Gå til innhold

Har sykehjemet lov å fjerne alarmsnora ved senga?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor bor på sykehjem og jeg fikk i dag vite at de har fjernet alarmsnoren ved senga hennes.

Jeg kan på en måte forstå de for hun kan være utrolig masete, men det går vel ut over sikkerheten? Hun er relativt mobil, går med rullator, men kan jo allikevel falle eller ha andre problemer med å komme seg opp av senga, evt gulvet hvis hun faller.

Anonymkode: 75217...1c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør hvorfor den er fjernet. Der jeg jobbet så hadde vi ikke alarmsnor. Fungerte egentlig greit uten. Vi hadde rutine på hvor ofte vi skulle gå inn til beboerne, men som regel var de i fellesarealene. 

Var i praksis på et sykehjem for ringesnor ble brukt, jeg følte det var utrolig masete, fordi de samme pasientene ringte på HELE tiden. Selvfølgelig skal de få hjelp, men mange var dement og glemte jo at de hadde ringt på, eller de dro i snoren uten å egentlig vite hva det var for noe. Opplevde da at det ble mer "ulv, ulv", for personalet viste at det som regel ikke var noe som hastet, men så hendte det jo at noe hadde skjedd uten at de gikk inn med en gang. 

Dersom det er slik at den permanent skal fjernes bør du høre hvilken rutine de har for å fange opp hvordan det står til med beboerne, feks hvor ofte de skal titte innom hver beboer. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Dette er en svær etisk gråsone. Dersom hun er mobil, og kommer seg ut av sengen selv, vil jeg tro de har lov til det ja. Likevel er det svært uetisk og veldig dårlig gjort. Det er en grunn til at hun er på sykehjem, og det er en grunn til at hun er ''masete''. Er hun dement? redd? angst? eller bare selskapssyk? Årsaken her er veldig viktig. De ansatte på sykehjemmet har også oversikt over balanse/falltendens/fallrisiko. Uten at jeg vet hva det går ut på, ei heller kjenner jeg din mor, vil jeg tro de har ansett det som sikkert. På mange sykehjem vil de heller ikke nå ringesnora hvis de faller på gulvet. 

Er hun derimot immobil og sliter med å komme seg opp og ut, vil jeg si det går under 'tvang' og da må de ha vedtak på å gjøre det = ikke lov. 

Har du spurt hvorfor de har fjernet den og hvordan de har gjort vurderingen?

Endret av boblevann
Skrevet

Bruker hun alarmsnora i tide og utide, så fjernes den for en stund, og pasienten får ekstra tilsyn. 

Anonymkode: 27cd0...ec2

• Liker 1
Skrevet

Et vanskelig spørsmål det der! 

Jeg kan forstå at det kan være fristende for personalet å gjøre det, men om det er lov kan jeg ikke svare på.

Men jeg kan skrive under på at det er fryktelig frustrerende å bli avbrutt i hver eneste arbeidsoppgave man driver med. Det tar unødvendig lang til å for eksempel lage kveldsmat til 8-10 pasienter, når man i ett sett blir avbrutt av samme pasient som ringer på for småting.  Og det er føles veldig urettferdig og frustrerende å måtte gå fra en pasient som må mates, eller om man står midt i ett stell, gjentatte ganger dag etter dag fordi en enkelt pasient er "masete". 

Anonymkode: 0d3c1...5e1

Skrevet

Nei, det er ikke lov. Ring og snakk med fylkeslegen i ditt fylke. 

Anonymkode: ae5d7...2ec

Skrevet
På 2.2.2017 den 20.01, AnonymBruker skrev:

Min mor bor på sykehjem og jeg fikk i dag vite at de har fjernet alarmsnoren ved senga hennes.

Jeg kan på en måte forstå de for hun kan være utrolig masete, men det går vel ut over sikkerheten? Hun er relativt mobil, går med rullator, men kan jo allikevel falle eller ha andre problemer med å komme seg opp av senga, evt gulvet hvis hun faller.

Anonymkode: 75217...1c8

Hvis hun faller, vil hun ikke rekke opp til snoren allikevel

• Liker 3
Skrevet
På 2.2.2017 den 20.07, AnonymBruker skrev:

Bruker hun alarmsnora i tide og utide, så fjernes den for en stund, og pasienten får ekstra tilsyn. 

Anonymkode: 27cd0...ec2

Dette.

Anonymkode: eadc3...10b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...