AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #1 Skrevet 1. februar 2017 Jeg er en økonomistudent som kun er en masteroppgave unna å bli siv.øk. Det høres kanskje rart ut, men jeg forstår meg overhode ikke på matte, og kom meg så vidt gjennom matten med et nødskrik på 3. forsøk. Jeg har ellers greid å komme meg gjennom studiet ved å velge fag med minst mulig matte og gjort det bra i disse. Selv om jeg hater matte er imidlertid samfunnsøkonomi (makro) et av favorittfagene mine, ettersom det etter min mening går mer på en generell forståelse for politikk, økonomi og samfunn, enn matematiske modeller. Jeg har derfor utrolig lyst til å skrive masteroppgave om et tema innenfor samfunnsøkonomi som går på f.eks. boligpriser, veksten i husholdningenes gjeld osv. men er redd jeg kommer til kort dersom jeg ikke inkluderer noen avanserte økonomiske modeller og en heftig regresjonsanalyse. Er det galskap å skrive om et samfunnsøkonomisk tema uten å kunne matte, eller finnes det måter å kunne komme unna dette uten at det skinner igjennom at det er mattekunnskapen som setter begrensningene? Anonymkode: ecb11...128
globalagogo Skrevet 1. februar 2017 #2 Skrevet 1. februar 2017 Masse matte i samfunnsøkonomi, men du står jo veldig fritt til å skrive om det som interesserer deg
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #3 Skrevet 1. februar 2017 Jeg interesserer meg generelt for sammenhenger og de store linjene i verdensøkonomien, og synes f.eks. det er kjempespennende å lese om alle faktorene som førte til finanskrisen. Men i de fleste rapporter og forskningsprosjekter jeg leser om slike temaer er det jo foretatt regresjonsnanalyser og satt opp en eller annen avansert økonomisk modell. Det er ikke verre enn at jeg greier å lese det og forstå sammenhengen, men jeg har det liksom ikke intuitivt i meg å sette opp en lang ligning med delta, beta og noen alfa opphøgd i h. I korte trekk forstår jeg intuisjonen og teorien bak, men ikke regningen. Er det fortsatt mulig å kunne skrive en masteroppgave om et samfunnsøkonomisk tema med verdigheten i behold, eller vil jeg bare se ut som en tulling? Kan jeg f.eks. skrive en ren teoretisk oppgave basert på eksisterende forskning? Anonymkode: ecb11...128
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #4 Skrevet 1. februar 2017 Hva med å se gjennom noen andre masteroppgaver med samfunnsøkonomiske temaer? Det finnes nok masse forskjellig på nett, så kan du jo se om noen har gjort det samme en gang. Inspo til problemstilling er der jo også:) Jeg skjønner godt hva du mener forresten. Jeg skal starte på masteren for å bli sivøk selv og har så vidt kommet meg gjennom matten. Samfunnsøkonomi går bare fint, men matte er ikke mitt sterkeste felt. Du må kanskje være litt kreativ mtp problemstilling og løsning av oppgaven, men jeg har troen på at det kan gå så lenge du er kreativ nok! Og så kan det være lurt å drøfte med veileder. Da jeg skrev min bachelor kom jeg borti et felt hvor det egentlig krevdes beregning ved regresjonsanalyse (som jeg har LITE peiling på). I stede for å tulle med noe som kunne ha trukket veldig ned på oppgaven pga dårlig utført arbeid, så gjorde jeg grundig research og fant etter langt om lenge en annen metode å foreta beregningen. Samtidig hadde jeg med en grundig og velbegrunnet forklaring på hvorfor jeg valgte en utradisjonell vei for beregning. Tror jeg fikk mye pluss for å lete frem og bruke en annen metode! Fikk forresten A på oppgaven, så det trakk nok ikke ned. Samtidig er det jo sikkert litt høyere krav ved en master da. Anonymkode: 668a2...550 1
Gjest hva som helst Skrevet 2. februar 2017 #5 Skrevet 2. februar 2017 Dersom du skal forsøke å tallfeste en sammenheng på et eller annet vis, må det som regel statistikk til (det være seg regresjonsanalyse eller andre typer beregninger). Hvis du helst ikke vil det, kan jeg anbefale å gå for noe i retning økonomisk historie. Det ble skrevet en del oppgaver om norsk økonomisk historie i forbindelse med Norges Banks 200-års jubileum, og dette kan jo være verdt å ta en titt på for inspirasjon, for eksempel.
Zanzibar3 Skrevet 2. februar 2017 #6 Skrevet 2. februar 2017 Makro er vel det faget som har de tyngste matematiske modellene. Det du kan gjøre er å skrive det vi kaller for "review". Du tar eksiterende forskning og oppsummerer det, sammenligner ++
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå