Gå til innhold

Gud og valg

Superlammet

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Ja, men mennesket misbruker jo skaperverket, gjør vi ikke? Krig, sult, ødeleggelser, vold, osv osv osv

Dersom Gud er allmektig og allvitende burde han vite at dette kom til å skje.. Så da kan man spørre seg igjne., Hadde han noe valg?

Forstår ikke logikken din, jeg.

Det at mennesket har fri vilje, og det at guden ville kunne forutse at mennesket ville føkke opp, betyr ikke at guden ikke hadde et valg. Det betyr bare at gudens veier er uransakelige. Hvem sier at målet var et evig paradis? Kanskje målet var å gi mennesket en mulighet å gå gjennom en skjærsild for så å vise seg verdig en plass i himmelen. Med det utgangspunktet kan man vel dedusere at ja, alt vil ende bra, da Gud ikke er ond. Hvis man derimot antar at det nødvendigvis ikke går bra til slutt (noe guden vet) så er det en ond gud det er snakk om (siden han fra dagen han skapte mennesket visste hva som ville skje med det). Derfor tror jeg mange kristne går rundt og er glade "hele tiden", da de tror på en god og allmektig gud, og dermed vet de at alt vil ende bra.

Å Gud, kunne ønske jeg var kristen. Mye morsommere å diskutere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med utgangspunkt i at Gud er allmektig, Guds veier er uransakelige, ingen ting skjer uten at Gud vet det - og Gud har/hadde valg mht skapelsen etc....

Gud er verken ond eller god - h*n er både ond og god og midt i mellom. Men, Gud er en kraft/energi som skapte menneskene for å erfare seg selv som både ond og god og midt i mellom.

Klart Gud har/hadde valg. H*n visste selvfølgelig hvordan alt kom/kommer til å skje - men alt var greit for Gud. Gud skapte menneskene i sitt bilde for å skape seg selv. Alle ting som er skapt er skapt med utgangspunkt i Gud og Gud finnes i alle ting - for å erfare og skape seg selv igjen og igjen.

Hvem sier at målet var et evig paradis?

Syns det var veldig godt argument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Står en god ateist bak det meste.

HEhe, ja det får en si ;) Klarer ikke komme på noe imot den gitt ;) Får prøve igjen imårra da jeg ikke er så sliten :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky
Ja, men mennesket misbruker jo skaperverket, gjør vi ikke? Krig, sult, ødeleggelser, vold, osv osv osv

Dersom Gud er allmektig og allvitende burde han vite at dette kom til å skje.. Så da kan man spørre seg igjne., Hadde han noe valg?

For å stille spørsmålet litt videre. (Eller hva jeg skal si)

Mennesket har fri vilje. Sies det. Teknologien gjør oss stadig mer avanserte. Ta nanoteknologi, f.eks. Hvis vi ikke ødelegger oss selv før det, vil vi da bli så mektige at vi kan utfordre Gud? Og hvorfor ville Gud ønske/tillate det? Vil han ta livet av seg? Siden han er allmektig, og vet at det vil skje? (hvis det skjer, da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesket har fri vilje. Sies det. Teknologien gjør oss stadig mer avanserte. Ta nanoteknologi, f.eks. Hvis vi ikke ødelegger oss selv før det, vil vi da bli så mektige at vi kan utfordre Gud? Og hvorfor ville Gud ønske/tillate det? Vil han ta livet av seg? Siden han er allmektig, og vet at det vil skje? (hvis det skjer, da)[/quo

Det er bare et enkelt svar på dette spørsmålet; Gud finnes ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bare et enkelt svar på dette spørsmålet; Gud finnes ikke.

Jeg tror Gud finnes.

Jeg tror på begrepet Gud som en kraft eller en energi, som en del av oss alle, som en del av sjelen...

Klarer ikke helt å forklare nærmere enn det, men jeg tror på Gudskraft og kjærlighetskraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi frihet er en viktig ting når det gjelder kjærlighet.

Og betingelsesløs kjærlighet... Gud elsker oss uansett om vi kriger og slåss eller om vi elsker og tilber...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er allmektig, så så klart har han andre valg. Han valgte å la mennesket få fri vilje. En fri vilje de kunne vise at de var verdige skaperverk med. Neste.

:roll:

Men det burde han jo som allmektig og allvitende forstå at de ikke ville vise seg åvære. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
:roll:

Men det burde han jo som allmektig og allvitende forstå at de ikke ville vise seg åvære. Eller?

Er dommedagen i dag? Har vi alt utrettet alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mennesket har fri vilje. Sies det. Teknologien gjør oss stadig mer avanserte. Ta nanoteknologi, f.eks. Hvis vi ikke ødelegger oss selv før det, vil vi da bli så mektige at vi kan utfordre Gud? Og hvorfor ville Gud ønske/tillate det? Vil han ta livet av seg? Siden han er allmektig, og vet at det vil skje? (hvis det skjer, da)

Om vi kan utfordre ham? Nei, det vil vi aldri klare. Vi vil nok etterhvert klare å skape liv, men vil vi kunne skape et univers? Eller kanskje vi vil klare å lage liv i et lite subunivers. Liv som vil kunne evolvere. Kanskje det var slikt vi ble til? At noen forsøkte å utfordre guden sin? Den guden var riktig nok død for lenge siden, eller dens etterkommere hadde kasSert prosjektet, og livet den hadde skapt hadde blitt glemt vekk på et laboratorium. Kanskje vår gud og er borte. Kanskje det i våre guders verden har skjedd noe som har ført til at de har dødd ut. Kanskje et virus vi og vår verden er immun mot. Hvem vet? Jeg vet iallfall sikkert at ingen kan si med sikkerhet at dette er et mindre sannsynlig scenarie enn de historien allerede har presentert oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes faktisk alle spørsmålene til Wodan er kjempe interessante' date=' håper virkelig på nån seriøse svar her! Cerubino, jeg trodde faktisk du var en ung sint guttunge, helt til jeg fikk med meg i et eller annet innlegg at du er jente. I alle fall så foreslår jeg at du spiser piller selv jeg :ler:[/quote'] :hoho:

chrizzy! Du er jo helt på bærtur. Sint guttunge? Jeg er en meget moden mann chrizzy. Ja., jeg spiser noen piller men de er nokså ufarlige. Jentunge? Sjekk spekulatoren din litt oftere chrizzy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal begynne å diskutere hvorvidt det finnes en Gud og hvor vi har vårt opphav kan man jo se på opphavet av ordet "gud" først. Det er mye eldre enn hva som står skrevet i Bibelen, Toraen eller Koranen. Når noe ikke kunne forklares ble ordet "gud" brukt.

Jeg lurer litt på forklaringen til de kristne om hvorfor de tror på noe som er nokså ungt i religionens historie? Det har da eksistert mange guder før treenigheten! Har alle disse tatt feil og må således brenne i helvete i all tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Og hvorfor ikke det?

For de små kvisene vi er på universets rumpe kan ikke annet enn å utskille puss i skaperverket.

Hvordan ser du for deg at vi utfordre ham? Ved å tilintetgjøre universet?

Å utfordre guden er ikke det samme som å skape liv. Skape liv er lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Om man skal begynne å diskutere hvorvidt det finnes en Gud og hvor vi har vårt opphav kan man jo se på opphavet av ordet "gud" først. Det er mye eldre enn hva som står skrevet i Bibelen, Toraen eller Koranen. Når noe ikke kunne forklares ble ordet "gud" brukt.

Jeg lurer litt på forklaringen til de kristne om hvorfor de tror på noe som er nokså ungt i religionens historie? Det har da eksistert mange guder før treenigheten! Har alle disse tatt feil og må således brenne i helvete i all tid?

Ï følge bibelen har jorden eksistert i 6 000 år.

Kanskje gud ikke så på mennesket verdig før for noen tusen år siden, og først da grep inn og viste seg?

Hvorfor tror du forresten på relativitetsteorien og Einstein? Meg bekjent så er han enda yngre enn Jesus. Ting har en tendens til å evolvere og bli bedre. Det samme gjelder forklaringsmodeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEhe, jeg har ikke sagt at jeg tror på Einstein sine teorier. Jeg bare la frem et spørsmål for å få meninger om det ;)

Jeg tror heller at alt er et oppspinn av menneskets psyke, en trang til å skape seg en trygghet og en slags omsorg. Samt at man får forklaring på hvorfor alt er som det er. Kunne utdypet dette mye bedre, men akkurat nå gidder jeg ikke, mest pga at reklame@£$!"#! på siden her ødelegger for meg når jeg skriver. (crappy pc) Men spør gjerne så kan jeg forklare! =)

Og med det faktum at Bibelen sier at jorda er 6000 år gammel viser tydelige feil. Selvsagt, den ble skrevet for mange tusen år siden da man ikke hadde teknologien til å fatte det vi vet nå, men det som skremmer meg er at flere kristne faktisk mener at vitenskapen tar feil. DET er skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...