Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var litt usikker på om jeg skulle plassere denne her eller under jus. Inspirert av noe som kom opp i en annen tråd, spør jeg: Er det tillatt for arbeidsgiver å kreve at kvinnelige ansatte gpr i kjole eller skjørt? Har prøvd å google litt, men finner ikke noe entydig. Har sett at det ikke er lov uten saklige grunner. Hva er i så fall "saklige grunner" til å kreve skjørt på jobb? Noen som vet? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, trodde det og det går vel da under dresskode.

Det skal da stå på kontrakten kanskje?

Skrevet
5 minutter siden, Thyra skrev:

Var litt usikker på om jeg skulle plassere denne her eller under jus. Inspirert av noe som kom opp i en annen tråd, spør jeg: Er det tillatt for arbeidsgiver å kreve at kvinnelige ansatte gpr i kjole eller skjørt? Har prøvd å google litt, men finner ikke noe entydig. Har sett at det ikke er lov uten saklige grunner. Hva er i så fall "saklige grunner" til å kreve skjørt på jobb? Noen som vet? 

Dette var en sak på nyhetene om nylig og er nå oppe i diverse organ til vurdering. Jeg huske rikke om det var likestillings og diskrimineringsombudet eller hvem sitt bord saken havnet på.

Anonymkode: f995c...ce9

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette var en sak på nyhetene om nylig og er nå oppe i diverse organ til vurdering. Jeg huske rikke om det var likestillings og diskrimineringsombudet eller hvem sitt bord saken havnet på.

Anonymkode: f995c...ce9

Var det? Det kom ikke opp da jeg googlet. Er saken avgjort? 

Skrevet

Ja, flyvertinner må vel gå med skjørt. 

Anonymkode: 148ca...b21

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, flyvertinner må vel gå med skjørt. 

Jeg mener da jeg så flyvertinner i bukser sist jeg reiste med fly? 

Skrevet
6 minutter siden, Thyra skrev:

Jeg mener da jeg så flyvertinner i bukser sist jeg reiste med fly? 

Men nå finnes det jo ulike flyselskap. 

Skrevet

Dersom man har uniform, så kan vel arbeidsgiver kreve det. Arbeidgiver skal vel dog stå for kostnadene for uniformen.

Anonymkode: 194c7...ecc

• Liker 1
Skrevet

Spør en prest kanskje? :fnise:

Anonymkode: 2fac3...add

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom man har uniform, så kan vel arbeidsgiver kreve det. Arbeidgiver skal vel dog stå for kostnadene for uniformen.

Anonymkode: 194c7...ecc

De fleste (alle?) uniformer nå til dags har vel mulighet for bukse? Hvilken ulempe skulle det være for arbeidsgiver eller kunder/klienter at kvinnelige ansatte bruker bukse? 

• Liker 5
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spør en prest kanskje? :fnise:

Anonymkode: 2fac3...add

Prester har vel strengt tatt ikke kjole,  men en kjortel utenpå csnlige klær. Ikke gelt sammenlignbart. De slipper å fryse,  vise fram beina sine eller bruke vonde sko.

• Liker 2
Skrevet

Mange bedrifter har dresscode. Nødvendigvis ikke pålagt skjørt, men pent antrekk, og jeans er ikke lov.

Anonymkode: 93491...efb

Skrevet
34 minutter siden, Thyra skrev:

De fleste (alle?) uniformer nå til dags har vel mulighet for bukse? Hvilken ulempe skulle det være for arbeidsgiver eller kunder/klienter at kvinnelige ansatte bruker bukse? 

Finnes arbeidsplasser som har droppet skjørt i uniformen for kvinner, noe som vel og må være feil 

Anonymkode: dabd4...8b1

Skrevet

La oss snu det rundt, kan arbeidsgiver nekte menn å få i skjørt? 

Slik jeg ser det, selvsagt kan de det. Og da må de kunne pålegge kvinner å gå med skjørt, med saklig grunnlag. F.eks om man skal i møte med noen fra en kultur/miljø som forventer kvinner i skjørt. 

Anonymkode: 36ab5...59e

Skrevet

...nekte menn å gå i skjørt, skulle det stå. 😊

Skrevet

hadde nektet å gå i skjørt. hvorfor skal jeg gjøre det bare fordi jeg er kvinne? det finnes så mange pene bukser for kvinner. desusten krever skjørt penere fottøy en bukse, å siden jeg ikke kan gå med annet en joggesko fra ortoped ville nok ikke det passet spesielt bra me dksjørt. da kan menn få beskjed om å gå med noe seksuelt trykkende også, for det er nettop det skjørt er. det skal vise frem kvinnen og hennes former, det har ingenting med hennes egenskaper på jobb å gjøre. 

Anonymkode: b4e9c...564

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror de kan det hvis det er arbeidsuniformen. 

Hadde en jobb hvor jeg måtte gå med svarte bukser. Lurer på om det går under det samme? Eller blir dette en (tulle)sak for likestillingsombudet?

Skrevet

Om en arbeidsgiver hadde krevd at jeg skulle gå i skjørt bare fordi jeg er kvinne ville jeg ansett arbeidsgiver som veldig useriøs og uprofesjonell. Går gjerne i uniform, men jeg har vanskelig for å tenke meg saklige argumenter for å forsvare skjørt-tvang.

Anonymkode: 15ab0...aaf

• Liker 4
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

La oss snu det rundt, kan arbeidsgiver nekte menn å få i skjørt? 

Slik jeg ser det, selvsagt kan de det. Og da må de kunne pålegge kvinner å gå med skjørt, med saklig grunnlag. F.eks om man skal i møte med noen fra en kultur/miljø som forventer kvinner i skjørt. 

Det blir da ikke samme sak. I dagens samfunn er skjørt sett på som kvinneklær,  mens bukse er sett på som både kvinne-og mannsklær. Menn må gjerne gå i skjørt for min del. Men det passer ikke i alle sammenhenger. Mange ville nok reagert om de møtte på en mannlig advokat eller begravelsesagent med skjørt f. eks. 

Hvilke kulturer/miljøer forventer å møte en kvinne i skjørt i dagens Norge,  forresten? Selv om de selv/kvinner i deres miljø bruker skjørt,  vet de at bukse er vanlig kvinneantrekk, og kan ikke forvente at f. eks den kvinnelige advokaten som skal bistå dem stiller i skjørt for deres skyld. Hun hadde ikke tatt på hijab om hun skulle møte en muslimsk klient heller hvis hun ikke brukte det i utgangspunktet. 

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, mjauritz skrev:

Jeg tror de kan det hvis det er arbeidsuniformen. 

Hadde en jobb hvor jeg måtte gå med svarte bukser. Lurer på om det går under det samme? Eller blir dette en (tulle)sak for likestillingsombudet?

Kleskode er lov. Svarte bukser er vel uproblematisk. Men å kreve en kleskode som er til ulempe for det ene kjønn,  er noe annet. Det er slett ikke noen tullesak dersom kvinner tvinges til å gå i skjørt for å beholde jobben.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...