AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #1 Skrevet 1. februar 2017 Jeg var inn hos legen for et par uker siden for å ta blodprøve mtp nøtteallergi. Jeg har ikke hatt verken elveblest, pustebesvær og lignende etter å ha spist nøtter, men dro inn fordi jeg merket at jeg fikk sånne "varmeanfall" i ansiktet etter enkelte måltider (noen typer sjokolade, vel og merke uten nøtter, bare med spor av, marsipan og pesto). Det var dette ene symptomet, og det kom alltid ca. 2 timer etter å ha spist. Kjentes rett og slett ut som jeg ble kokende varm i ansiktet, og det varte i ca. 5-10 minutter før det forsvant. Siden dette har jeg styrt unna alt av nøtter, og ikke opplevd det. Jeg har fått grønt lys til å prøve meg fram nå, siden jeg ikke slo ut for å være disponibel for nøtteallergi (per dags dato) heller. Er det virkelig trygt for meg å spise nøtter nå? Jeg har aldri vært anafalytisk, har ingen andre allergier. Så legen tror neppe det vil skje uansett om jeg faktisk er allergisk. Anonymkode: 14276...150
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #2 Skrevet 1. februar 2017 Hvordan på kloden skal noen på et nettrorum kunne svare deg bedre enn legen din som kjenner deg? Anonymkode: a132f...c17 2
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #3 Skrevet 1. februar 2017 Du har fått grønt lys fra legen, ergo ja da kan du prøve deg frem med å spise nøtter. Vanskelgiere er det ikke. Høres ut som du sliter litt med angst rundt dette i tillegg. Anonymkode: bbd27...7a1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #4 Skrevet 1. februar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har fått grønt lys fra legen, ergo ja da kan du prøve deg frem med å spise nøtter. Vanskelgiere er det ikke. Høres ut som du sliter litt med angst rundt dette i tillegg. Anonymkode: bbd27...7a1 Haha, gjett om jeg gjør Men ja, jeg skal forsøke! TS Anonymkode: 14276...150
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #5 Skrevet 1. februar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haha, gjett om jeg gjør Men ja, jeg skal forsøke! TS Anonymkode: 14276...150 Du vet at du ikke er allergisk. Ergo tar ikke nøtter livet av deg. Du vet ikke om du er intollerant. Feks elveblest eller histaminanfall er typiske tegn på intoleranse, det er nesten ikke relevant for allergi. (Noe legen trolig fortalte deg) Er du intollerant kan du spise nøtter. Men du bør det nok ikke. Ingen kan fortelle deg om du er intollerant. Det kan ikke testes. Men altså: du merker jo om en matvare bør unngås. Anonymkode: b068e...a13
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå