AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #1 Skrevet 1. februar 2017 Hei! Har nettopp begynt i ny jobb! Bare for å påpeke det, så er jeg utdannet, og kan mye innenfor en del felt. Men her om dagen ble jeg litt i stuss. Hvordan skal man håndtere cytostatika tabeletter på et sykehjem? Kan de ligge i dosett sammen med de andre medisinene? Man vil jo da komme i indirekte kontakt med preperatet om man tar i dosetten etter medikamentet er ute. Om de ligger i dosett, er det et avvik om denne ikke er merket? Man skal jo egentlig kun ta i medikamentet med hansker. Etter en cytostatika i.v kur mot kreft, kjører man et cyt-regime de 72 første timene etter avsluttet kur, gjelder dette for tabeletter også? Takk for svar! Er så usikker på dette, føler at alle mener noe annet enn meg. Anonymkode: 1f072...e9b
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #2 Skrevet 1. februar 2017 Hva er dosering da? Er jo ikke all cytostatika som krever cyt- regime. Feks mtx til revmatikere. Anonymkode: 7b9f3...33a
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #3 Skrevet 1. februar 2017 Der jeg jobber som assistent ligger sånne medisiner, og andre medisiner som skal oppbevares mørkt, ikke taes i uten hansker, skal ikke håndteres av gravide osv i brettet, men brettet klippes opp og legges i respektive dosetthull Anonymkode: 0db4b...d20
Flua Skrevet 1. februar 2017 #4 Skrevet 1. februar 2017 Anbefaler deg å ta kontakt med nærmeste sykehusapotek for å få svar. Jeg har en sønn som har hatt kreft, og på kreftavdelingen hadde sykepleierne svært god kunnskap/rutiner. Da han var innom et par andre avdelinger ble jeg rett og slett skremt over hvor dårlig opplyst sykepleierne var over HMS ifht seg selv og cytostatika. Spør en farmasøyt! Sikkert stor forskjell på medisintyper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå