AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #1 Del Skrevet 2. februar 2017 Hva mener dere om selskinn? Etisk/uetisk? Har fått et par nydelige sko i gave fra Topaz (som de på bildet), men vil ikke beholde de hvis det er dårlig dyrevelferd. Selen skinnet er fra er fanget av inuitter i Canada ifølge leverandøren. Jeg er svært glad i dyr, og pels fra f.eks revefarm kunne jeg aldri gått med. Men hvis dyret har levd et godt liv (enten fritt som vilt dyr eller som gårdsdyr), for så å bli avlivet på human måte, og det er bærekraftig å ta noe av bestanden, og ikke bare pelsen brukes men også kjøtt/andre deler av dyret, så er jeg ikke imot pels. Så, hva er status på seljakt? Hva mener dere om selskinn? Kom gjerne med meninger og/eller artikler! :-) Anonymkode: c4308...593 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #2 Del Skrevet 2. februar 2017 Dytt Anonymkode: c4308...593 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #3 Del Skrevet 2. februar 2017 vanskelig å si, spørs jo hvordan selen er fanget. hvis det kommer frem at de bruker snare osv så vil jeg si at det ikke er veldig bra. men hvis selen har blitt avlivet på samme måte som feks elg (ved at de dør med en gang) så kan jeg ikke se hvorfor det skal være ille. værste er når det blir brukt div fangstfeller som skader dyret i påvente av at noen skal komme å sjekke fellene. Anonymkode: 2612c...90c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #4 Del Skrevet 2. februar 2017 Skoene er allerede laget, selen er for lengst død. Om du ikke bruker skoene har selen død forgjeves. Anonymkode: e2b66...29e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #5 Del Skrevet 2. februar 2017 Tror selen blir skutt I hodet før den "klubbes" for å forsikre om at den er død. Men så har det vært snakk om at ikke det sjekkes godt nok at de er døde, noen fås levende og andre blir skadeskutte og sklir fra isflaket og ned I havet etc. Jo men jeg kan bytte skoene inn og få tilgodelapp. Evt. Bytte til et annet par som ikke er selskinn. Det handler om hva man støtter og ikke som forbruker. Alle har påvirkningskraft, selv om det ikke er mye så blir det mye I den store sammenhengen. Anonymkode: c4308...593 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #6 Del Skrevet 2. februar 2017 FLÅS levende skulle det stå Anonymkode: c4308...593 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #7 Del Skrevet 2. februar 2017 Hæ for noe tull de flås ikke levende. De blir brukt til kjøtt selskinnet kommer da som biprodukt. Anonymkode: 40de2...f1f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #8 Del Skrevet 2. februar 2017 Folk har brukt pels og skinn til klær og sko i tusenvis av år. For ett par tiår siden klarte noen aktivister å overbevise om at diverse plaststoffer (gore-tex / nylon) var det eneste rette. Pelskåper ble sprayet med maling på gaten. Med hvalen som nylig døde i Bergen ser vi hvor miljøvennlig plast er. Og ikke minst hvor vanskelig det er å bryte ned. Så feil kan hysteriske aktivister ta !! Anonymkode: 4d6a3...8d1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spiteful Skrevet 2. februar 2017 #9 Del Skrevet 2. februar 2017 Hadde aldri i verden brukt skoene. Jeg har selv fått både Canada Goose og Svea parkas i gave. Ga den ene tilbake og solgte den andre. Aldri verden om jeg bruker noe som er som et ''symbol'' på dyremishandling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #10 Del Skrevet 2. februar 2017 Nå er det 2017 og vi vet bedre. Bruker man pels i dag er man enten utpreget empatiløs eller særdeles uopplyst (ref dum). Anonymkode: 0a0f0...741 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #11 Del Skrevet 2. februar 2017 Jeg ville tenkt "hvor mye selkjøtt spiser du?". Dersom du ikke regelmessig spiser selkjøtt så kjøper du biproduktet til et dyr som hovedsakelig ble avlet opp for pelsens skyld. Med andre ord så ble ikke de resterende delene av dyret brukt. Ikke spesielt etisk eller miljøvennlig. Anonymkode: 7503c...e52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #12 Del Skrevet 3. februar 2017 Det jeg lurte på var om noen vet HVORFOR seljakt ikke er etisk? Og selen avles ikke opp til pelsbruk, den lever jo fritt, bare sånn at ingen har misforstått det. Tror kanskje jeg bytter til disse som er i kuskinn. Det er ikke noe værre enn hvilke som helst ting av ekte skinn, som vesker og belter etc. Noen som mener skinn av ku/okse er ille og? Det må da i alle fall være et biprodukt av matproduksjon...!? Anonymkode: c4308...593 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #13 Del Skrevet 3. februar 2017 Så lenge det ikke er snakk om utrydningstruede arter, så skjønner jeg ikke greien med at f.eks. selskinn skal være galt. De drepes etter å ha levd et godt liv i det fri. Anonymkode: d6007...229 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #14 Del Skrevet 3. februar 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det jeg lurte på var om noen vet HVORFOR seljakt ikke er etisk? Og selen avles ikke opp til pelsbruk, den lever jo fritt, bare sånn at ingen har misforstått det. Tror kanskje jeg bytter til disse som er i kuskinn. Det er ikke noe værre enn hvilke som helst ting av ekte skinn, som vesker og belter etc. Noen som mener skinn av ku/okse er ille og? Det må da i alle fall være et biprodukt av matproduksjon...!? Anonymkode: c4308...593 Kukjøtt/biff spiser folk flest, men hvem har selstek uktentlig på middagsbordet? Ikke folk flest. Man dreper som regel selen for pelsen sin skyld, ikke kjøttet. Anonymkode: 7503c...e52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2017 #15 Del Skrevet 3. februar 2017 Denne videoen er jo relativt informativ, så kan du ta stilling selv til om dette er en bransje du ønsker å fronte med å bruke de nye skoene dine. Anonymkode: b1266...5ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #16 Del Skrevet 4. februar 2017 Så videoen. Seler er vanvittig søte, DET søteste dyret om du spør meg. Men jeg mener ikke det er verre å skye sel enn f eks elg av dem grunn. Så hvis de blir avlivet humant så forstår jeg ikke hvorfor det er noe verre. I denne videoen så jeg ett tilfelle der det så ut som om selen ikke var helt død før den ble "klubbet". Det er helt skrekkelig, og hvis det er tilfelle at det skjer, så ønsker jeg ikke å støtte selfangst. Men mener jeg har plukket opp at det er strenge regler på at de skal skytes i hodet først så de dør momentant, så brukes klubben som en slags "forsikring" ? Uansett, har bestemt meg for å bytte inn skoene siden dette er et så kontroversielt område. Det må jo være noe i at avliving ofte ikke skjer humant f eks siden så mange protesterer mot denne fangsten. Hadde bare vært interessant å vite nøyaktig HVA det var som skjedde. Der ser ikke pent ut uansett hvilke dyr som slaktes, mye blod osv. Men dør de humant er jeg ikke imot det. Hvis selen derimot blir slått ihjel uten å være ordentlig død først så er det barbarisk. Anonymkode: c4308...593 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #17 Del Skrevet 4. februar 2017 På 2.2.2017 den 21.52, AnonymBruker skrev: Jeg ville tenkt "hvor mye selkjøtt spiser du?". Dersom du ikke regelmessig spiser selkjøtt så kjøper du biproduktet til et dyr som hovedsakelig ble avlet opp for pelsens skyld. Med andre ord så ble ikke de resterende delene av dyret brukt. Ikke spesielt etisk eller miljøvennlig. Anonymkode: 7503c...e52 Men nå er det ikke TS som har fanget selen. Det er inuitter. Inuitter som lever av selfangst spiser selkjøtt, selspekk, innvoller av sel, mageinnholdet og til og med deler av skinnet. De kaster det ikke. Å hevde at inuittenes tradisjonelle levevis er mindre etisk og miljøvennlig enn vestlig kjøttproduksjon og produksjon av for eksempel kunstlær, er i beste fall usedvanlig kunnskapsløst. Anonymkode: dae32...b52 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2017 #18 Del Skrevet 5. februar 2017 Jeg har akkurat de støvlettene som TS har fått. De er det neste som er varmt nok når det bikker under 20 blå. Sel er ville dyr som lever så gode liv som de kan i dagens natur, - inntil de dør. Skinnet er skinn av voksne dyr. Det er ikke kvitunger. Jeg kommer til å fortsette å bruke mine Topaz støvletter når det er for kaldt for annet. Og det gjør jeg uten dårlig samvittighet. Anonymkode: 63298...8ec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spiteful Skrevet 10. februar 2017 #19 Del Skrevet 10. februar 2017 På 3.2.2017 den 9.58, AnonymBruker skrev: Det jeg lurte på var om noen vet HVORFOR seljakt ikke er etisk? Og selen avles ikke opp til pelsbruk, den lever jo fritt, bare sånn at ingen har misforstått det. Tror kanskje jeg bytter til disse som er i kuskinn. Det er ikke noe værre enn hvilke som helst ting av ekte skinn, som vesker og belter etc. Noen som mener skinn av ku/okse er ille og? Det må da i alle fall være et biprodukt av matproduksjon...!? Anonymkode: c4308...593 Jeg mener at skinn av ku og okse er ille også. Har du SETT videoer av hvordan de kyra blir behandlet? Det er ikke greit å bruke dyre skinn. Ikke skinn til rev, mink, kanin, ku, okse, ulv, krokodille, slange. Det er inhumant! Punktum, finale. På 3.2.2017 den 21.01, AnonymBruker skrev: Så lenge det ikke er snakk om utrydningstruede arter, så skjønner jeg ikke greien med at f.eks. selskinn skal være galt. De drepes etter å ha levd et godt liv i det fri. Anonymkode: d6007...229 Er du helt borte eller? Du ser ikke at det skal være galt??? Har du ikke tenkt på hvor smertefullt det er for dyra i løpet av prossesen fra de blir fanget til de faktisk dør? Ser du ikke hvor feil det er at JEG og DU skal bestemme om et annet vesen får leve eller ikke??? Vi mennesker er ikke Gud, så hvilken rett har vi egentlig til å ta livet av andre vesener? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2017 #20 Del Skrevet 10. februar 2017 På 5.2.2017 den 23.13, AnonymBruker skrev: Jeg har akkurat de støvlettene som TS har fått. De er det neste som er varmt nok når det bikker under 20 blå. Sel er ville dyr som lever så gode liv som de kan i dagens natur, - inntil de dør. Skinnet er skinn av voksne dyr. Det er ikke kvitunger. Jeg kommer til å fortsette å bruke mine Topaz støvletter når det er for kaldt for annet. Og det gjør jeg uten dårlig samvittighet. Anonymkode: 63298...8ec Ikke "inntil de dør", men "inntil de blir drept". Du snakker som om selskinn er et resultat av at folk "tilfeldigvis" snubler over døde seler. Anonymkode: f0eab...63d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå