AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #1 Skrevet 1. februar 2017 Jeg har et skikkelig stor sukker problem. Jeg klarer ikke holde meg unna det, spiser noe usunt hver dag nærmest, klarer ikke kontrollere meg har absolutt ingen sjølkontroll. om jeg først spiser sunt så i løpet av dagen kommer dette godtesuget, og det forsvinner ikke før jeg putter sukker i kroppen min. mest godteri, men også kjeks og kaker. jeg vet ikke hva jeg dkal gjøre,uansett hvor hardt jeg prøver klarer jeg ikke ta meg sammen. noen med samme problem? Anonymkode: 066c9...4e7
Edalokojs Skrevet 1. februar 2017 #2 Skrevet 1. februar 2017 Sleit selv med problemet da jeg for første gang forlat husmorsstua og skulle klare meg på mine egne to ben Det som redda meg ut av sukkeravhengighetssirkelen var frukt og bær. For min del funker det å spise et eple, en banan el. noen druer. De er søte og "lurer" kroppen til å tro at du har fått i deg sukker (og ja, du har fått i deg sukker, men mye mindre og sunnere enn den du finner i kjeks og snop). Hvis du trenger en ordentlig kick, kan du prøve å lage en enkel frukt smoothie (selvsagt uten sukker el juice). Ellers funker te/kaffe.
Pringle Skrevet 1. februar 2017 #3 Skrevet 1. februar 2017 Finn først ut om du har et problem. For stort inntak av sukker vil gi problemer på disse områdene: Vekt, tannhelse, næringsstatus - er dette i orden? Ikke prøv å fiks det hvis det ikke er noe problem. Vær klar over at sukker er sukker. Det er sukker i matvarer som regnes som "sunne" - frukt, grønnsaker, melk, og kroppen nyttiggjør seg sukkeret på samme måte uansett hva slags mat det kommer fra. Det er ikke noe farlig med "tilsatt sukker". En del mat blir praktisk talt uspiselig uten tilsatt sukker - feks rabarbra. Det er derfor lite poeng i prøve å kutte ut "sukker" fullstendig. Men du kan med fordel kutte ned hvis du opplever at kostholdet ditt er blitt ensidig. Du vil helt sikkert komme til å synes at det er vanskelig, sug er ikke behagelig, men det er ikke farlig, og det blir mindre om du slutter å "fore" det. Ikke kjøp mat du ikke ønsker å spise, så slipper du å "kontrollere" deg selv hele tiden, det er utmattende og du vil bare gi opp. For å unngå "savn", er det viktig at du opplever begrensningen som meningsfull og ditt eget valg, og at det du spiser isteden er minst like godt som det du avstår fra. Å "spise sunt" mens du i virkeligheten har lyst på "noe usunt" er oppskriften på å gå på en smell.
Atea Skrevet 4. februar 2017 #4 Skrevet 4. februar 2017 På 01.02.2017 den 16.52, AnonymBruker skrev: Jeg har et skikkelig stor sukker problem. Jeg klarer ikke holde meg unna det, spiser noe usunt hver dag nærmest, klarer ikke kontrollere meg har absolutt ingen sjølkontroll. om jeg først spiser sunt så i løpet av dagen kommer dette godtesuget, og det forsvinner ikke før jeg putter sukker i kroppen min. mest godteri, men også kjeks og kaker. jeg vet ikke hva jeg dkal gjøre,uansett hvor hardt jeg prøver klarer jeg ikke ta meg sammen. noen med samme problem? Anonymkode: 066c9...4e7 Nei, har ikke daglig behov. Men, kjenner følelsen. Jeg spiser mest mulig lavkarbo. Sjokolade er en av de tingene jeg kan få triggere av. 86 prosent er det eneste jeg aldri overspiser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå