Gå til innhold

For tynn elgund som ikke vil ha tørrfor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har ei elghund tispe på 2 år som ikke vil spise tørrforet sitt.. Har nå prøvd uttalige typer og merker..Tok henne med til dyrelegen for en stund siden fordi hun ser alt for tynn ut til å være en elghund og det begynte å bekymre meg. Da vi først fikk henne tenkte jeg ikke stort på det da hun bare så ut som en valp og spiste normalt, tenkte hun kom til og bli krafigere når hun ble større, men hun la aldri på seg mer når hun vokste til, og begynte bare å spise mindre og mindre.. Dyrelegen sa at hun burde legge på seg værtfall 5 kg, det er jo ganske mye og jeg fikk vondt i meg av å høre det. Så vi kjøpte kraft tørrfor som dyrelegen anbefalte, hun fikk litt større apetitt en stund men nå virker det som at hun er tilbake igjenn.. Det er som om hun er lei maten sin? Nå har vi nettopp begynt med vom, både våtfor og tørrfor. Problemet her er at tørr vommen skal blandes med hennes vanlige tørrfor men hun bare siler ut all vom og lar resten bli igjen..... Hva gjør man? Tror dere det er noe annet galt med henne? Mener å ha hørt noen ganger at elghund kan være ekstremt kresen på maten sin, stemmer det? For hun har jo kjempestor apetitt når det gjelder vom og menneskemat, ser hun har kjempe lyst på når jeg står å lager middag og hun kjenner kjøttlukta så er jo ikke det at hun ikke vil spise i det heletatt.

Anonymkode: c1443...460

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde en jämthund som også var veldig kresen og småspist. Hunden ble fort matlei, og det var ikke så lett å få i den nok næring. For oss hjalp det å gi hunden litt ekstra flytende godt som kunne blandes med basisforet. Et par-tre skjeer  yougurt naturell gjorde oftest susen. En skvett med Biola var også suksess. Veterinæren anbefalte yougurt og biola i forbindelse med diarebehandling en gang, og siden hunden likte det, og tålte det godt, så brukte vi det ellers, også, i perioder der hunden burde spise seg opp litt.  

Anonymkode: 6bc62...84b

Skrevet

Hva er problemet med å helfôre hunden på vom, da? Når du skriver at hun spiser det og tydeligvis liker det, hvorfor vil du at hun må på død og liv spise tørrfôr i tillegg? Mange hunder råfôres 100%, f.eks. utelukkende Vom&hundemat. Det er ikke noe uvanlig med det.

Skjønner ikke helt greia med at du absolutt skal ha i henne noe hun åpenbart ikke liker. Hunden dør ikke av å leve uten tørrfôr, så lenge du gir et fullverdig annet fôr. Og det er Vom & hundemat. Fullverdig fôr som du ikke trenger å blande tørrfôr i.

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, Million skrev:

Hva er problemet med å helfôre hunden på vom, da? Når du skriver at hun spiser det og tydeligvis liker det, hvorfor vil du at hun må på død og liv spise tørrfôr i tillegg? Mange hunder råfôres 100%, f.eks. utelukkende Vom&hundemat. Det er ikke noe uvanlig med det.

Skjønner ikke helt greia med at du absolutt skal ha i henne noe hun åpenbart ikke liker. Hunden dør ikke av å leve uten tørrfôr, så lenge du gir et fullverdig annet fôr. Og det er Vom & hundemat. Fullverdig fôr som du ikke trenger å blande tørrfôr i.

Problemet med å fullfore på vom er lagringsplassen. 

Anonymkode: 03fdd...a06

• Liker 1
Skrevet

Er det umulig å dra og kjøpe hundemat litt oftere da? Er det langt unna til nærmeste butikk som fører det?

Ekstra fryser kan du sikkert få kjøpt billig hvis du sjekker på Finn. Eller er det fysisk plass til en fryser du mangler?

• Liker 1
Skrevet

Ris og tunfisk. Lett fordeøyelig, smakelig og fetende. Lært etter flere år som hundeeier og  av mamma som er veterinær :) 

Forresten; er dette en "typisk" elghund som står i bur og aldri får trim utenom elgjakta?  

Aktivitet - både fysisk og mentalt, hjelper også på appetitten.

• Liker 2
Skrevet

Kjøp en stor fryser brukt, mange blir nesten kastet etter deg på Finn.no og de trenger kun å fungere. Hva er viktigst, hundens vel og ve eller din stahet om at den MÅ spise tørrfôr. Prøv å spise brød uten pålegg og smør i en uke så skal du se at du blir drittlei sjøl :P 

Anonymkode: 668ab...118

Skrevet

Kan du bløte ut tørrforet til det blir en grøt, også mose det sammen med vom? Først mye vom og lite tørrforgrøt, og så gradvis øke mengden?

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Million skrev:

Hæ på død og liv?, jeg bare tenkte det skulle blandes siden han på felleskjøpet anbefalte det, og leste noe om det på pakken også.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en jämthund som også var veldig kresen og småspist. Hunden ble fort matlei, og det var ikke så lett å få i den nok næring. For oss hjalp det å gi hunden litt ekstra flytende godt som kunne blandes med basisforet. Et par-tre skjeer  yougurt naturell gjorde oftest susen. En skvett med Biola var også suksess. Veterinæren anbefalte yougurt og biola i forbindelse med diarebehandling en gang, og siden hunden likte det, og tålte det godt, så brukte vi det ellers, også, i perioder der hunden burde spise seg opp litt.  

Anonymkode: 6bc62...84b

Åå takk for yougurt tipset, det var smart! :D Skal jeg prøve ja :)

Skrevet
23 minutter siden, Tabris skrev:

Kan du bløte ut tørrforet til det blir en grøt, også mose det sammen med vom? Først mye vom og lite tørrforgrøt, og så gradvis øke mengden?

Det var også et bra tips :) Takk!

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For hun har jo kjempestor apetitt når det gjelder vom og menneskemat, ser hun har kjempe lyst på når jeg står å lager middag og hun kjenner kjøttlukta så er jo ikke det at hun ikke vil spise i det heletatt.

Gi henne vom og menneskemat, mye sunnere, uansett hva noen sier. Dette spiste alle hunder før, de var mye friskere da enn nå, og nå får så og si alle hunder tørrfor. Man kan ikke skylde på avl heller, for kattene er også blitt sykere etter vi begynte med tørrfor. Gi den stakkars hunden din det hun vil ha. Og ja, hun er matlei, det er mange hunder som er dritt leie av tørrfor men blir tvunget til å spise det likevel fordi det er såkalt "fullfor" og folk er livredde for å gi dem menneskemat.

Skrevet
57 minutter siden, veraa94 skrev:

Ris og tunfisk. Lett fordeøyelig, smakelig og fetende. Lært etter flere år som hundeeier og  av mamma som er veterinær :) 

Forresten; er dette en "typisk" elghund som står i bur og aldri får trim utenom elgjakta?  

Aktivitet - både fysisk og mentalt, hjelper også på appetitten.

Takk for tipset!

Hun får nokk trim ja, men tispa mi brukes ikke i jakt da :)

Skal snart flytte til et hus med 2 mål eiendom så da planlegger vi å lage hundegår så får de løpe å leke fritt hele dagen :) Har enda en hund, han er blanding av elghund og border collie, han eter alt som går ann å spise hehe, veldig stor forskjell på de.

Skrevet
Akkurat nå, Den Lille Heksa skrev:

Gi henne vom og menneskemat, mye sunnere, uansett hva noen sier. Dette spiste alle hunder før, de var mye friskere da enn nå, og nå får så og si alle hunder tørrfor. Man kan ikke skylde på avl heller, for kattene er også blitt sykere etter vi begynte med tørrfor. Gi den stakkars hunden din det hun vil ha. Og ja, hun er matlei, det er mange hunder som er dritt leie av tørrfor men blir tvunget til å spise det likevel fordi det er såkalt "fullfor" og folk er livredde for å gi dem menneskemat.

Er ikke fordi jeg er redd for å gi henne noe annet, har bare fulgt det som veterinær har anbefalt, slutt å få det til å virke som at jeg plager den "stakkars" hunden min, for jeg vil bare at hun skal ha det bra og alle sier forskjellige ting til meg.

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp en stor fryser brukt, mange blir nesten kastet etter deg på Finn.no og de trenger kun å fungere. Hva er viktigst, hundens vel og ve eller din stahet om at den MÅ spise tørrfôr. Prøv å spise brød uten pålegg og smør i en uke så skal du se at du blir drittlei sjøl :P 

Anonymkode: 668ab...118

Har ofte tenkt "ååh skulle hatt en sånn fryser" haha.. Har ikke plass her vi bor nå desverre :P Jeg er ikke sta, er åpen for å prøve alt for å få henne opp i vekt, men trodde det var noe i tørrforet som de måtte ha siden det er det vanligste hundrforet. Også blir hun noe løs i magen av noe våtfor

Skrevet

Du kan jo tilleggsfore med Provit frysetørket, som er veldig næringsrikt, evt appetittvekker tilskuddets deres.

Har du prøvd Orijen? Det har veldig høyt proteininnhold og vil hjelpe hunden å legge på seg. De har mange forskjellige typer og smaker, og du kan også gå for valpeforet som er enda mer næringsrikt enn et voksenfor for å få henne til å legge på seg.

Anonymkode: 14ec0...16f

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke fordi jeg er redd for å gi henne noe annet, har bare fulgt det som veterinær har anbefalt, slutt å få det til å virke som at jeg plager den "stakkars" hunden min, for jeg vil bare at hun skal ha det bra og alle sier forskjellige ting til meg.

Jeg vet, dette er vanskelig når til og med veterinæren mener tørrfor er det beste. Les om tørrfor her:  https://kimrio.blog/category/hundefor/

Her er en god artikkel om foring av hund: http://www.dyrealternativen.com/42518673

Det jeg forer med:
Allslags frukt og grønnsaker kjøres rått i kjøkkenmaskin sammen med Provit kjøtt eller annet rått kjøtt
eller
Middagsmat kjøres i kjøkkenmaskin sammen med rått kjøtt
i tillegg:
Kjøttbein (gjerne oksehale, eller bein fra slakter), tørrfisk, tørrfor og div annet tørket kjøtt til godbiter, hel kylling, hel kalkun, hel makrell eller annen billig fisk.
Spiser ikke brød selv, men brød med pålegg kan også gis, grøt, knekkebrød etc.
Tilskudd: Multivitamin for mennesker og plantebasert omega 3-6-9

Skrevet

Av erfaring er elghund "altentende", selv om ikke tørrfor går ned. 

Tunfisk og ris (evt. havregryn) er billig og smakfullt, samt at disse jakthundene har sterk luktesans og liker ting som lukter kraftif(tunisk).

Du kajn også kjøpe frossen lever som du koker inn i havregrøt. Litt mer styr og dyrere, men det fungerer stort sett.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...