Gå til innhold

Håper alle barnehager vil kreve slike utfylte skjemaer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er et veldig bra tiltak av barnehager å kreve fra foreldre at de jevnlig fylker ut skjema som dette:

http://www.aftenposten.no/osloby/Barnehager-kartlegger-hva-slags-forhold-foreldre-har-til-alkohol_-om-de-blir-sinte-og-om-de-klapser-eller-truer-barn-609516b.html

Håper alle barnehager starter med dette, kommunale og private! 👍🏻🙂

Anonymkode: b8306...0a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her går i tilfellet barnehagen langt over streken for alt hva som er lov og deres mandat å spørre og å kartlegge. Hadde dette vrt helsestasjonen så hadde jeg vært litt mindre skeptisk, men selv der har de ikke lov til å drive med denne typen kartlegging og doumentasjon. 

Det bryter mot flere lover. Og barnehagepersonell har ikke kompetanse til å drive etterforskning på denne måte. 

Anonymkode: eb605...898

• Liker 23
Skrevet

Blir potensielle ansatte stilt alle disse spørsmålene ved ansettelse? Jeg ble i hvert fall ikke spurt da jeg var vikar i barnehage. De tar inn hvem som helst. 

Anonymkode: 9ad77...de2

• Liker 9
Skrevet

Det der har de ingenting med

Anonymkode: bd50f...3b2

• Liker 3
Skrevet

Tror de virkelig at de som slår barna sine sitter der på møtet og innrømmer det? Eller de som sliter med alkohol, at de innrømmer hvordan de er når de er rusa? Ideen høres bra ut i hodet, men i praksis er den lite gjennomtenkt og egentlig ganske idiotisk.

Anonymkode: 847d1...902

• Liker 13
Skrevet (endret)

Hvem i alle dager ville innrømt noe sånt i det hele tatt? Har du lest artikkelen? 

Det må virkelig finnes bedre måter å kartlegge dette på.

Endret av penny_
  • Liker 3
Skrevet

Er enig med tonen i saken, dette virker mot sin hensikt. Gode foreldre vil bli nervøse over hver minste lille glass vin de tar, eller om de kanskje snakket litt hardt til lillegutt den dagen for to måneder siden -og de kjipe foreldrene vil lyve seg til å bli glansbilder på papir når de egentlig er jævler hjemme. Stakkars barn..

Anonymkode: 7cca1...9f5

• Liker 12
Skrevet

Jeg er overhodet ikke enig i at dette ikke angår barnehagen. Når et barn blir mishandlet eller utsatt for omsorgssvikt er det ALLES business. Det er ikke lov å være uengasjert i det. Man SKAL spørre barn om de opplever vonde ting  

Men jeg tviler sterkt på at utførelsen vil fungere for de fleste barn. Selv om jeg synes ideen er fin, for det trengs flere voksne som faktisk stiller spørsmål og åpner øynene. Det har jo vært det gjenåpnede problemet siden disse tingene ble satt på agendaen...

• Liker 1
Skrevet

Men duplexx, de spør jo ikke barna, de spør de voksne -og de voksne kan velge om de vil være ærlige eller lyve.

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men duplexx, de spør jo ikke barna, de spør de voksne -og de voksne kan velge om de vil være ærlige eller lyve.

Jeg ser den også. Men jeg syns likevel ikke det er en dum ting i seg selv. Det er ikke frekt å spørre om, det er jo childproofing. Det hadde nok opplevdes beyond beskrivende ubehagelig for meg som mamma, men hva handler det om da? Voksnes ubehag eller barns sikkerhet?

Sier ikke dette er måten å gjøre det på. Men jeg er all for en aktiv kommunikasjon, som involverer både tydelighet og direkte spørsmål, til både voksne og barn. Sistnevnte tilpasset alder...

Skrevet

Dette kan misbrukes, mange ufaglærte i barnehager, pedagogiske ledere har 3 på høyskole, de er ikke kompetente nok til å foreta slike undersøkelser eller følge de opp.

Skulle vært andre yrkesgrupper i bhg også, men det blir vel ikke godtkjent.

Anonymkode: a822a...e21

• Liker 4
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her går i tilfellet barnehagen langt over streken for alt hva som er lov og deres mandat å spørre og å kartlegge. Hadde dette vrt helsestasjonen så hadde jeg vært litt mindre skeptisk, men selv der har de ikke lov til å drive med denne typen kartlegging og doumentasjon. 

Det bryter mot flere lover. Og barnehagepersonell har ikke kompetanse til å drive etterforskning på denne måte. 

Anonymkode: eb605...898

Det er da bedre med "en bekymring for mye enn for lite"?! Er tross alt barn det er snakk om, det har ingen som kan beskytte de!

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, duplexx skrev:

Jeg ser den også. Men jeg syns likevel ikke det er en dum ting i seg selv. Det er ikke frekt å spørre om, det er jo childproofing. Det hadde nok opplevdes beyond beskrivende ubehagelig for meg som mamma, men hva handler det om da? Voksnes ubehag eller barns sikkerhet?

Sier ikke dette er måten å gjøre det på. Men jeg er all for en aktiv kommunikasjon, som involverer både tydelighet og direkte spørsmål, til både voksne og barn. Sistnevnte tilpasset alder...

Jeg synes barnehagepersonale burde spørre barna i mye større grad: "hva gjør dere hjemme", "får du nok mat", etc. 

Dette for å avdekke om alt er som det skal. Hvis alt viser seg å være bra bør foreldrene bare være takknemlige for at barnehagen følger opp.

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er enig med tonen i saken, dette virker mot sin hensikt. Gode foreldre vil bli nervøse over hver minste lille glass vin de tar, eller om de kanskje snakket litt hardt til lillegutt den dagen for to måneder siden -og de kjipe foreldrene vil lyve seg til å bli glansbilder på papir når de egentlig er jævler hjemme. Stakkars barn..

Er det ikke bare å godta at i Norge så drikker man ikke et glass vin -

mens i Spania, Frankrike, Sverige, Danmark, Finland, Island, England, Skottland, Wales, Irland, USA, Sør-Afrika, Nederland, Sveits, Belgia, Luxemburg, og mange flere andre, ja, så drikker man gjerne et glass vin?

Altså at bor man i Norge så respekterer man nulltoleransen?

Gjest Axl Rose
Skrevet

For noe tull. En barnehage har ikke noe med det å gjøre.

Skrevet

Æ-appen vil kanskje være nyttig, ettersom den kartlegger hvor mye øl som kjøpes på Rema?

Anonymkode: 5029c...f30

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes barnehagepersonale burde spørre barna i mye større grad: "hva gjør dere hjemme", "får du nok mat", etc. 

Dette for å avdekke om alt er som det skal. Hvis alt viser seg å være bra bør foreldrene bare være takknemlige for at barnehagen følger opp.

Det er mange ansatte i barenehager som ikke har nok kompetanse til å stille slike ledende spørsmål, barns helse og trivsel er gjort på helhetsvurderinger over tid, ikke over tilfeldige spørsmål som du skisserer over, det er uprofesjonellt.

Spør jeg 4 åringer om dette, hva tror du de svarer??  

Mitt barn har fortalt at vi går ute om natten med dykkermasker og lusker på tyver i mørket........;)

Vet om en som brukte slike skjema ved foreldresmtaler, ble sjokkert og det samme ble foreldrene.

Anonymkode: a822a...e21

• Liker 5
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir potensielle ansatte stilt alle disse spørsmålene ved ansettelse? Jeg ble i hvert fall ikke spurt da jeg var vikar i barnehage. De tar inn hvem som helst. 

Anonymkode: 9ad77...de2

I grunnen et meget, meget solid og godt poeng fra deg her:

mange barn er i barnehagen hver dag, 100%.

Hvordan kvalitetssikres de ansatte som er med ditt og mitt barn hver eneste hverdag? Hvordan er psyken/stabiliteten/intelligensen deres? Er de kvalitetssikret - og på hvilken måte er de ansatte scannet for psykiske kall det "ustabiliteter"? 

Hva hvis ting ikke er helt på stell i selve barnehagen - hvem fyller ut det skjemaet - og hvor sendes bekymringen da?

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Æ-appen vil kanskje være nyttig, ettersom den kartlegger hvor mye øl som kjøpes på Rema?

Anonymkode: 5029c...f30

For de mer dannede vindrikkerne, hvilken app måler dette - Vinmonopolet featuring Barnehagene?

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, duplexx skrev:

Jeg er overhodet ikke enig i at dette ikke angår barnehagen. Når et barn blir mishandlet eller utsatt for omsorgssvikt er det ALLES business. Det er ikke lov å være uengasjert i det. Man SKAL spørre barn om de opplever vonde ting  

Men jeg tviler sterkt på at utførelsen vil fungere for de fleste barn. Selv om jeg synes ideen er fin, for det trengs flere voksne som faktisk stiller spørsmål og åpner øynene. Det har jo vært det gjenåpnede problemet siden disse tingene ble satt på agendaen...

Veldig flott om alle ansatte (assistenter og ufaglærte som ped.ledere) spør barna daglig om barna har det bra hjemme! Oppfordre mer til at barnet forteller om hvordan det har det hjemme - det bør det bli mer av!

Spør barna om mor og far kjefter/skriker osv.: da kan de ansatte plukke opp ting fra barnet som de kan merke seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...