Gå til innhold

Karakterer og ekstrapoeng


Babyface

Anbefalte innlegg

Jeg ser at det er en tråd om poeng for å komme inn på høyskole her. Jeg vil bare komme med en liten kommentar i den forbindelse.

Jeg synes liksom det blir litt feil med ekstrapoeng for ditt og datt. Som Tuuva i den andre tråden skrev, hadde hun et snitt på "bare" 3,9 fra videregående, men pga diverse regler om ekstrapoeng har hun nå kommet opp i 50 poeng. Hun går da foran en langt dyktigere elev med 4,9 i snitt som ikke har samlet opp opp alderspoeng enda, bare fordi hun har blitt eldre. Jeg synes ikke dette er rettferdig.

Selv hadde jeg 4,8 i snitt og med ekstrapoeng for realfag og for at jeg allerede har en høyskoleutdanning, samt alderspoeng, kunne jeg nå kommet inn på legestudiet, journalisthøyskolen og veterinærstudiet (studiene med høyeste opptakskrav i Norge)! Det blir for dumt, når jeg vet at en yngre bekjent av meg som gikk ut av videregående nå i vår med 8 seksere og resten 5'ere enda ikke vet om hun kommer inn på veterinærstudiet. Hun er jo langt dyktigere enn meg!

Dersom man hadde droppet alt av slike ekstrapoeng, hadde alle stilt på lik linje. Man hadde dessuten sluppet de unaturlig høye snittene som 6,7 osv. Ved opptak burde man heller skille studenter med ellers like snitt etter hvem som har best karakterer i de fagene som er mest aktuelle for nettopp dette studiet. F eks hvis to søkere til et økonomistudium har 4,5 i snitt og man kun har en studieplass å tilby, burde den av disse to som har best karakterer i matematikk og økonomiske fag få studieplassen, nettopp fordi vedkommende har best anlegg og forståelse for faget av disse to.

Noen som har synspunkter på det jeg har skrevet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På alle høyskoleutdanninger ( ihvertfall var det det for sykepleieutdanningen for to år siden) er det to "kvoter" for inntak, det er ett med x antall studieplasser der en blir tatt opp på bakgrunn av det ordinære snittet, altså kun karakterene der ingen ekstrapoeng for ditt og datt blir regnet med, den andre kvoten er de resterende studieplassene der ekstrapoeng blir regnet med. Ved inntak får du studieplass i den kvoten der du kommer best ut. Så da skulle vel de fleste ha en sjangs??

Men aner ikke fordelingen på antall studieplasser for for hver enkelt kvote.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På alle høyskoleutdanninger ( ihvertfall var det det for sykepleieutdanningen for to år siden) er det to "kvoter" for inntak, det er ett med x antall studieplasser der en blir tatt opp på bakgrunn av det ordinære snittet, altså kun karakterene der ingen ekstrapoeng for ditt og datt blir regnet med, den andre kvoten er de resterende studieplassene der ekstrapoeng blir regnet med. Ved inntak får du studieplass i den kvoten der du kommer best ut. Så da skulle vel de fleste ha en sjangs??

Etter vidaregåande søkte eg på sivilingeniør på NTNU. Då kom eg jo i den kvoten der ein ikkje tel alderspoeng og slikt. Men det er berre tull at dei ikkje tel andre formar for ekstrapoeng i den kvoten. Eg hadde eit snitt på 5,3, og endte opp med 70 poeng. Er ikkje det litt teit? Nå var ein del av desse poenga NTNU sin måte å vektleggja viktige fag på, fekk poeng for gode karakterar i matte, fysikk og norsk hovudmål. Men det verste var at eg fekk jentepoeng! :evil: Eg fortener vel ikkje studieplassen meir enn ein gut med dei same karakterane? Eg veit jo ikkje korleis det er på andre universitet eller høgskular, men eg likte ikkje systemet til NTNU siv.ing. så godt.

Dessutan så er eg sååå irritert på dei tilleggspoenga ein får for å ta realfag på vidaregåande. Eg tok matte, fysikk og kjemi i to år, og fekk då til saman 7 poeng for dette. Men på dei fleste utdanningar innan realfag (ingeniør, lege, veterinær, mm) er det eit opptakskrav at ein har teke realfag på vidaregåande (eller tilsvarande). Så då har alle desse 7 poenga, ergo dei gjev ingen konkurransefortrinn. Men så kjenner eg ei som hadde bestemt seg for å verta journalist. Ho fekk eit snitt på over 5 frå vidaregåande, men kom likevel ikkje inn på journalistutdanning. Ho enda til slutt opp med å ta 3 realfag som privatist nokre år etter at ho avslutta VGS, for å få desse 7 ekstrapoenga. Realfag har aldri interessert jenta, og ho mistrivdest med å ta desse faga. Det var likevel dei sju realfagspoenga som til slutt fekk henne inn på journalistutdanninga. Verkar dei ikkje litt mot sin hensikt då? :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gikk et år på Bjørknes for å ta slike realfag, forbedre karakterer og samle to alderspoeng, nettopp for å ha en sjangs å komme inn på det studiet jeg ville. mens jeg gikk der jobbet jeg i helsevesenet for å betale den svindyre skolen. Det likte jeg så godt at jeg begynte på sykepleien i stedet...............der det hadde vært nok med det ordinære snittet fra videregående...................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...