Gå til innhold

å arve babyklær, er jeg dum?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger deres råd og hjelp. Det har seg nemlig slik at jeg har en drøm om å bli gravid, men ikke enda. 
Søsteren min fikk sitt første barn for få år siden. Både jeg og hun er under NAV (hun evig, jeg midlertidig da jeg kan blir frisk). Økonomi er som så, men sparer der vi kan. Vi er økonomibevist, arvet det av mamma.  
Barnet har nå vokst utav en god del klær, og søsteren min vil at jeg skal oppbevare babyklær i min kjeller. Klær hun og mamma forventer jeg skal bruke når den tid kommer. 
De mener jeg skal arve absolutt alt. Alt fra klær og barnevogn til leker. De pakker ned alt og forventer og krever at jeg skal bruke det senere. Mamma kjøpte barnevogn til søsteren min. Hun har kjøpt det meste av klær og leker også. Søsteren min har nesten ikke betalt noe for babyutstyr. Hun har vært med å valgt ut alt, men mamma har betalt. Dette er mamma's første barnebarn. 
De var ute å shoppet i 4-7 timer alt for mange ganger under hele svangerskapet. Jeg ble sjeldent invitert med, siden baksetet i bilen var full av varer og ting de hadde kjøpt. Så det var aldri plass til meg. Begge to var i ekstase over absolutt alt de kjøpte. Inviterte tanter og meg og mine andre søsken for å komme å se på den fine vognen de kjøpte. Viste frem alt av klær og utstyr. 
De vil ta ifra meg denne gleden.
Søsteren min er passert 30 og hun skal bare ett barn. Hun og samboeren er fast bestemt på at de skal bare ha ett barn. Dessuten så har hun ikke helse til å få og oppdra flere heller. 

Jeg har ikke lyst til å arve absolutt alt. Ubrukte nyfødtklær, helt greit for meg. Hun har masse ubrukte bodyer og basic klær i nøytrale farger og motiver hun aldri rakk å bruke. Det tar jeg gjerne imot. Siden de minste størrelsene blir brukt 1 gang så er de for små. Små babyer vokser jo fort, så det ser jeg ikke noe galt i å arve de aller minste størrelsene. Men jeg vil også kjøpe klær selv når den tid kommer. Barnevogn og andre ting vil jeg gjerne kjøpe selv også. 
Jeg vil kjøpe alt nytt selv, for så å la det gå i arv hos mine egne barn. Altså barn nr 2 arver vogn og klær fra førstemann. 

Kjenner jeg blir litt lei meg. For jeg vil gjerne oppleve den gleden hun fikk. Det å kjøpe alt selv, hva jeg vil. Velge ut vogn og leker helt selv, ikke arve det. Bilstol er greit å arve, siden det bruker hun så å si aldri og det er ganske nøytralt. Jeg er likegyldig når det kommer til bilstol.
Mamma sier hun skal komme innom med babyklær i løpet av uken. Siden det er jo jeg som skal bruke det, ifølge dem. Får beskjed om å skjerp meg og voks opp hvis jeg sier imot. Har lyst til å sett ned foten å stå på mitt, men er jeg helt på bærtur her?
Er det unormalt å føle det slik? Føler de tar fra meg en glede de fleste får. 
En vinterdress når barnet er 5 år, som kommer til å være for liten neste år er noe helt annet. Det er den gleden av å kjøpe første julekjole/juledress, første alt er noe annet for meg. Men de mener jeg skal ta imot absolutt alt av klær og utstyr. De mener det er bortkastet penger å kjøpe alt nytt når den tid kommer. Siden jeg kan få alt gratis nå. At jeg er stokkdum som ikke vil ta imot absolutt alt. 

Anonymkode: fc770...6c7

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg foreslår at du tar i mot tingene. Tar vare på det du vil ha og kasterresten. Evt lagrer det, men kkøper nytt uansett når du blir gravid. 

Høres ikke ut som at moren din vil være med å kjøpe nye ti g, men har du råd og penger selv hadde jeg kjøpt akkurat det jeg ville kjøpe til min egen unge om jeg var deg. 

Anonymkode: 47c0c...8ed

• Liker 26
Skrevet

Jeg tror moren din så disse shoppingrundene som en invistering i alle fremtidige barnebarn (i hvert fall av samme kjønn.) Har ikke du dårlig med penger? Da er det faktisk bare dumt å ikke ta imot masse klær gratis. Du kan kjøpe noen spesielle klesplagg selv,hvis du har råd,men utover det er det jo bare tullete å ikke ta i mot.

Anonymkode: 696a8...de7

• Liker 45
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg foreslår at du tar i mot tingene. Tar vare på det du vil ha og kasterresten. Evt lagrer det, men kkøper nytt uansett når du blir gravid. 

Høres ikke ut som at moren din vil være med å kjøpe nye ti g, men har du råd og penger selv hadde jeg kjøpt akkurat det jeg ville kjøpe til min egen unge om jeg var deg. 

Jeg har ikke nå stor oppbevaringsplass selv. Har en bod som er fire ganger så liten som søsteren min sin. Mamma har større bod enn meg også. 

Det er snakk om utallige flytteesker med klær og leker. Alt et barn trenger de første årene. De har tatt vare på alt som ikke er ødelagt, og det er mye. 
To barnevogner, seng, bilstol, vippestol og masse som tar stor plass. Jeg har ikke plass til alt. 2-3 flytteesker, ja, men da har jeg ikke plass til noe eget. De har bestemt seg for å rydde ut sine boder og gi alt som er "mitt" til meg! Ting jeg egentlig ikke vil ha. Så om jeg kunne oppbevare, for så å ta denne kampen når den tid kommer så hadde jeg gjort det.  

For å understreke hvor liten boden min er. Jeg har en liten gulvvifte som brukes om sommeren. Om vinteren står radiatoren der i stede. De tar sånn ca like stor plass. 
En flytteeske med julepynt og en flytteeske med gamle minner. Fotoalbum, gamle dagbøker etc, ting fra barndommen. Uaktuelt å kaste ut den. 
Det er alt, og det er fult. Jeg får presset inn 2 flytteesker til, kanskje 3. Gulvviften må jeg da kaste ut for å få plass til bilstol. 

ts

• Liker 3
Skrevet (endret)

Syns det er rart at det er du som skal oppbevare tingene. Jeg har også arvet etter søsteren. Dette var avtalen mellom oss og jeg syns det er en sentimantal avtale. Hun sparte på alt fra nr. 1. Så fikk hun nr. 2 som brukte noe fra nr. 1, noe ble kjøpt nytt. Jeg ble gravid bare nå, dvs. noen av klærne er 3-5 år gamle. Så alt oppbevares hos søstera mi. jeg bare går og plukker ut akuratt de plagene og størrelsene jeg har behov for. Per nå er det snakk om barneklær i størrelse 1-3 mnd. og stellematte. Resten som badebalje, spisestol osv henter jeg når den tid kommer. Hadde jeg måttet oppbevare alt av utstyr, så hadde jeg knapt hatt plass hjemme.

Hva med å ha en slik løsning for dere også?

Endret av Ny Bruker
  • Liker 7
Skrevet

Jeg ville også kanskje tatt i mot med glede altså.  Om feks barnevogna er god og brukbar så er det mye penger spart her.  

Men hadde jeg hatt råd hadde jeg kjøpt de tingene jeg ville i tillegg. Du kan jo ta i mot og likevel kjøpe dine egne ting. 

• Liker 5
Skrevet

Beklager men her har jeg ikke forståelse for ditt synspunkt. Det er naturlig at søsteren din, som var først ute fikk nytt utstyr da dere ikke hadde det i familien fra før. Du er veldig heldig som kan arve alt du trenger, og i god stand bør det også være etter kun ett barn. Du vil oppleve at det er mye som skal kjøpes og at det koster å ha barn, spesielt hvis du ikke er i jobb. Det med å drømme om alt som skal handles inn synes jeg ikke er særlig voksent, da det er kun en praktisk del av det å få barn. Det vesentlige å glede seg til er jo tiden man tilbringer med barnet, synes jeg da. Du jo kjøpe så mye nytt du bare vil, ingen kan nekte deg det. Men hvis du håpet at moren din skulle betale for det så synes jeg du forlanger for mye. Hva med å ta imot alt brukt og kjøpe nytt når det er spesielle ting som hentetøy, festtøy osv?

• Liker 25
Skrevet

Du lagrer ikke babyklær i en kjeller. I tillegg blir dette en for utopi og dum problemstilling. 

Anonymkode: 04e4e...9f0

• Liker 5
Skrevet

Men i all verden. Hvorfor skal du oppbevare alt det? Bare si det som det er - "Jeg er jo ikke gravid engang, umulig å si når og om det i det hele tatt skjer. Du får oppbevare alt hos deg, kanskje det er noen andre du kjenner som trenger det før meg". Så gjør du som du vil med alt den dagen du eventuelt trenger det og arver det. Jeg ville ikke tatt imot noe som helst før jeg faktisk var gravid.

Anonymkode: a23b2...dc8

• Liker 35
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror moren din så disse shoppingrundene som en invistering i alle fremtidige barnebarn (i hvert fall av samme kjønn.) Har ikke du dårlig med penger? Da er det faktisk bare dumt å ikke ta imot masse klær gratis. Du kan kjøpe noen spesielle klesplagg selv,hvis du har råd,men utover det er det jo bare tullete å ikke ta i mot.

Anonymkode: 696a8...de7

Hun gjorde det ikke for fremtidige barnebarn. Men endret mening når hun så at hun kjøpte alt for mye. 
Det ubrukte er greit for meg. Men alt annet, nei. 
De kjøpte så mye at de rakk ikke å bruke alt av klær. Det ble brukt en gang, så var det for lite neste gang. 

Jeg har ikke sagt at mamma skal være med meg å shoppe når den tid kommer. Jeg har nå bil og førekortet selv. Det har ikke søsteren min, så hun var avhengig av mamma for å handle inn ting den gang. Jeg kommer ikke til å være det.
Jeg kommer ikke til å forvente at mamma skal betale noe som helst heller. 
Søsteren min er kronisk syk og på vei til å bli ufør. Jeg har gode prognoser og vil bli frisk en dag. Og vil da ha barn etter at jeg frisk og jobbet en stund. Så økonomi er ikke problemet her. Ikke forventer jeg penger fra mamma heller. 

Glemte å nevne ang oppbevaring. 
I boden til søsteren min står det en gammel sykkel. En 120 seng  som skulle ha vært kastet for flere år siden. En kommode og en haug med gamle ting som skulle ha blitt kastet. Hennes bod er som en egen leilighet i forhold til min usle bod. 

ts

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke nå stor oppbevaringsplass selv. Har en bod som er fire ganger så liten som søsteren min sin. Mamma har større bod enn meg også. 

Det er snakk om utallige flytteesker med klær og leker. Alt et barn trenger de første årene. De har tatt vare på alt som ikke er ødelagt, og det er mye. 
To barnevogner, seng, bilstol, vippestol og masse som tar stor plass. Jeg har ikke plass til alt. 2-3 flytteesker, ja, men da har jeg ikke plass til noe eget. De har bestemt seg for å rydde ut sine boder og gi alt som er "mitt" til meg! Ting jeg egentlig ikke vil ha. Så om jeg kunne oppbevare, for så å ta denne kampen når den tid kommer så hadde jeg gjort det.  

For å understreke hvor liten boden min er. Jeg har en liten gulvvifte som brukes om sommeren. Om vinteren står radiatoren der i stede. De tar sånn ca like stor plass. 
En flytteeske med julepynt og en flytteeske med gamle minner. Fotoalbum, gamle dagbøker etc, ting fra barndommen. Uaktuelt å kaste ut den. 
Det er alt, og det er fult. Jeg får presset inn 2 flytteesker til, kanskje 3. Gulvviften må jeg da kaste ut for å få plass til bilstol. 

ts

Da sier du det som det er. Du har ikke plass og at om de vil lagre tingene så gjerne det, hvis ikke kan du gjerne gå gjennom og se hva du vil ha. Og ta vare på det du får plass til. Deretter kan de selge resten feks. Og du går gjennom alene. 

Er ikke dette ok så ta alt og gjør det du vil med tingene. Selg dem eller kast. 

• Liker 17
Skrevet

Ja takk begge deler? Kjøp den aller første julekjolen selv, kjøp/lag hentesett selv, kjøp bittesmå bodyer i størrelse 50 selv. Men er det virkelig så stas å kjøpe ALT selv? Jeg hadde blitt glad for å arve mye nesten-nytt. 

Anonymkode: 3e649...2fb

• Liker 12
Skrevet (endret)

Først og fremst - Jeg hadde nektet å ta i mot barneklær og utstyr før jeg selv var gravid. Av mange gode grunner. Kjenner fortsatt hvor sårt det er da jeg innimellom kommer over det ene plagget jeg kjøpte. 

Mye kan ha endret seg før det eventuelt skjer.  Hun kan ha fått et barn til, du kan få tvillinger, det kan være du har mye bedre råd enn du har nå.... Ingen vits i å ta problemene på forskudd. 

Endret av Athene
  • Liker 21
Skrevet

Vi har samlet inntekt på nærmere en million, og bor på landet, så har lite utgifter til f.eks bolig.

Allikevel kjøpte jeg vel max 10 klesplagg til baby første året, og mesteparten av de kjøpte jeg brukt. Nye klær og bruksgjenstander koster unødvendig mye, inneholder MYE mer kjemikalier som jeg ikke ønsker å utsette baby for, er vannvittig miljøfientlig og unødvendig. Vi har vært utrolig heldige og arvet masse, og baby har ikke manglet noe.

Jeg tenker at du tydeligvis sitter på noen komplekser med at du vil vise frem din evne til å klare deg selv og kjøpe nytt, har en venninne som er lik og hun vokste opp under fattigdomsgrensen. 

Jeg ønsker å spare miljøet, lommeboka, og baby fra kjemikalier som tar MANGE vask å få ut. Vi bruker heller penger på reise, skikkelig mat, hus og sparing. Blir dyrere for hvert år å ha barn, så heller spare tusenlappene til barnet blir tenåring..

Ellers synes jeg du godt kan si at du ønsker å oppbevare tingene hos søsteren din til du faktisk nærmer deg fødsel, siden du ikke har plass i boden. Til moren din kan du jo slenge på en ekstra dyr dåpsgave-ønskeliste senere, hvis du har issues med at hun brukte mye penger på søsteren din. Men du sender ut veldig miksede signaler til moren din, med "sur fordi hun kjøpte til søster, men ikke pokker om du ikke skal kjøpe alt selv".. 

Kan jobbe litt med å finne ut akkurat hva du er sur for, og så kommunisere det litt bedre.. ;)

Anonymkode: d6606...7a9

• Liker 18
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da sier du det som det er. Du har ikke plass og at om de vil lagre tingene så gjerne det, hvis ikke kan du gjerne gå gjennom og se hva du vil ha. Og ta vare på det du får plass til. Deretter kan de selge resten feks. Og du går gjennom alene. 

Er ikke dette ok så ta alt og gjør det du vil med tingene. Selg dem eller kast. 

Nemlig. Det er jo bare å gi videre til Fretex det du ikke vil ha.

Anonymkode: b6a1e...246

Skrevet

Jeg og mannen min tjener over en million sammen etter skatt, ingen nav i sikte. Vi kjøpte ny bilstol, seng og barnevogn, og jeg kjøpte brukt stellebord, brukt brystpumpe, brukte klær i poser og spann og brukt baby gym, brukt bæresele og brukt flaskevarmer...  Det brukte handlet jeg over finn fra fremmede. Jeg hadde foretrukket å arve fra en søster og at det var kjente som brukte det. 

At jeg kjøpte vogn og seng og stol nytt handler om sikkerhet rundt krybbedød og bilulykker, men når det er kjente så rekker det for deg med en ny madrass. 

Men selv om jeg har hatt kostnadsfokus og miljøfokus, så har jeg handlet hestesenter, strikket babyteppet, kjøpt første kosebamsen, og første julekjolen og første bunaden selv. Første bunaden kostet hele 75 kr på name it outlet, da det var et gammelt design. Supert! 

Jeg synes du har et litt vel romantisk syn på denne. For innkjøpene stopper ikke. Barnet skal ha sin første sykkel, første ski, første dukke/bamse, første alt. 

Anonymkode: 97f49...764

• Liker 4
Skrevet

Det jeg reagerer mest på er at de forventer at du skal oppbevare alt dette. Hva om du er en av de som sliter med å bli gravid/ikke kan få egne barn? Skal du da ha boden full av klær og utstyr du aldri får bruk for? 

Synes forresten det bare er dumt å ikke ta imot klær og utstyr den dagen du kanskje er gravid. Hvis den dagen kommer kan du sortere ut det du vil ha og ikke. Så kjøper du det du vil kjøpe selv. Vi arvet det meste og er evig glad for at vi i stedet for å bruke tusenvis av kroner på klær og utstyr heller kunne spare de pengene til senere.  

Anonymkode: 978a0...8b7

• Liker 13
Skrevet

Hentesett ble til hestesenter i innlegget mitt over... Hahahaha! Unnskyld! 

Anonymkode: 97f49...764

• Liker 8
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja takk begge deler? Kjøp den aller første julekjolen selv, kjøp/lag hentesett selv, kjøp bittesmå bodyer i størrelse 50 selv. Men er det virkelig så stas å kjøpe ALT selv? Jeg hadde blitt glad for å arve mye nesten-nytt. 

Anonymkode: 3e649...2fb

Bunad, julekjole og slikt er jeg fast bestemt om. Det spiller ingen rolle hva dere eller mamma sier. Det er "mitt". 
Men er så usikker! For jeg har fått høre at jeg stokkdum som ikke tar imot absolutt alt. Rubbel og bit, alt som er. 

For å oppsummere. 
Nyfødtklær.
Ubrukte nøytrale klær (Ikke klær til spesielle anledninger som julekjole) - Det er ganske mye. 
Bilstol
Tripptrapp stol

Gyngehest som bestefar laget før han døde. Men den er teknisksett min også, siden han lagde den til oss alle. 
Har også et par plagg som bestemor har strikket. Begge to er døde nå, så dette er arveklær og en leke vi barna deler på, som vi vil gi/bruke når vi får barn selv. Dette ble laget før min søster døde, så det var til oss alle.

Det er det jeg har sagt ja til å ta imot. 
Får låne litt rom i oppbevaringsrommet til tante til å oppbevare dette. Det skal flyttes over dit i løpet av uken. 
Tante har et vanlig rom inne i huset som hun bruker som rotrom/oppbevaring. Føler det er best å oppbevare baby og barneting der, enn en kald og muggen kjeller. Hun er enig, så jeg får låne litt plass til disse tingene. Verken jeg eller tante har plass til alt mamma mener jeg skal ta over. 

Penger er ikke problemet her. Forventer ikke noe penger fra mamma når min tur kommer. 

Jeg kan si at søsteren min kan oppbevare det. Hadde tenkt på det, men usikker på om det er galt å kreve noe slikt.
Siden de har vært på meg lenge nå, om jeg må komme å hente det som er "mitt" (absolutt alt). 

Vanskelig å forklare. Men for meg så er det å handle inn babyting en del av spenningen og sjarmen rundt en graviditet. Disse forberedelsene til barnet kommer.

ts

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns du skal ta i mot barnevogn, bilsete osv om de fremdeles er i god stand. Tenk at da kan du heller bruke penger på noe annet av kvalitet til ungen.

Si fra at du ønsker å velge ut selv hva du vil ha. Og at du kan hjelpe til med å selge det som blir til overs.

Anonymkode: 5ad2c...092

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...