AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #1 Del Skrevet 1. februar 2017 Hei Min mann har fått imovane fra sin fastlege i flere år pga. en sykdom han fikk som medførte at han trengte hjelp med å sove/innsoving. Denne sykdommen har nå vært borte siste årene, men min mann får fortsatt resepter på denne medisinen. Den siste uken har han tatt 1 tablett hver kveld, og tar de ofte 10-15 minutter etter han har lagt seg. Jeg har fortalt at det er normalt at det kan ta opptil 30 minutter før man sovner, men han hører ikke på meg. Andre perioder kan han ta 1 tablett annenhver dag, men jeg ser at han MÅ ha disse tilgjengelig. Jeg er redd han har ødelagt hele søvnmønster/innsovningsmønseret sitt og syntes det er rart at legen bare fortsetter å skrive ut disse medisinene. Jeg har vurdert å ta kontakt med fastlegen hans, men "tør ikke". Jeg vet det ikke er farlig å ta 1 tablett hver dag i en kortere periode, men den avhengigheten jeg føler han har er at han MÅ ha disse pillene i back-up. Hvordan gå fram? Anonymkode: 10a86...0bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #2 Del Skrevet 1. februar 2017 Jeg har aldri fått mer enn et par resepter i året på imovane, det er sterkt vanedannende. Fatter ikke hvordan fastlegen kan skrive ut dette så enkelt? Jeg har disse selv, som back-up. Men for meg hjelper det å vite at jeg har dem, i tilfelle. Ikke tatt en på sikkert 1 år eller noe. Anonymkode: d972b...b3f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #3 Del Skrevet 1. februar 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri fått mer enn et par resepter i året på imovane, det er sterkt vanedannende. Fatter ikke hvordan fastlegen kan skrive ut dette så enkelt? Jeg har disse selv, som back-up. Men for meg hjelper det å vite at jeg har dem, i tilfelle. Ikke tatt en på sikkert 1 år eller noe. Anonymkode: d972b...b3f Ts her. Takk for tilbakemeldingen Min mann mener disse tablettene ikke er vanedannene, men fastlegen har vel skrevet ut disse i minst 6 år (!), selv om min mann kanskje ikke har hatt behov for disse på 3-4 år. Er det normalt for de som bruker Impovane å ta en tablett etter 10-15 min man har lagt seg? Aner ikke hvordan jeg skal gå frem her. Anonymkode: 10a86...0bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #4 Del Skrevet 1. februar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Takk for tilbakemeldingen Min mann mener disse tablettene ikke er vanedannene, men fastlegen har vel skrevet ut disse i minst 6 år (!), selv om min mann kanskje ikke har hatt behov for disse på 3-4 år. Er det normalt for de som bruker Impovane å ta en tablett etter 10-15 min man har lagt seg? Aner ikke hvordan jeg skal gå frem her. Anonymkode: 10a86...0bd Jeg tar en eller en halv (det holder som regel med en halv) en halvtime før jeg skal legge meg. Det kan være ulik oppfatning av hva som funker best for forskjellige folk. De gir en ekstremt ekkel (metallaktig) ettersmak dagen derpå. Jeg føler meg nesten fyllesyk. I stedet har jeg jobbet med å tilpasse døgnrytme osv for å få sove naturlig. Det har også fastlegen vært nøye på. Imovane er kun som hjelp i blant. Anonymkode: d972b...b3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #5 Del Skrevet 1. februar 2017 Nå vet jeg ikke hva Imovane inneholder, men jeg har selv tatt noen "Nyquil" som jeg har kjøpt i England eller USA. Slikt selges i vanlig apotek uten resept der. De er merket "ikke vanedannende", men det er klart at man selv kan få som vane å bruke dem. De gjør deg søvnig etter ca. en halvtime-time. Dersom Imovane faktisk er ekstra vanedannende, så kunne han muligens få tak i noe annet? Anonymkode: 6119e...fd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest canacas Skrevet 1. februar 2017 #6 Del Skrevet 1. februar 2017 Vel, min fastlege mener disse kun er for spesielle behov. Jeg får èn resept i året, på den minste forpakningen. Får ikke mer enn det, selv om jeg eventuelt har brukt opp. Jeg har aldri hatt problemer med medisiner eller narkotika, tvert i mot egentlig (jeg kan føle meg rusa av paracet) så hvorfor fastlegen mener jeg ikke får mer vet jeg ikke. Trenger forsåvidt ikke mer heller. De er greie å ha, om jeg skulle få søvnvansker igjen. Har forsøkt å lese litt på felleskatalogen, der står det også at de skal kun gis til kortvarig behandling. http://www.felleskatalogen.no/medisin/imovane-sanofi-aventis-560033 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
melatonin Skrevet 1. februar 2017 #7 Del Skrevet 1. februar 2017 Imovane er et B preparat, så jo de kan man bli avhengige av. Kan gi fysisk, psykisk avhengighet eller misbruk (http://www.felleskatalogen.no/medisin/imovane-sanofi-aventis-560033 ). De fleste midler mot søvn gis i korte perioder. Selve indikasjonsbetegnelsen til imovane er korte og forbigående søvnproblemer. At legen skriver ut så store mengder med imovane er faktisk litt urovekkende når han ikke lenger har "behov" for dem. Noen leger kaster resepter ut i hytt og pine. Jeg synes det er godt du reagerer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #8 Del Skrevet 1. februar 2017 Jeg synes TS overreagerer og bør ligge unna. Hun aner ikke grunnen til at mannen bruker disse, det kan være helt andre årsaker enn hva hun tror og det er faktisk ikke sørlig skadelig med en imovane hver kveld. Hun kan gjerne lufte sin bekymring på en saklig måte, men det er ikke slik at mannen ruser seg eller at hun blir skadelidende på noen måte. Anonymkode: e408d...481 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #9 Del Skrevet 1. februar 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes TS overreagerer og bør ligge unna. Hun aner ikke grunnen til at mannen bruker disse, det kan være helt andre årsaker enn hva hun tror og det er faktisk ikke sørlig skadelig med en imovane hver kveld. Hun kan gjerne lufte sin bekymring på en saklig måte, men det er ikke slik at mannen ruser seg eller at hun blir skadelidende på noen måte. Anonymkode: e408d...481 Ts her. Jeg vet svært godt hvorfor min mann fikk disse medisinene i utgangspunktet. Min mann har ikke lenger denne sykdommen/lidelsen, så jeg skjønner ikke hvorfor fastlegen ikke bare skriver ut 1, men gjerne 2 pakker ganske ofte ut til min mann. Min mann drar ikke til legen for konsultasjon, men ringer. Han har ikke vært på konsultasjon på over 1 år. Basert på det finner jeg det litt merkelig. Nei, han ruser seg ikke, men jeg mener at han er litt avhengig av disse. Anonymkode: 10a86...0bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #10 Del Skrevet 1. februar 2017 Hvordan påvirker dette deg, eller han, negativt? Anonymkode: 22a0e...1fc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #11 Del Skrevet 1. februar 2017 Det er fastlegen sitt ansvar. Ring på kontoret og gi en bekymringsmelding. Da er de pliktig til å ta tak i det. Anonymkode: 277d3...65f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #12 Del Skrevet 1. februar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Jeg vet svært godt hvorfor min mann fikk disse medisinene i utgangspunktet. Min mann har ikke lenger denne sykdommen/lidelsen, så jeg skjønner ikke hvorfor fastlegen ikke bare skriver ut 1, men gjerne 2 pakker ganske ofte ut til min mann. Min mann drar ikke til legen for konsultasjon, men ringer. Han har ikke vært på konsultasjon på over 1 år. Basert på det finner jeg det litt merkelig. Nei, han ruser seg ikke, men jeg mener at han er litt avhengig av disse. Anonymkode: 10a86...0bd To pakker? Det tror jeg ikke noe på. Det koster mindre å skrive ut en pakning med flere. Hva er problemet ditt? Anonymkode: 9d873...f68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #13 Del Skrevet 1. februar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: To pakker? Det tror jeg ikke noe på. Det koster mindre å skrive ut en pakning med flere. Hva er problemet ditt? Anonymkode: 9d873...f68 Ts her Stiller spørsmålet tilbake til deg: Hva er problemet ditt? Ja, han hentet ut 2 pakker på 1 gang. Vet at leger ofte skriver 1 resept med x-antall mnd forbruk. Jeg er bare bekymret for at han skal bli avhengig, men jeg vet og at han er en voksen mann og må ta ansvar. Anonymkode: 10a86...0bd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #14 Del Skrevet 1. februar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her Stiller spørsmålet tilbake til deg: Hva er problemet ditt? Ja, han hentet ut 2 pakker på 1 gang. Vet at leger ofte skriver 1 resept med x-antall mnd forbruk. Jeg er bare bekymret for at han skal bli avhengig, men jeg vet og at han er en voksen mann og må ta ansvar. Anonymkode: 10a86...0bd Svært, svært mange er avhengig av noe i dag. Antidepressiva, smertestillende, sovepiller osv. Er det avhengigheten du frykter, eller har han bivirkninger fra pillene? Anonymkode: 22a0e...1fc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #15 Del Skrevet 1. februar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Jeg vet svært godt hvorfor min mann fikk disse medisinene i utgangspunktet. Min mann har ikke lenger denne sykdommen/lidelsen, så jeg skjønner ikke hvorfor fastlegen ikke bare skriver ut 1, men gjerne 2 pakker ganske ofte ut til min mann. Min mann drar ikke til legen for konsultasjon, men ringer. Han har ikke vært på konsultasjon på over 1 år. Basert på det finner jeg det litt merkelig. Nei, han ruser seg ikke, men jeg mener at han er litt avhengig av disse. Anonymkode: 10a86...0bd Kanskje dette kan være en forklaring? http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/Fastlegens-perverse-incentiver--Kristian-Ostby-614061b.html Anonymkode: 20166...6a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #16 Del Skrevet 1. februar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje dette kan være en forklaring? http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/Fastlegens-perverse-incentiver--Kristian-Ostby-614061b.html Anonymkode: 20166...6a6 Da hadde det da vært mer lønnsomt å forlange at pasienten kom innom pr pakke i stedet for å skrive ut to i slengen. Anonymkode: 22a0e...1fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sugemerke Skrevet 1. februar 2017 #17 Del Skrevet 1. februar 2017 Imovane er avhengighetsskapende og han er nok avhengig for lengst, dessverre. Om han ønsker å slutte må han selv ta tak i dette, du kan dessverre ikke slutte for han. Be han kontakte fastlege for plan for å slutte når han er klar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 1. februar 2017 #18 Del Skrevet 1. februar 2017 Send mannen din til lege og foreslå at han kan be legen om resept på Circadin depot i stedet for Imovane, færre bivirkninger og er ikke vanedannende. Circadin depot inneholder et stoff som ligner på ditt eget sovehormon, altså melantonin. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #19 Del Skrevet 1. februar 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Jeg vet svært godt hvorfor min mann fikk disse medisinene i utgangspunktet. Min mann har ikke lenger denne sykdommen/lidelsen, så jeg skjønner ikke hvorfor fastlegen ikke bare skriver ut 1, men gjerne 2 pakker ganske ofte ut til min mann. Min mann drar ikke til legen for konsultasjon, men ringer. Han har ikke vært på konsultasjon på over 1 år. Basert på det finner jeg det litt merkelig. Nei, han ruser seg ikke, men jeg mener at han er litt avhengig av disse. Anonymkode: 10a86...0bd Vet fastlegen at han ikke lenger har denne sykdommen/lidelsen? Er det samme lege han gikk til for behandling? Anonymkode: 6119e...fd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2017 #20 Del Skrevet 1. februar 2017 Han er nok avhengig av dem for å få sove nå, siden han har tatt dem i mange år. Hvis han skal slutte er det best å ta det i en ferie om han er i jobb, fordi mange får STORE søvnvansker i en lengre periode etter at de slutter. Det beste er å trappe ned gradvis, om man har tatt dem over tid så man får noen netter med søvn i starten. Den fysiske avhengigheten av å ta én imovane hver dag, er i grunnen minimal, men den psykiske faktoren er vesentlig. Egentlig virker ikke Imovane noe særlig når man har tatt dem så lenge. Etter så mange år på imovane sånn som han er det minimalt hvor mye effekt de har på søvnproblemer siden kroppen for lengst har vent seg til stoffet. Man sovner mye mer av at man tror de virker, slapper av og sovner når man tar dem, enn faktisk fysisk effekt. Prøv å snakke med han om dette. Når det er snakk om én tablett hver dag, er det så lite at man fint klarer slutte selv og det er på ingen måte farlig å trappe ned/slutte selv heller. Anonymkode: d0cc8...a67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå