Gå til innhold

Bli spurt om legitimasjon på restaurant

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir ofte spurt om legitimasjon på polet, men på restaurant var noe nytt jeg opplevde her om dagen. Jeg var på restaurant med min mor. Vi bestilte vin til maten. Servitøren kom tilbake med vinen og så litt på meg før han utbrøt "er du voksen?" "Jeg ble litt satt ut og forsto først ikke helt hva han mente. Jeg er 26 år gammel", svarte jeg litt mutt. "Å ja, det ser ut som du er 16", svarte han, også sa han ikke noe mer om det utover kvelden. Jeg er vant til at folk synes jeg ser yngre ut enn det jeg er (er 26) og pleier egentlig ikke å bli irritert av den grunn, men det var noe med måten denne servitøren sa det på. Nesten litt nedlatende.  Uansett, det jeg lurer på er om det er noen andre her som har opplevd noe liknende? Hvordan pleier dere å reagere? Får ikke denne siruasjonen ut av hodet mitt. Føler virkelig ikke at jeg ser ut som en 16-åring.

Anonymkode: 24f09...1c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje de var ett slags kompliment ? 

At du ser veldig ung ut. :laugh:

Anonymkode: 4ba06...355

Skrevet

Reagerer ved å vise fram legitimasjon for å bevise at jeg er over 18 år. Hva annet skal man gjøre? De er pliktig til å vite at de ikke sjenker mennesker under 18 år, ellers mister de bevilgningen.

Men på tide å komme over en slik liten filleting. :)

Anonymkode: 573e7...475

• Liker 8
Skrevet

Jeg blir (ble) ofte spurt om leg når jeg bestiller alkohol på restaurant. Er bare å vise id og bli ferdig med det. Er et par år siden sist, men nå er jeg er en sliten småbarnsmor så har vel eldet raskt de tre siste årene! :ler:

Skrevet

Jeg forstår veldig godt at resturanter ikke tar noen sjanser. 

Å spørre en gang for mye kan føre til en sur kunde. 

Å spørre en gang for lite kan føre til at resturanten må legges ned og alle mister jobben.

Anonymkode: bdcf9...165

• Liker 2
Skrevet

Jeg har blitt bedt om legitimasjon på restauranter før.. Syntes det er bittelitt flaut faktisk, så når jeg bestiller så pleier jeg noen ganger å være i forkant med å spørre om de vil se leg :fnise:

Men nå ble jo jeg også bedt om legitimasjon på Burn når jeg var 22 år da.. Tror det er 15 årsgrense.. 

Skrevet
3 minutter siden, mjauritz skrev:

Jeg har blitt bedt om legitimasjon på restauranter før.. Syntes det er bittelitt flaut faktisk, så når jeg bestiller så pleier jeg noen ganger å være i forkant med å spørre om de vil se leg :fnise:

Men nå ble jo jeg også bedt om legitimasjon på Burn når jeg var 22 år da.. Tror det er 15 årsgrense.. 

Jeg ble bedt om legg for å kjøpe energidrikk når jeg var noen og tyve. Vurderte å skjelle ut den idiotiske kjerringen i kassen (jeg var bakfull som het helvette og hadde det travelt). Det finnes ingen aldersgrense på energidrikker så det er kundefiendtlighet butikken frivillig driver med.

Når jeg bestiller eller kjøper alkohol synes jeg det er helt greit. Det har samfunnsnytte og serveringsstedene har enormt mye å tape på å skjenke mindreårige. Jeg vil ikke at min favorittrestaurant eller bar skal stenges.

• Liker 1
Gjest WeirdAlien
Skrevet

Jeg var hos frisøren en gang og hun spurte om jeg "hadde fått fri fra skolen". Nei, sa jeg, hadde ikke forelesing i dag bare. Hun trodde visstnok jeg gikk på ungdomsskolen. Hun sa det på en ganske nedlatende måte som om hun også syntes det var veldig morsomt, det er ikke særlig hyggelig å høre egentlig.

Skrevet (endret)

Jaaaa, dette bruker å skje meg også ... på vinmonopolet, resturanter, bensinstasjoner, apotek, fremmede folk jeg blir kjent med .... 

Må legge til at de sjeldne gangene jeg har sluppet å vise leg er hvis det har vært skoleelever bak kassa. Bra noen klarer å bruke øynene sine og se forskjell på folk. 

Endret av Nøste~
Skrevet
11 minutter siden, amativeReflection skrev:

Det finnes ingen aldersgrense på energidrikker så det er kundefiendtlighet butikken frivillig driver med.

Når jeg handler Red Bull dukker det opp i displayet om å se legitimasjon/noe om 18 årsgrense. Så jo, tydeligvis så finnes det. Aldri blitt bedt om å vise det riktignok på akkurat det.

Anonymkode: 9cb80...577

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når jeg handler Red Bull dukker det opp i displayet om å se legitimasjon/noe om 18 årsgrense. Så jo, tydeligvis så finnes det. Aldri blitt bedt om å vise det riktignok på akkurat det.

Så hvis jeg programmerer kassen min til å be deg vise brystene for å kjøpe kyllingvinger ville du antatt at det var en lov? Butikkene konfigurerer kassen slik de selv ønsker.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, amativeReflection skrev:

Så hvis jeg programmerer kassen min til å be deg vise brystene for å kjøpe kyllingvinger ville du antatt at det var en lov? Butikkene konfigurerer kassen slik de selv ønsker.

Først nå så jeg hvem jeg svarte, så da blir det litt poengløst å svare/diskutere med deg i det store og hele.. Natta.

• Liker 6
Skrevet
2 timer siden, FantasDick skrev:

Jeg blir (ble) ofte spurt om leg når jeg bestiller alkohol på restaurant. Er bare å vise id og bli ferdig med det. Er et par år siden sist, men nå er jeg er en sliten småbarnsmor så har vel eldet raskt de tre siste årene! :ler:

Ja, nå har du blitt rene kjerringa å regne. Bare tuller, du ser helt sikker bra ut.

Anonymkode: dad8b...fd1

Skrevet
15 timer siden, amativeReflection skrev:

Jeg ble bedt om legg for å kjøpe energidrikk når jeg var noen og tyve. Vurderte å skjelle ut den idiotiske kjerringen i kassen (jeg var bakfull som het helvette og hadde det travelt). Det finnes ingen aldersgrense på energidrikker så det er kundefiendtlighet butikken frivillig driver med.

Når jeg bestiller eller kjøper alkohol synes jeg det er helt greit. Det har samfunnsnytte og serveringsstedene har enormt mye å tape på å skjenke mindreårige. Jeg vil ikke at min favorittrestaurant eller bar skal stenges.

Det er faktisk aldersgrense på en del energidrikker. 13 eller 14 år mener jeg.

Anonymkode: 7a6ed...046

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 2.2.2017 den 1.03):

Først nå så jeg hvem jeg svarte, så da blir det litt poengløst å svare/diskutere med deg i det store og hele.. Natta.

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Det beste er bare å vise leg. De ansatte blir sikkert lei av at folk krangler på det og :) 

Anonymkode: 8e30d...e42

Skrevet

Jeg er 27 og blir ofte spurt om å vise ID, spesielt når jeg skal kjøpe røyk/snus/øl/vin som det er 18årsgrense på. Altså, jeg skjønner de godt, for de skal spørre om det ser ut som om du er under 25, likevel blir jeg irritert. 

Jeg ble spurt om ID på en restaurant da jeg var med typen min, han var da 29 og jeg 26. Jeg ble egentlig litt satt ut, for servitrisen var yngre enn meg og jeg bestilte bare øl. Typen min ser ut som om han er på sin alder, så da tenkte jeg at ser det ut som om en på snart 30 er ute med ei som er under 18. 

Anonymkode: f8ecc...1eb

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 20 og opplever dette ofte, at de ikke spør om leg en gang, men heller bare sier "Nei du er ikke gammel nok", dette gjelder oftest på Gamestop(skulle kjøpe et spill med 16-års grense en gang og fikk et nei, haha) og flakslodd, slike ting jeg ikke tenker over det er aldersgrense på. Jeg viser automatisk leg når jeg skal kjøpe alkohol å slik så klart og gjør meg ikke noe at de ber meg om å vise legg, men synes det er verre når de er bestemt på at jeg er for ung til å kjøpe når jeg ikke er det.

• Liker 1
Gjest Anonym2088
Skrevet

Det er opp til butikkene hvilken aldersgrense de vil ha på energidrikker. Noen velger å ikke ha det, noen har 14, og andre har 18 år.

Skrevet

Jeg var på date med en jente en gang, en som venner satte opp for meg.

Hun ba meg gjette hvor gammel hun var, jeg svarte med 27. Hun var tydeligvis 24 og ble fornærmet av at jeg gjettet 27.

Lesson learned: Ikke gjett en alder på en kvinne om du ikke vet svaret 100%...

Anonymkode: 7e503...22d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...