AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #1 Skrevet 2. februar 2017 Jeg har hørt at barnehager har begynt eller skal begynne å lære barna opp til å ha enkelte meninger og verdier. Slik som å ønske et multikulturelt samfunn og mange andre lignende verdier. Har dere opplevd at barna deres blir lært opp til å mene enkelte ting allerede i barnehagen? Jeg vet at de har gjort det her i skolen ganske lenge. Anonymkode: e884e...7b8 1
kvinneguide Skrevet 2. februar 2017 #2 Skrevet 2. februar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hørt at barnehager har begynt eller skal begynne å lære barna opp til å ha enkelte meninger og verdier. Slik som å ønske et multikulturelt samfunn og mange andre lignende verdier. Har dere opplevd at barna deres blir lært opp til å mene enkelte ting allerede i barnehagen? Jeg vet at de har gjort det her i skolen ganske lenge. Anonymkode: e884e...7b8 Fra rammeplan: Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier om kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene 6
Sushi Skrevet 2. februar 2017 #3 Skrevet 2. februar 2017 Ja, de sitter i en ring og synger Barn av regnbuen hver morgen. 4
absinthia Skrevet 2. februar 2017 #4 Skrevet 2. februar 2017 (endret) Huff ja - mine barn har blitt indoktrinert i at man ikke skal mobbe andre, at man ikke skal holde andre utenfor, at man kan dele, at det ikke er greit å slå, at man ikke skal lyve om andre, at man skal ta vare på miljøet, gjenbruk, at man kan være snill med de som står utenfor, at man kan ta hensyn til andre, at alle er like mye verd og en helt rekke andre sprø ting. Fryktelige greier, altså! Endret 2. februar 2017 av absinthia 19
Arkana Skrevet 2. februar 2017 #5 Skrevet 2. februar 2017 Ja, tenk å lære opp barna våre til å være tolerante og inkluderende. Hva slags samfunn ville det blitt om vi alle var slik? 8
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #6 Skrevet 2. februar 2017 1 time siden, kvinneguide skrev: Fra rammeplan: Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier om kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene Man kan spørre seg hvordan det å nekte mannlige ansatte å skifte bleie på ungene passer i inn i rammeplanen og hva slags verdier det lærer barna. Anonymkode: f24a2...2bb 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #7 Skrevet 2. februar 2017 Nei. Vet du hva de lærer? Å ha det gøy! Å si unnskyld og føle empati hvis man slår en annen person. De lærer seg samspill, selvstendighet, om naturen og fysikk/vitenskap. Hva angår religion, politikk osv, synes jeg det skal være opp til foreldrene hva de ønsker å lære barna. Anonymkode: 04bd6...d4d
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #8 Skrevet 2. februar 2017 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan spørre seg hvordan det å nekte mannlige ansatte å skifte bleie på ungene passer i inn i rammeplanen og hva slags verdier det lærer barna. Anonymkode: f24a2...2bb Ingen av de barnehagene jeg har jobbet i, eller de folk jeg kjenner jobber i, nekter mannlige ansatte å bytte bleier. Tror det gjelder et fåtall barnehager. Anonymkode: 59a08...86b 8
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #9 Skrevet 2. februar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hørt at barnehager har begynt eller skal begynne å lære barna opp til å ha enkelte meninger og verdier. Slik som å ønske et multikulturelt samfunn og mange andre lignende verdier. Har dere opplevd at barna deres blir lært opp til å mene enkelte ting allerede i barnehagen? Jeg vet at de har gjort det her i skolen ganske lenge. Anonymkode: e884e...7b8 Ja, både i skolen og barnehagen satser man ganske sterkt på å oppdra barna om verdier og meninger. Jeg ser du får noen sarkastiske kommentarer under her på innlegget ditt. Det synes jeg er litt tullete. Det er ingen grunn til å benekte at offentlig skole og barnehager gjør det. Så får man heller forsvare at det gjøres. Å si noe annet enn at verdier og visse politiske meninger forsøkes innprintes i barna, er tull. Anonymkode: 2b1bf...ca1 1
Arkana Skrevet 2. februar 2017 #10 Skrevet 2. februar 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser du får noen sarkastiske kommentarer under her på innlegget ditt. Anonymkode: 2b1bf...ca1 Og jeg ser at du ikke forstår sarkasme. Det er ingen her som har benektet at barna lærer visse verdier på skolen/i barnehagen. Det er derimot uforståelig at intelligente voksne mennesker skal ha et problem med at barn lærer toleranse, likeverd og inkludering. 5
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #11 Skrevet 2. februar 2017 Ja, de lærte veldig mye om mangfoldet i samfunnet i barnehagen. Dessverre var det en temmelig blendahvit barnehage, eneste som var 'forskjellig' var en samisk gutt. Men da lærte barna samisk, kjempeartig :D De har også snakket om familien og alle mulige varianter en familie kan består av. De har hatt om hvordan barn blir laget, både av hetrofile par og homofile par. Grensesetting når det kommer til kroppen, si i fra til voksne. Empati, si unnskyld. Si takk. De lærte så masse, umulig å få med alt. Det var en utrolig god pedagogisk leder på avdelingen. Anonymkode: f3150...040
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #12 Skrevet 2. februar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hørt at barnehager har begynt eller skal begynne å lære barna opp til å ha enkelte meninger og verdier. Slik som å ønske et multikulturelt samfunn og mange andre lignende verdier. Har dere opplevd at barna deres blir lært opp til å mene enkelte ting allerede i barnehagen? Jeg vet at de har gjort det her i skolen ganske lenge. Anonymkode: e884e...7b8 Jeg liker svært dårlig at barna blir radikalisert og tvangsforet med tanker om miljøvern for alle pengene, holdninger om ja til alle strømmer av innvandrere og andre rød-grønne verdier! Vi forsøker å avklimatisere barna når de kommer hjem: minner de om blågode verdier : - ) Anonymkode: 9a06a...c06
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #13 Skrevet 2. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, de lærte veldig mye om mangfoldet i samfunnet i barnehagen. Dessverre var det en temmelig blendahvit barnehage, eneste som var 'forskjellig' var en samisk gutt. Men da lærte barna samisk, kjempeartig :D De har også snakket om familien og alle mulige varianter en familie kan består av. De har hatt om hvordan barn blir laget, både av hetrofile par og homofile par. Grensesetting når det kommer til kroppen, si i fra til voksne. Empati, si unnskyld. Si takk. De lærte så masse, umulig å få med alt. Det var en utrolig god pedagogisk leder på avdelingen. Anonymkode: f3150...040 I vår barnehage som er på vestkanten er det også noen barn som pendler fra østkanten. Faktisk er det nå en strid blant foreldrene der, da vestkantforeldrene nekter barna sine å gå i fødselsdagen til østkantbarna. Sjokkerende...men dessverre sant : - ( Anonymkode: 9a06a...c06 1
absinthia Skrevet 2. februar 2017 #14 Skrevet 2. februar 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: I vår barnehage som er på vestkanten er det også noen barn som pendler fra østkanten. Faktisk er det nå en strid blant foreldrene der, da vestkantforeldrene nekter barna sine å gå i fødselsdagen til østkantbarna. Sjokkerende...men dessverre sant : - ( Anonymkode: 9a06a...c06 Virker som de voksne der også trenger å lære litt om holdninger og verdier. Har dere tatt dette opp i foreldregruppa? 4
absinthia Skrevet 2. februar 2017 #15 Skrevet 2. februar 2017 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, både i skolen og barnehagen satser man ganske sterkt på å oppdra barna om verdier og meninger. Jeg ser du får noen sarkastiske kommentarer under her på innlegget ditt. Det synes jeg er litt tullete. Det er ingen grunn til å benekte at offentlig skole og barnehager gjør det. Så får man heller forsvare at det gjøres. Å si noe annet enn at verdier og visse politiske meninger forsøkes innprintes i barna, er tull. Anonymkode: 2b1bf...ca1 Hvordan ville du angrepet saken? Lært dem at man skal holde de muslimske barna utenfor og at man ikke trenger å være snill mot alle i barnehagen, eller at det ikke finnes mennesker som sulter, mangler skoler og at man ihvertfall ikke skal " sy puter under armene" på jordskjelvrammede barn, ved å samle penger til nye skolebygg, tepper, barnehjem eller hva det måtte være? 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #16 Skrevet 2. februar 2017 1 time siden, absinthia skrev: Hvordan ville du angrepet saken? Lært dem at man skal holde de muslimske barna utenfor og at man ikke trenger å være snill mot alle i barnehagen, eller at det ikke finnes mennesker som sulter, mangler skoler og at man ihvertfall ikke skal " sy puter under armene" på jordskjelvrammede barn, ved å samle penger til nye skolebygg, tepper, barnehjem eller hva det måtte være? Nei, det er mange gode verdier man lærer i både skole og barnehage. Men det er ekstremt politisert. At man lærer å ikke holde andre barn utenfor synes jeg er fint. At man konsekvent gjennomfører liberal politisk oppdragelse i f.eks religiøse og innvandringspolitiske forhold er jeg langt mer skeptisk til. Ikke fordi jeg nødvendigvis er uenig i alt, men fordi det gir ekstremt lite rom for andre meninger. Det samme gjelder de fleste offentlige organisasjoner i Norge. Ta f.eks humanistisk konfirmasjon hvor en mengde barn gjennomfører et rollespill hvor man skal late som om man er en flyktning. Ville det vært greit å gjennomføre et rollespill hvor man speilet andre ekstreme roller med et helt annet politisk fortegn? Lat som om du er en person i en overbefolket verden i et land uten velferd og med store etniske motsetninger. Ville det vært ok? Ikke? Nei, jeg har forståelse for det! Men hvorfor er det da greit å føre en åpenbar oppdragelse som går på at vi bør åpne grensene mer, ikke mindre? Det finnes mange gode verdier man kan lære bort uten å forutsette visse politiske meninger. Det er ikke sånn at alle som er konservativt religiøse lærer opp barna sine til å spytte på vanskeligerestilte. Jeg skulle ønske at man klarte å se at gode verdier kan læres bort uten politisk fortegn. Hvorfor ikke lære barn at man skal oppføre seg bra mot hverandre, men at det er lov å ha ulike meninger i f.eks politiske og religiøse spørsmål? Anonymkode: 2b1bf...ca1 1
Zienna Skrevet 2. februar 2017 #17 Skrevet 2. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: I vår barnehage som er på vestkanten er det også noen barn som pendler fra østkanten. Faktisk er det nå en strid blant foreldrene der, da vestkantforeldrene nekter barna sine å gå i fødselsdagen til østkantbarna. Sjokkerende...men dessverre sant : - ( Anonymkode: 9a06a...c06 Er det virkelig mulig? Har aldri hørt om noe slikt før. Barn er barn, de slår vennskap på tvers av alle grenser som vi voksne har. Og så setter foreldre stengsler? Fordi barna BOR på feil sted? Jeg håper du har mot nok til å si hva du mener om dette!!
absinthia Skrevet 3. februar 2017 #18 Skrevet 3. februar 2017 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er mange gode verdier man lærer i både skole og barnehage. Men det er ekstremt politisert. At man lærer å ikke holde andre barn utenfor synes jeg er fint. At man konsekvent gjennomfører liberal politisk oppdragelse i f.eks religiøse og innvandringspolitiske forhold er jeg langt mer skeptisk til. Ikke fordi jeg nødvendigvis er uenig i alt, men fordi det gir ekstremt lite rom for andre meninger. Det samme gjelder de fleste offentlige organisasjoner i Norge. Ta f.eks humanistisk konfirmasjon hvor en mengde barn gjennomfører et rollespill hvor man skal late som om man er en flyktning. Ville det vært greit å gjennomføre et rollespill hvor man speilet andre ekstreme roller med et helt annet politisk fortegn? Lat som om du er en person i en overbefolket verden i et land uten velferd og med store etniske motsetninger. Ville det vært ok? Ikke? Nei, jeg har forståelse for det! Men hvorfor er det da greit å føre en åpenbar oppdragelse som går på at vi bør åpne grensene mer, ikke mindre? Det finnes mange gode verdier man kan lære bort uten å forutsette visse politiske meninger. Det er ikke sånn at alle som er konservativt religiøse lærer opp barna sine til å spytte på vanskeligerestilte. Jeg skulle ønske at man klarte å se at gode verdier kan læres bort uten politisk fortegn. Hvorfor ikke lære barn at man skal oppføre seg bra mot hverandre, men at det er lov å ha ulike meninger i f.eks politiske og religiøse spørsmål? Anonymkode: 2b1bf...ca1 For det første, så er det slik at å sammenligne humanistisk konfirmasjon med barnehagen, er en veldig dårlig sammenligning. For det andre, så lærer barna i barnehagen at det er ok å være ulike og ha ulik mening om ting, man markerer jo f.eks høytider og eventuelt nasjonaldagen for alle grupper som er representert, tar hensyn til Jehovas vitner, vegetarianere, humanetikere, hinduer, muslimer, uten at man driver forkynning. Det er et temmelig gjennomgående tema i rammeplanen at man skal ha respekt for forskjelligheter og ta hensyn til individet. Dette går begge veier, det er ikke slik at en lar vær å markere bursdager, jul eller påske, fordi en har barn som er Jehovas vitner i barnehagen, men de trenger ikke å bli med på det og får kanskje drive på med noe annet den tiden det foregår, dersom foreldrene har gitt beskjed om at de ikke vil at de skal bli med på slikt. Det er også vanlig at de som jobber i barnehagen har forskjellige politiske tilhørigheter, det er ikke slik at en må være " venstrevridd" for å jobbe der. Kan du helt konkret fortelle hvordan du mener, politisk indoktrinering foregår i barnehagen og noe helt konkret det gjelder? Eneste forelderen jeg har hørt om, som syntes barnehagen tok ting for langt, er han som ville at sønnen hans på ett år, måtte holdes unna " prinsesserommet" som de nettopp hadde anlagt, fordi han syntes at sønnen var blitt mer feminin og var redd for at han skulle bli homofil. Han ville faktisk kjempe for at de fikk det fjernet og likte ikke at de formidlet at det var OK, for gutter å leke med prinsesseting ( Dette var ikke en strengt kristen og det er bare 6 år siden) Endret 3. februar 2017 av absinthia 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #19 Skrevet 3. februar 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, både i skolen og barnehagen satser man ganske sterkt på å oppdra barna om verdier og meninger. Jeg ser du får noen sarkastiske kommentarer under her på innlegget ditt. Det synes jeg er litt tullete. Det er ingen grunn til å benekte at offentlig skole og barnehager gjør det. Så får man heller forsvare at det gjøres. Å si noe annet enn at verdier og visse politiske meninger forsøkes innprintes i barna, er tull. Anonymkode: 2b1bf...ca1 Det kalles allmenndannelse i læreplanen. Hilsen lærern Anonymkode: eeb0d...80b 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #20 Skrevet 3. februar 2017 Har alltid lært de verdier, respekt for medmennesker og rett til å ta egne valg, alle er forskjellige og vi kan tro på ulike ting. Er jo en del av sosial kompetanse tenker jeg.. empati har jeg alltid fulgt opp og vært en god rollemodell for. Anonymkode: d8346...a8f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå