Gå til innhold

Hunden min spiste nøtter - hjelp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde glemt at jeg hadde en liten skål med nøtteblanding stående på nattbordet. Den inneholdt rosiner, tørket frukt, cashewnøtter og peanøtter. Usaltet. Hun tok ikke så mye, men likevel, er det farlig for hunder å få i seg i små mengder?

Anonymkode: f2732...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rosiner er ikke bra! Det er giftig for hunder, så pga det ville jeg tatt en tlf til dyrlegevakta og hørt hva de sier. 

Det andre er vel ikke direkte giftig, så det hadde nok gått bra (med mindre bikkja satte noe i halsen). 

Anonymkode: 6f3c5...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosiner kan medføre nyresvikt hos hund, og jo mindre hunden er, jo mindre tåler den. Valnøtter og makadamianøtter er forresten farlig, da det kan skade muskler og nervesystem, men det var ikke noe sånt i skålen.

Endret av Serana
glemte punktum
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvilken hund du har. Hvilken rase er det? Vår Golden retriver som ble 14 1/2, spiste alt som hun ikke hadde godt av (poteter, sjokolade osv.) Og det gikk greit. Nå har vi en bichon havanaise, og jeg er "reddere" for hva hun får i seg. Hun har imidlertid spis nøtter, og det har gått helt fint :) Chips og brokkoli har hun også fått i seg, samt bittelitt sjokolade - blant annet :) 

Følg med hunden, og ikke bekymre deg altfor mye. Så lenge du er OBS, holder det i massevis :) 

Anonymkode: e2c37...a94

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun spiste også mange rosiner - det glemte jeg å tilføye - men igjen - følg med, og har du en spesiell rase, så kan det være denne rasen er ekstra ømfintlig for enkelte ting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I små mengder går dette helt fint, slapp av. Hunden min elsker mandler og jeg deler alltid litt med han. Rosiner kan være giftig, men da er det nok i store mengder, og jeg tviler på at det er dødelig uansett. Hunden min har spist nesten alt som er "giftig" på et eller annet tidspunkt, han har aldri reagert og han er frisk som en fisk. Jeg prøver selvfølgelig å holde han unna disse tingene, men han er en kjapp jævel og et matvrak, og av og til går det i grisen 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skjedde det? Dersom det skjedde nylig så ville jeg tatt med hunden til veterinær vakten, slik at hunden får kastet opp rosinene før de er tatt opp av kroppen. Det går som regel greit når hundene stjeler ting de ikke skal ha, min hund har både fått i seg druer og sjokolade, men det kan gå skikkelig ille. Jeg vet om en hund som døde av et par rosiner, så jeg ville ikke slappet helt av. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på hvilken hund du har. Hvilken rase er det? Vår Golden retriver som ble 14 1/2, spiste alt som hun ikke hadde godt av (poteter, sjokolade osv.) Og det gikk greit. Nå har vi en bichon havanaise, og jeg er "reddere" for hva hun får i seg. Hun har imidlertid spis nøtter, og det har gått helt fint :) Chips og brokkoli har hun også fått i seg, samt bittelitt sjokolade - blant annet :) 

Følg med hunden, og ikke bekymre deg altfor mye. Så lenge du er OBS, holder det i massevis :) 

Hold deg for god til å reklamere for dritt hundehold slik du behandlet forrige hunden! Temmelig tett i nøtta å si ettersom hunden din ikke døde av gift så uskyldiggjør du , sender ræva signaler til andre! Skjerpings. 

Anonymkode: d34ea...78c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa

Ingenting av dette er farlig. Google "dog died from raisins", finnes ikke ett tilfelle.

Edit: Jeg fant to tilfeller der hunder har blitt syke men de hundene spiste en hel pakke rosiner.

Endret av Den Lille Heksa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Den Lille Heksa skrev:

Ingenting av dette er farlig. Google "dog died from raisins", finnes ikke ett tilfelle.

Rosiner er farlig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært hos veterinær å sjekket? Kjenner jeg får vondt inni meg når jeg ser folk påstå at det kommer til å gå greit, uten å vite helt sikkert. Klart det kan hende det går fint, men det kan også gå galt, og synes ikke det er noe man skal gamble på. Hunder tåler ulikt, så selv om din hund fikk i seg x mengde rosiner og ikke tok skader av det, betyr ikke det at alle andre hunder vil tåle samme mengde rosiner. De kan være farlig, selv i små doser, og det er veldig individuelt for enhver hund og rase. Hadde min hund fått i seg noe som kunne føre til skader, hadde jeg ikke nølt med å skaffe henne legehjelp. Håper det gikk fint med den lille. :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Den Lille Heksa skrev:

Edit: Jeg fant to tilfeller der hunder har blitt syke men de hundene spiste en hel pakke rosiner.

Det finnes hundrevis av hunder som har dødd av forgiftning fra rosiner og druer. Google er ikke gud.
Rosinforgiftning er vanskelig fordi studier har ikke vist en klar dosering som er giftig. En hund kan spise en hel pakke rosiner og være helt fin etterpå , mens en annen kan spise 3-4 rosiner og få nyresvikt. Her er et utdrag fra Merck Veterinary manual: 

"The exact mechanism of toxicity is unknown, although the primary injury appears to be in the proximal renal tubular epithelium. Affected dogs develop anuric renal failure within 72 hr of ingestion of grapes or raisins. A clear dose-response relationship has not been determined, but as few as 4–5 grapes were implicated in the death of an 18-lb (8.2-kg) dog." 

Så til TS vil jeg si at det høres ikke ut som den har spist så mange rosiner, så kan hende den klarer seg helt fint, men hvis man skal være sikker så må man gå til veterinær og få den til å kaste opp, og i tillegg gi litt flytende kull som vil absorbere det som har gått til tarmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...