Superlammet Skrevet 7. desember 2004 #1 Del Skrevet 7. desember 2004 Hadde Gud noe valg da han skapte verden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 7. desember 2004 #2 Del Skrevet 7. desember 2004 Du går da med andre ord ut fra at han skapte den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hu i Svingen Skrevet 7. desember 2004 #3 Del Skrevet 7. desember 2004 Hadde Gud noe valg da han skapte verden? Det spørsmålet ga ingen mening. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
alisia4 Skrevet 7. desember 2004 #4 Del Skrevet 7. desember 2004 Hadde Gud noe valg da han skapte verden? :klø: hva mener du?????? :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 8. desember 2004 Forfatter #5 Del Skrevet 8. desember 2004 Dersom Gud skapte verden, hadde han da noe valg? Isåfall hvilke? :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. desember 2004 #6 Del Skrevet 8. desember 2004 Går du utfra at han gjorde det, og at han er den allmektige guden han er, så ja, så klart hadde han da et valg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherubino Skrevet 8. desember 2004 #7 Del Skrevet 8. desember 2004 Dersom Gud skapte verden, hadde han da noe valg? Isåfall hvilke? :-? Kanskje du skulle ta den sovepilla di nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 9. desember 2004 Forfatter #8 Del Skrevet 9. desember 2004 Kanskje du skulle ta den sovepilla di nå? Tror det var Albert Einstein som først stilte spørsmålet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. desember 2004 #9 Del Skrevet 9. desember 2004 Tror det var Albert Einstein som først stilte spørsmålet. Han lurte sikkert på hva han skulle spise til middag også. Ikke alle hans spørsmål er sporer til filosofiske debatter Ellers, så hadde den allmektige guden så klart et valg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 9. desember 2004 Forfatter #10 Del Skrevet 9. desember 2004 Han lurte sikkert på hva han skulle spise til middag også. Ikke alle hans spørsmål er sporer til filosofiske debatter Ellers, så hadde den allmektige guden så klart et valg. Hehe selvsagt ikke, men jeg synes nå "Hadde Gud et valg da han skapte verden?" er litt mer filosofisk enn "Kjøttkaker eller fisk til middag i dag?" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. desember 2004 #11 Del Skrevet 9. desember 2004 Hehe selvsagt ikke, men jeg synes nå "Hadde Gud et valg da han skapte verden?" er litt mer filosofisk enn "Kjøttkaker eller fisk til middag i dag?" Joa, men svaret bør ikke være så vanskelig for det. Legger du premisset "gud er allmektig" til grunn, så har man ingen diskusjon. Er han allmektig, så hadde han så klart et valg. Hadde han ikke et valg, så er han ikke allmektig, og dermed ikke den kristne gud. Vi må vel ta utgangspunkt i det vi kjenner, men vil du diskutere det på grunnlag av en annen gud, så for all del, kom med premissene, og du skal se vi kan få til en debatt rundt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 9. desember 2004 Forfatter #12 Del Skrevet 9. desember 2004 Med tanke på at intet er verken bevist eller kjent at Gud finnes vil jeg påstå at å ta utgangspunkt i at han virkelig finnes er feil. Så om jeg tenker videre på spørsmålet ender det vel opp som noe som det her: Denne verden er grusom, hvorfor ville Gud velge å skape noe slikt som dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. desember 2004 #13 Del Skrevet 9. desember 2004 Med tanke på at intet er verken bevist eller kjent at Gud finnes vil jeg påstå at å ta utgangspunkt i at han virkelig finnes er feil. Så om jeg tenker videre på spørsmålet ender det vel opp som noe som det her: Denne verden er grusom' date=' hvorfor ville Gud velge å skape noe slikt som dette?[/quote'] Han har ikke skapt den grusom. Menneskets frie vilje har ført til det. Neste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 9. desember 2004 Forfatter #14 Del Skrevet 9. desember 2004 Men hvorfor gav han da mennesket fri vilje? hadde han ikke noe annet valg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. desember 2004 #15 Del Skrevet 9. desember 2004 Men hvorfor gav han da mennesket fri vilje? hadde han ikke noe annet valg? Han er allmektig, så så klart har han andre valg. Han valgte å la mennesket få fri vilje. En fri vilje de kunne vise at de var verdige skaperverk med. Neste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chrizzy Skrevet 9. desember 2004 #16 Del Skrevet 9. desember 2004 Jeg synes faktisk alle spørsmålene til Wodan er kjempe interessante, håper virkelig på nån seriøse svar her! Cerubino, jeg trodde faktisk du var en ung sint guttunge, helt til jeg fikk med meg i et eller annet innlegg at du er jente. I alle fall så foreslår jeg at du spiser piller selv jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. desember 2004 #17 Del Skrevet 9. desember 2004 Jeg synes faktisk alle spørsmålene til Wodan er kjempe interessante' date=' håper virkelig på nån seriøse svar her! Cerubino, jeg trodde faktisk du var en ung sint guttunge, helt til jeg fikk med meg i et eller annet innlegg at du er jente. I alle fall så foreslår jeg at du spiser piller selv jeg [/quote'] Så har ikke mine svar vært seriøse? Hva er galt med dem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 9. desember 2004 #18 Del Skrevet 9. desember 2004 Vet ikke om chrizzy mente at dine svar var useriøse, gjest, kanskje hun mente flere seriøse svar - fra flere... Men, jeg skulle ikke forsvare chrizzy, jeg skulle egentlig bare si meg enig i gjest... Gud er allmektig, h*n valgte å skape jorden og menneskene og h*n ga de fri vilje til å skape liv for seg selv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superlammet Skrevet 9. desember 2004 Forfatter #19 Del Skrevet 9. desember 2004 Ja, men mennesket misbruker jo skaperverket, gjør vi ikke? Krig, sult, ødeleggelser, vold, osv osv osv Dersom Gud er allmektig og allvitende burde han vite at dette kom til å skje.. Så da kan man spørre seg igjne., Hadde han noe valg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 9. desember 2004 #20 Del Skrevet 9. desember 2004 Ja, det tror jeg... Jeg tror h*n valgte å gi menneskene fri vilje med viten om at det som skjer i verden kom til å skje. Jeg tror h*n visste det kom til å skje, men at h*n valgte at det skulle være sånn, for å si det sånn... Husker ikke hvor jeg leste/hørte det, men det var en eller annen som mente at jorden og menneskene på den var på sandkassenivå i utviklingen. Og i sandkassen er det jo en kjent sak at unger kaster sand på hverandre, kriger med biler og slikt... Vi kommer til å utvikle oss videre og bli mer opplyste - noen har kommet dit allerede, men så er det alle oss andre som skal bli ferdig med sandkassen og bli litt mer modne først. Så jeg tror det er en utvikling som ble valgt da jorden og menneskene ble skapt - at det som skjer er meningen og at vi etterhvert vil komme oss videre. Så - i den store sammenhengen er vi kun sandkassebarn som krangler - og etterhvert vil vi utvikle oss... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå