om at en har HSV, som endte i ren avvisning.

Tar gladelig i mot tips. hva ville dere gjort?

Anonymkode: 52c28...fc4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har selv hpv-virus og møtte kjæresten min under et utbrudd der nede. Jeg gikk ikke aktivt inn for å date på den tiden da. 

Anonymkode: 9d07c...629

Skrevet

De har jo egne rating sider for de med hpv viruset, kanskje en ide

Anonymkode: b07d0...cd2

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har selv hpv-virus og møtte kjæresten min under et utbrudd der nede. Jeg gikk ikke aktivt inn for å date på den tiden da. 

Anonymkode: 9d07c...629

"Det er anslått at over 70 % av seksuelt aktive vil få en HPV-infeksjon en eller annen gang i løpet av livet. HPV smitter hovedsakelig ved vaginalt eller analt samleie, eller ved intim hudkontakt. Over 90 % kvitter seg med infeksjonen selv." - Folkehelseinstituttet. 

Med andre ord, du kan bli kvitt det i forhold til herpes. 

Anonymkode: 92463...830

• Liker 4
Skrevet

Synes det er blitt en overfokusering på dette med HPV i Norge. Min tidligere lege sa også at hun kanskje syntes det var litt voldsomt å begynne å vaksinere for et virus som er mer vanlig enn influensa og som bare har noen få dødsfall i året.

Anonymkode: 8f492...83b

• Liker 1
Skrevet

Men jeg har ikke HPV. Jeg har HSV, og syns i grunn det er veldig vanskelig med dette med Herpes derfor jeg spør om syns punkt. HSV blir man aldri kvitt. Jeg føler bare litt at det blir sett veldig ned på og det spesielt hvis en er jente har det. Jeg føler at gutter ser på meg med avsky pga det. Tross at det er veldig vanlig å få det. Og sjansen for å bli smittet når en bruker kondomer er jo også veldig liten.

vil jo helst finne meg en mann på normalt vis, og ikke via en nett side som er for sånn som "oss" med ett virus. 

men det jeg lurer på er, hvordan skal en forholde seg til det når man dater? Fortelle det eller ikke?

Jeg endte opp med å fortelle det til fyren jeg var blitt veldig gla i og han var oppriktig gla i meg ol. men det endte med at han trykte på lysbryteren pga dette, i frykten for at det ikke skulle vare. er det sånn pga at det ikke snakkes nok om det, eller det ren uvitenhet som får disse gutta til å rømme så fort det er ett eller annet som dukker opp. 

Skrevet (endret)

Hvorfor driver dere å skriver om HPV når TS har herpes? 

TS: Det er nok ikke en dealbreaker for de fleste, men ikke ta det opp på første daten! Vent med sex, og når det begynner å bli litt mer seriøst så ta det opp. Det går nok bra neste gang :hjerte: Dumper han deg er han ikke verdt å samle på. 

Endret av Vevila
Skrevet
Akkurat nå, Vevila skrev:

Hvorfor driver dere å skriver om HPV når TS har herpes? :fnise:

TS: Det er nok ikke en dealbreaker for de fleste, men ikke ta det opp på første daten! Vent med sex, og når det begynner å bli litt mer seriøst så ta det opp. Det går nok bra :hjerte:

Ventet ganske lenge med å si det til han, og han hadde ikke noe problem med å vente med sex. og ting begynte å bli seriøst, men når jeg fortalte det så ble han lissom iskald. er det frykten for at de sitter med som gjør at det blir dealbreaker? frykten for å bli smittet. han sa at spenningen forsvant når han fikk vite det. også hadde han null kunnskap om dette i tillegg. var ett par ganger det holdt på å skje men da sa jeg bare at jeg ville vente. og han virket ikke til å bry seg om å spørre om jeg gikk på prevansjon ol. er det noe alle mannfolk tar for gitt at vi jenter gjør? sånn at de slipper den dongen?? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ventet ganske lenge med å si det til han, og han hadde ikke noe problem med å vente med sex. og ting begynte å bli seriøst, men når jeg fortalte det så ble han lissom iskald. er det frykten for at de sitter med som gjør at det blir dealbreaker? frykten for å bli smittet. han sa at spenningen forsvant når han fikk vite det. også hadde han null kunnskap om dette i tillegg. var ett par ganger det holdt på å skje men da sa jeg bare at jeg ville vente. og han virket ikke til å bry seg om å spørre om jeg gikk på prevansjon ol. er det noe alle mannfolk tar for gitt at vi jenter gjør? sånn at de slipper den dongen?? 

Han høres jo ganske umoden ut! Prøvde du å informere han om hva det innebærer og er? Jeg tenker at når du finner en som virkelig bryr seg om deg, så vil ikke HSV stå i veien :hjerte: Utrolig synd at det gikk som det gikk sist, man blir jo bare ekstra redd for neste gang..  Og ja, ganske mange menn som er rimelig ansvarsløse mtp prevensjon, må nesten tvinge det på enkelte. :fnise:

Skrevet

Ja prøvde å informere han men han sa bare at han hadde fått all info han trengte på nett. men da måtte jeg nesten le litt for der står det jo ikke hvordan det er for hver enkelt person. prøvde å fortelle han det etterpå men var vanskelig å nå frem desverre. jeg er heldigvis en av dem som ikke har noen særlige plager med dette. men det blir jo for til at en kvier seg veldig for å sette seg i samme posisjon igjen. og det er jo selvsagt litt sårt når man er i en alder av snart 29 år og egentlig kun har lyst å finne noen å slå seg til ro med. 

Skrevet

Tror ikke den fyren var noe å samle på uansett TS. Det er da en hel masse partnere som lever sammen der den ene har herpes f.eks. Det funker ikke sånn at de mer herpes er evig singel. Finnes til og med folk med HIV som lever i normalt samliv med en partner uten det. 

Anonymkode: e7064...810

• Liker 5
Skrevet

Sier takk for gode tilbakemeldinger :) ja en får bare krysse fingrene for at det dukker opp en for meg også en dag :) 

Skrevet

Det frister ikke helt ærlig, fordi jeg ikke kan nok om smitte. Måtte nok lest meg opp på det aller først. Kjenner jeg ikke er spesielt interessert i å få noe slikt selv... 

Anonymkode: 3cc2b...ec3

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er blitt en overfokusering på dette med HPV i Norge. Min tidligere lege sa også at hun kanskje syntes det var litt voldsomt å begynne å vaksinere for et virus som er mer vanlig enn influensa og som bare har noen få dødsfall i året.

Anonymkode: 8f492...83b

https://kreftforeningen.no/forebygging/hpv-og-kreft/

Over 3000 i året må foreta inngrep som følge av HPV-viruset.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det frister ikke helt ærlig, fordi jeg ikke kan nok om smitte. Måtte nok lest meg opp på det aller først. Kjenner jeg ikke er spesielt interessert i å få noe slikt selv... 

Og det er veldig forståelig. men ville du ikke tatt deg tid til å snakke med den det gjelder og vite hvordan det er for den enkelte personen da det varierer veldig mye fra person til person? 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det er veldig forståelig. men ville du ikke tatt deg tid til å snakke med den det gjelder og vite hvordan det er for den enkelte personen da det varierer veldig mye fra person til person? 

Jeg hadde ikke tatt beina og løpt nei. Men måtte vite nok om smitterisiko før jeg kunne involvert meg videre. 

Men hvor mye jeg hadde vært interessert å høye om det vil være avhengig av hvor mye jeg hadde likt personen. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke tatt beina og løpt nei. Men måtte vite nok om smitterisiko før jeg kunne involvert meg videre. 

Men hvor mye jeg hadde vært interessert å høye om det vil være avhengig av hvor mye jeg hadde likt personen. 

ser den :) er heldigvis ikke så mange som har noen særlig plager med dette. og det er veldig vanlig. opp mot 80 % av befolkningen blir smittet i løpet av livet med en av dem 2 typene. og uten for utbrudd er sannsynligheten for smitte veldig liten hvis en tar noen forhåndsregler. det er selvsagt kanskje ikke så festlig å bruke kondom. men den beskytter jo også for andre sykdommer også så greit å være på den sikre siden. Og det er veldig mange som ikke er klar over at dem har HSV en gang fordi dem har ingen symptomer. 

Skrevet

Det er veldig veldig mange som har HSV, og veldig mange (spesielt menn) er helt uvitende om det fordi de sjeldent får de samme og sterke symptomene som kvinner. Det faktum at det kan smitte fra munn til underliv, og vica versa, gjør det veldig enkelt å bli smittet. 

Jeg tror veldig mange har altfor lite kunnskap om dette og at de derfor synes det høres skummelt ut. Videre blir det oppfattet som enda mer skummelt når man vet at det er noe man ikke blir kvitt. Men man kan jo ikke leve i sølibat resten av livet! Det er etter min mening totalt unødvendig å bekymre seg for mye over dette. 

Hva som er moralsk riktig å gjøre ifht dating får være opp til hver enkelt. Man har ikke plikt på å si ifra om man har HSV, slik som med klamydia. Det gir også mye mening: Det er ingenting å gjøre med det og det er ikke farlig. Det eneste man kan få av behandling er symptom-dempende midler. 

Man kan nok si at det er "riktig" å informere partneren om det ved ubeskyttet samleie. Det er jo veldig kjipt for partneren å bli smittet med noe man kunne unngått å bli smittet med. Likevel: Du kan også bli smittet av en mann for noe han ikke engang vet han har. 

Jeg ville tatt det opp med partneren når det begynner å bli mer seriøst, og heller brukt beskyttelse før den tid. Hvis partneren reagerer med avsky eller totalt mangel på forståelse, synes jeg ikke han er verdt å samle på. Jeg mener HSV er en liten plage - som å få noen irriterende kviser i pannen - og ikke verdens undergang, slik som mange framstiller det. Videre er det vel anslått at nærmere halvparten av individer mellom 20 og 40 år er smittet med viruset. 

Anonymkode: e35cd...1ac

• Liker 2
Skrevet

Å bli sammen med en som har kjønnssykdommer.  Nei det frister ikke. For det betyr at personen har hatt div sex partnere og risiko sex...Har selv aldri hatt kjønnssykdommer eller herpes og ønsker heller ikke å få det....

Anonymkode: d6b6b...555

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å bli sammen med en som har kjønnssykdommer.  Nei det frister ikke. For det betyr at personen har hatt div sex partnere og risiko sex...Har selv aldri hatt kjønnssykdommer eller herpes og ønsker heller ikke å få det....

Anonymkode: d6b6b...555

Jeg syns det blir litt feil av deg å sitte å si at bare fordi man har fått HSV så har man hatt div sex partnere og risiko sex. Du kan også få HSV hvis begge to er jomfru også og ha sex for første gang da som sagt tidligere her at det kan smitte fra munn til nedentil og omvendt. Og ett lite tips, når det kommer til testing av herpes sånn til deg som ikke trur du har det. du kan ta blodprøve for det. men dette er ingen sikker test og ikke en test som normalt testes for når man sier til legen at man skal teste seg for "ALT". HSV inngår ikke blant dette. og derfor trur mange spesielt mannfolk at de ikke har det. Selv blei jeg temmelig sjokkert når beskjeden kom og kun vært i faste langvarige forhold. Så synd det blir feil å dra alle over en kam her og si at det betyr at personen har vært uforsiktig og vært med mye rart. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...