AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #1 Skrevet 1. februar 2017 Hei Må bare høre litt hva folk tenker her. Jeg hadde siste dag i gammel jobb igår, og begynte hos ny arbeidsgiver idag. I min gamle jobb har jeg virkelig vært en av de som har vært til å stole på. Jeg stiller alltid opp, har hatt lite sykefravær, gjort jobben til sykemeldte kollegaer uoppfordret, og virkelig løst utrolig mange kriser. Deriblant jobbet jeg 12-timersdager både mandag og tirsdag denne uken, for at min arvtaker skulle få en best mulig overgang. At jeg har stilt opp og løst diverse problemer, gjør at jeg også kanskje har blitt vanskelig å erstatte, og jeg mistenker at min gamle sjef rett og slett er ganske bitter for at jeg forlater dem. Ledelsen er dessverre ganske dysfunksjonell, og direkte årsak til mange av krisene og sykemeldingene, men det evner de selvfølgelig ikke å se selv. Uansett, til poenget: Jeg har jobbet der i to år, og når jeg sluttet igår fikk jeg ingenting. Ikke en blomst, ikke en flaske vin, ikke en gang noen velvalgte ord fra sjefene... Mine nærmeste kolleger ble så flaue på sjefens vegne at at selv samlet inn penger seg imellom og sendte blomster hjem på døra mi idag. De kan virkelig ikke tro sine egne øyne... Så: er det vanlig å få en liten oppmerksomhet når man slutter i en jobb? Oppsigelsen i seg selv har vært udramatisk og jeg har hele tiden holdt en diplomatisk tone. I tillegg har jeg jobbet som et pisket skinn den siste måneden, og virkelig trått til hver gang behovet har vært der. Overreagerer jeg, eller er dette litt barnslig/tankeløs oppførsel av mine gamle sjefer..? Anonymkode: 58596...13f 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #2 Skrevet 1. februar 2017 Ikke etter bare 2 år. Dessuten er det vel forventet at du gjør en best mulig jobb for lønnen din?Anonymkode: 0a7ca...44e 10
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #3 Skrevet 1. februar 2017 Det kommer helt an på arbeidsplassen. Min arbeidsplass gir kun avskjedsgave når dolk går av med pensjon. Anonymkode: 5dec0...18d 4
HerKommerMummi Skrevet 1. februar 2017 #4 Skrevet 1. februar 2017 Jeg synes det er helt topp å slippe alt gave styr på jobb. Utenom hvis noen skal pensjonere seg da. Da er det innafor. 4
Gjest Catalina Culès Skrevet 1. februar 2017 #5 Skrevet 1. februar 2017 Har aldri hørt at noen får gave når de slutter etter så kort tid...
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #6 Skrevet 1. februar 2017 Her kommer litt tilleggsinfo jeg glemte å nevne, så får dere selv vurdere om det er relevant eller ikke: Andre som har sluttet mens jeg har jobbet der, har fått både blomster, gave og noen hyggelige ord. Til og med kollegaen min som sluttet på to dagers varsel pga en arbeidskonflikt (og dermed gav oss andre enormt med merarbeid) fikk blomster når hun sluttet... Anonymkode: 58596...13f
mintgrønn Skrevet 2. februar 2017 #8 Skrevet 2. februar 2017 Syns ikke det virker så unormalt å ikke få avskjedsgave når du har jobbet der i bare 2 år. Det er jo ikke så lenge. 1
Gjest Bossa Nova Skrevet 2. februar 2017 #9 Skrevet 2. februar 2017 Ja, det er vanlig å få avskjedsgave. Skjønner du er skuffet.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #10 Skrevet 2. februar 2017 Noen steder er dessverre arbeidskulturen sånn at det ikke har noen verdi i seg selv å jobbe hardere og være flinkere enn kollegene dine. Med mindre du har en arbeidsgiver som er litt unorsk og verdsetter dette da, du har sikkert en leder som er stor tilhenger av janteloven. De har sikkert noen regler på at du må ha vært der en gitt antall år for å få gave. Det lønner seg ikke alltid å gjøre en ekstra innsats på jobb i Norge, ihvertfall ikke hvis du gjør det i håp om høyere lønn/anerkjennelse. Anonymkode: ae9fd...ef2 1
Gjest hva som helst Skrevet 2. februar 2017 #11 Skrevet 2. februar 2017 Der jeg jobber, bruker avdelingen å spleise på en avskjedsgave, alle betaler en 100-lapp (helt valgfritt). Jobben gir ikke noe utover det, samt å kjøpe inn kake.
Lauge Skrevet 2. februar 2017 #12 Skrevet 2. februar 2017 Jeg fikk blomster og et gavekort som avskjedsgave i min forrige jobb, og der var jeg i 2,5 år. Jeg tror det kommer an på hvor mange dere er på avdelinga/i bedriftsbygget, hvor ofte folk slutter/starter etc. Har jobbet plasser hvor det praktisk talt var en endring blant de ansatte hver eneste uke, og der fikk jeg ingenting da jeg sluttet.
Gjest Geirfuglen Skrevet 2. februar 2017 #13 Skrevet 2. februar 2017 Jeg har faktisk ikke jobbet noen steder der vi har fått avskjedsgave, men så har jeg stort sett jobbet i det offentlige.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #14 Skrevet 2. februar 2017 I mitt forrige firma fikk man ikke gaver. Der er det opp til kollegaer å samle inn når folk slutter, har rund dag, etc. Anonymkode: 68911...76d
melatonin Skrevet 2. februar 2017 #15 Skrevet 2. februar 2017 Hos oss får man en blomst og et kort uansett.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2017 #16 Skrevet 2. februar 2017 Fikk blomst og gavekort i forrige jobb, jobbet bare der i to år... Jobbet 5 år ett sted og fikk noe dyrt Hadeland glass greier så det tror jeg er vanlig... Mulig det avhenger av stilling for kan ikke huske jeg fikk noe etter mange år som tilkallingsvikar/ ferie/deltidsansatt, men det var i staten da så der får de jo knapt en twist(les en, ikke en pose) til jul... Anonymkode: b8d71...3d7
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #17 Skrevet 4. februar 2017 Jobbet et sted over to perioder, da jeg startet der for andre gang sluttet en av de andre like etterpå. Jeg hadde ikke noe nært forhold til henne og hadde rukket å jobbe med henne 3-4 ganger i korte vakter, hyggelig dame forsåvidt. Når hun sluttet ble alle (vi var 6 stykker) bedt om å spleise på en rimelig dyr gave fra butikken vi jobbet i til henne, ble vel ca 200 kr hver. Jeg bidro uten å mukke. Hun fikk også en flaske bobler og blomster. Når jeg sluttet fikk jeg INGENTING. Ikke et kort, ingen blomster, ingenting. Jeg hadde også bidratt masse, stilt opp på vakter og føler jeg generelt var ganske godt likt, jobbet i firmaet i 3-4 år tilsammen, siste perioden i et år. Føltes veldig sårt. Anonymkode: 7be9e...a7a 1
Clarity Skrevet 4. februar 2017 #18 Skrevet 4. februar 2017 Det er litt rart av en bedrift å operere med en nedre grense for antall år man må ha jobbet i bedriften for å få avskjedsgave, slik noen av dere i tråden forteller om. Eksempel: Ole og Per skal begge slutte i sine stillinger. Ole får avskjedsgave, men ikke Per, for Ole har jobbet der noen år lenger enn han. Det lukter ukultur i organisasjonen av sånt. 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2017 #19 Skrevet 4. februar 2017 Dersom arbeidsgiver gir gave til en som slutter er det greit nok, men på min arbeidsplass syntes jeg det blir i overkant med innsamling av penger til gaver når folk har bursdag, slutter osv. I tillegg var det en gang ei som sluttet på kort varsel pga. en konflikt med sjefen, og hun fikk ikke en gang en blomsterkvast. Anonymkode: 5526a...9dd
Selma1984 Skrevet 5. februar 2017 #20 Skrevet 5. februar 2017 Hos oss (i det offentlige) har man alltid fått et kort ved avslutning. Men dette avhenger helt og fullstendig på lederne. Min forrige leder var dødsnøye på å gi gaver og oppmerksomhet ved avslutning, bursdag og andre høytideligheter. Min nåværende gir blaffen. Jeg hadde jobbet der i 5 år da jeg giftet meg, fikk ikke så mye som et muntlig "gratulerer", mens min mann i tilsvarende stilling en annen arbeidsplass fikk blomst, dyr gave, kort og hjelp på selve dagen. Så jeg tror dette koker ned til hva lederen legger vekt på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå