Gå til innhold

Eget foretak (ENK), må jeg føre regnskap på TT-konto eller nok med excel oversikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp startet et ENK. Har foreløpig bare en kunde og det er jeg som yter tjenesten (miljøterapeut).

Er det nok å føre opp månedlige inntekter og spesifiserte utgifter over kost, transport, telefon, kontorrekvisita osv. eller må jeg føre regnskap over alt i regnskapsskjema med TT-kontoer med debit og kredit posteringer hvor jeg fører det til balanse og resultat for hver måned?

Anonymkode: 35bff...86c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 1.2.2017 den 21.31, AnonymBruker skrev:

Har nettopp startet et ENK. Har foreløpig bare en kunde og det er jeg som yter tjenesten (miljøterapeut).

Er det nok å føre opp månedlige inntekter og spesifiserte utgifter over kost, transport, telefon, kontorrekvisita osv. eller må jeg føre regnskap over alt i regnskapsskjema med TT-kontoer med debit og kredit posteringer hvor jeg fører det til balanse og resultat for hver måned?

Anonymkode: 35bff...86c

Som globalagogo linker til her så er det store spørsmålet om du tror du kommer til å tjene over 50 000 i år.

Gjør du det så må du bokføre. Hva kan du om kontering? (Vil ikke belære en som kan det ;-) )

Men det kan være greit med et sky-(internett) basert system så du får hjelp (av systemet) til å lage næringsoppgaven. Tripletex eller visma e-accounting f.eks. 

Hvis du ikke kommer til å tjene så mye er det egentlig ikke noe å tenke på i det hele tatt :)

T-kontoer er gjerne brukt i undervisnings øyemed, for å lære bort kredit og debit. Poenget med kredit og debit er at det samme beløpet skal alltid plasseres på begge hold. (Nå ble jeg litt belærende likevel, beklager det.. Men tar litt utgangspunkt i spørsmålsstillingen din).

F.eks har du betalt en kostnad er dette PÅ kontorkostnad- altså debet og tatt det FRA bankkonto -altså kredit.( I et regnskapssystem konterer du kontorkostnad på 6800, i næringsoppgaven på 6995. )

En inntekt er f.eks inn PÅ bankkonto altså debet og du har fått det FRA din leverte tjeneste- altså kredit. Samme beløpet. I et regnskapssystem og på næringsoppgaven er dette konto(post) 3000. Bankkonto er konto 1920.

Hvis du holder en god oversikt over hva som kommer inn og hva som går ut av bankkonto i forbindelse med ditt enk i løpet av året skal du få riktig tall å føre inn på næringsoppgaven. (Inn minus ut=det du skal skrive på post 1920) Har du en god oversikt over hva du har tjent og hva det har kostet deg har du tallene på det du skal fylle inn der.

Altså kort sagt, Du må ikke sitte med en T-konto i den forstand,men du må få inntekt og kostnad til å gå i hop med det som har skjedd på din bankkonto :-) (VELDIG lurt å ha egen bankkonto og kort til denne businessen )

Det som da blir evt et overskudd (mer inn på bankkonto enn ut) er det som staten tar med i beregningen av din inntektsskatt :-) 

Skrevet

Jeg skrev kanskje litt forvirrende.. For å prøve å svare kort og greit her;

Hvis du tjener over 50 000 i løpet av dette året er du bokføringspliktig . Da følger det av loven at du må ha et regnskapssystem (som f.eks tripletex eller visma). Og der må alt føres til debet og kredit. (Men det ser ikke ut som en T-konto)

Veldig viktig er at det du legger inn i systemet (f.eks det kunden din har måtte betale deg) må du ha/ta vare på bilaget (fakturaen du har gitt kunden) og skrive på denne hvilket bilagsnummer det fikk i systemet.

Det beste for deg nå er å skaffe deg et system med én gang, for da kan du også lage fakturaer der.

Når du sitter med det foran deg kommer det kanskje opp mer konkrete spørsmål som det blir lettere å svare på :)

Skrevet
30 minutter siden, jaro skrev:

Jeg skrev kanskje litt forvirrende.. For å prøve å svare kort og greit her;

Hvis du tjener over 50 000 i løpet av dette året er du bokføringspliktig . Da følger det av loven at du må ha et regnskapssystem (som f.eks tripletex eller visma). Og der må alt føres til debet og kredit. (Men det ser ikke ut som en T-konto)

Veldig viktig er at det du legger inn i systemet (f.eks det kunden din har måtte betale deg) må du ha/ta vare på bilaget (fakturaen du har gitt kunden) og skrive på denne hvilket bilagsnummer det fikk i systemet.

Det beste for deg nå er å skaffe deg et system med én gang, for da kan du også lage fakturaer der.

Når du sitter med det foran deg kommer det kanskje opp mer konkrete spørsmål som det blir lettere å svare på :)

Er du sikker på dette?

Meg bekjent trenger du først et regnskapssystem dersom du har fler enn 600 bilag i året.

Har du under 600 bilag, skal du kunne føre regnskapet ditt i regneark/excel.

Min kilde er fra Norsk RegnskapsStiftelse "NBS 6 Bruk av tekstbehandlings- og regnearkprogrammer", link: http://www.regnskapsstiftelsen.no/bokforing/bokforingsstandarder/nbs-6-bruk-av-tekstbehandlings-og-regnearkprogrammer/

Anonymkode: a1a3f...fbb

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på dette?

Meg bekjent trenger du først et regnskapssystem dersom du har fler enn 600 bilag i året.

Har du under 600 bilag, skal du kunne føre regnskapet ditt i regneark/excel.

Min kilde er fra Norsk RegnskapsStiftelse "NBS 6 Bruk av tekstbehandlings- og regnearkprogrammer", link: http://www.regnskapsstiftelsen.no/bokforing/bokforingsstandarder/nbs-6-bruk-av-tekstbehandlings-og-regnearkprogrammer/

Anonymkode: a1a3f...fbb

Ja der sa du noe, du har helt rett :)

Så da blir det for trådstarter valgfritt der ja. 

Som jeg skrev i første innlegg, ha en god oversikt, så du vet hva du skal fylle inn i næringsoppgaven om et år, og ta vare på bilag :-)

Skrevet

Når det gjelder regnskap, kan du føre i excel ja.

Men det er spesielle krav til utgående fakturaer. Du kan lese under den linken du har vist.. se under salgsdokumenter.

Ellers system som visma, tripletex,  unimicro, etc er regnskapsprogrammer; altså du kan ikke utarbeide næringsoppgave og sende over til altinn. Da nå du skaffe deg årsoppgjørsprogram.

Men så lenge det er lite firma, kan du utarbeide næringsoppgave direkte inne på altinn ved å legge inn tall manuelt i de aktuelle feltene.

• 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hva må man egentlig gjøre i et regnskap for et ENK i feks Tripletex om man skal føre alt selv?

Lage fakturaer som sendes ut til kunder, og legge inn bilag på utgifter. Hva mer?

Anonymkode: f91b3...b2e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...