Gå til innhold

Flaskeforing

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg må begynne med flaske til min lille gutt på tre mnd. Jeg vil, men han vil ikke. Det blir hyl og skrik.

Har dere noen gode tips til hvordan jeg skal få han til å ta flaska?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Tja Plonk, det kunne jeg forsøkt. Men han er like rar som faren sin på det området. Brekker seg hvis noe kommer langt inn i munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at det kanskje kan være litt sent å begynne med flaske?? Hvis han ikke har fått før, kan det være at han ikke vil i det heletatt. Hadde du prøvd for en mnd. siden kan det hende han ikke hadde protestert i det heletatt.. Mener jeg har hørt at det ikke er lurt å la det gå for lang tid for da blir minsten ganske så sta hvis han har bestemt seg for at han ikke vil..

Er ikke helt sikkert, men kanskje snakke med helsesøster om dette?? Noen barn vil jo ikke ta flaske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen. Guttebassen her har plutselig slutta å ta flaske, selv om han virkelig trenger den... Vi har prøvd følgende:

- forskjellige erstatninger (nan, collett, hipp)

- forskjellige flasker (Dr. Brown (store og små), Avent, NUK)

- mor og far og venner mate med og uten mor tilstede

- forskjellige temperaturer (romstemperert, kroppstemperert og litt over kroppstemperert)

- smakstilsetninger (pærepuré prøvd foreløpig i tillegg til maltekstrakt)

Det vi har endt opp med er hjelpebryst. Sonde fra flaske med erstatning, lurt inn i munnviken når han suger på puppen... Kan brukes når ting butter som mest. Men bare da, for ellers går melkeproduksjonen ned.

Vi fortsetter dog flasketreninga, for å ikke gi han noen negativ opplevelse så blir det litt nå og litt da. Melk med pærepuré så ut til å kunne gå.

PS: Det er mange som sliter med en såkalt 3mndkneik. Hvor ungen er sutrete og ekstra sulten. Vi har vært igjennom noen uker selv. Men det ser ut til å ha løst seg nå. I alle fall delvis. Selv om babyen går dårlig eller ingenting opp i vekt en periode, er det ikke noe å bli hysterisk over så lenge den er frisk og rask ellers. Og grøt er det for tidlig å begynne med rent ernæringsmessig; de har ikke noe utbytte av næringen i grøten enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hørte om noen som løste dette ved å la babyen først suge på fingeren, for så å lure inn flasken...
Åjada, fint i teorien. Her begynner babis å hylskrike når han skjønner at flaska er på vei inn i munnen hans. Jeg sniker inn flaska som erstatning til puppen jeg da. Dvs. jeg prøver hardt. Fungerer ikke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Kjenner meg igjen. Guttebassen her har plutselig slutta å ta flaske, selv om han virkelig trenger den... Vi har prøvd følgende:

- forskjellige erstatninger (nan, collett, hipp)

- forskjellige flasker (Dr. Brown (store og små), Avent, NUK)

- mor og far og venner mate med og uten mor tilstede

- forskjellige temperaturer (romstemperert, kroppstemperert og litt over kroppstemperert)

- smakstilsetninger (pærepuré prøvd foreløpig i tillegg til maltekstrakt)

Det vi har endt opp med er hjelpebryst. Sonde fra flaske med erstatning, lurt inn i munnviken når han suger på puppen... Kan brukes når ting butter som mest. Men bare da, for ellers går melkeproduksjonen ned.

Vi fortsetter dog flasketreninga, for å ikke gi han noen negativ opplevelse så blir det litt nå og litt da. Melk med pærepuré så ut til å kunne gå.

PS: Det er mange som sliter med en såkalt 3mndkneik. Hvor ungen er sutrete og ekstra sulten. Vi har vært igjennom noen uker selv. Men det ser ut til å ha løst seg nå. I alle fall delvis. Selv om babyen går dårlig eller ingenting opp i vekt en periode, er det ikke noe å bli hysterisk over så lenge den er frisk og rask ellers. Og grøt er det for tidlig å begynne med rent ernæringsmessig; de har ikke noe utbytte av næringen i grøten enda.

Tusen takk for svar!! Lillegutt har lagt dårlig på seg hele tiden. Den siste mnd har han bare lagt på seg 150 g!!! Likevel er han blid som ei lerke. Jeg skjønner det ikke. Så han er frisk og rask ellers. Lengda er ok, likeså hodeomkretsen. Men vekta har altså ikke fulgt etter i det hele tatt.

Jeg strevde i hele går med å gi han flaske. Jeg har aldri hørt han skrike så mye på 3 mnd som han gjorde i går. Huff, jeg skrek også av ren fortvilelse.

Helsesøstra sa jeg burde nekte han puppen til han tok flaska. Det høres kanskje drastisk ut. Men etter mange timer på tom mage, kapitulerte han og sugde som en helt på flaska.

Så nå har jeg ammet han imorrest fra begge bryst. Skal prøve flaska når han våkner igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hørte om noen som løste dette ved å la babyen først suge på fingeren, for så å lure inn flasken...

Denne gutten er ikke så lettlurt. Han sutter gjerne på fingeren, men merker forskjell hvis flaska blir lurt inn. Men somsagt: han tok flaska igår da han bare ble sulten nok (stakkars liten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...