Gjest Anonymous Skrevet 10. desember 2004 #41 Del Skrevet 10. desember 2004 HEhe' date=' jeg har ikke sagt at jeg tror på Einstein sine teorier. Jeg bare la frem et spørsmål for å få meninger om det [/quote'] Poenget er at nye forklaringsmodeller som dukker opp er som regel bedre enn de gamle. Ellers ville de ikke hatt livets rett. Derfor er det ikke så rart at mange kristne tror mer på sin gud enn tidligere guder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 10. desember 2004 #42 Del Skrevet 10. desember 2004 Hehe, det kvisegreiene må du lenger ut på landet med. Fremdeles ikke noe svar på hvorfor ikke. Vi utfordrer han med teknologi, seff. Jepp, skape liv er lett. Det har vi gjort lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 14. desember 2004 #43 Del Skrevet 14. desember 2004 Sorry, det var en tråd jeg syntes det kom frem at du var ei jente. Var sikkert teit å be deg ta piller, men jeg syntes bare det svaret ditt var litt idiotiskt og ekkelt ovenfor noen som legger inn et innlegg, jeg syntes du var usaklig og hoven. Så jeg fikk bare lyst å hoppe gjennom datamaskinen rett inn til din å spørre hvor du har glemt folke skikken din For jeg synes ikke det svaret ditt hørtes ut som det kom fra en meget moden mann, snarere den unge uvitende rebellen jeg tok deg for i utgangspunktet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. desember 2004 #44 Del Skrevet 15. desember 2004 Hehe, det kvisegreiene må du lenger ut på landet med. Fremdeles ikke noe svar på hvorfor ikke. Vi utfordrer han med teknologi, seff. Jepp, skape liv er lett. Det har vi gjort lenge. Svaret har du fått. Teknologien utforder aldri en gud. Vil skyggene utfordre hva som frambringer dem med skyggeteknologi? Vi er bare en petriskål blant mange andre milliarder på gutterommet hans. Kjeder seg. Mennesket kan i høyden bli en gud selv. Men bare en skygge av sin egen gud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nick Etmitt Skrevet 16. desember 2004 #45 Del Skrevet 16. desember 2004 Til ettertanke: Hvis gjennomsnittsmennesket er skapt i Guds bilde, må menn som Aristoteles og Michelangelo ha vært Gud fullstendig overlegne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bare en mann Skrevet 25. desember 2004 #46 Del Skrevet 25. desember 2004 Det som er gjennomgangstonen i alle innleggene her med få unntak er at de tar utgangspunkt i Gud som person eller personlignende kraft. Altså de forsøker å personifisere Gud som en skapelse eller kraft med intelligens og meninger og følelser og ambisjoner. Dette blir å strekke vår evne ALT for langt. Vi er bare mennesker og vi har like lite evne til å fatte rekkevidden av den totale og fulle sannhet som en maur har mulighet til å forstå menneskenes dypere skjelsliv. Sa kan vi si: Men vi har jo bibelen. Jo vi har bibelen som er skrevet av mennesker som påstår de forstår Guds vilje. For det første så er ingen mer i stand til å fatte den totale sannhet mer enn andre. Og avstanden er så stor at om noen forstår en millimeter mer an andre så har det ingen betydning for det er lysår igjen før man kan se at det er noen forskjell overhodet på den åndelig imbecile og ypperstepresten i evne til å forstå Gud. Og motivasjonen til mennesker som hevder de er nærmere Gud enn alle andre og forstår hans vilje uttaler dette for å utnytte oss andre som er mer ydmyke i vår forhold til disse spørsmålene. Presteskapet og kirken er et eksempel på dette. Så er det bruken av religion. Det gjøres på så mange måter. Noen tror på en Gud som henger på himmelen med baller og kjønnsorganer og skjegg (for de kaller Gud far) og snakker til oss med dyp røst i solnegangen. Andre tror på en bror eller noe lignenede som er et slags usynlig vesen med store krefter som de kan be til og snakke med. Noen tror på en blanding av alt dette. Og noen tror på Bibelen som et slags moralsk utgangspunkt og referanse for å finne trygghet i verdens uforklarlige urettferdighet. Selv tror jeg på mennesket. Jeg tror alt dette finnes i oss selv og at vi må våge å tro for å slippe alle ukjente og fantastiske egenskaper løs inne i oss. Jeg tror vi kan heale oh at vi kan kommunisere og jeg tror på bønn og på at mennesket aldri vil forstå sin grenseløshet. Og jeg tror på den kollektive bevissthet. Jeg tror også at i mennekset bor det aller verst tenkelige av ondskap og det aller mest Gudommelige gode. Men tør vi? Når vi hengir oss predikanter og relegioner finner vi trygghet i at det kan løsrives krefter og vi kan lettere oppleve healing og kollektiv kommunikasjon. Synd er det da at dette ofte blir missbrukt av relegiøse ledere. Det er i oss det skjer. For Gud er ingen mann med baller som henger på himmelen. Heller ingen kraft med motivasjon eller menneskelignende følelser og kjærlighetsbegrepet er bare et ord/begrep skapt av mennesker. Hva Gud mener eller tenker er utopi å fundere over. Dit når vi aldri... til å drive psykoanalyse over Guds vilje og intensjoner. Vi vil trolig aldri en gang forstå oss selv. Men det er der vi bør begynne. det tror ihvertfall lille meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arielle Skrevet 21. januar 2005 #47 Del Skrevet 21. januar 2005 Gud valgte å skape verden ja, og han valgte å gi mennesket fri vilje. dersom vi ikke hadde fri vilje, kunne vi ikke velge å elske. det er ikke ekte kjærlighet dersom vi ble tvunget til å elske. og uten kjærlighet blir livet ganske meningsløst. Tror ikke Gud vet alt som menneskene skal gjøre i fremtiden, fordi det er de valgene man tar som avgjør hva som skjer. ta feks krigen i irak. den ble ikke en realitet før Bush og co valgte å gjennomføre den. Gud lider på grunn av hvordan verden har blitt. det var derfor han valgte å bli menneske og å dø for oss, fordi da vant han over det onde. Gud tåler ikke synd, og på grunn av at jesus døde ser Gud oss gjennom Jesus, som var perfekt. Og til dere som ikke tror at det finnes en gud, hvordan forklarer dere mirakler som skjer hele verden rundt i guds navn. helbredelser feks. For det skjer i aller høyeste grad! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alisia ikke innlogget Skrevet 21. januar 2005 #48 Del Skrevet 21. januar 2005 Gud valgte å skape verden ja, og han valgte å gi mennesket fri vilje. dersom vi ikke hadde fri vilje, kunne vi ikke velge å elske. det er ikke ekte kjærlighet dersom vi ble tvunget til å elske. og uten kjærlighet blir livet ganske meningsløst. Tror ikke Gud vet alt som menneskene skal gjøre i fremtiden, fordi det er de valgene man tar som avgjør hva som skjer. ta feks krigen i irak. den ble ikke en realitet før Bush og co valgte å gjennomføre den. Gud lider på grunn av hvordan verden har blitt. det var derfor han valgte å bli menneske og å dø for oss, fordi da vant han over det onde. Gud tåler ikke synd, og på grunn av at jesus døde ser Gud oss gjennom Jesus, som var perfekt. Og til dere som ikke tror at det finnes en gud, hvordan forklarer dere mirakler som skjer hele verden rundt i guds navn. helbredelser feks. For det skjer i aller høyeste grad! Som om jeg skulle sagt det selv. Det var ikke for ingen ting at kunnskapens tre fantes i Edens hage. nettopp fordi vi mennesker skulle få vår frie vilje. Har selv opplevd mye med Gud, og kan overhode ikke tenke meg et mer spennende liv enn å gå med Gud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mulle Skrevet 22. januar 2005 #49 Del Skrevet 22. januar 2005 Så gud finnes. Og alle vi har nok tatt Gud på kornet. Vi har skjønt det. Vi vet hvilke kilder vi kan stole på, av det andre forteller oss kan vi bedømme hva som er sant. Gåten om Livet, Gud og hans intensjoner løst på kvinneguiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 25. januar 2005 #50 Del Skrevet 25. januar 2005 Så gud finnes. Og alle vi har nok tatt Gud på kornet. Vi har skjønt det. Vi vet hvilke kilder vi kan stole på' date=' av det andre forteller oss kan vi bedømme hva som er sant. Gåten om Livet, Gud og hans intensjoner løst på kvinneguiden.[/quote'] Et frisk pust av et innlegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå