Gå til innhold

Ett produktivt bryst??

Plonk

Anbefalte innlegg

Noen andre som har merket at det ene brystet produserer mer melk enn det andre? Og i såfall noen aning om hvorfor? I går våknet jeg etter 8 timers søvn med melkespreng i det ene og ikke i det andre. Har ammet i tre måneder og merket forskjell ganske tidlig, men synes det er underlig. Går det an å gjøre noe for å få like høy produksjon i begge, eller er det bare sånn det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg merket også stor forskjell, men aner ikke hvorfor.

Det eneste var at jeg lettere fikk betente kuler i puppen som produserte minst, så kanskje det rett og slett er dårligere melkeganger...har egentlig ingen peiling så det hadde vært artig om noen visste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, først var det mest i det venstre (det største), men så plutselig det høyre. Sikkert fordi jeg pumpet det venstre mye pga. sårhet og betennelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til det der...

Det er ofte sånn at både mor og barn får en "favorittpupp" - som det er lettest å gi fra for mor og som er lettest å spise av for barnet...

Sånn har i hvert fall vi det... Det føles som om det er mye mer melk i den høyre puppen... han ligger lenger ved den.... (men nå går det jo veldig fort med amminga i det hele tatt her i gården - han har jo ikke tid til å ligge med ryggen til verden :))

For å øke produksjonen kan man selvsagt pumpe den minst produktive puppen en gang eller to i løpet av dagen.... Jeg har riktignok ikke brydd meg med det jeg da... så lenge han vokser og blir stor - er det vel nok mat tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fullstendig ferdig

Sluttet å amme for et år siden. Har da ammet 3 unger Så tilfeldigvis innlegget og jenner jeg blir kvalm ved tanke på å amme. Det er bare så jæ.... godt å være ferdig med det!!! Beklager at jeg skriver dette, måtte bare få det ut. Lurer på om jeg er premenstruell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg fikk aldri melk på venstre bryst jeg, han ble lagt til venstre side også ved hver amming, men kom aldri melk. men han levde kun på høyre pupp i 6,5 mnd, uten noe som helst vd siden av, så ikke noe problem. Eneste som var kjipt, var at venstre pupp var str a/b, mens høre var D :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk aldri melk på venstre bryst jeg' date=' han ble lagt til venstre side også ved hver amming, men kom aldri melk. men han levde kun på høyre pupp i 6,5 mnd, uten noe som helst vd siden av, så ikke noe problem. Eneste som var kjipt, var at venstre pupp var str a/b, mens høre var D :-)[/quote']

Det er bra at han levde på ett bryst da! Det viser at det er mulig å fullamme tvillinger - også om man har det som mange vil kalle små bryst!

Jeg legger min alltid til annenhvert bryst. Det kan vel hende at han får det "gode" en gang mer pr. 10. eller 20. gang jeg ammer (ammer stort sett bare ett bryst av gangen). Men fortsatt er det mindre i det venstre enn det høyre (han er 3,5 måned nå og det er 2 mnd siden jeg hadde brystbetennelse sist).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altså slik at man får slukne bryst etter en fødsel og påfølgende amming...

Må man da passe på at lille barnet suger litt på begge puppene jevnt da, slik at det ene brystet ikke blir mere slitt enn det andre?

Jeg har ikke peiling.. Men det lurer jeg på! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammer ikke begge i frykt for å få ett slunkent bryst etterpå altså. Jeg ammer begge for å holde produksjonen mest mulig oppe i begge bryst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toantine

En bør forsøke å amme mest mulig likt på begge bryst, mest for å hindre at det setter seg en brystbetennelse i det brystet som ikke blir "brukt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært så oppmerksom på det med ett mindre produktivt bryst, så jeg har nok gitt henne godpuppen litt oftere enn den andre. Nå er hun 3 1/2 mnd. og nekter helt å ta den kjipe puppen. Den er jo også blitt så slunken at forstår henne godt. Har pumpet og pumpet, og lurer henne ofte til å ta den om natta, men det ser ut til at jeg må gi opp. Jeg har ikke nok melk i den hun spiser av, så jeg må både pumpe og gi pupp. Slitsomt! Skal ihvertfall passe godt på neste gang jeg får barn...den kjipe puppen skal tilbys først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det ser ut til å være et vanlig fenomen dette... Det er snodige greier, jeg lurer fryktelig. Kanskje jeg må spørre på Helsestasjonen neste gang om man vet hvorfor det er forskjell. Jeg har hele tiden vært nøye med å gi begge og like mye osv, men likevel er det relativt stor forskjell på produksjonen. SYnes ikke Plonkeliten oppfører seg veldig forskjellig på hver side heller, bare at hun blir fortere utålmodig på den høyre fordi det blir fortere tomt der.

Sluttet å amme for et år siden. Har da ammet 3 unger Så tilfeldigvis innlegget og jenner jeg blir kvalm ved tanke på å amme. Det er bare så jæ.... godt å være ferdig med det!!!

Stakkars! Jeg storkoser meg med ammingen og gruer meg allerede til jeg skal slutte med det. Både jeg og Plonkeliten synes det er kjempekjekt med nærheten og kosen. I dag morges lot jeg henne ligge der og halvsove og småspise i sikkert en time bare fordi hun var så utrolig søt og varm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...