Gå til innhold

Sesongbasert sommerjobb i tillegg til fastdeltidsjobb - har første arbeidsgiver "førsterett"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg jobber en fast turnus på annenhver helg ved siden av studiene.

Når har jeg fått tilbud om en sommerjobb som vil gi meg tilnærmet 100% stilling i hele sommer, noe deltidsjobben min ikke kan tilby da vi er 10 stk som rullerer på 3 vaktskifter.

Jeg har selvfølgelig tenkt å jobbe mine vanlige helger på deltidsjobben, men kan opprinnelig arbeidsgiver kreve at jeg jobber mer der i sommer utover stillingsprosenten min, eller er tilgjengelig i tilfelle sykdom, eller kan han ikke si noe som helst på at jeg skaffer meg en annen jobb i tillegg så lenge jeg jobber mine faste dager?

Han er allerede irritert på meg fordi jeg ikke kan jobbe på kort varsel (går et krevende studie, men dette visste han da han ansatte meg), så har ikke videre lyst til å spørre.

Anonymkode: 8d8ec...76e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, så lenge det er annenhver helg som er din faste turnus og det premisset du er ansatt på, så kan han ikke kreve at du skal være tilgjengelig utover det. Selvsagt skal du kunne kombinere det med annen jobbing, tenker han at du skal sitte på vent hele sommeren og håpe på at du får noen ekstra vakter slik at du klarer å forsørge deg selv når du ikke har stipend? Eller ikke ha muligheten til å jobbe deg opp en god sum sparepenger? Uaktuelt.

Hvis han vil bruke deg ekstra i sommer, så må han tilby deg en kontrakt for sommerturnus eller vikariat, hvor du etter kontrakten har krav på en viss stillingsprosent (helst 100%), og hvor du får vaktlister i god tid. 

Ikke la deg presse her, du gjør den jobben og den turnusen du ble ansatt for å gjøre. Dårlige arbeidsgivere som prøver å utnytte folk som ikke er fast ansatte, er dessverre ikke uvanlig. Hvis han lager trøbbel eller blir sur fordi du ikke er tilgjengelig mer enn avtalt, ville jeg vurdert å finne en annen deltidsjobb.

Anonymkode: 2e209...d20

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, så lenge det er annenhver helg som er din faste turnus og det premisset du er ansatt på, så kan han ikke kreve at du skal være tilgjengelig utover det. Selvsagt skal du kunne kombinere det med annen jobbing, tenker han at du skal sitte på vent hele sommeren og håpe på at du får noen ekstra vakter slik at du klarer å forsørge deg selv når du ikke har stipend? Eller ikke ha muligheten til å jobbe deg opp en god sum sparepenger? Uaktuelt.

Hvis han vil bruke deg ekstra i sommer, så må han tilby deg en kontrakt for sommerturnus eller vikariat, hvor du etter kontrakten har krav på en viss stillingsprosent (helst 100%), og hvor du får vaktlister i god tid. 

Ikke la deg presse her, du gjør den jobben og den turnusen du ble ansatt for å gjøre. Dårlige arbeidsgivere som prøver å utnytte folk som ikke er fast ansatte, er dessverre ikke uvanlig. Hvis han lager trøbbel eller blir sur fordi du ikke er tilgjengelig mer enn avtalt, ville jeg vurdert å finne en annen deltidsjobb.

Anonymkode: 2e209...d20

Takk for svar :) Jeg er ferdig utdannet til sommeren, men regner ikke med å få relevant jobb før fra høsten av (tidligst), men jeg tør ikke slutte heller i frykt for å stå helt uten jobb til høsten dersom jeg ikke får napp.

Anonymkode: 8d8ec...76e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...