AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #1 Skrevet 1. februar 2017 Hei. Jeg har en god venninne som forsøker å bli gravid. Hun er veldig overvektig, og innser det ikke selv. Hvis hun snakker om seg selv, om helse og kropp, omtaler hun seg selv som formfull, stor og så videre. Hun veier omtrentlig 100 kilo, og er rundt gjennomsnittet hva høyde angår. Hun rører seg ikke i det hele tatt, og spiser veldig mye usunt til alle måltider, og også i mellom. Jeg er bekymret for både henne og det barnet hun etter hvert har på vei, både med tanke på svangerskapet hun må gjennom, helsa til barnet når det blir født (på grunn av kostholdet og mangel på mosjon disse månedene) og det livet de etter hvert vil leve sammen. Det er en far inn i bildet, men han ser ut til å ha sett seg blind på situasjonen og på sin samboers vekt, da det ikke er noe tema hjemme. Han er normalvektig og litt mer aktiv enn henne med tanke på å finne på ting, men ingen av dem trener, går tur eller annet som fører til mosjon og god helse. Vi møtes ikke spesielt ofte lenger, og dette blir et stadig vanskeligere tema å ta opp. Jeg synes hun er større for hver gang jeg ser henne, og lurer på hvor dette vil ende. Skal jeg gjøre noe, ta det opp med henne, eller rett og slett tenke at jeg ikke kan ta ansvar for det her? At hennes samboer bør ta samtalen med henne, familien hennes eller en venn som er nærmere enn det jeg er? Hvordan bør jeg ta det opp hvis dette er noe jeg bør og kan ta tak i? Anonymkode: 70632...10e
Meadow Skrevet 1. februar 2017 #3 Skrevet 1. februar 2017 Dette har du ingenting med å blande deg borti. Hvis vekt er et alvorlig problem for henne ift graviditet, så tar lege/helsesøster det opp med henne. 16
Puny Skrevet 1. februar 2017 #4 Skrevet 1. februar 2017 Hvorfor i all verden skulle du tatt dette opp med henne? Jeg har også en venninne som sliter med å bli gravid der jeg mistenker vekten er et problem, ville aldri falt meg inn å påpeke dette for henne. PS. De aller fleste er klar over hva de veier altså, det er sikkert bare en forsvarsmekanisme å kalle seg selv formfull etc. 11
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #5 Skrevet 1. februar 2017 Jeg ser ikke hvorfor dette er noe du skal henge deg opp i. Anonymkode: bd1fa...311 4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #6 Skrevet 1. februar 2017 Det beste er vel heller å ikke si noe og la henne, som et voksent menneske, finne ut av det selv. Men hvis hun selv tar opp temaet og spør deg hva som kan være problemet, kan du jo si at det sikkert kommer til å hjelpe å spise sunt og være aktiv. Ikke ta opp selve vekten hennes, men fokuser på "sunnhet" istedet. En usunn kropp har vel nok jobb med å bare overleve, så den kommer ikke til å fokusere på å bli gravid. Men er kroppen hennes sunn, vil den legge opp til en potensiell graviditet. Kunne du foreslå at dere går turer sammen? At dere sammen handler inn sunne matvarer? Bytt ut godteri og potetgull med nøtter, frukt, grønnsaker + dip... Det er mye lettere å gjøre en sånn forandring hvis dere er flere sammen om det. Og det skader jo ikke for deg å bli litt sunnere heller, selv om du kanskje ikke prøver å bli gravid akkurat nå? Du sier også at du synes hun blir større for hver gang du ser henne. Og selv om dette bare er ren spekulasjon fra min side, så kan det jo hende hun trøstespiser fordi hun ikke klarer å bli gravid? Har hun prøvd å bli gravid lenge? Virker hun lei seg over temaet? Anonymkode: d9a25...f6f 3
Epiphany Skrevet 1. februar 2017 #8 Skrevet 1. februar 2017 Synes ikke du skal blande seg. Vil vekten hennes påvirke graviditeten og barnet hennes vil helsesøster eller lege ta dette opp etterhvert. 1
Arabella Skrevet 1. februar 2017 #9 Skrevet 1. februar 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du sier også at du synes hun blir større for hver gang du ser henne. Og selv om dette bare er ren spekulasjon fra min side, så kan det jo hende hun trøstespiser fordi hun ikke klarer å bli gravid? Har hun prøvd å bli gravid lenge? Virker hun lei seg over temaet? Anonymkode: d9a25...f6f Dette blir litt utenfor temaet, men er det vanskeligere for en (sterkt) overvektig (for den del også undervektig) kvinne å bli gravid enn for normalvektige? 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #10 Skrevet 1. februar 2017 3 minutter siden, Arabella skrev: Dette blir litt utenfor temaet, men er det vanskeligere for en (sterkt) overvektig (for den del også undervektig) kvinne å bli gravid enn for normalvektige? Ja, er man sterkt overvektig kan det være vanskelig å bli gravid, men det må ikke bli vanskeligere. Anonymkode: 5a23e...ac4 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #11 Skrevet 1. februar 2017 5 minutter siden, Arabella skrev: Dette blir litt utenfor temaet, men er det vanskeligere for en (sterkt) overvektig (for den del også undervektig) kvinne å bli gravid enn for normalvektige? Ja. Anonymkode: 7a3e5...634 1
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 1. februar 2017 #12 Skrevet 1. februar 2017 (endret) w Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #13 Skrevet 1. februar 2017 Nope, ingenting her som du bør ta tak i enn å stille opp hvis hun spør om hjelp. Ikke din sak å blande deg opp i. Det som du tenker å ta opp er fastlegen som gjør, siden de skal ha henne inn til svangerskapskontroller, og evt. jordmor. Det er med andre ord lege som skal, og evt. vil, ta den praten med henne ang. vekt og komplikasjoner, livsstil og matvaner. Med andre ord trenger du ikke å bekymre deg for om hun får beskjed om å bli mer aktiv og endre matvanene sine. Anonymkode: 4f654...1dc 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #14 Skrevet 1. februar 2017 17 minutter siden, Arabella skrev: Dette blir litt utenfor temaet, men er det vanskeligere for en (sterkt) overvektig (for den del også undervektig) kvinne å bli gravid enn for normalvektige? Ja. Anonymkode: 1d5c4...c53
Sillyline Skrevet 1. februar 2017 #16 Skrevet 1. februar 2017 Som flere her sier, så er det ikke din sak. Hun er et voksent menneske, og kan fint ta egne valg. 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #17 Skrevet 1. februar 2017 Jeg veier 103 og er gravid. Helt normalt svangerskap. Ble ekstra motivert da jeg så plusset på testen og har forandret kosthold betraktelig. Mosjonerer også mer. Ikke ta det opp med venninna di. Det har du ingenting med!! Din venninne vil få oppfølging og råd av helsevesenet, barnet vil også følges opp. De aller fleste overvektige har helt normale svangerskap og føder friske barn. Anonymkode: f5d51...46c 5
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #18 Skrevet 1. februar 2017 Jeg var overvektig da jeg ble uplanlagt gravid. Var så redd for hva legen skulle si på første kontroll, men han sa ingenting. Så jeg sa på slutten av timen, jeg var så redd du skulle si jeg var for tjukk til å få barn! Det er ingenting som heter for tjukk til å få barn, sa legen. Da ble jeg så lettet.... Som de fleste andre tjukkaser er jeg nemlig helt normalt intellektuelt utrustet, og det er ikke mangel på kunnskap om sunn mat som har gjort meg til matmisbruker... Nå var jeg sprek og trente flere ganger i uka, gikk mye, røykte ikke, så det veide vel litt opp for overvekten. Anonymkode: 3252a...cd2 3
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #19 Skrevet 1. februar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: --snip-- Skal jeg gjøre noe, ta det opp med henne, eller rett og slett tenke at jeg ikke kan ta ansvar for det her? At hennes samboer bør ta samtalen med henne, familien hennes eller en venn som er nærmere enn det jeg er? Hvordan bør jeg ta det opp hvis dette er noe jeg bør og kan ta tak i? Anonymkode: 70632...10e Er hun ikke samtykkekompetent siden du snakker om å ta ansvar for hennes og det potensielle barnets fremtid? - eller er du bare venninna fra helvete? Anonymkode: 9cf5a...2a5 7
Hulderen Skrevet 1. februar 2017 #20 Skrevet 1. februar 2017 3 timer siden, Arabella skrev: Dette blir litt utenfor temaet, men er det vanskeligere for en (sterkt) overvektig (for den del også undervektig) kvinne å bli gravid enn for normalvektige? Hvordan det er med overvekt, vet jeg ikke. Men sterk undervekt fører gjerne til bortfall av mens, og dermed problem med å bli gravid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå