Gå til innhold

Lavt blodtrykk og svimmelhet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var nylig hos legen og fikk målt blodtrykket mitt, da jeg er ekstremt plaget av ortostatisk blodtrykksfall (reiser meg opp litt for fort og går nesten i bakken av svimmelhet). Da viste det seg at jeg har et blodtrykk på 90/60. Er ikke dette egentlig veldig lavt? Hva kan i så fall være årsaken til dette? Og finnes det noe man kan gjøre for å motvirke dette, bortsett fra å reise seg opp skikkelig sakte? 

Jeg snuser, men jeg trodde dette ville ha motsatt effekt på blodtrykket, at det øker det? Eller tar jeg helt feil her? Var liksom ikke så forferdelig mange svar å få hos legen, og jeg kjenner at dette plager meg litt. Noen med erfaringer som kan hjelpe meg? 

Anonymkode: 842fb...e9a

Skrevet

Tja, det er mange som har lavt blodtrykk fra naturens side. Mange unge kvinner har tilsvarende blodtrykk som du nevner. Det er litt lavt, men ikke spesielt oppsiktsvekkende om dette er det normale blodtrykket for deg. Som regel er ikke lavt blodtrykk noe å bekymre seg over, og det er også lite å gjøre for å behandle det. 

Anonymkode: 13cb1...c5b

Skrevet

Du tar de rådene leger gir for høyt blodtrykk (unngå lakris og endel andre ting) og så reverserer du - altså du spiser det folk med høyt blodtrykk skal unngå. Spesielt lakris funker fjell. Det er ikke spesielt vanskelig, så jeg aner ikke hvorfor leger ikke gir det som standard råd. Lavt blodtrykk er potensielt både skadelig og hemmende for livskvalitet.

Anonymkode: 6ca60...919

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tar de rådene leger gir for høyt blodtrykk (unngå lakris og endel andre ting) og så reverserer du - altså du spiser det folk med høyt blodtrykk skal unngå. Spesielt lakris funker fjell. Det er ikke spesielt vanskelig, så jeg aner ikke hvorfor leger ikke gir det som standard råd. Lavt blodtrykk er potensielt både skadelig og hemmende for livskvalitet.

Anonymkode: 6ca60...919

Nei, dette er bare tull. Man skal ikke påføre seg livsstilssykdommer av å spise usunt bare fordi man har lavt blodtrykk. Det er ikke skadelig med lavt blodtrykk. Faktisk vil mennesker med lavt blodtrykk ha en mye lavere risiko for å utvikle hjerte-karsykdom. 

Anonymkode: c53b1...81b

Skrevet

Ikke spesielt lavt. Det er litt lavt, men på ingen måte unormalt lavt. Har selv det samme. Ser ut til å være mitt normaltrykk, blir aldri svimmel engang av det. Drikk og spis godt og sunt og hold deg i aktivitet. Noen ganger har folk bare fiktivt lavt blodtrykk fordi de rett og slett ikke spiser nok f.eks.

Anonymkode: 64e19...c5b

Skrevet

Det er forskjell fra person til person på hva som er normalen innen BT, men det er jo lavt hvis man skal sammenligne med det som i følge teksboka er normalt. Men du bør høre med legen, ikke spør her på KG om hvordan øke det, du kan få mye rare svar.

Skrevet

Jeg fikk beskjed av legen og spise skikkelig mat og drikke nok vann. Mosjon er og viktig. Kjenner du at det kommer kan du spise noe salt, kjekt, chips etc. Du kan og drikke buljong. Det finnes ikke tabletter for lav blodtrykk sånn så med høyt blodtrykk. du får reise det langsommere og sakke ned tempoet hvis du stresser. 

Anonymkode: fbe46...0c1

Skrevet

90/60 er da ikke så altfor ille hvis du er en menstruerende kvinne. Legen min fortalte at det er normalt for kvinner å ha lavt blodtrykk. I høst tok jeg nken sprøyter som senka blodtrykket mitt til 70/40 ca, men legen mente det ikke var noe spesielt å gjøre med. Senere måtte jeg ta å sjekke blodtrykket igjen og da var det akkurat som deg, men legen sa det ikke er noe å gjøre med det; det eneste jeg egnt. kan gjøre er å spise sunt og trene fikk jeg beskjed om...

Gjest canacas
Skrevet

Jeg har lavt blodtrykk og har hatt det hele livet. Når jeg var liten svimte jeg av rett som det var, nå besvimer jeg heldigvis ikke så mye lenger. Dersom det var noe jeg kunne gjøre for å øke det vil jeg tro at jeg hadde blitt instruert i det. Jeg merker når jeg må ta det med ro. Hvile og mat bruker å hjelpe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...