Serana Skrevet 2. februar 2017 #1 Skrevet 2. februar 2017 Hunden min er 9 mnd gammel av en stor rase (40+ kg nå), og vi sliter litt med dette med hundefòr. Jeg er opptatt av at hunden skal ha et fullverdig, bra fòr fra ung alder, og vi har prøvd ut litt forskjellige typer i løpet av disse månedene, men det ser ut til at vi støter på et problem samme søren. Så derfor spør jeg her; har noen anbefaling til meg for et merke som har hundemat til (stor) valp som er kornfritt og ikke tilsatt mye unødvendig ræl, og som man får kjøpt på nettet? Da tenker jeg helst på merker som er lignende Acana, Taste of the Wild og Purizon. De har vi forresten prøvd, og har støtt på problemer som gjør at vi fortsatt leter etter det riktige fòret. Det trenger ikke å være tørrfòr altså, men det er som regel litt billigere og bedre enn å gi boksmat. Acana Puppy Large Breed = problem med kløe. Taste of the Wild Pacific Stream Puppy = småspist pga at hunden ikke likte det så godt + løs mage. Taste of the Wild High Prairie Puppy = problem med kløe og løs mage. Purizon Puppy = voldsomt løs mage, til den grad at det har vært en del uhell innendørs, og det har vært nesten umulig å få opp fra bakken utendørs. Jeg vurderte vom tidligere, men har egentlig ikke plass i fryseren til store blokker med vom. Og bare sånn i tilfelle noen skulle foreslå det: jeg har ikke plass til enda en fryseboks, kun for oppbevaring av vom Jeg skulle gjerne råfòret og laget i stand måltidene hennes selv, men jeg har verken kunnskaper til det eller god nok tilgang til råvarer. Jeg bør vel også nevne at problemet med kløe har jeg tatt opp med dyrlegen, så det er ikke nødvendig å terpe på det i denne tråden Tips? Burde jeg kanskje gå over til voksenmat i stede pga større utvalg av forskjellige smaker/innhold?
PoorTwistedMee Skrevet 2. februar 2017 #3 Skrevet 2. februar 2017 Hvis du bor i nærheten av en dyrebutikk kan du kjøpe 1 kg's pølser med vom isteden for de store blokkene. Vi har ikke noe stor fryser men har plass til fem seks sånne pølser i frysen. Seks pølser holder for oss i ca 13-14 dager så går jeg bare å kjøper mer når det nærmer seg tomt. Jeg syntes det absolutt er verdt litt ekstra "styr" med vom for hunden vår på snart 7 mnd stortrives med vom. Han har god appetitt og er fin i pelsen. Man får også mindre avføring når man forer med vom og det lukter mindre, pga det som er i maten fordøyes skikkelig. Hvis du ikke har plass i frysen til vom har jeg hørt mye bra om orijen foret det skal være uten eller med lite kornprodukter. Men det er ganske dyrt
PoorTwistedMee Skrevet 2. februar 2017 #4 Skrevet 2. februar 2017 Og husk at det ofte tar litt tid før de venner seg til et nytt for. Det kan være lurt å introdusere det gradvis så slipper du kanskje at de blir dårlig i magen. Jeg kjenner til en hund som får utslett av for med laks i, han får liksom nupper i huden. Kanskje det er en ingrediens som går igjen i de forene du har prøvd som han kanskje ikke tåler.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #5 Skrevet 3. februar 2017 Noen hunder fungere ikke på kornfritt for. Jeg har prøvd mange sånne for på min. Hun klør seg til blods på alle de kornfrie forene jeg har prøvd. Kornfritt er i utgangspunktet bra. Hunder er kjøttetere, men det er jo viktigere at hunden din tåler foret, enn at det må være kornfritt. Min får nå RC, som er et rævva for mtp på næringsinnhold osv. Men det er det eneste som funker for henne Anonymkode: 03d5a...016
Serana Skrevet 3. februar 2017 Forfatter #6 Skrevet 3. februar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Orijen da? Anonymkode: 2b207...9e0 Jeg har vurdert det litt sånn frem og tilbake, men syns det er så %@#& mye dyrere enn de andre merkene, særlig når det lett går unna 2 sekker per mnd. på bare yngstefrøkna mi. 2 timer siden, PoorTwistedMee skrev: Hvis du bor i nærheten av en dyrebutikk kan du kjøpe 1 kg's pølser med vom isteden for de store blokkene. Vi har ikke noe stor fryser men har plass til fem seks sånne pølser i frysen. Seks pølser holder for oss i ca 13-14 dager så går jeg bare å kjøper mer når det nærmer seg tomt. Jeg syntes det absolutt er verdt litt ekstra "styr" med vom for hunden vår på snart 7 mnd stortrives med vom. Han har god appetitt og er fin i pelsen. Man får også mindre avføring når man forer med vom og det lukter mindre, pga det som er i maten fordøyes skikkelig. Hvis du ikke har plass i frysen til vom har jeg hørt mye bra om orijen foret det skal være uten eller med lite kornprodukter. Men det er ganske dyrt Det fins ingen dyrebutikk her i nærheten, men har en veterinærklinikk som selger det da. Og jeg har to hunder, så da må jeg nesten gi vom til begge, for ellers blir det garantert surmuling og triste hundeøyne Er det ikke ganske dyrt å helfòre på vom egentlig? Mannen min påstår nemlig det, men jeg kan egentlig ikke se for meg at det er så veldig mye dyrere enn tørrfòr. Jeg vrir hjernen litt for å finne ut hva vi har plass til, og om det ikke fins en måte for meg å få plass til en liten fryseboks nede i kjelleren, men det er ikke så lett. Får undersøke litt mer, tenker jeg, se hva de har av utvalg hos vet.klinikken. Enig i at Orijen er dyrt, her går det unna ca. 2 store sekker per måned, og det blir rundt 1800 kr for Orijen - på EN hund. 2 timer siden, PoorTwistedMee skrev: Og husk at det ofte tar litt tid før de venner seg til et nytt for. Det kan være lurt å introdusere det gradvis så slipper du kanskje at de blir dårlig i magen. Jeg kjenner til en hund som får utslett av for med laks i, han får liksom nupper i huden. Kanskje det er en ingrediens som går igjen i de forene du har prøvd som han kanskje ikke tåler. Det vet jeg, har hatt noen episoder med eksplosiv rakettrumpe på hunder tidligere, alltid moro. Det er ikke alltid så lett å få gjort det gradvis, for enkelte ganger har det tatt lengre tid enn beregnet å få pakkene tilsendt/levert. Det er for det meste kløe som er problemet for hunden min, og hun blir rød og får tynnere pels som følger av kløingen, men hun har verken flass eller utslett. Jeg lurer jo litt på om det kanskje har noe med omega 3/omega 6 som er tilsatt, for jeg har prøvd forskjellige proteinkilder, uten at det har blitt bedre/verre. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Noen hunder fungere ikke på kornfritt for. Jeg har prøvd mange sånne for på min. Hun klør seg til blods på alle de kornfrie forene jeg har prøvd. Kornfritt er i utgangspunktet bra. Hunder er kjøttetere, men det er jo viktigere at hunden din tåler foret, enn at det må være kornfritt. Min får nå RC, som er et rævva for mtp på næringsinnhold osv. Men det er det eneste som funker for henne Anonymkode: 03d5a...016 Det er i grunn det jeg er litt redd for, men jeg vil prøve alle mulige "bra" merker og gjøre absolutt alt jeg kan, før jeg evt. vurderer å prøve noe som har korn i seg.
PoorTwistedMee Skrevet 3. februar 2017 #7 Skrevet 3. februar 2017 I min dyrebutikk koster 1 kg med vom 45 kr. Hvis man kjøper 10 pølser får man en med på kjøpet. Det er mange som har sånne tilbud, men det kommer jo an på hva man har plass til. Jeg har ikke regnet på hvor dyrt det er å fore med vom kontra tørrfôr egentlig men innbiller meg det er billigere enn orijen og arcana. Så må du regne ut hvor mye vom de skal ha om dagen utifra hvor mye de veier og hvor langt unna idealvekt. Limer inn fra vom og hundemat sine sider: For riktig fôringsmengde kan du frem til valpen oppnår ca 40% av forventet voksenvekt, gi den 4-5% av kroppsvekten pr dag. Fra valpen har oppnådd 40% til den har oppnådd 80% av voksen kroppsvekt, kan du gi den 3,5% av kroppsvekten. Deretter kan du frem til den er utvokst trappe ned til ca 2% av kroppsvekten pr dag. Hvis du mistenker at hunden ikke tåler omega 3 fra laks eller bare laks generelt kan du fint fore med 'active fullfor' ( den uten laks) . Det er stort sett det samme innholdet som puppy. Hun som har en 7 mnd valp som ikke tåler laks forer med active , også gir hun omega 3 i tillegg. Tror hun gir en som heter hookamix omega 3 , den er vist bra for sensitiv hud/utslett.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #8 Skrevet 3. februar 2017 10 timer siden, Serana skrev: Jeg har vurdert det litt sånn frem og tilbake, men syns det er så %@#& mye dyrere enn de andre merkene, særlig når det lett går unna 2 sekker per mnd. på bare yngstefrøkna mi. Hvordan har du regnet deg fram til det da, ved å se hvor mange kalorier hunden din skal ha daglig, eller ved å ta utgangspunkt i hvor mye hun spiser av det hun får nå? Da jeg byttet fra Eukanuba til Acana måtte jeg halvere formengden. Han skulle ha 400 gram av Eukanuba valp, til sammenligning 200 gram Acana valp. Orijen ed enda rikere, spesielt valpeforet, så av det skulle valpen min spist kanskje 150 gram. Dette er en hund på 17 kg, men prinsippet gjelder uansett rase. Så du må ta utgangspunkt hvor mye hunden skal spise av det nye foret for å kunne regne ordentlig på det. For min del ble det billigere å fore på Acana enn Eukanuba. Anonymkode: 2b207...9e0
Serana Skrevet 3. februar 2017 Forfatter #9 Skrevet 3. februar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan har du regnet deg fram til det da, ved å se hvor mange kalorier hunden din skal ha daglig, eller ved å ta utgangspunkt i hvor mye hun spiser av det hun får nå? Da jeg byttet fra Eukanuba til Acana måtte jeg halvere formengden. Han skulle ha 400 gram av Eukanuba valp, til sammenligning 200 gram Acana valp. Orijen ed enda rikere, spesielt valpeforet, så av det skulle valpen min spist kanskje 150 gram. Dette er en hund på 17 kg, men prinsippet gjelder uansett rase. Så du må ta utgangspunkt hvor mye hunden skal spise av det nye foret for å kunne regne ordentlig på det. For min del ble det billigere å fore på Acana enn Eukanuba. Anonymkode: 2b207...9e0 Jeg tar litt utgangspunkt i hvor mye hunden skal ha nå på det fòret hun står på, men det er jo som du sier - forskjellige typer kan ha forskjellige mål. Det er fordi hun får omtrent likt som når hun sto på Acana, og jeg har blitt fortalt at de to typene er ganske like sånn sett av ei som har brukt begge typene på sin hund. Men jeg må selvfølgelig se an hva anbefalinger som står på sekken til Orijen for å være helt sikker. 8 timer siden, PoorTwistedMee skrev: I min dyrebutikk koster 1 kg med vom 45 kr. Hvis man kjøper 10 pølser får man en med på kjøpet. Det er mange som har sånne tilbud, men det kommer jo an på hva man har plass til. Jeg har ikke regnet på hvor dyrt det er å fore med vom kontra tørrfôr egentlig men innbiller meg det er billigere enn orijen og arcana. Så må du regne ut hvor mye vom de skal ha om dagen utifra hvor mye de veier og hvor langt unna idealvekt. Limer inn fra vom og hundemat sine sider: For riktig fôringsmengde kan du frem til valpen oppnår ca 40% av forventet voksenvekt, gi den 4-5% av kroppsvekten pr dag. Fra valpen har oppnådd 40% til den har oppnådd 80% av voksen kroppsvekt, kan du gi den 3,5% av kroppsvekten. Deretter kan du frem til den er utvokst trappe ned til ca 2% av kroppsvekten pr dag. Hvis du mistenker at hunden ikke tåler omega 3 fra laks eller bare laks generelt kan du fint fore med 'active fullfor' ( den uten laks) . Det er stort sett det samme innholdet som puppy. Hun som har en 7 mnd valp som ikke tåler laks forer med active , også gir hun omega 3 i tillegg. Tror hun gir en som heter hookamix omega 3 , den er vist bra for sensitiv hud/utslett. Jeg har jo egentlig plass sånn sett, men jeg vil jo også gjerne ha plass til menneskemat i fryseboksen min Jeg får se litt an hvor store de er. Problemet er at vet.klinikken her er de eneste i nærområdet som selger vom, og de har kun 1 liten fryseboks stående framme med alt de har. Og da er det et problem om de plutselig er tomme mellom gangene jeg er innom for å kjøpe mer. Problemet mitt med å beregne matmengde er at jeg har 0 idè om hva voksenvekt vil bli (kan bli alt fra 50 til 60 kg, det spørs på hvor mye muskler hun ender opp med å pakke på seg), for hun er allerede mye større og tyngre enn jeg forventet at hun kom til å være ved denne alderen. Eldstemann er grei, for han er en senior og blir ikke større enn sine 35-40 kilo, men yngstefrøkna vokser fortsatt. Jeg er jo ikke sikker på hva hun reagerer på da, har søkt litt på internett og funnet litt forskjellig informasjon om hva de kan reagere på når det gjelder matallergi. Det er ikke en gang sikkert at det er fòret hun får kløe av, for det er visstnok bare 10% av tilfellene som er matallergi - det kan ellers være atopi (typ. pollen, midd, etc). Hun har også roet ned kløen etter at jeg begynte med epi-soothe shampo.
PoorTwistedMee Skrevet 3. februar 2017 #10 Skrevet 3. februar 2017 Det som er så greit med vom er at man regner sånn ca også ser man det an. Hvis hunden er i mye aktivitet må den gjerne ha mer mat. Du ser egentlig bare hvis hunden ligger på seg normalt så forer du riktig. Hvis den går bed i vekt gir du litt mer. Man ser det litt an. Jeg vet egentlig ikke helt hva min skal veie når han er utvokst. Men vet at sånn ca 18-20 kg er sannsynlig, så jeg regner utifra det også veier jeg han i ny og ne for å se st han vokser normalt. Det er ikke enkelt å finne riktig for og skjønner det er litt styr med vom når de kun selger det en plass der du bor. Er veldig kjipt å gå tom. Hvis du ikke har vært inne på animail.no allerede så ta deg en tur der, de hadde en del forskjellig for uten korn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå