AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #1 Skrevet 2. februar 2017 Hei...Jeg har en jentekatt på snart 6 mnd som plutselig har begynt å tisse inne. Jeg har et barn og katten tisser utelukkende på klær, håndklær og sengetøy som JEG har brukt. Hun går sjeldnere og sjeldnere i kassen. Jeg har begynt å gjøre ren kassen hver dag(før var det bare 2-3 ganger pr uke). Kassen har stått på samme sted siden hun kom hit, men dette er et rom hun bruker lite. Jeg vet ikke helt hvor jeg eventuelt skulle ha flyttet den siden hun er veldig opptatt av fred og stillhet når hun er på do. Hva er det jeg gjør feil her?? Jeg regner med katten har en fornuftig forklaring selv, men jeg forstår henne ikke. Hun har time til kastrering og revaksinering neste uke og da skal vi også ta opp tisseproblemet. Jeg vet bare ikke om jeg klarer å vente så lenge. Er det noen som har noen tips,triks eller bedre forståelse enn meg på katter som kan hjelpe meg? Jeg har kastet 3 dyner, to tepper og nesten alle hvite klær. hun tisser bare mer og mer overalt, så det er jo åpenbart noe hun ikke er fornøyd med Anonymkode: 767a8...6dd
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #2 Skrevet 2. februar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei...Jeg har en jentekatt på snart 6 mnd som plutselig har begynt å tisse inne. Jeg har et barn og katten tisser utelukkende på klær, håndklær og sengetøy som JEG har brukt. Hun går sjeldnere og sjeldnere i kassen. Jeg har begynt å gjøre ren kassen hver dag(før var det bare 2-3 ganger pr uke). Kassen har stått på samme sted siden hun kom hit, men dette er et rom hun bruker lite. Jeg vet ikke helt hvor jeg eventuelt skulle ha flyttet den siden hun er veldig opptatt av fred og stillhet når hun er på do. Hva er det jeg gjør feil her?? Jeg regner med katten har en fornuftig forklaring selv, men jeg forstår henne ikke. Hun har time til kastrering og revaksinering neste uke og da skal vi også ta opp tisseproblemet. Jeg vet bare ikke om jeg klarer å vente så lenge. Er det noen som har noen tips,triks eller bedre forståelse enn meg på katter som kan hjelpe meg? Jeg har kastet 3 dyner, to tepper og nesten alle hvite klær. hun tisser bare mer og mer overalt, så det er jo åpenbart noe hun ikke er fornøyd med Anonymkode: 767a8...6dd Du venter ikke til uka.Du tar med katten til dyrlegen ASAP.En katt som plutselig endrer adferd må undersøkels Anonymkode: 30357...9b1 5
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #3 Skrevet 2. februar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du venter ikke til uka.Du tar med katten til dyrlegen ASAP.En katt som plutselig endrer adferd må undersøkels Anonymkode: 30357...9b1 har purret to ganger, og også prøvd to klinikker i andre byer. Ringer igjen nå. Takk for svar! Anonymkode: 767a8...6dd
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #4 Skrevet 2. februar 2017 Kan være urinveisinfeksjon, eller annen sykdom. Det er ikke normalt at de plutselig endrer adferd på denne måten. Du kan også forsøke å flytte kassa. Mulig hun har blitt skremt av noe en gang hun har vært på do, og føler seg tryggere andre steder. Synes det er merkelig at hun kun går på ting du har brukt. Når mine har gått inne velger de ting som ikke lukter av oss, som gjestesenga. Man pisser ikke "på eget revir" for å si det enkelt. Har du begynt å bruke noen nye duftstoffer nylig? Vaskemiddel? Parfyme? Kroppssåpe? Anonymkode: 37fff...dd8
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #5 Skrevet 2. februar 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du venter ikke til uka.Du tar med katten til dyrlegen ASAP.En katt som plutselig endrer adferd må undersøkels Anonymkode: 30357...9b1 Får fremdeles ikke komme ned. De mener det er en utagerende versjon av løpetid. Anonymkode: 767a8...6dd 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #6 Skrevet 2. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får fremdeles ikke komme ned. De mener det er en utagerende versjon av løpetid. Anonymkode: 767a8...6dd Har katten andre symptomer på løpetid? Hyling, jamring, gnikking...? Kan være løpetid, men ikke vanlig at hunkatter går rundt og skvetter på den måten. Anonymkode: 37fff...dd8 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #7 Skrevet 2. februar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan være urinveisinfeksjon, eller annen sykdom. Det er ikke normalt at de plutselig endrer adferd på denne måten. Du kan også forsøke å flytte kassa. Mulig hun har blitt skremt av noe en gang hun har vært på do, og føler seg tryggere andre steder. Synes det er merkelig at hun kun går på ting du har brukt. Når mine har gått inne velger de ting som ikke lukter av oss, som gjestesenga. Man pisser ikke "på eget revir" for å si det enkelt. Har du begynt å bruke noen nye duftstoffer nylig? Vaskemiddel? Parfyme? Kroppssåpe? Anonymkode: 37fff...dd8 Takk for svar! Snakket nettopp med dyrlegen og de vil gjennomføre kastrering før de ser på andre mulige årsaker. Veldig frustrende. Nå har jeg flyttet kassen til soverommet mitt, og hun gikk umiddelbart oppi og tisset der. Hun sover her inne med meg om nettene og hviler her på dagtid. Får håpe dette hjelper på sikt. Er det mulig det er meg hun ikke liker da? Er jeg en trussel i stedet for hennes revir? Jeg farget håret med glansvask for en ukes tid siden, og pga kuren har håret mitt hatt en litt sesiell lukt i ettertid. Denne er avtagende heldigvis. Anonymkode: 767a8...6dd
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #8 Skrevet 2. februar 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Snakket nettopp med dyrlegen og de vil gjennomføre kastrering før de ser på andre mulige årsaker. Veldig frustrende. Nå har jeg flyttet kassen til soverommet mitt, og hun gikk umiddelbart oppi og tisset der. Hun sover her inne med meg om nettene og hviler her på dagtid. Får håpe dette hjelper på sikt. Er det mulig det er meg hun ikke liker da? Er jeg en trussel i stedet for hennes revir? Jeg farget håret med glansvask for en ukes tid siden, og pga kuren har håret mitt hatt en litt sesiell lukt i ettertid. Denne er avtagende heldigvis. Anonymkode: 767a8...6dd Katter fungerer heldigvis ikke slik - så lenge du er den som styrer matfatet liker hun deg veldig godt Men de reagerer innimellom på lukt. Hadde en som alltid gikk på do rett ved om det stod en kaffekopp et sted... Kan være glansvasken, kan være tilfeldig. Forhåpentligvis løser det seg av seg selv, eller etter en tur til dyrlegen. Synd du ikke slipper til raskere. Beste tipset er bare å fortsette å gjøre små endringer. Flytte kasse, lokk av kasse, mer sand, ny sand, to kasser, etc.. Lukk dører til soverom, og legg klær i skittentøysdunk løpende, så eliminerer du muligheter for dobesøk. Anonymkode: 37fff...dd8 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #9 Skrevet 2. februar 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har katten andre symptomer på løpetid? Hyling, jamring, gnikking...? Kan være løpetid, men ikke vanlig at hunkatter går rundt og skvetter på den måten. Anonymkode: 37fff...dd8 Hun jamrer og korrer noe veldig. Men korrer mener jeg feminine duelyder, vansklig å beskrive. Det var denne skvettingen som fikk med til å tvile på løpetid, men dyrlegen er overbevisst kun basere på telefon. Anonymkode: 767a8...6dd 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #10 Skrevet 2. februar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun jamrer og korrer noe veldig. Men korrer mener jeg feminine duelyder, vansklig å beskrive. Det var denne skvettingen som fikk med til å tvile på løpetid, men dyrlegen er overbevisst kun basere på telefon. Anonymkode: 767a8...6dd Hunkatten min tisset bokstavlig talt 30 + ganger rundt om inne, inkludert på meg, om dagen da hun hadde løpetid. Var veldig frustrerende og forsvant da hun ble kastrert. Kurre lyder er løpetid lyder. Anonymkode: 34eac...25f 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #11 Skrevet 2. februar 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun jamrer og korrer noe veldig. Men korrer mener jeg feminine duelyder, vansklig å beskrive. Det var denne skvettingen som fikk med til å tvile på løpetid, men dyrlegen er overbevisst kun basere på telefon. Anonymkode: 767a8...6dd Løpetid, garantert De kan uansett ikke opereres under løpetid. Så da er det bare å holde ut, og redusere mulighetene hennes for å gå på do inne. Legg gjerne ut noen fristende plagg og dyner på strategiske plasser, med litt plast under. Men husk at alt må kastes etterpå, de kjenner igjen egen lukt selv etter vask på 60 grader. Anonymkode: 37fff...dd8 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #12 Skrevet 2. februar 2017 Tusen takk for svar alle sammen. Jeg ganske trygg på at jeg(dere) nå har funnet forklaringen. Har hatt katt før, men da var jeg så ung at det var foreldrene mine som hadde ansvaret. Har trukket for gardinene i kveld slik at hun ikke kan se ut på alle "kjekkingene" som går rundt huset, og nå ligger hun bare i fanget som tidligere. Tidligere i uka har hun bare sittet og stirret ut. Det finnes ingen kastrerte katter i nabolaget desverre, så må holde henne inne. Takk! Håper det ordner seg for jenta når hun blir kastrert Anonymkode: 767a8...6dd
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #13 Skrevet 2. februar 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Løpetid, garantert De kan uansett ikke opereres under løpetid. Så da er det bare å holde ut, og redusere mulighetene hennes for å gå på do inne. Legg gjerne ut noen fristende plagg og dyner på strategiske plasser, med litt plast under. Men husk at alt må kastes etterpå, de kjenner igjen egen lukt selv etter vask på 60 grader. Anonymkode: 37fff...dd8 Du kan spraye det med "Get Off" og skylle det (eller tørke av med fuktig klut på tepper, madrasser og sofaer), og så vaske med vanlig vaskepulver/vaskemiddel/tepperens etterpå :). Men ja, du får bare smøre deg med tålmodighet. Dette er sannsynligvis bare løpetid. Det kan være infeksjoner og andre skader også, men når hun er såpass ung, så peker det heller mot løpetid. Anonymkode: 3aa34...1b7
Dolly-Duck Skrevet 2. februar 2017 #14 Skrevet 2. februar 2017 Jeg vil bare anbefale disse "såpene" de selger på dyrebutikkene. Jeg har ei hu katt som av og til finner på å tisse på klær, dersom hun mener jeg ikke har ryddet godt nok. Disse er veldig effektive. Jeg bruker både dette og eddik, for å få bort lukten.
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 2. februar 2017 #15 Skrevet 2. februar 2017 (endret) w Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #16 Skrevet 2. februar 2017 1 time siden, Nasse Nøff ❤ skrev: Er det skvetting eller store dammer? Skvetting er markering, ikke urinering. Nå sier du at katten har løpetid, og det forklarer en god del. Ikke la klær ligge slengende. Lukk døren til soverom og bad. Katter liker å skvette på myke steder, de hater som oftest plastikk. Jeg pakket bort dynen for sikkerhetsskyld, så tok jeg to oppklipte svartsekker på sengen min. Slutt på urinering i sengen ihvertfall. Vanskelig å si når hun tisser på tøy, er ganske store flekker på klærene. Jeg blir imponert av hvor mye den lille skapningen kan tisse. Fra om med i dag må hun være på vaskerommet når jeg er borte eller sover. Så prøver vi heller til igjen med fri tilgang på hele huset etter katrering. Uansett må jeg finne en løsning for oss alle, for avlivning/omplassering er helt uaktuelt. Jeg har vært helt ekstrem på ryddingen i huset siden første gang hun skvettet/tisset, så jeg håper ikke det er det som er problemet. Anonymkode: 767a8...6dd
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 2. februar 2017 #17 Skrevet 2. februar 2017 (endret) AnonymBruker skrev (På 2.2.2017 den 23.26): Vanskelig å si når hun tisser på tøy, er ganske store flekker på klærene. Jeg blir imponert av hvor mye den lille skapningen kan tisse. Fra om med i dag må hun være på vaskerommet når jeg er borte eller sover. Så prøver vi heller til igjen med fri tilgang på hele huset etter katrering. Uansett må jeg finne en løsning for oss alle, for avlivning/omplassering er helt uaktuelt. Jeg har vært helt ekstrem på ryddingen i huset siden første gang hun skvettet/tisset, så jeg håper ikke det er det som er problemet. Anonymkode: 767a8...6dd Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
stamtplyr Skrevet 2. februar 2017 #18 Skrevet 2. februar 2017 (endret) Hiv henne ut på dagtid. Det der er ikke verd styret. Og blir det ikke bedre så fjern henne, gi henne bort. Nei jeg er ikke hjerterå, har to katter i hus og de går meg av og til på nervene. Når det lukter piss og de tar maten vår da er det like før de blir kasta på dør. Orker ikke det der i tillegg til barn, katter gir ikke så mye av seg selv at det er verd så mye styr. En hund derimot Endret 2. februar 2017 av stamtplyr
Macro Skrevet 3. februar 2017 #19 Skrevet 3. februar 2017 9 timer siden, stamtplyr skrev: Hiv henne ut på dagtid. Det der er ikke verd styret. Og blir det ikke bedre så fjern henne, gi henne bort. Nei jeg er ikke hjerterå, har to katter i hus og de går meg av og til på nervene. Når det lukter piss og de tar maten vår da er det like før de blir kasta på dør. Orker ikke det der i tillegg til barn, katter gir ikke så mye av seg selv at det er verd så mye styr. En hund derimot Hun kan jo ikke kaste ut katten før den er kastrert 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #20 Skrevet 3. februar 2017 9 timer siden, stamtplyr skrev: Hiv henne ut på dagtid. Det der er ikke verd styret. Og blir det ikke bedre så fjern henne, gi henne bort. Nei jeg er ikke hjerterå, har to katter i hus og de går meg av og til på nervene. Når det lukter piss og de tar maten vår da er det like før de blir kasta på dør. Orker ikke det der i tillegg til barn, katter gir ikke så mye av seg selv at det er verd så mye styr. En hund derimot Svar fra en kald hjerterå faen! Avskyelige å lese slike innlegg. For en uhyggelig skam!! Anonymkode: d9d81...720 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå