Gå til innhold

Trenger sårt litt hjelp ang en hannhund og rase...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har en pomeranian hann på 1 år. Jeg har flere ganger fått høre at han MÅ være en blanding med noe, fordi han ikke ligner en renraset pom.. pelsen hans er ikke den typiske pomeranian pelsen, men henger rett ned. Midtskille på ryggen. Jeg syns også egentlig han har litt lenger snute, og er litt annerledes i ansiktet. Men når han var liten, så lignet han pomeranian. Men mindre nå. Han ble solgt til oss for 20tusen uten stamtavle. Jeg vet jeg er en dust som kjøpte han, men jeg trodde alt var i orden og samboer var sikker på at alt var helt perfekt. (Han som hadde kontakt med oppdretter hele tiden) 

Jeg sitter her og vet ikke helt hva jeg skal gjøre, vurderte å legge ut bilde av han å høre andres meninger i sånne grupper på Facebook men ser at oppdretter er medlem der så det droppa jeg..

noen tips til hva jeg kan gjøre videre for å finne ut av dette? :( 

Anonymkode: 92968...80b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg ut bilde her?

Høres ut som om du kan ha blitt svindlet.

Skrevet (endret)

Om en hund ikke har stamtavle så regnes de som blandingshunder uansett. Hvorfor er det viktig for deg at han er renraset når du uansett ikke har stamtavle? 

Om han faktisk er renraset, men ikke registrert, så er det som regel en kjip grunn til det. Oppdretter kan være utestengt fra NKK, hundene kan ha hatt for mange kull, osv.. Du trenger uansett en stamtavle.

Håper egentlig at du legger ut bilde på disse gruppene til tross for at oppdretter er der, så får kanskje andre øynene opp for slikt svindel. 20 000 for en blandingshund er drøyt! 

Du kan aldri avle på hunden din med en renraset tispe for å få fram renrasede hunder med stamtavle, dvs at om du finner noen som er villig til å avle videre så er de minst like useriøse som det din oppdretter har vært, og kan aldri få en stamtavle. 

Du kan ikke dra på utstilling eller andre aktiviteter som rasehund, men du kan registrere i NOX og få tilgang til enkelte altiviteter. Men altså kun som blandingshund, ikke pomeranian. Høres dessverre ikke ut som at denne hunden faktisk er renraset mtp. Hvordan du beskriver han uansett. 

Endret av Goldsworthy
  • Liker 9
Skrevet
4 minutter siden, Goldsworthy skrev:

Om en hund ikke har stamtavle så regnes de som blandingshunder uansett. Hvorfor er det viktig for deg at han er renraset når du uansett ikke har stamtavle? 

Om han faktisk er renraset, men ikke registrert, så er det som regel en kjip grunn til det. Oppdretter kan være utestengt fra NKK, hundene kan ha hatt for mange kull, osv.. Du trenger uansett en stamtavle

For det første, jeg hadde ingenting med kjøpet å gjøre. Jeg trodde alt var i orden. Det er viktig for meg at han er renraset når oppdretter lover med hånden på hjertet at han er det. Det var en renraset pom vi skulle ha. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For det første, jeg hadde ingenting med kjøpet å gjøre. Jeg trodde alt var i orden. Det er viktig for meg at han er renraset når oppdretter lover med hånden på hjertet at han er det. Det var en renraset pom vi skulle ha. 

Javel så nå dumper du hunden ? ! IKKE FÅ DEG DYR IGJEN OM DET ER TILFELLET!! 

Anonymkode: 95526...f45

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er kjipt, men uten stamtavle har man ingen garanti dessverre. Er flere som har vunnet saker mot oppdrettere som har gjort akkurat det der. Det viktigste er jo egentlig at hunden er frisk, en stamtavle er viktig for å kunne studere og gå tilbake for å se hva slags helsesjekker og tester som er blitt gjort også.. 

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, Goldsworthy skrev:

Om han faktisk er renraset, men ikke registrert, så er det som regel en kjip grunn til det. Oppdretter kan være utestengt fra NKK, hundene kan ha hatt for mange kull, osv.. Du trenger uansett en stamtavle.

Håper egentlig at du legger ut bilde på disse gruppene til tross for at oppdretter er der, så får kanskje andre øynene opp for slikt svindel. 20 000 for en blandingshund er drøyt! 

Du kan aldri avle på hunden din med en renraset tispe for å få fram renrasede hunder med stamtavle, dvs at om du finner noen som er villig til å avle videre så er de minst like useriøse som det din oppdretter har vært, og kan aldri få en stamtavle. 

Du kan ikke dra på utstilling eller andre aktiviteter som rasehund, men du kan registrere i NOX og få tilgang til enkelte altiviteter. Men altså kun som blandingshund, ikke pomeranian. Høres dessverre ikke ut som at denne hunden faktisk er renraset mtp. Hvordan du beskriver han uansett. 

Jeg har lest masse om det nå, og jeg kjenner jeg er skikkelig forbanna og veldig veldig lei meg hvis det er sånn at han ikke er renraset som lovet. Det var etter veterinæren spurte om han var smugla(!) fra utlandet, og at flere har sagt at det må være blanding med noe som jeg har begynt å sjekke opp..

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oh lord. 

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest masse om det nå, og jeg kjenner jeg er skikkelig forbanna og veldig veldig lei meg hvis det er sånn at han ikke er renraset som lovet. Det var etter veterinæren spurte om han var smugla(!) fra utlandet, og at flere har sagt at det må være blanding med noe som jeg har begynt å sjekke opp..

Det er dritkjipt, men det ligger mye penger i slik useriøs avl. De slipper å bruke penger på registrering, helsetester, betale for egnet hannhund, evt. Utstilling mm. Ta kontakt med oppdretteren skriftlig og gå videre med det. Det er ikke greit å drive sånn i det hele tatt, kanskje dere får tak i andre valpekjøpere som heller ikke er obs på at det er lureri. Ta også gjerne kontakt med pomeranianklubben, kanskje de kan hjelpe? 

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, Goldsworthy skrev:

Det er dritkjipt, men det ligger mye penger i slik useriøs avl. De slipper å bruke penger på registrering, helsetester, betale for egnet hannhund, evt. Utstilling mm. Ta kontakt med oppdretteren skriftlig og gå videre med det. Det er ikke greit å drive sånn i det hele tatt, kanskje dere får tak i andre valpekjøpere som heller ikke er obs på at det er lureri. Ta også gjerne kontakt med pomeranianklubben, kanskje de kan hjelpe? 

Tusen takk for hjelpen. Herlighet for noe styr .. at ikke folk bare kan være ærlige fra dag en. Jeg har googlet litt og syns han er farlig lik kleinspitz. Skal absolutt ta kontakt med de, og så mange jeg kommer på. Dette her skal jeg finne ut av!

Skrevet

Sålenge man kjøper en hund uten stamtavle kjøper man seg en blandingshund, og at dere har gitt 20.000kr for en hund uten papirer er rimelig sinnsvakt. Som valpekjøper har man faktisk ett ansvar selv også for å grave litt for å få vite om foreldredyra osv, med dagens useriøse oppdrettere og smuglere så kan man ikke bare ta for god fisk at hunden er renraset uten papirer, for det vil den aldri være uansett. Da er den enten smugla, useriøst/blandings avl eller at såkalt oppdretter har fått avlsperrer fra NKK og derfor ikke kan selge hunden med papirer, så her har du kjøpt katta i sekken bigtime. 

Tviler på at du får noe støtte fra noen (for å gjøre hva egentlig?) når dere bevisst har kjøpt hund uten papirer, saken hadde derimot stilt seg annerledes dersom oppdretter hadde lovd å ettersende stamtavlen men ikke gjort det, da kunne dere kontaktet raseklubb og NKK. 

Forresten, en kleinspitz har samme pelstype som pomeranian så er nok ikke det heller om hunden har midtskill på ryggen og håret ligger flatt. Det som skiller pomeranian, kleinspitz og mitelspitz fra hverandre er størrelsen, men en liten kleinspitz kan fort bli en pomeranian selvom foreldredyra er kleinspitz og en stor kleinspitz kan bli mitelspitz osv. Det dere har er nok en blandingshund, med mindre de dere kjøpte hunden av kunne fremlegge stamtavlen til foreldredyra? 

Skrevet
17 minutter siden, Gia_ skrev:

Sålenge man kjøper en hund uten stamtavle kjøper man seg en blandingshund, og at dere har gitt 20.000kr for en hund uten papirer er rimelig sinnsvakt. Som valpekjøper har man faktisk ett ansvar selv også for å grave litt for å få vite om foreldredyra osv, med dagens useriøse oppdrettere og smuglere så kan man ikke bare ta for god fisk at hunden er renraset uten papirer, for det vil den aldri være uansett. Da er den enten smugla, useriøst/blandings avl eller at såkalt oppdretter har fått avlsperrer fra NKK og derfor ikke kan selge hunden med papirer, så her har du kjøpt katta i sekken bigtime. 

Tviler på at du får noe støtte fra noen (for å gjøre hva egentlig?) når dere bevisst har kjøpt hund uten papirer, saken hadde derimot stilt seg annerledes dersom oppdretter hadde lovd å ettersende stamtavlen men ikke gjort det, da kunne dere kontaktet raseklubb og NKK. 

Forresten, en kleinspitz har samme pelstype som pomeranian så er nok ikke det heller om hunden har midtskill på ryggen og håret ligger flatt. Det som skiller pomeranian, kleinspitz og mitelspitz fra hverandre er størrelsen, men en liten kleinspitz kan fort bli en pomeranian selvom foreldredyra er kleinspitz og en stor kleinspitz kan bli mitelspitz osv. Det dere har er nok en blandingshund, med mindre de dere kjøpte hunden av kunne fremlegge stamtavlen til foreldredyra? 

Veldig greit å informere raseklubb med sak og navn til oppdretteren i tilfelle denne personen også har noen hunder som blir registrert. 

Det finnes også flere eksempler på folk som har fått store deler av summen tilbakebetalt ettersom "varen"(som en hund regnes som) ikke er som beskrevet. Så å gå videre med det kan absolutt være lurt, om så kun for å gi oppdretter et smekk på pungen 😃

• Liker 1
Skrevet

Ikke stamtavle - ikke bra. Du må ikke finne på å betale så noe du ikke vet er "ekte" (her renraset). Ville du betalt en slik sum for si, en Chanel veske uten å sjekke om den er ekte? Trokke det. Så her har du satt deg selv i saksa, som enda en som kjøper hund uten å ha peiling - virker det som. Det du kan gjøre nå er å kontakte raseklubben, selv om det mest sannsynlig ikke vil hjelpe ettersom du ikke har bevis på at den ikke er renraset. Men gjør det, og fortell oss hvordan det gikk! Selv om jeg synes du var litt dum når du kjøpte hunden er jeg genuint interessert i hvordan raseklubben vil håndtere dette. Du kan muligens også advare potensielle valpekjøpere, men igjen må du legge til grunn der at du kjøpte hund uten papirer så du vet faktisk ikke. Du kan også ta en DNA-test, men disse er ofte litt useriøse de og. Lykke til!

Anonymkode: ba84c...897

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har en pomeranian hann på 1 år. Jeg har flere ganger fått høre at han MÅ være en blanding med noe, fordi han ikke ligner en renraset pom.. pelsen hans er ikke den typiske pomeranian pelsen, men henger rett ned. Midtskille på ryggen. Jeg syns også egentlig han har litt lenger snute, og er litt annerledes i ansiktet. Men når han var liten, så lignet han pomeranian. Men mindre nå. Han ble solgt til oss for 20tusen uten stamtavle. Jeg vet jeg er en dust som kjøpte han, men jeg trodde alt var i orden og samboer var sikker på at alt var helt perfekt. (Han som hadde kontakt med oppdretter hele tiden) 

Jeg sitter her og vet ikke helt hva jeg skal gjøre, vurderte å legge ut bilde av han å høre andres meninger i sånne grupper på Facebook men ser at oppdretter er medlem der så det droppa jeg..

noen tips til hva jeg kan gjøre videre for å finne ut av dette? :( 

Du sjekket vel hvordan foreldrene så ut?

Anonymkode: 5f46c...e40

• Liker 1
Skrevet

Hva skal du gjøre om han er blanding? Har du kontrakt med oppdretter hvor det står at han er renraset? 

Anonymkode: a9dd3...459

Skrevet

Ingen kontrakt, ingen stamtavle? Eller har du kjøpskontrakten? Har du ikke den, kommer du ingen vei..

Har du snakket med "oppdretteren"?

Anonymkode: c53ff...7f1

• Liker 1
Skrevet

Noen pommer har midtskill og mykere pels. De svarte for eksempel. De har også lenger snute. Dere betalte mye, men små hunder uten stamtavle går ofte for høye priser. Vi kjøpte en som oppdretter ikke ville ha stamtavle og avl på, siden hun ikke kjente linjene og ikke kunne garantere for arvelige sykdommer. Det trenger ikke være en blanding du har, men oppdretter må kunne fortelle hvorfor stamtavle mangler. Det kan være en misforståelse, du kan også ha rett til å heve kjøpet eller får refundert deler av kjøpesummen. Les kontrakten.

Anonymkode: 54e71...e35

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

ro ned, hvem er det som har sagt at ts skal kvitte seg med hunden? ts spør bare spm. jeez

Anonymkode: f0855...8bb

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, Goldsworthy skrev:

Veldig greit å informere raseklubb med sak og navn til oppdretteren i tilfelle denne personen også har noen hunder som blir registrert. 

Det finnes også flere eksempler på folk som har fått store deler av summen tilbakebetalt ettersom "varen"(som en hund regnes som) ikke er som beskrevet. Så å gå videre med det kan absolutt være lurt, om så kun for å gi oppdretter et smekk på pungen 😃

Ja, hun kan informere, men tviler sterkt på at denne oppdretteren har hunder med stamtavle i det hele tatt, da hadde oppdretter drevet seriøst og fått mer for valpene? At hun får noe medhold eller deler av kjøpssum tilbakebetalt tviler jeg på, hun fikk det hun ble fortalt, en hund uten papirer, og nytter ikke å klage når det viser seg at hunden er noe annet. Er det viktig med renraset hund så kjøper man vel en hund som har papirer. Nytter ikke med ansvarsfraskrivelse ett år etterpå når valpeeier har bevisst kjøpt hund uten papirer. Saken hadde selvfølgelig stilt seg veldig annerledes dersom hun hadde blitt lovet å få ettersende stamtavle på sin hund, men ikke fått den alikevel pga svindel, da kunne hun krevd deler av kjøpssum tilbake. Vet om folk som det har skjedd med selv. 

Nb; første hunden min har ikke stamtavle, da jeg ikke hadde "tid" til å vente på en fra oppdretter (ung og dum + utålmodig) da disse ofte har lang venteliste, så kjøpte fra en familie som hadde valper. Min hund følger ikke rasestandard at all, men kan ikke kreve penger tilbake når jeg bevisst har kjøpt hund uten papirer, det sier seg jo selv. Og når folk skriver i annonser/forteller at valpene er renraset, men uten papirer så er det ett salgstriks ikke en garanti, for dette har de jo ingen bevis på. 

Hund nr 2 derimot, kommer fra skikkelige foreldredyr, far er champion og har vunnet det meste og mor har også fått gode resultater på utstillinger. Oppdretteren hadde sitt første kull, og ikke fått godkjent alt mtp kennel/oppdrett hos NKK innen valpene var leveringsklare, og dersom de ikke hadde stamtavle ved levering hadde vi valpekjøperne fått en prisreduksjon. Hadde hun derimot lurt meg og sagt hun skulle ettersende ville jeg hatt en sak mot henne, da det sto i kjøpskontrakten at stamtavle skulle følge med. Med andre ord, stor forskjell på dette og TS sin sak. 

Skrevet

Betalte du for hunden eller rasen? Når du allerede har gjort feilen så er det vel ikke noe å gjøre med mindre du ikke vil ha hunden om den er blanding, men det er jo ikke hunden sin feil.

Anonymkode: 8bb5d...d8e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...