Gå til innhold

Hvor lang tid tar det å få normalt D-vitamin nivå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt underskudd på D- og B-vitamin ei god stund nå. Så nå har jeg kjøpt inn vitam tilskudd og skal være obs på kosten.
Har jo merka at jeg det siste året har vært trøtt, deppa og at hud og hår ikke akkurat er som det skal.
Men er det noen som vet hvor lang tid det tar før vitamin nivåene blir normale igjen? :)
Jeg har "lett" vitmaninmangel, i følge brevet fra legen.

Anonymkode: 1c588...eee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Står det hvor lenge du skal gå på de på brevet?

Jeg hadde "noe mangel" og skulle gå 3 måneder på folsyre og D2 og så skulle jeg få meg minst ti minutter med naturlig sollys hver dag :fnise:. Synes det var så merkelig å lese noe slikt fra en ellers veldig seriøs lege.

Anonymkode: 7c6a2...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde "noe mangel" og skulle gå 3 måneder på folsyre og D2 og så skulle jeg få meg minst ti minutter med naturlig sollys hver dag :fnise:. Synes det var så merkelig å lese noe slikt fra en ellers veldig seriøs lege.

Nei det stod ingenting om det. Bare at han anbefaler tran og vitamintilskudd. :P Tenkte det sikkert er greiest å bare gå på vitaminer hele året egentlig. Ettersom hver gang jeg tar en blodprøve så viser den at jeg mangler B og D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt underskudd på D- og B-vitamin ei god stund nå. Så nå har jeg kjøpt inn vitam tilskudd og skal være obs på kosten.
Har jo merka at jeg det siste året har vært trøtt, deppa og at hud og hår ikke akkurat er som det skal.
Men er det noen som vet hvor lang tid det tar før vitamin nivåene blir normale igjen? :)

Kommer helt abn på hvordan kroppen din klarer å ta opp og nyttiggjøre seg vitaminer fra medisinene du nå har fått. Noen kan dette gå raskt med andre må ha tilskudd resten av livet. Finnes ikke et svar med to streker under. Gjør som legen har gitt beskjed om. Selv om det finnes alternatove D vitaminpreperater og de vil noen helt sikkert komme og anbefale deg i denne tråden og, så følg legens råd, du. 

Anonymkode: a372c...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta tran og dvitaminkapsler 😊 og sol er faktisk viktigste kilden da kroppen produserer d vitamin når man eksponeres for sollys.  Ta tilskudd til du ligger på ca 100. Det kan ta tid,  da det har med hvordan kroppen tar opp dvit. hos den enkelte.  

Anonymkode: 013b8...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva var merkelig med det?

Anonymkode: f3563...36a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er useriøst med det? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta tran og dvitaminkapsler 😊 og sol er faktisk viktigste kilden da kroppen produserer d vitamin når man eksponeres for sollys.  Ta tilskudd til du ligger på ca 100. Det kan ta tid,  da det har med hvordan kroppen tar opp dvit. hos den enkelte.  

Noen får faktisk ikke opp nivåene sine av vitamin D via sollys. Det kommer helt an på hudtypen om mennesker kan produsere D vit. Via sollys. Og dine anbefalte 10 minutter er for alle til null nytte midt på vinteren i Norge. Her bør du lære deg litt mer om vitaminmangel før du gir råd i blinde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen får faktisk ikke opp nivåene sine av vitamin D via sollys. Det kommer helt an på hudtypen om mennesker kan produsere D vit. Via sollys. Og dine anbefalte 10 minutter er for alle til null nytte midt på vinteren i Norge. Her bør du lære deg litt mer om vitaminmangel før du gir råd i blinde.

Hæ? Jeg har ikke sagt 10 min? Les innlegget mitt igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt D-vitamin-nivå gikk fra 39 til 50 på fire uker, da tok jeg 2400iu hver dag. Nå tar jeg 2000iu hver dag i tre måneder, til det er mer lys ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om 3 mnd med D vitamin da skulle lageret være fullt opp. Merka forskjell etter 1 mnd at energien ble bedre. Er ikke helt der enda men det går gradvis.

Anonymkode: 7fa23...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva legger han i "lett" mangel da? Ligger nivået ditt på 60 eller 40? Eller noe annet? Leger er så individuelle i forhold til hvordan de klassifiserer mangel. Hadde alvorlig mangel for mange år siden, hvor en lege ba meg begynne å ta tran. En annen lege derimot, satte meg på høydose og medisinsk behandling i 6 mnd. Hadde jeg hørt på den første legen hadde jeg utviklet osteoporose innen kort tid. Skremmende!

For min del nytter det ikke med tilskudd fra apoteket, det er altfor lave doser. Jeg tar i snitt ca 2000 ie daglig gjennom mesteparten av året, det er det som skal til for å holde meg på et godt nivå. Vi er forskjellige og reagerer individuellt på f.eks d vitaminmangel. Hvis jeg har symptomer som depresjon og tretthet, da er mangelen såpass stor at jeg ville ikke fått særlig god effekt med 400 iu daglig. Jeg ville spurt legen hva nivået faktisk lå på, og vurdert om du kunne fått d vitamin på resept (Divisun).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar 1200-2400 ie D3 fra august til ut april. Og om det har regna flere dager på rad på sommeren. Kan ikke fatte og begripe hvordan jeg overlevde vinterene før jeg begynte med tilskuddet. 

Anonymkode: 42e87...978

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags måleenhet er ie og ui? Bakpå tranflaska og vitaminboksen min står det bare oppgitt i mcg :P

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IU og IE er det samme (internasjonale enheter/international units). 2000 IU tilsvarer 50mikrogram (mcg) D3, står det på min boks.

Anonymkode: f4c54...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...