AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #1 Skrevet 2. februar 2017 Er dette en pels som er grei å kjøpe ift andre pelser? Jeg har ingen anelse, men snakket med noen som mente det var innenfor. Noen som har mer peil enn meg? Anonymkode: 7ddaf...dab
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #2 Skrevet 2. februar 2017 Synes det er så ekkelt med folk som går i pels. En ting er å utnytte hele dyret i matptoduksjon, men noe annet er å torturere rovdyr (som krever MYE mer enn beitedyr for å trives) kun fordi en tror det SER fint ut. Anonymkode: 71a27...24a 4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #3 Skrevet 2. februar 2017 Bare til å kjøpe i vei det Anonymkode: 0820e...380
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #4 Skrevet 2. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes det er så ekkelt med folk som går i pels. En ting er å utnytte hele dyret i matptoduksjon, men noe annet er å torturere rovdyr (som krever MYE mer enn beitedyr for å trives) kun fordi en tror det SER fint ut. Anonymkode: 71a27...24a Har du kunnskap om pelsnæringen rundt den pelsen jeg prater om? Kom gjerne med noe informasjon Anonymkode: 7ddaf...dab
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #5 Skrevet 2. februar 2017 Pels av beverrotte ja. Hvordan kom du på den tanken at du skulle ha deg en pelskåpe/-jakke av beverrotte? Anonymkode: 3f6ed...23d
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #6 Skrevet 2. februar 2017 Vi er i 2017 nå og vet bedre enn å ikle oss pels. Bruker man pels i 2017 er man enten utptreget empatiløs eller særdeles uopplyst (ref dum). Anonymkode: 7bbb3...7a5 5
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #7 Skrevet 3. februar 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Pels av beverrotte ja. Hvordan kom du på den tanken at du skulle ha deg en pelskåpe/-jakke av beverrotte? Anonymkode: 3f6ed...23d Fordi noen mente at det var innenfor med den type pels ift annen pels. Jeg kjenner ikke til næringen rundt spiss nutria og lurte på om noen her visste det. Pelsen har vært min bestemor sin, og hun ønsker å gi den bort til et barnebarn, derfor denne diskusjonen kom opp. Anonymkode: 7ddaf...dab
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #8 Skrevet 3. februar 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi er i 2017 nå og vet bedre enn å ikle oss pels. Bruker man pels i 2017 er man enten utptreget empatiløs eller særdeles uopplyst (ref dum). Anonymkode: 7bbb3...7a5 Visste ikke at intelligensen satt i klesplagget man hadde på seg. Anonymkode: 0820e...380 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #9 Skrevet 5. februar 2017 På 3.2.2017 den 3.25, AnonymBruker skrev: Fordi noen mente at det var innenfor med den type pels ift annen pels. Jeg kjenner ikke til næringen rundt spiss nutria og lurte på om noen her visste det. Pelsen har vært min bestemor sin, og hun ønsker å gi den bort til et barnebarn, derfor denne diskusjonen kom opp. Anonymkode: 7ddaf...dab Vel, dyret er flere steder en uønsket fremmed art som har store skadevirkninger på økosystemet, og det utbetales skuddpremie på 5 $ pr. dyr i USA (i følge Wikipedia). I tillegg er kjøttet magert, proteinrikt og skal visstnok smake som en mellomting mellom kalkun og hare, selv om det ikke er spesielt populært som mat. Så om du først skal gå med pels er ikke nutria det verste du kan velge, med tanke på at dyrene faktisk må bort uansett. Det hører med til historien at dyrene som formerer seg vilt og skaper store problemer i USA er rester etter pelsdyrnæringen som forsvant. Storbritannia hadde samme problem, men klarte visst å utrydde de innførte dyrene på slutten av 80-tallet. Så selv om dette er pels med nesten god samvittighet nå, understreker det jo bare enda ett problem med pelsdyrnæringen. Anonymkode: 4a6ee...8b9 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2017 #10 Skrevet 6. februar 2017 På 3.2.2017 den 3.25, AnonymBruker skrev: Fordi noen mente at det var innenfor med den type pels ift annen pels. Jeg kjenner ikke til næringen rundt spiss nutria og lurte på om noen her visste det. Pelsen har vært min bestemor sin, og hun ønsker å gi den bort til et barnebarn, derfor denne diskusjonen kom opp. Anonymkode: 7ddaf...dab Det er vel ikke mange som kjøper pels i dag, men man kaster heller ikke gamle pelser?!? Om bestemoren din ønsker å gi et av barnebarna sin gamle pels synes jeg det er helt innenfor. Min bestemor gjorde det samme, men jeg takket nei da jeg fikk litt creepy feeling når jeg tok den på (40 år gammel flott pelskåpe) kusinen min tok i mot og bruker den til feks juleselskap ol. Anonymkode: c430c...a7c
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2017 #11 Skrevet 7. februar 2017 På 3.2.2017 den 9.35, AnonymBruker skrev: Visste ikke at intelligensen satt i klesplagget man hadde på seg. Anonymkode: 0820e...380 Når man kler seg i klær som er laget av mishandling så sier det mye om enten intelligensen eller empatien. Anonymkode: 7bbb3...7a5 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2017 #12 Skrevet 11. februar 2017 Jeg kjenner at jeg er litt splittet med tanke på dette med pels. Når jeg ser folk gå rundt med pels tenker jeg at det er fryktelig unødvendig og gammeldags. Jeg er veldig imot pelsdyroppdrett, av flere årsaker. Jeg er egentlig i mot det å drepe ville dyr bare for å få pelsen, og mener at dersom dyr skal drepes bør man bruke best mulige metoder (ikke revesaks). Samtidig mener jeg at dersom man skal drepe ville dyr bør man egentlig benytte de delene av dyret som kan benyttes, kjøtt eller pels, slik at man ikke skader naturen på andre måter for å få mat og varme klær (dun er ikke mye bedre enn pels om man allerede har skutt pelsen). I de tilfellene der dyr som har rømt fra pelsdyroppdrett ødelegger det lokale økosystemet mener jeg det er rett å utrydde dem, og da mener jeg det er riktig å bruke pelsen (se over). Selv ønsker jeg meg en pelskrage eller pelslue av vill mink fra Smøla. Å arve pels eller kjøpe brukt er noe jeg støtter, da alternativet vil være å kaste pelsen. Dyrene døde for flere tiår siden, og da vil det ikke hjelpe dyrene å brenne pelsen nå. Likevel vet jeg ikke om jeg selv ville klart å gå med det. Ny pels, feks som krage på en jakke, synes jeg ikke noe om. Unntaket er om pelsen stammer fra dyr som uansett ville blitt drept. Så, TS: Hvis du tror du vil klare å bruke denne pelsen mener jeg det er rett av deg å overta den. Jeg foreslår at du prøver pelsen, og kjenner etter om dette er noe du vil klare å gå med. Hvis du kjenner at dette er noe som bare kommer til å støve ned på loftet er det best du takker nei. Anonymkode: 59571...f76
Nordvesta Skrevet 12. februar 2017 #13 Skrevet 12. februar 2017 Tråden ryddet for brukerdebatt Nordvesta, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå