Gå til innhold

Oppsiktsvekkende lave karakterer. Hvordan ta opp dette med hårsår lærer? (Ungdomsskole)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en sønn som alltid har vært skoleflink. På barneskolen fikk vi alltid tilbakemelding om at han var blant de beste på trinnet, osv.  Nå går han i 8. klasse. Skolen har ingen fungerende nettside hvor vi kan følge med på karakterer osv. Sønnen vår forteller nesten ingen ting. Typisk hormonell tenåring! Så vi har liten mulighet til å holde oversikt. Han gjør lekser sammen med moren min en dag i uka. Hun er pensjonert lærer, og hun sier han er rask og veldig flink. Hjemme åpner han knapt en bok. Han har ingen anmerkninger, så han gjør i hvert fall alt som skal leveres inn.

Derfor så vi veldig frem til foreldresamtale i november. Der fikk vi høre det samme som alltid. Han var blant de flinkeste på trinnet (9 klasser. Etter jul skulle han ha tilrettelagt undervisning i engelsk og samfunnsfag, fordi han trengte mer utfordringer for ikke å kjede seg. Vi forklarte at vi ikke fikk noe informasjon hjemme, og at vi hverken vet om prøver eller ser resultatene. Han tok derfor frem eksempler på prøver/fremføringer han har hatt i flere fag, og det var et par 6, ellers stort sett 5. I etterkant av møtet sendte jeg en mail angående detaljer i den tilrettelagte undervisningen. Jeg fikk et litt uklart svar, men jeg har i hvert fall ikke hørt feil når det gjelder nivået hans.

Når karakterene kom fikk vi helt sjokk. De besto nesten utelukkende av 3. Han hadde 6 i engelsk skriftlig, men 3 i engelsk muntlig og i samfunnsfag. Hvordan er det mulig? Har han fått med seg feil karakterkort hjem, eller har denne skolen et oppsiktsvekkende lavt nivå? Blant de beste på trinnet, liksom...? Han kan da ikke ha rukket å gjøre det såpass dårlig at karakterene stuper på en måned? Sønne vår ble veldig lei seg, og vi er redd han skal miste motivasjonen. Det skal sies at han fikk karakterer som forventet i fag med andre lærere (gym, kunst og håndtverk, musikk og matte).

Læreren er kjent for å være veldig tynnhudet. Vi har opplevd det selv. En gang han tok noe sønnen min sa under en fremføring, helt ut av kontekst, og skrek (!) til han foran klassen. Vi sendte høflig mail hvor vi spurte om hva som hadde skjedd, og fikk et surt svar på en linje. Da sendte mannen min en ny mail, og ba om et utfyllende svar. Vi fikk da et kort svar om at han ikke tolererte slike uttalelser i sin klasse. Dagen etter hadde han nok tenkt litt, for han sendte en mail til med en lengre utredning om hvor flink sønnen vår var (blant de beste på trinnet...) og at han ellers hadde gjort en veldig god fremføring (som alltid...). Anmerkningen ble trukket, men sønnen vår fikk aldri noen unnskyldning. 

Vi har ikke lyst til å bli uvenner med han, siden sønnen vår skal ha han i over to år til. Vi har derfor ikke kommet til enighet om hvordan vi griper dette an. Jeg har lyst til å sende en mail, og be om en forklaring. Men tidligere mail-erfaringer har ikke vært så gode. Mannen min ønsker å ta opp dette på neste foreldresamtale. Jeg mener at dette er for langt frem i tid. Dessuten er det utviklingen dette år som skal taes opp da. Å be om et møte uten om dette er jeg redd virker veldig konfronterende. Dette er kun karakterer for første halvdel i 8. klasse. De teller ikke så mye. Men vi kan vel ikke bare la dette ligge? Hva ville dere gjort? 

Læreren har foresten vært på kurs nesten hele januar (forholdsvis nyutdannet), derfor har vi ikke tatt en avgjørelse enda...

Anonymkode: 5614f...691

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han har vel ikke den samme læreren i alle fag? Hvilke tilbakemeldinger får han fra de andre lærerne?

Anonymkode: 95ef8...74d

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en sønn som alltid har vært skoleflink. På barneskolen fikk vi alltid tilbakemelding om at han var blant de beste på trinnet, osv.  Nå går han i 8. klasse. Skolen har ingen fungerende nettside hvor vi kan følge med på karakterer osv. Sønnen vår forteller nesten ingen ting. Typisk hormonell tenåring! Så vi har liten mulighet til å holde oversikt. Han gjør lekser sammen med moren min en dag i uka. Hun er pensjonert lærer, og hun sier han er rask og veldig flink. Hjemme åpner han knapt en bok. Han har ingen anmerkninger, så han gjør i hvert fall alt som skal leveres inn.

Derfor så vi veldig frem til foreldresamtale i november. Der fikk vi høre det samme som alltid. Han var blant de flinkeste på trinnet (9 klasser. Etter jul skulle han ha tilrettelagt undervisning i engelsk og samfunnsfag, fordi han trengte mer utfordringer for ikke å kjede seg. Vi forklarte at vi ikke fikk noe informasjon hjemme, og at vi hverken vet om prøver eller ser resultatene. Han tok derfor frem eksempler på prøver/fremføringer han har hatt i flere fag, og det var et par 6, ellers stort sett 5. I etterkant av møtet sendte jeg en mail angående detaljer i den tilrettelagte undervisningen. Jeg fikk et litt uklart svar, men jeg har i hvert fall ikke hørt feil når det gjelder nivået hans.

Når karakterene kom fikk vi helt sjokk. De besto nesten utelukkende av 3. Han hadde 6 i engelsk skriftlig, men 3 i engelsk muntlig og i samfunnsfag. Hvordan er det mulig? Har han fått med seg feil karakterkort hjem, eller har denne skolen et oppsiktsvekkende lavt nivå? Blant de beste på trinnet, liksom...? Han kan da ikke ha rukket å gjøre det såpass dårlig at karakterene stuper på en måned? Sønne vår ble veldig lei seg, og vi er redd han skal miste motivasjonen. Det skal sies at han fikk karakterer som forventet i fag med andre lærere (gym, kunst og håndtverk, musikk og matte).

Læreren er kjent for å være veldig tynnhudet. Vi har opplevd det selv. En gang han tok noe sønnen min sa under en fremføring, helt ut av kontekst, og skrek (!) til han foran klassen. Vi sendte høflig mail hvor vi spurte om hva som hadde skjedd, og fikk et surt svar på en linje. Da sendte mannen min en ny mail, og ba om et utfyllende svar. Vi fikk da et kort svar om at han ikke tolererte slike uttalelser i sin klasse. Dagen etter hadde han nok tenkt litt, for han sendte en mail til med en lengre utredning om hvor flink sønnen vår var (blant de beste på trinnet...) og at han ellers hadde gjort en veldig god fremføring (som alltid...). Anmerkningen ble trukket, men sønnen vår fikk aldri noen unnskyldning. 

Vi har ikke lyst til å bli uvenner med han, siden sønnen vår skal ha han i over to år til. Vi har derfor ikke kommet til enighet om hvordan vi griper dette an. Jeg har lyst til å sende en mail, og be om en forklaring. Men tidligere mail-erfaringer har ikke vært så gode. Mannen min ønsker å ta opp dette på neste foreldresamtale. Jeg mener at dette er for langt frem i tid. Dessuten er det utviklingen dette år som skal taes opp da. Å be om et møte uten om dette er jeg redd virker veldig konfronterende. Dette er kun karakterer for første halvdel i 8. klasse. De teller ikke så mye. Men vi kan vel ikke bare la dette ligge? Hva ville dere gjort? 

Læreren har foresten vært på kurs nesten hele januar (forholdsvis nyutdannet), derfor har vi ikke tatt en avgjørelse enda...

Jeg ville bedt om et møte med noen fra ledelsen og denne læreren (så fort som mulig). Det henger jo ikke på grep at han har fått tilbakemeldinger om at han er en av de beste på trinnet, for så å få mange 3-ere. Det er det jo bare å si rett ut, og dere kan også slenge til at dere da lurer på hva slags nivå det er generelt. 

Og noe av det viktigste her er jo at dere må få litt mer innsikt i hva de jobber med i klassen osv, slik at dere kan følge opp skolearbeidet.

• Liker 5
Skrevet

Som jeg skrev fikk han karakterer som forventet i fag med andre lærere. Basert på hva som ble sagt på foreldresamtale (henvisning til prøveresultater samt skriftlig beskrivelse fra alle lærerne unntatt han de har i gym). Det var ingen overraskelser der. 

Skrevet

Dette kan da ikke stemme, og det er altfor viktig til å ikke bli tatt tak i selv om læreren er hårsår.  Jeg ville bedt om et møte så snart som mulig. 

Bruker de ikke Fronter? Jeg trodde alle ungdomsskoler gjorde det nå. Veldig praktisk med eget foreldrepassord så man kan følge med på ting. Der finner man alt av kunnskapskrav, karakterer på innleveringer og prøver og oversikt over anmerkninger og fravær.

Skrevet

Jeg ville sendt en mail hvor jeg på en helt nøytal måte ba om en begrunnelse for karakterene (alle, også de dere er fornøyd med, rett og slett for å opptre mest mulig nøytralt inntil videre). Ville sendt mailen til læreren med rektor/avdelingsleder som kopimottaker. 

Så ville jeg tatt det videre og bedt om et med møte med skolen dersom begrunnelsene ikke blir gitt på en tilfredsstillende måte (altså om begrunnelsen ikke henger sammen med karakterene som er gitt, eller læreren svarer på en uprofesjonell måte). 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, -lykke- skrev:

Jeg ville bedt om et møte med noen fra ledelsen og denne læreren (så fort som mulig). Det henger jo ikke på grep at han har fått tilbakemeldinger om at han er en av de beste på trinnet, for så å få mange 3-ere. Det er det jo bare å si rett ut, og dere kan også slenge til at dere da lurer på hva slags nivå det er generelt. 

Og noe av det viktigste her er jo at dere må få litt mer innsikt i hva de jobber med i klassen osv, slik at dere kan følge opp skolearbeidet.

Vil ikke en slik fremgangsmåte være veldig konfronterende? Hvordan kontakter vi i så fall ledelsen, og hvordan kan dette legges frem for læreren på en skånsom måte?

Når det gjelder informasjon begynte vi (alle foreldrene) å få oversendt ukesplaner på mail før jul, slik at vi i det minste vet hva barna jobber med og hvilke lekser de har. Det har stort sett gått greit. Men han er sen til å videresende annen informasjon. Nå i januar har vi blant annet fått et par mailer som avsluttes med 'God Jul':fnise:. Og vi får noen ganger oppfølgingsmailer hvor den første mailen aldri har blitt sendt, slik at vi sitter der som spørsmålstegn...

2 minutter siden, antbug skrev:

Dette kan da ikke stemme, og det er altfor viktig til å ikke bli tatt tak i selv om læreren er hårsår.  Jeg ville bedt om et møte så snart som mulig. 

Bruker de ikke Fronter? Jeg trodde alle ungdomsskoler gjorde det nå. Veldig praktisk med eget foreldrepassord så man kan følge med på ting. Der finner man alt av kunnskapskrav, karakterer på innleveringer og prøver og oversikt over anmerkninger og fravær.

De gikk over til et helt nytt system for to år siden, som aldri har virket. Gjentatte klager fører ikke frem, for det er 'rett før' det blir i orden. Før dette hadde de et system som virket greit, uten at jeg husker hva det heter.

Skrevet

Men er det ikke tid forutviklingssamtaler nå uansett? For nettopp første halvår? Skal dere ikke ha en skriftlig vurdering fra første semester? Hvor er det dere får disse karakterene da, hvis det ikke er i fronter/it's Learning? Ta kontakt med foreldrerepresentanten, og ta opp at de generelle tilbakemeldingene er for dårlige og at det elektronisk ikke virker. Tror da elevene har krav på skriftlig vurdering. Det er en sak for driftsstyret tror jeg (det at systemet ikke virker). Så kan dere da vel ringe læreren, si at dere var forundret over karakterene og be om en begrunnelse?

Anonymkode: 3484d...6c6

Skrevet

Les her:
https://www.udir.no/PageFiles/Vurdering for laring/Dokumenter/Hva er vurdering for laering/Vurdering for læring i forskriften/2/Ny vurderingsforskrift_8-10_nett.pdf

Egenvurdering

Elever skal vurdere eget arbeid, egen faglig utvikling og egen kompetanse15.

Ved å vurdere eget arbeid og egen fremgang, får elevene innsikt

i hva de skal lære og hva de mestrer, i tillegg til hvordan de lærer.

Gjennom egenvurdering skal elevene selv, utfordret og støttet av læreren,

lære seg å lære. Ved å snakke med medelever om egen læring og

utvikling, kan elevene få øvelse i å gi tilbakemeldinger som de kan bruke

når de vurderer eget arbeid. Involvering og refleksjon rundt læringsarbeidet

og målene for opplæringen, er viktig for å trene elevene i å styre egne

læringsprosesser, også i et livslangt læringsperspektiv.

Det er nytt at elevene har rett til å få delta i vurderinger som gjøres med

karakter. Det betyr ikke at elever overlates til å sette sine egne karakterer,

men at de skal trenes i å forstå hva som forventes av dem for å få de

ulike karakterene.

Halvårsvurdering

Alle elever skal ha halvårsvurdering helt fra 1. årstrinn og ut Vg3. Halvårsvurdering

skal gis som en muntlig og/eller skriftlig beskrivelse med

informasjon om faglig ståsted og om hvordan eleven kan øke kompetansen

sin. Halvårsvurdering skal gjennomføres midt i opplæringsperioden

på 8., 9. og 10. årstrinn, og ved slutten av opplæringsåret på trinnet for

fag som ikke blir avsluttet, jf. læreplanverket. I videregående opplæring

skal halvårsvurdering gjennomføres midt i opplæringsperioden på hvert

trinn og for noen fellesfag ved avslutningen av opplæringsåret.

Fra 8. årstrinn skal eleven også få karakterer i forbindelse med halvårsvurdering.

Det skal være direkte samsvar mellom halvårsvurderingen

og karakteren som fastsettes. Informasjonen om elevens faglige ståsted

skal være grunnlaget for den karakteren som blir satt. Karakteren kan

osv

15 Forskriften

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil ikke en slik fremgangsmåte være veldig konfronterende? Hvordan kontakter vi i så fall ledelsen, og hvordan kan dette legges frem for læreren på en skånsom måte?

Når det gjelder informasjon begynte vi (alle foreldrene) å få oversendt ukesplaner på mail før jul, slik at vi i det minste vet hva barna jobber med og hvilke lekser de har. Det har stort sett gått greit. Men han er sen til å videresende annen informasjon. Nå i januar har vi blant annet fått et par mailer som avsluttes med 'God Jul':fnise:. Og vi får noen ganger oppfølgingsmailer hvor den første mailen aldri har blitt sendt, slik at vi sitter der som spørsmålstegn...

Jo, det er da veldig konfronterende. Men jeg tenker at det er fullt forståelig mtp situasjonen. Dere er jo foreldrene hans og vil da vite hva det er som egentlig foregår. Og hadde læreren vært proff så tar han en konstruktiv samtale med dere. Da må han jo svare for hvorfor eleven har fått disse karakterene, samt hvorfor han har gitt uttrykk for at det går så strålende med han når det tydeligvis ikke gjør det (ifølge karakterene han har gitt).

Og det er jo alt for dårlig med informasjon til dere foreldre! Man må jo le litt av disse "God jul" mailene, men altså.. Hallo :fnise: 

Jeg er straks ferdig utdannet lærer selv, og begynner forhåpentligvis å jobbe nå til høsten. Hadde det vært meg så hadde jeg mer enn gjerne svart på eventuelle bekymringer fra foreldrene. Det er jo kjempe flott at dere følger opp sønnen deres, for det tror jeg ikke det er alle som gjør. Det er rett og slett lærerens ansvar å holde dere oppdatert og svare på de spørsmålene dere måtte ha.

Jeg ville tatt et sånt møte, jeg da. Her er det jo læreren som har gitt dere tilbakemeldinger som ikke stemmer. Hadde sønnen deres strevd med fagene til denne læreren, så burde dere ha fått vite det når dere først snakket. Da hadde man jo hatt mulighet til å følge det opp litt på hjemmebanen også.

• Liker 1
Skrevet

Når eleven går i 8. klasse har de vel selv ansvaret for å ordne opp i slikt. Jeg synes det er trist at dere foreldre ikke lar ungdommen få ta ansvar for skolearbeidet. 

• Liker 5
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når eleven går i 8. klasse har de vel selv ansvaret for å ordne opp i slikt. Jeg synes det er trist at dere foreldre ikke lar ungdommen få ta ansvar for skolearbeidet. 

Men altså.. at foreldre følger opp er da ikke noe annet enn bra. Skal de bare la være å blande seg inn i skolegangen til sønnen sin, da?

• Liker 8
Skrevet

Han hadde 6 i engelsk skriftlig og 3 i engelsk muntlig og sanfunnsfag? Og resten av karakterer som forventet?

Hvordan er dette MANGE 3'ere??

Deltar han i timene? Altså rekker opp handen og er med i diskusjoner i engelsk og samfunnsfag?

• Liker 10
Skrevet

Foreldre har ikke krav på skriftelig evaluering. Det er vel og merke ute til høring og aktivt i noen prøvekommuner, men det er bare 2-3 kommuner. Det foreldrene har rett på er dokumentasjon på hvorfor eleven har fått de karakterene som feks prøveresultat, fremføringer osv. Lærere må dokumentere, dokumentere og dokumentere. 

Hilsen lærer på 17.året. 

Anonymkode: 18324...ce9

• Liker 2
Skrevet

Det som slår meg her er at han får 3'er på det som gjelder å være aktiv i timen.. så kan det være då enkelt?

Han kan faget, men bidrar ikke aktivt i timene?

Anonymkode: 7cd3b...5e4

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, BlendaSensitive skrev:

Han hadde 6 i engelsk skriftlig og 3 i engelsk muntlig og sanfunnsfag? Og resten av karakterer som forventet?

Hvordan er dette MANGE 3'ere??

Deltar han i timene? Altså rekker opp handen og er med i diskusjoner i engelsk og samfunnsfag?

Det kom kanskje dårlig frem i HI. Han har forventede karakterer i 4 fag, og i alle disse fagene har han andre lærere. I resten av fagene har han klasseforstander (eller hva det nå heter nå) og der har han i hovedsak 3 (med unntak av 6 i engelsk skriftlig og et par 4). Dette dreier seg om ganske mange fag.... 

Deltagelse i timen var en av tingene læreren srøt av på foreldresamtalen. Forsåvidt også i mailen vi fikk etter 'krangelen', men da dreiet det spesifikt om samfunnsfag (som han visstnok er så flink i at han må ha større utfordringer i, men som han fikk karakteren 3...).

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et barn på 13-14 år er dessverre ikke klar for å ta fullt ansvar for skolearbeidet. Det gjelder også de fleste elevene de første årene på vgs.

Til TS: Her tenker jeg at kommunikasjonen svikter på minst en side. Har skolen en nettside som viser elevenes karakterer? Be sønnen din om å logge inn slik at dere også får se. Spiller sønnen din med åpne kort? Har han kun vist fram de prøvene som gikk bra, mens flertallet av prøvene har gått mye dårligere? Ta kontakt med læreren på nytt og si at dere er forvirret over at signalene som ble gitt på foreldresamtalen i november ikke stemmer med halvårskarakterene. Skriv også at sønnen deres ikke forteller så mye hjemme. Tenker det er lurt å ikke gå hardt ut, men framstå som litt ydmyk og gi læreren en sjanse til å klargjøre og eventuelt foreslå møte før dere gjør det.

• Liker 6
Skrevet

Forstår fortsatt ikke hva er feil her.  Klager du om en 3'er fra en klasse fra en lære du har konflikt med?  Ellers har han fått mest 3'er og noen 4'er og en 6?  

Anonymkode: a6722...a1a

Skrevet

Det kan jo være så enkelt som at han ikke har lest stoffet han skulle til prøvene? Jeg er lærer på videregående selv og har da satt mang en gjennomsnittlig eller dårlig karakter på høyst oppegående og intelligente elever som ikke har jobbet med stoffet og derfor ikke kan det jeg faktisk spør etter på prøven. Du kan ikke automatisk fortelle om utviklingen i Russland på 20-tallet selv om du har en IQ på 150, du må faktisk jobbe med kunnskapen også. (Til gjengjeld er det ofte lettere med en høy IQ). Og hvis dette gjentar seg og man har to prøver hvor eleven får tre, ja da får han karakteren tre, da?

Anonymkode: 55e64...e4a

• Liker 9
Skrevet

Er det motivasjon og hans interesse for faget det skorter på kanskje? Men hvorfor gir lærer slik tilbakemelding til han når han bare er gjennomsnittlig i faget? 

Anonymkode: bc0ed...019

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...