AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #1 Skrevet 2. februar 2017 Hei, har en kattunge på 8 mnd nå som jeg har hatt siden bare 9 uker gammel og jeg føler tiden er inne nå for at katten kan gå ute på do siden han er 8 mnd gammel og det er snart sommer. Men hvordan er liksom tilvennings prosessen til å få han til å bli vant til å gå mot døren og ikke mot badet for å gå ut? I dette sekund er han ute som han pleier så da har jeg plassert kattedoen utenfor døren i første omgang i håp om at han bruker det. Men vil han forstå å bruke doet ute når han er så vant med å bruke det inne på badet? Han er jo allerede kjempevant med å være ute over lengre tid. Har jo lest at kattens stedsans er utviklet eller i utviklingsfasen rundt 7-8 måneders alderen så da skulle jeg tro at å plassere doen utenfor døren skulle gå rimelig greit, har stått på badet helt til nå. Hva gjorde dere for å venne katten til å gå ut på do? og hvor lang tid tar det normalt for å venne katten til dette? Anonymkode: 6f9e7...bfa
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #2 Skrevet 2. februar 2017 Jeg vet mange flytter doen nærmere døren ut, så rett på innsiden, før de setter den utenfor. Min pusemann begynnte å gå ute av seg selv i den alderen. I starten da han var ute gikk han alltid rett på kassa når han kom inn, men det tok ikke lang tid før han foretrakk å gjøre fra seg ute. Jeg har fortsatt kassen stående, i tilfelle jeg skulle bli litt lenge borte en dag, men han har brukten toppen 5 ganger de siste to årene. Anonymkode: 49caa...81b
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #3 Skrevet 2. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet mange flytter doen nærmere døren ut, så rett på innsiden, før de setter den utenfor. Min pusemann begynnte å gå ute av seg selv i den alderen. I starten da han var ute gikk han alltid rett på kassa når han kom inn, men det tok ikke lang tid før han foretrakk å gjøre fra seg ute. Jeg har fortsatt kassen stående, i tilfelle jeg skulle bli litt lenge borte en dag, men han har brukten toppen 5 ganger de siste to årene. Anonymkode: 49caa...81b Jeg vet bare at min katt er noe av den sære sorten og holder seg gjerne når han kommer inn så han løper på doet på badet, jeg hadde håpet med å plassere doet ute når han er ute at dette roer han litt ned og samtidig gjør han tryggere ute, men som du sier det kan hende jeg gjør det litt for fort? Anonymkode: 6f9e7...bfa
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #4 Skrevet 2. februar 2017 La han styre dette selv. Her gjorde vi ingenting. Kassen står fremdeles på samme plassen selv om de er 2 år nå. De går for det meste på do ute (de begynte vel med det når de nærmet seg en 13-14 måneder gammel), men de går fremdeles på do inne når det er kaldt og fælt ute. Jeg vil tro at til våren nå så kan det godt hende katten din begynner å gå mer på do ute, av seg selv Anonymkode: fb2f8...5ac 4
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #5 Skrevet 3. februar 2017 17 timer siden, AnonymBruker skrev: La han styre dette selv. Her gjorde vi ingenting. Kassen står fremdeles på samme plassen selv om de er 2 år nå. De går for det meste på do ute (de begynte vel med det når de nærmet seg en 13-14 måneder gammel), men de går fremdeles på do inne når det er kaldt og fælt ute. Jeg vil tro at til våren nå så kan det godt hende katten din begynner å gå mer på do ute, av seg selv Anonymkode: fb2f8...5ac Ser jo nesten ut som vi må la han styre dette selv, har prøvd dette med kattedoen utenfor døren i 1-2 dager nå i fin været mens han var ute men han brukte ikke det, men straks vi tok det inn så var det brukbart . Er bare den hersens lukten som kommer av den doen, jeg har jo til og med kjøpt ordentlig kattesand og kattedo med lokk på Anonymkode: 6f9e7...bfa
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #6 Skrevet 3. februar 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ser jo nesten ut som vi må la han styre dette selv, har prøvd dette med kattedoen utenfor døren i 1-2 dager nå i fin været mens han var ute men han brukte ikke det, men straks vi tok det inn så var det brukbart . Er bare den hersens lukten som kommer av den doen, jeg har jo til og med kjøpt ordentlig kattesand og kattedo med lokk på Anonymkode: 6f9e7...bfa Det er fortsatt surt og kaldt. Min sære, gamle pus går absolutt ikke under noen omstendighet på do ute mellom ca november og påske. Du må rense doen oftere. Anonymkode: b176f...742 2
MissPierce Skrevet 3. februar 2017 #7 Skrevet 3. februar 2017 Bruker silikatsand i kassen til min hannkatt på 7mnd, og det lukter ikke før all sanden må skiftes. Det er etter ca. 1mnd. Tar kun ut bæsjen, og kaster i do. Er utrolig fornøyd med den sanden. Kjøper hos Zoopluss på nett. For den er dyr i butikk. Min må være innekatt pga sykdom. Så viktig med en sand som funker og lukter minst mulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå