Gå til innhold

2-3 åringer, oppførsel ved bordet-konsekvenser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en unge som til tider oppfører seg håpløst ved middagsbordet! H*n legger maten utenfor tallerkenen, reiser seg opp på stolen og står, klorer meg som sitter ved siden av, tuller med vannglasset, prøver å ta min mat, osv. Dette har startet litt brått og jeg klarer ikke helt se hvilke konsekvenser det bør få/hvor streng jeg skal være når dette skjer. Hvordan praktiserer dere det rundt bordet? 

Anonymkode: 5c423...b40

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ha sagt om de kan ikke oppfører seg på middagsbordet må de gå ifra uansett om de ikke er ferdig med maten. De får ikke lov å gå ifra for å leke, men må sitte i stolen borte fra bordet mens dere spise dere ferdig.  Kommer nok til å slå seg totalt vrang...la h*n - og spis ferdig mens du ignorere.  Si at når de skal spise middag skal de være høflig og oppfører seg...og h*n fortsetter gjør du det samme frem til h*n skjønner det.  Lover at til slutt får du et barn som ikke tuller. 

Anonymkode: 917a0...e40

Skrevet

En advarsel om at sånn gjør du ikke, da går du gå fra bordet. Når vi spiser skal vi ha det hyggelig. Beskjed om at gjør du dette igjen, så bli konsekvensen å gå fra bordet. 

Så må du gjennomføre, enten 2 minutter timeout, eller noe annet du er fortrolig med. 

Anonymkode: b5610...3e2

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at her ville jeg gjort som de andre har foreslått, gitt en advarsel eller to og så timeout vekk fra bordet, men ellers ikke gi oppførselen mer oppmerksomhet enn helt nødvendig. Har dere eldre barn også ville jeg rost dem veldig for pen oppførsel, sllk at yngstebarnet får se at det er god oppførsel som blir belønnet.

Skrevet

De er barn! De er 2-3 år! 

Snakk rolig og behersket. Skap trivelig atmosfære og lag god mat og drikke barnet vil ha. 

Ikke la TV stå på mens dere spiser. 

IKKE gi time-out til små barn 😳😢 De forstår ikke helt.

Prøv andre pedagogiske råd - men ikke time out...det er så passé.

Anonymkode: dfe6d...dd3

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk rolig og behersket. Skap trivelig atmosfære og lag god mat og drikke barnet vil ha. 

Så enig med deg her, de er bare små barn. Hva er det egentlig voksne mennesker forventer? Begynner å lure på hvorfor man får barn når man ikke kan tolerere at de oppfører seg som barn. Hva med å la ting gå på de små sine premisser og ikke forvente at et lite barn skal ditte rolig ved bordet og spise....

Anonymkode: f2e09...869

• Liker 5
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En advarsel om at sånn gjør du ikke, da går du gå fra bordet. Når vi spiser skal vi ha det hyggelig. Beskjed om at gjør du dette igjen, så bli konsekvensen å gå fra bordet. 

Så må du gjennomføre, enten 2 minutter timeout, eller noe annet du er fortrolig med. 

Anonymkode: b5610...3e2

Hva med å heller forbli barnløse...

Anonymkode: f2e09...869

Skrevet

Det er forskjell på å sitte urolig og på å slå og klore sidemannen. Dette skal man ikke akseptere selv fra en 2-3-åring. Man slår ikke andre, så enkelt er det. Det er ingenting i veien for å begynne å lære bordskikk tidlig, da selvsagt tilpasset alder. Å leke med maten o.l. kan aksepteres, men man er ikke slem med andre. 

• Liker 14
Skrevet

Jeg har en toåring. Han spiser greit inntil han er "mett nok", og da finner vi frem noen leker som passer ved bordet. Det kan være et puslespill, en liten bil, noen dyrefigurer, tegnesaker eller noen klosser. Så leker han litt og spiser litt (eventuelt så lurer vi i ham noen matbiter til mens han er opptatt). Når dette ikke fenger interessen lenger får han gå fra bordet. 

Men han er sjelden direkte rampete ved bordet, det er mer snakk om at han er lei og synes det er kjedelig å sitte lenge. Så det er ikke sikkert at våre triks fungerer for dere. Han prøver også å stjele mat fra vår tallerken dersom vi har noe mer spennende (som skive med syltetøy!), men dette får han ikke lov til. 

Skrevet

Takk for svar! Ja, vet barnet bare er 2 enda, og leking med maten har vi ikke gjort så mye med, bare oppfordret til å spise istede. Men i går da det ble så mye annet også tok jeg barnet inn i stuen og sa at nå sitter du her en stund. Hadde fått advarsler på forhånd. Stakkars, satt bare å gråt der inne til h*n kom inn igjen tuslende til oss. Synes ikke det var noe kjekt å gi slik timeout... må finne på noe annet. Men kanskje innføre at hvis du sitter fint når du spiser får du liv å leke litt ved bordet på slutten..

Skrevet

Time-out har ingen hensikt, barnet forstår ikke sammenhengen og vil bare føle seg avvist.

Jeg mener at man godt kan være streng på oppførsel ved bordet fra de er helt små. Hos oss har vi nulltoleranse for kasting av mat, herjing på stolen osv. Hvis 2-åringen kaster noe på gulvet så sier vi ganske enkelt: "er du ferdig?" eller "er det takk for mat?". Som regel sier han da nei og spiser ordentlig. Hvis han kaster mer mat sier vi "da er du ferdig" og tar han ned fra bordet. Han kan da gå og leke hvis han vil, men ikke forstyrre oss som spiser. Hvis han klikker helt tar vi ham ut av rommet og snakker om hva han konkret skal gjøre ved bordet. Maten skal i munnen, vi må sitte rolig og spise. Hvis han da roer seg og ønsker å komme tilbake til bordet så får han det.

Ved høy roping eller hyling tar vi barna rett ut av rommet og prater om at man må bruke innestemme. Vi er også strenge på at man ikke sier "æsj" til maten, man sier bare fine ting eller sier ingenting.

Vi har minimalt med problemer ved matbordet, begge ungene sitter stort sett rolig og spiser, og får gå fra bordet når de er ferdige. Men begge har hatt sin del av sammenbrudd og testing av grenser opp gjennom årene...

• Liker 7
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, men barn er ALDRI for ung å lære hvordan en oppfører seg. Selvfølgelig når de er små må man forventer NORMALE oppførsler som er vanlig for alders - men å være super bråkete, kloring og slåing av en som sitte ved siden og generelt tulling trenger man å ikke akseptere fra en 2 åring når man skal spise.  Rart at så mange andre kulturer klarer å ha bra oppførsler fra barna sine ved spisebordet fra når de er ganske ung.   Mann er ikke slem for å lære barn hva er akseptabel og ja.  Men hva vet jeg unntatt at jeg har super høflige barn og det er fra å lære dem folkeskikk tidlig.  

• Liker 10
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men kanskje innføre at hvis du sitter fint når du spiser får du liv å leke litt ved bordet på slutten..

Det er neppe lurt. Ønsker du virkelig å forhandle om reglene ved matbordet? Klare grenser er best når barna er helt små. Enten er det lov å leke ved bordet eller ikke, det kan ikke være lov noen ganger, men andre ganger ikke. Det er forvirrende for barnet.

• Liker 6
Skrevet

En ting til - når de er 2 år burde man tenke litt på lengden de må sitte der.  Om du drøyer ut middag i 20 minutter kan du garantere at 2 åringen slå seg vrang.  Men å forventer bra oppførsel i 5-10 minutter kan ikke være vanskelig.  

• Liker 1
Skrevet

Klare forventninger og ros når det går bra.  Ikke forvent alle verden, men begynn 5-10 min. med å sitte uten å herje f.eks. .

Anonymkode: 09ba6...636

Skrevet

For det første så synes jeg unger kan få gå ifra bordet når de er ferdige med å spise (og jeg synes det er greit å lære de fra tidlig alder å si takk for maten, og gjerne spørre om de kan gå fra bordet), det blir gørrkjedelig for de å vente på at vi voksne (som gjerne bruker lengre tid) skal bli ferdige. En regel jeg har hatt er at ungene venter på hverandre. Når sistemann er ferdig så kan de gå ifra. Unger som kjeder seg tuller og tøyser ved bordet. 

Hadde ungene mine begynt å slå sidemannen så tror jeg at jeg ville gitt de en advarsel og deretter tatt de bort fra bordet. 

Å overse negativ adferd ved bordet og rose bra oppførsel har jeg også hatt god erfaring med. Ti ganger mere ros enn ris. 

• Liker 5
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, men barn er ALDRI for ung å lære hvordan en oppfører seg. Selvfølgelig når de er små må man forventer NORMALE oppførsler som er vanlig for alders - men å være super bråkete, kloring og slåing av en som sitte ved siden og generelt tulling trenger man å ikke akseptere fra en 2 åring når man skal spise.  Rart at så mange andre kulturer klarer å ha bra oppførsler fra barna sine ved spisebordet fra når de er ganske ung.   Mann er ikke slem for å lære barn hva er akseptabel og ja.  Men hva vet jeg unntatt at jeg har super høflige barn og det er fra å lære dem folkeskikk tidlig.  

Vi har superhøflige barn men de forsto mye av seg selv. Vi truet aldri og ga ikke time out.

vi tok de bare vekk fra situasjonen og sa kort at "vi gjør ikke slik".

• Liker 2
Skrevet

Enig i det med å måtte sitte lenge ved bordet. jeg synes ikke man kan forvente at små barn sitter ved bordet helt til de voksne er ferdige. Hos oss får de forlate bordet når alle barn er ferdige (men våre er litt eldre da). 

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi har superhøflige barn men de forsto mye av seg selv. Vi truet aldri og ga ikke time out.

vi tok de bare vekk fra situasjonen og sa kort at "vi gjør ikke slik".

Barn er ulike. Hva som fungerer for dine barn fungerer ikke for andre, og omvendt. Jeg synes alltid det er skikkelig festlig når enkelte foreldre presenterer det de selv ser på som Fasiten, som om dette er noe som vil gi nøyaktig samme resultat for alle barn. 

• Liker 3
Skrevet

Hos oss fungererdet fint at barna må sitte til alle barna er ferdige.  De behøver ikke å vente på de voksne.  Er det lengre middager med mye familie har vi praktisert at de store barna må vente til de yngste barna er ferdige, så kan de få gå fra bordet . Nå er en 2åring fremdeles så liten at første steg bør være fokus på ro og god stemning rundt selve måltidet.  Er det svært vanskelig å få til anbefaler jeg et belønningssystem en kort stund, for å innarbeide gode vaner.  Ros ros ros 😊

Anonymkode: 09ba6...636

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...