Gå til innhold

Må man trille babyen? Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye må man trille en baby om dagen minst? Må man trille de, isåfall hvorfor? 

Anonymkode: 17a9b...fc7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei du må slett ikke trille babyen om du ikke vil! Er ikke noe trilletvang eller plikt. Du vil mest sansynlig oppdage etterhvert at det er praktisk for å gi både deg og ungen adspredelse. Er også en smart ting å gjøre for å gi ungen frisk luft og dagslys slik at den produserer mere melatonin og sover bedre på natta.

Anonymkode: 67a1e...946

• Liker 11
Skrevet

Man må ikke nei, men det er jo godt for både mor og baby å komme seg litt ut i frisk luft og dagslys.

Har du annen måte å få med deg baby ut på, så trenger du ikke å nødvendigvis trille vogn.

Mange babyer sover også godt i vognen.

Anonymkode: d612f...692

• Liker 5
Skrevet

Nei, man må ikke det. Noen babyer sovner lett av trilling, derfor er det mange som triller tur for at barnet skal sovne. En del sover bare mens vogna er i bevegelse, altså blir det en del trilling hvis man ønsker at barnet skal sove. Og så er det godt med frisk luft for både barn og foreldre.

Mine barn likte ikke vogn da de var helt små, men jeg gikk en del tur med bæresjal/bæresele. Det var en stor lettelse da de endelig kunne sove litt i vogna, enten utenfor døra eller når vi skulle steder.

Anonymkode: 12884...228

Skrevet

Selvfølgelig må du ikke det. Noen unger liker ikke en gang  vogn. 

Skrevet

Man må selvfølgelig ikke, men det kan være praktisk og hjelpsomt av flere grunner.

F.eks. at man kommer seg ut av huset, babyen sover bedre ute, eller sover bedre etter å ha vært ute i dagslys/frisk luft, babyen får oppleve/se andre ting osv. Jeg har kjent noen babyer som bare klarer å sove i vogn, da har mødrene "måttet" dra ut med vogna 2-3 ganger om dagen i flere måneder.

Anonymkode: 18c61...0e5

• Liker 1
Skrevet

Fordi man vil ut og røre på seg, men må ha med babyen. Du kan jo ta babyen i bæresele f eks, men veldig praktisk med vogn da! 

Anonymkode: 48e27...4d5

Skrevet

Selvsagt ikke. I de fleste land s åtriller man ikke babyer. Og om du bor i en storby så skal ikke baby puste inn mer vinterluft enn strengt nødvendig (luften i samtlige norske byer er på vinterstid helsefarlig). Triller du langs støvete gater så gjelder samme regel. Ikke utsett baby for svevestøv.

Om du har landlige omgivelser og plussgrader: trill om du vil. Det har ingen som helst beviselig helsegevinst for baby, men mor får selvsagt trim.

Anonymkode: 3255b...f05

• Liker 3
Skrevet

Trilletvang eksisterer ikke! 

Men for din egen og babyens skyld bør barnet trilles fra det er lite for at barnet skal bli vant til å ligge i den lille, trange bagen og vognas bevegelser. Begynner du å trille når baby er mange måneder gammel, kan dette bli en traumatisk og gråtkvalt opplevelse for baby. 

Anonymkode: 2abef...d3e

• Liker 1
Skrevet

Nei, det må du ikke. Jeg syntes trilleturer var gørrkjedelig og gjorde det kun med barselgruppene så antallet trilleturer våre barn har fått er virkelig minimalt. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye må man trille en baby om dagen minst? Må man trille de, isåfall hvorfor? 

Jo, det må man. Det er omsorgssvikt å ikke trille på tur og således burde du bekymringsmeldes til ditt kommunale Barnevern.

Barn må ha frisk luft og komme ut på tur! 

Anonymkode: 62130...fdd

Skrevet

Er det ikke på tide å fjerne AB-funksjonen snart? Enhver tråd blir jo fullstendig ødelagt. 

• Liker 5
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det må man. Det er omsorgssvikt å ikke trille på tur og således burde du bekymringsmeldes til ditt kommunale Barnevern.

Det tenkte egentlig jeg også. At barn skal like mye ut på tur som hunder. Jeg elsket å være ute når jeg var ca 2-3 år.

Skrevet

Jeg hater å gå tur, men permisjon er lang og armene har godt av en pause. Min likte ikke bæretøy så godt og det er praktisk å få hender fri. Vi endte med å gå daglige turer, som jeg likte mest fordi jeg fikk armene og kroppen for meg selv, fikk høre på musikk og se noe annet en  tapeten i stua. :P

Anonymkode: 5e858...e62

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg var dum nok som ikke gikk ut av huset de første 4 uker og fikk kjempe fødselsdepresjon i et år etter.  Anbefaler sterk at du i hvert fall kommer dere ut av huset minst en gang hver dag.  

Endret av Outlander
  • Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For oss som bor i enebolig på landet er det tonnevis av frisk luft rett utenfor døra. Og når ungen sover godt i stillestående vogn finnes det ingen grunn i verden til å labbe rundt ute når man heller kan bruke tiden til hagearbeid eller husarbeid. For den sovende ungen gjør det ingen forskjell om vogna står på terassen eller dyttes rundt langs veiene. 

Anonymkode: d85e3...57d

• Liker 1
Skrevet

Nei, det må du ikke, men det har veldig mange gevinster å gjøre det. Jeg harvest to babyer som ikke har likt vogna så godt og en som trivdes bra med den. Det siste var innmari godt, for jeg fikk masse trim og luft, og kom meg rundt uten å være avhengig av bil. Trillet masse, både alene med radio på øret og sammen med andre. 

Anonymkode: 559f9...5f4

Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For oss som bor i enebolig på landet er det tonnevis av frisk luft rett utenfor døra. Og når ungen sover godt i stillestående vogn finnes det ingen grunn i verden til å labbe rundt ute når man heller kan bruke tiden til hagearbeid eller husarbeid. For den sovende ungen gjør det ingen forskjell om vogna står på terassen eller dyttes rundt langs veiene. 

De heldige og velbemidlede har da balkong i byen. Barnet kan sove i vognen på balkongen.

Det handler om at du bør røre litt på deg, du vet mosjon og slikt :-)

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De heldige og velbemidlede har da balkong i byen. Barnet kan sove i vognen på balkongen.

Det handler om at du bør røre litt på deg, du vet mosjon og slikt :-)

Det finnes langt mer givende 'mosjon og slikt' enn å dytte rundt på en sovende baby.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det tenkte egentlig jeg også. At barn skal like mye ut på tur som hunder. Jeg elsket å være ute når jeg var ca 2-3 år.

For de fleste 2-3-åringer finnes det langt mer givende ting å gjøre ute enn å trille tur.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...