Gå til innhold

Hvor ble deg av barnesangene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det bare jeg som synes det er litt rart når barn går rundt å synger om å øldrikking og sexy damer? (tenker på Gagnam style, og pinne for landet)

Barna påstår de synger om kvister da men

Hilsen bestemor 

Anonymkode: bedd1...333

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eh, hæ? Det kommer vel an på foreldrene det. Min synger barnesanger døgnet rundt, men vi synger og spiller barnesanger til barnet. Har ikke hørt noen barn synge de sangene du nevner. Høres ut som litt spesielle foreldre, men barn i tidlig skolealder liker ofte popmusikk med norsk tekst, uavhengig av hva teksten handler om. 

Anonymkode: e5cf0...6ae

Skrevet

Da jeg var liten hørte vi på "come on and sleep with me", som 7-åring forstod jeg den slik:
En mann er trøtt, men vil ikke sove alene.

Og dette var i 1997, så det har vært sånn en stund. 

Men er helt enig i at det er best om de hører på barnesanger.

Anonymkode: e2f8c...656

• Liker 1
Skrevet

".... jeg fikk ris på halen min"

Alt var ikke så mye bedre før.. For ikke å snakke om hvor mange diskriminerende sanger om "mor og far" det fantes 

Dessuten handlet Gangnam style om en livsstil i en bydel. Og Pinne for Landet var nærmest en russe/partysang. Ingen av de har noe med barn å gjøre. 

Anonymkode: 825a8...49b

• Liker 2
Skrevet (endret)

De synger fortsatt barnesanger, men også en del annet.  Jeg vet ikke om jeg synes det er så mye bedre at jeg kunne denne i sin hele og fulle tekst, i tillegg til at jeg skjønte innholdet da jeg var 7:  https://no.m.wikipedia.org/wiki/Anna_på_søndagskolen

Var veldig redd for at noen skulle drikke alkohol i den perioden, selv om jeg aldri hadde sett noen i familien drikke. 

Mamma hadde kassetter med " frem fra glemselen" , jeg er ikke fra 1800-tallet ;) 

Min midterste var veldig fan av Trollhammaren med Finntroll som 5 åring, han nynnet på dette

Bland skuggor rider en odjur
Som en svarta träd
Griper hård på en mäktig hammar
Ut för svaga kristna blod

TROLLHAMMAREN!
TROLLHAMMAREN!

Endret av absinthia
Skrevet

Her går det i barnesanger døgnet rundt med både den på 3 og den på 8. Eldste har begynt å få litt mere interesse for "voksen" musikk nå det siste halvåret, men hører veldig gjerne på Karius og Baktus med minsten enda. Kan ikke si jeg merker mye til dette blant vennene deres heller.

Anonymkode: ae981...136

Skrevet

Tja, mine to barnehagebarn synger nå både på Gangnam Style og "Det satt to katter på et bord" eller "Hvem har skapt alle blomstene?" (ukristne som vi er :fnise:) i tillegg til alle mulige andre sanger og barnesanger. Hva er problemet? 

• Liker 2
Skrevet

Jeg likte både barnesanger og "voksen" musikk. Tok voksenmusikken etter broren min på den tiden, var mye rap om cannabis, penger og damer, men dette var jo på engelsk da... 

Anonymkode: da9af...30a

Skrevet

Nesten litt flaut, men jeg var omtrent voksen før jeg faktisk innså at sanger hadde en historie, at tekstene betød noe som helst. Hele barndommen hørte jeg egentlig bare melodiene, la ikke merke til innholdet av det som ble sunget. Hørte mye på Michael Jackson, og sangene hans var råtøffe, men hva han sang hadde jeg ikke snøring på.

2.klassingen min synger en del Marcus og Martinus, samt han derre Freddy Kalas. Dette hører han på skolen og SFO for det meste, selv om det går litt i Marcus og Martinus her hjemme også. 

5-åringen min synger vanlige norske barneregler som de synger i barnehagen og som de har vokst opp med her hjemme. Men musikksmaken endrer seg etterhvert som de blir eldre, dette er jo helt naturlig. 

Anonymkode: fab41...c7f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...