Gå til innhold

Oppkast hos barn, hva kan være grunnen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er litt bekymret nå... Har en sjuåring som de siste månedene har begynt å kaste opp, uten at jeg skjønner hvorfor. Jeg har begynt å føre logg nå. Det har skjedd ca en gang i måneden de siste fire månedene (to runder i desember, men da var en av gangene omgangssyke). Det skjer alltid grytidlig om morgenen, hun bråvåkner og er kvalm - i morges var det kl fire eller halv fem ca. Så kaster hun opp to-tre ganger, og så er det over. 

Noen som har opplevd lignende? Hun er fin i formen etter å ha kastet opp, og føler seg ikke dårlig ellers heller. Men jeg er ikke vant til dette, og blir bekymret... nå har jeg en frisk unge hjemme, som kjeder seg fordi hun ikke kan gå på skolen i dag.

Anonymkode: 635b3...aad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lege. For en måned siden. 

Anonymkode: daf21...8bf

• Liker 3
Skrevet

Vurdert å snakke med lege om det? 

Anonymkode: 6a48e...0a7

Skrevet

Kan være mange grunner. Gruer hun seg til noe? Noe nytt som har skjedd de siste månedene? Nytt sengetøy med sterk dunst av skyllemiddel? Ny mat? Allergi, overspising etc.. Kan og være pga sykdom. Det beste er en legetime!

Anonymkode: 01ebf...c45

Skrevet

Akkurat slik er begge mine barn også, og det skjer hver gang de ikke har spist nok middag/kveldsmat.

Vi prøvde en periode og ikke gi dem kveldsmat, hvis de ikke spise middagen sin, for at det skulle lære. Men det ente bare i oppkast og karantene.  Så da lot vi det prinsippet fare, og dytter innpå kveldsmat hver kveld, og etter det har ingen av dem kastet opp.

Ellers hender det barn kaster opp hvis det er noe de gleder seg veldig til...

Anonymkode: 12f7a...6e3

• Liker 1
Skrevet

Legen mente vi skulle se det an. At det kanskje kunne være reflux. Jeg synes det er merkelig mtp at hun aldri har hatt noe tegn til dette tidligere, verken som baby eller de første 6 årene av livet. håper det gir seg, like fort som det kom. Takk og lov for at hun har lært seg å løpe på do, og bruke bøtte....

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Legen mente vi skulle se det an. At det kanskje kunne være reflux. Jeg synes det er merkelig mtp at hun aldri har hatt noe tegn til dette tidligere, verken som baby eller de første 6 årene av livet. håper det gir seg, like fort som det kom. Takk og lov for at hun har lært seg å løpe på do, og bruke bøtte....

Jeg tenkte også kanskje refluks. Man kan ha det uten å ha de typiske symptomene på det. Hvordan er barnet når det gjelder mat? Har hun ubehag når hun ligger? 

Anonymkode: 4d9a9...0d5

Skrevet

Er hun et bekymret og følsomt barn? Hos voksne med generell angst er angsten gjerne sterkere idet de våkner og på morgenen. Barn kan jo kaste opp når de opplever mye følelser. 

Anonymkode: deac7...081

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er hun et bekymret og følsomt barn? Hos voksne med generell angst er angsten gjerne sterkere idet de våkner og på morgenen. Barn kan jo kaste opp når de opplever mye følelser. 

Anonymkode: deac7...081

Absolutt. 

Hos voksne kunne man gjette på migrene og/eller langvarig stress/bekymringer 

Kan barnet ha opplevd ubehageligheter på skolene siste månedene? Mobbet, gruer seg til å se en, to elelr flere andre på skolen som truer ditt barn, en lærer som vekker ubehag...? En eller flere voksne som har truet ditt barn eller utsatt det for noe som du ikke vet noe om? 

Det er noe som ikke stemmer! Hva er det, må du finne ut av. Det kan godt være psykisk - at barnet gruer seg til noe...og har blitt utsatt for noe (kommentarer, mobbing, etc.) og vil helst ikke snakke om det. 

Anonymkode: 36a2a...be2

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg er litt bekymret nå... Har en sjuåring som de siste månedene har begynt å kaste opp, uten at jeg skjønner hvorfor. Jeg har begynt å føre logg nå. Det har skjedd ca en gang i måneden de siste fire månedene (to runder i desember, men da var en av gangene omgangssyke). Det skjer alltid grytidlig om morgenen, hun bråvåkner og er kvalm - i morges var det kl fire eller halv fem ca. Så kaster hun opp to-tre ganger, og så er det over. 

Noen som har opplevd lignende? Hun er fin i formen etter å ha kastet opp, og føler seg ikke dårlig ellers heller. Men jeg er ikke vant til dette, og blir bekymret... nå har jeg en frisk unge hjemme, som kjeder seg fordi hun ikke kan gå på skolen i dag.

Kan det tenkes at hun er borti noe form for migrene?

Skrevet

En type migrene utarter seg med oppkast. Sykliske brekkninger kalte legen det.

Anonymkode: 4332a...bc1

Skrevet

Takk for svar! Jeg har tenkt på om det kan være noe som plager henne - og gitt henne rikelig med anledninger til å fortelle - men i så fall skjuler hun det godt. Og da er det rart at hun alltid kaster opp på natten/tidlig morgen? Jeg var mest bekymret for noe annet, egentlig. Hun fikk kreft for noen år siden, men er frisk nå. Hver gang det skjer noe "uforklarlig" som dette er jeg redd for tilbakefall. Men det er ikke mange månedene siden hun var på kontroll på sykehuset sist, og da var det ingenting lugubert å se, så det er lite sannsynlig at det er noe som kan knyttes til dette, sier legen. Får bare prøve å stole på det legene sier... Alt annet kan vi takle. (Reflux, migrene etc.)

Skrevet

Jeg kastet opp mye og ofte i noen år da jeg var mellom 12-14. Gjerne flere ganger over flere dager, en uke fri, og så på ny runde. Vi fant aldri ut av det og jeg kan ikke huske at noe plaget meg på den tiden. Husker bare at jeg kastet opp mye og ofte. 

Anonymkode: a18d5...858

• Liker 1
Skrevet

Vår sønn har diagnosen "syklisk oppkastsyndrom" som ofte hår over til migrene i tenårene. Nå er han 13 år og det har nesten gitt seg, har litt vondt i hodet innimellom, men ikke som vi fryktet. Han ble utredet på sykehuset.

Anonymkode: ca9ab...69e

• Liker 1
Skrevet

Tipser deg til å lese om laktoseintoleranse :)

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun fikk kreft for noen år siden, men er frisk nå. Anonymkode: 635b3...aad

Det sier du først nå??!!

Be legene utrede dette med en eneste gang! Man blir ikke nødvendigvis permanent frisk fra kreft - tilbakefall KAN skje!

Hvorfor drøyer du nå, kom dere på sykehuset og ta nye prøver!!!!!!!!!!!

Anonymkode: 36a2a...be2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...