Gå til innhold

Sparken pga tidtakende ivf behandling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

vet ikke om dette er riktig plass å skrive, men skriver i håp om st noen kanskje har erfaringer rundt dette.

jeg har hatt 2 operasjoner, 3 innsett.

-hvorav sykemelding 3 av gangene pga en krevende jobb, som ikke kan tilrettelegges for meg . 

Og fordi formen har vært elendig.

Får nå en følelse at arbeidsgiver er dritt lei, og blir redd for å miste jobben. 

Sagt vi må ha en prat før neste innsett igjen... ( i en negativ tone)

har han lov til å sparke meg på dette grunnlaget?

jeg må ha ivf pga sykdom.... 

takk for svar , og ha en fin dag;)

Anonymkode: 2501f...5ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dropp IVF og behold jobben. Hva skal du med barn når du ikke har penger?

• Liker 11
Skrevet

Nei, oppsigelsesvernet i Norge er råsterkt, så dette kan du ikke få sparken for. 

Anonymkode: 94aae...4e5

• Liker 10
Skrevet

Selvsagt kan du ikke sparkes pga dette. Prøver de seg på det så går du til sak, vinner og får masse cash. :nigo:

• Liker 3
Skrevet

Jeg tipper arbeidsgiver er sur for noe annet enn ivf. 

Kanskje at du ikke varsler om fraværene i god tid, du vet jo ca når du skal ha innsetting?

Kanskje pga sykepengene han betaler - dette kan han søke om refusjon for hos Nav tror jeg. Reglene er ikke godt kjent.. Du bør sjekke opp dette med nav eller de som gjør ivf, og informere arbeidsgiver. 

Kanskje du har mye fravær i tillegg til ivf?

Anonymkode: 09b01...42d

• Liker 3
Skrevet (endret)
1 minutt siden, Silfen skrev:

Selvsagt kan du ikke sparkes pga dette. Prøver de seg på det så går du til sak, vinner og får masse cash. :nigo:

Det er under at kvinner mellom 20-50  FÅR jobb med de holdningene der.

Borte fra jobb for den minste ting. 

Endret av Antoinette
  • Liker 14
Skrevet

Jeg for min del har også en krevende jobb i det private og valgte å bruke ferien min på IVF. Tok behandlingen i utlandet og det gikk ganske mange runder og mye tid til det, men fikk det til å gå opp uten at noen visste at jeg tok ivf en gang.

Anonymkode: 42238...6ef

• Liker 12
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg for min del har også en krevende jobb i det private og valgte å bruke ferien min på IVF. Tok behandlingen i utlandet og det gikk ganske mange runder og mye tid til det, men fikk det til å gå opp uten at noen visste at jeg tok ivf en gang.

Det er jo ikke alltid det klaffer på første forsøk med ivf da... og det er begrenset hvor mye ferie man har ila ett år. 

Hva hadde du gjort hvis det ikke hadde klaffet med ivf i ferien din? Ventet til neste års ferie?

Anonymkode: b3fd3...508

• Liker 1
Skrevet

Har ingen fravær, ellers. Det ble oppdaget en sykdom hos meg, og jeg er avhengig av ivf behandling. 

Dette også pga alder. 

Har jobbet under 2 av forsøkene, prøvde med 3.gangen. Men ble sykmeldt pga vondt og blødninger. 

Jeg er absolutt ingen unnasluntrer, og vil gjerne oppnå drømmen alle andre  får servert ganske lett til tider..

jeg har hatt dønn åpen dialog med arbeidsgiver, og det er tilogmed han som har bedt meg ta sykemelding de siste gangene, fordi det ikke kan tilrettelegges for meg på jobben:/ 

har kontrakt på 100%

og hvordan kan du si noe slikt, antoinette,- uten å vite noe om bakgrunn? 

Har du barn? Ville du ha vært dem foruten? 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har ingen fravær, ellers. Det ble oppdaget en sykdom hos meg, og jeg er avhengig av ivf behandling. 

Dette også pga alder. 

Har jobbet under 2 av forsøkene, prøvde med 3.gangen. Men ble sykmeldt pga vondt og blødninger. 

Jeg er absolutt ingen unnasluntrer, og vil gjerne oppnå drømmen alle andre  får servert ganske lett til tider..

jeg har hatt dønn åpen dialog med arbeidsgiver, og det er tilogmed han som har bedt meg ta sykemelding de siste gangene, fordi det ikke kan tilrettelegges for meg på jobben:/ 

har kontrakt på 100%

Når det har gått så mye tid til dette at du begynner å frykte for jobben så skjønner man jo at dette har gått for langt. Skal du holde på med dette til du er 50+?

Har ikke barn, har aldri ønsket meg det heller.

• Liker 9
Skrevet

Ta med deg tillitsvalg eller verneombud på den samtalen. Du kan kreve å ha med deg en person på en samtale.

Du trenger vitner dersom arbeidsgiver skal oppføre seg på en upassende måte.

Anonymkode: 6ee7d...6cf

• Liker 4
Gjest Jessica
Skrevet
7 minutter siden, Antoinette skrev:

Når det har gått så mye tid til dette at du begynner å frykte for jobben så skjønner man jo at dette har gått for langt. Skal du holde på med dette til du er 50+?

Har IKKE  barn, har aldri ønsket meg det heller.

Da kan du gi langt faen i å fraråde ts å få barn !

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ikke alltid det klaffer på første forsøk med ivf da... og det er begrenset hvor mye ferie man har ila ett år. 

Hva hadde du gjort hvis det ikke hadde klaffet med ivf i ferien din? Ventet til neste års ferie?

Anonymkode: b3fd3...508

Jeg greide å få inn to forsøk et år og tok tredje forsøk året etter.

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, Antoinette skrev:

Har ikke barn, har aldri ønsket meg det heller.

Til å ikke ha barn og i tillegg synes at fødsel etc er ekkelt oppholder du deg overraskende mye på barn/familie og graviditetforumene. Kanskje du heller burde holde deg til de stedene hvor du faktisk har peiling på det du snakker om? 

Anonymkode: 7ddfc...4e4

• Liker 18
Skrevet

Man misliker de som har det man selv ønsker seg. Og med alle de sure innleggene dine her er det veldig tydelig at du egentlig ønsker deg barn, men ikke kan få. 

Anonymkode: 7ddfc...4e4

• Liker 5
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

vet ikke om dette er riktig plass å skrive, men skriver i håp om st noen kanskje har erfaringer rundt dette.

jeg har hatt 2 operasjoner, 3 innsett.

-hvorav sykemelding 3 av gangene pga en krevende jobb, som ikke kan tilrettelegges for meg . 

Og fordi formen har vært elendig.

Får nå en følelse at arbeidsgiver er dritt lei, og blir redd for å miste jobben. 

Sagt vi må ha en prat før neste innsett igjen... ( i en negativ tone)

har han lov til å sparke meg på dette grunnlaget?

jeg må ha ivf pga sykdom.... 

takk for svar , og ha en fin dag;)

Høres ut som om du overtolker noe veldig. Litt mye hormoner i kroppen?

Antagelig ønsker han bare å vite i god tid når du skal ha neste innsett, samt om du har noen formening om du kommer til å bli sykemeldt eller ei, slik at preserende oppgaver kan planlegges fordelt på andre ansatte i den perioden.

Anonymkode: 59fd0...c76

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette også pga alder. 

har kontrakt på 100%

Du er jo ikke avhengig av å få barn! Syns du både er i overkant hysterisk ang det og at du overtolker mye. 

Og alle andre får heller ikke barn servert på et fat. Det er ikke bare du som sliter, selv om du synes å tro det selv. 

Anonymkode: cfce7...9ac

• Liker 10
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er jo ikke avhengig av å få barn! Syns du både er i overkant hysterisk ang det og at du overtolker mye. 

Og alle andre får heller ikke barn servert på et fat. Det er ikke bare du som sliter, selv om du synes å tro det selv. 

Anonymkode: cfce7...9ac

Nei jeg vet at jeg ikke er avhengig av det. Og heller ikke alene om det. 

Men jeg ønsker intenst å ha barn, og det kan ingen ta fra meg... 

ja, jeg er nok litt nervøs for eventuelle smeller jeg kan få, i en allerede sårbar situasjon .... 

dette er fordi ting ikke er helt etter boka ellers i arbeidsforholdene.

derfor jeg spør, om det jeg gjør:)

Skrevet

Kommunikasjon er viktig her. Det er mange som kan lite om prosessen, og har du en sjef som ikke vil lytte og forstå er det nok ikke et sted du vil være uansett. 

Mange skriker alt for raskt opp om fagforening og krav. Det er selvfølgelig viktig, ikke misforstå meg. Men samtidig fører det raskt til en låst situasjon, og en arbeidsplass du kvier deg til å møte opp på. I stedet for å ha en god dialog med sjefen der dere lytter til hverandre, og begge gir og tar litt. 

Jeg har i alle fall veldig god erfaring med å snakke godt med sjefen om hva jeg var gjennom. Vi fant fleksible løsninger begge var fornøyd med. Selv om man ikke har plikt til å fortelle sjefen noe, gjør det jo jobben hans mye lettere å vite hva han har å forholde seg til. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg har også gode erfaringer med å forklare sjefen hvordan prosessen pågår, både før og etter uttak. Nå har jeg en veldig grei sjef det er lett å forholde seg til, men det kan kanskje gjøre (det som føles som) irritasjon fra sjefens side mindre dersom han vet mer om hvorfor det er en tøff prosess for deg?

I tillegg kan det jo faktisk hende at du føler det verre enn det egentlig er. Det er jo umulig å vite for meg, så klart, men kanskje han ikke er så irritert som du tror? Kanskje han bare ønsker seg mer forutsigbarhet i forkant av neste forsøk, så han vet omtrent når han kan forvente at du blir borte? 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...